HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 300B Erfarenheter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/10/27 :  17:04:03  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Engelholm: Alla blir vi klokare med åren. Och jag är inget
undantag. Jag har nu dåligt samvete för alla tvivelaktiga alster
jag sålde när jag var Hi-Fi handlare på 70-80 talen.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/10/27 :  18:21:46  Show Profile Send Lech a Private Message
Eriks ord, är en klok mans ord,uppbyggda av mycken erfarenhet som jag stödjer fullt ut.

Engelholm kommer säkert att bli en klok man framgent och skaffar sig den erfarenheten,samtidigt som han åldras med vishetens sundhet.

En sundhet från Engelholm som kanske kom från lite erfarenhet är att aluminum skelletten till hans byggda högtalarna inte blev speciellt bra. Dessa lik står i flertal garderober på Al svetsverkstäder i norra Halland. Trots Thiel komponenter inget att ha till Hifi.
Bruks hifi kanske för dom finns på bruken.

MVH
Lech



Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/10/27 :  18:47:42  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
En högtalare som man bör mata med ett 100watts slutsteg eller mer för att det ska bli bra skulle jag inte lägga mina pengar på.
Åter till 300B frågan,jag är nöjd med mina 300B förstärkare men det finns andra alternativ om man vill köra med billigare slutrör som låter riktigt,riktigt bra!

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/10/27 :  19:19:32  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Hade ett par Audion Silvernight 300B, de drev det mesta till välljud, tyvärr sålde jag de i en förvirrad byteskarusell

Några av de bästa monoblock jag ägt............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/10/27 :  19:40:12  Show Profile Send Lech a Private Message
Jeppson Jag lider med dig
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/10/27 :  19:42:24  Show Profile Send Harry_up a Private Message
En sak som talar emot 300B är den på pappret begränsade effekten. Men begränsad i förhållande till vad? Hur mycket effekt gör ni av med hemma? Har man en högtalare som ger aningen mer än 90dB/m/w så använder man normalt inte särskilt mycket effekt om man inte spelar komprimerad rock på högsta nivå. Om ni spelar med en ljudnivå om 90dB hemma har grannen i en vanlig lägenhet kanske 45-50 dB inne hos sig. Alltså kan man faktiskt mycket väl bli ett fall för störningsjouren även med en 300B och ett par högtalare med 90dB i verkningsgrad. Och visst kan det vara kul att spela högt med 300B också, bara att välja ett par mer känsliga högtalare. Kör själv en 300B från 700Hz och uppåt, med en verkningsgrad om 114dB/m/w så är kombinationen passande till vad som helst i musikväg. En annan sak är också att dom flesta trisslutsteg som jag har testat är inte så brusfria som 300B så man måste spela ganska högt med dom för att det skall låta lite bättre.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/10/27 :  20:06:05  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
quote:
Hade ett par Audion Silvernight 300B, de drev det mesta till välljud, tyvärr sålde jag de i en förvirrad byteskarusell

Några av de bästa monoblock jag ägt............


De har jag också ägt! De bor nu i Santiago, Chile och driver enorma hembyggen med JBL-element! (Ursäkta OT)


Jag gillade dem verkligen jag med. Dock passade de enligt min smak bättre samman med mina Usher CP-6371(90db, 4 ohm) än med mina nuvarande UNO (101db, 8ohm). Det var absolut inget problem att driva Usher till (för att vara lägenhet) väldigt höga nivåer med riktigt bra resultat.

Just nu spelar jag på 0.4w klass A och det räcker långt på UNOs 101db

Sålänge konstruktionen är sund och ger mig det ljudet jag strävar efter så spelar hög eller låg effekt, rör eller trissa numera ingen roll för mig.

Men visst, ibland saknar jag rörglöden...

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/10/27 :  20:13:39  Show Profile Send Lech a Private Message
Jeppson
Som jag sa jag lider med dig. Jag hade en Anderson Triod 750 med 2+2 6B4G som var en dröm.Tyvärr hyrde jag ut huset möblerat under ett år och under den tiden fördärvades det till oreparabelt. Högtalarna
som de drev var de som fanns på tidningen Radio&Television första sida 1974 (hornbygge ) dom blev dock modifierade en aning och uppsnyggade. Prövade Krell,ML,Vincent för 100.000 tals kronor med bla Von Schwiekert men saknaden av trioder blev för stor. Nu är jag på spår igen. Har idag lyssnat på Sveriges "maffigaste McIntoch" anläggning. Jag vill inte byta. Den låter bra men min låter annorlunda ( " my Taste" ) Sitta på parketten är inte min grej

Ska pröva min anläggning med Perpetual technogies P-3A och P1-A
som innehåller högtalarkorrigrering och rumskorrigering förutom DAC 24/196. Oddsen är dock små, har blivit "luttrad".
Men friskt vågat hä....

MVH
Lech


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2006/10/27 20:16:09
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/10/27 :  20:26:39  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Lech, tyvärr drev Silvernightarna inte min Quadar som jag ville, även om det lät bra , nu får jag leva med EL 34 push-pull, det duger det med .


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/10/27 :  20:27:03  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag har ett rum på 20kvadrat och 90db i känslihet på burkarna och cirka 12watt singel end klass-A i resurser och det räcker för mig och jag upplever att om jag slänger på vissa skivor på full spetta så vill jag inte vara i rummet för det blir för högt och man riskerar dessutom att få dörr knackning.
Jag har till ex en skiva som är gjord för billjuds tävlingar och den är inte att leka med, snacka om brutal bas nivå det blir med den, men det är mest för att kunna spela in basar för min del
Ja så var det det där med 300B också, jag har aldrig fått möjligheten att testa någon sådan, det enda jag vet är att röret i sig inte mäter så super men folk säger att det låter bra men jag har ingen aning ännu.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/10/27 :  20:28:47  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Det är kanske enkelt att falla för frestelsen och förlita sej för mycket på många hästkrafter (läs watt) och osäkerheten gör att vissa människor garderar ordentligt. Men det är, för att tala motorspråk, vridmomentet som är viktigast. Jag kör diesel och när jag spelar så är med ett par PSET på 2x18W genom ett par Quad ESL-57 Detta sker med bravur trots ett dämpat rum och volym blir det över så det räcker till grannen också. Det enda som jag kan sakna i bland är orgeldjupa 16Hz bastoner genom 300b.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/10/27 :  21:13:51  Show Profile Send svejk a Private Message
Effekten är jag inte direkt orolig över lirar inte på hangarvolymer. Har en känsla av att "rörvatt" har lite mer kraft än transistor. Kanske fel men tyckte det var mer tryck i mina tidigare Elektroakustik 50 vatt monoblock än i Macgormack Dna1 150 vatt. Jämförelse med samma försteg inget mätt bara subjektivt.

Är vad det gäller hifi pryttlar tämligen styrd av mina känslor. Vissa grejer får jag känslan DEN skall någon gång stå i min hylla. License Dacen och ARC grejerna är sådant. Rörisen jag funderar på är oxå "Vill någon gång ha sak" Att lyssna på musik är för mig en känsloupplevelse, plockar gärna in desamma med apparaterna!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/10/27 :  21:17:47  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Levande: 300B röret mäter alldeles utmärkt,en mer linjär förstärkande
komponent är mycket svår att hitta. Nu pratar jag om röret som sådant
om det sedan mäter dåligt i en förstärkare beror det på konstruktionen och inte på röret.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/10/27 :  21:25:25  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Perka hur menar du?
Har du några mät/tabell data att visa upp så kanske jag förstår.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/10/27 :  21:46:03  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Utförliga data med kurvor finns bla på: Frank.pocket.net

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/10/27 :  21:48:56  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag formulerade mig lite fel där kanske(röret i sig)
Jag tänkte mest på det där med dist, ex Rotel slutsteg har lägre dist men låter sämre vad jag kan förstå.
Om man gemför en transistor med 300B på dist mätnign hur ser det ut då?

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

300b
Member

70 Posts

Posted - 2006/10/27 :  22:02:17  Show Profile Send 300b a Private Message
Min erfarenhet är att man inte behöver så mycket effekt; mina 300B drev ett par Magnepan MG1.6 utan problem. Mycket nöjd med kvaliten hos det återgivna ljudet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/27 :  23:30:56  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Jag har ett rum på 20kvadrat och 90db i känslihet på burkarna och cirka 12watt singel end klass-A i resurser och det räcker för mig och jag upplever att om jag slänger på vissa skivor på full spetta så vill jag inte vara i rummet för det blir för högt och man riskerar dessutom att få dörr knackning.


respekteras, det är högst personligt hur man upplever "sin" anläggning.

quote:
Det är kanske enkelt att falla för frestelsen och förlita sej för mycket på många hästkrafter (läs watt) och osäkerheten gör att vissa människor garderar ordentligt.


Kanske är det så, vissa kanske känner att det är mindre fel om man "gör fel?" - åt fel håll, dvs har mer än vad man tycker man behöver, men detta förutsätter att man har klart för sig vad behovet är, och detta är ju givetvis upp till var och en att bestämma för sig själva.

För en del räcker 12W SET, för andra är 50W transistor bara en början osov... men snälla ni, försök inte övertyga varnadra om vad som är bäst, eller slå er samman i en form av uppenbart falsk trygghet i andras sammstämmiga tyckande, detta står alla fritt att upptäcka var och en för sig, allt utefter behov och framför allt annat - känsla.

Rent veteskapligt så är 1W är sällan något annat än 1W, och hur man än ger sig på att mäta denna debaterade term så förblir sanningen densamma, 1W ÄR 1W, hade det varit anorlunda hade inte fysiken gått ihop sig, och den typen av konspiration som denna motsats innebär är värd att kapitulera inför.

Watt hit och känslighet dit, hur det än står till bör ni alla ställa er frågan - Har ni roligt...

...för det är väl det som allt går ut på, eller har jag fel ?

Själv sitter jag fullkomligt nöjd, något infann sig efter ca 15 år av "sökande", och det var inte i närheten av vad jag själv trodde det skulle bli.

så kör hårt!, fasen, kör så det brinner : ) dela med er, men ha tålamod och låt alla andra bilda sin egna uppfattning, något annat vore att göra dem en misstjänst, glöm inte vart ni kommer ifrån.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/10/27 :  23:43:42  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Skönt inlägg martinsson.
Vilken effekt har du på stärkaren då
Jag kan inte riktigt lista ut det av ditt inlägg, hur ligger det till?

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/10/28 :  05:30:31  Show Profile Send Lech a Private Message
"problemet " med våra 2A3,300B SET med effekter runt 10Watt är att finna matchande högtalare. Men när det är gjort är också lyckan gjord. Påstår Nirvana nått.Det går inte i transistorvärlden att finna motsvarande ljudmässigt goda stunder.. ( mitt påstående ) Det må kosta vad det kosta vill men de är ändå inte upp till den dynamik ,transparans och spelglädje som får mig att hålla på med SET.
Samtidigt förstår jag att man kan välja transistor/bruks hifi för det är en enklare utmaning till "häftig" anläggning.Den är dock inte så bestående och bleknar rätt fort i jämförelsen.

Kanske religion och det är inte tillåtet på Forumet. så ..

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/10/28 :  05:58:53  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Är lika nyfiken som "levande" vad det kan vara,om det inte är en rör- eller en transistorförstärkare,vad kan det då vara för något?
Jag håller med om att man själv ska vara nöjd med sina "pryttlar",om man köper saker för att visa upp för sina vänner & bekanta så SKA man sätta sig ner och fundera varför man lägger ner pengar på detta fritids intresse som grundas på en massa tyckande.

Det finns inget som är rätt eller fel,vi är ju bara människor som tycker olika!

"Lite personliga åsikter"

Åter till erfarenheter av 300B innan tråden kör ner i diket!



http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2006/10/28 06:31:20
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2006/10/28 :  08:44:08  Show Profile Send palm a Private Message
håller inte med om att effekten räcker till normalt ljudtryck... hade SS 300B på 10 Watt och dessa lät gudomligt på jazztrios och kammarmusik Men till exempel Rachmaninovs 3 pianokonsert levererades med distade dynamikutbrott
Trots att högtalarne ligger på 91db och är snälla i impedansen.
Men skulle vilja testa men PP steg och se om det Hjälper.

Palm
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/10/28 :  09:22:49  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Kunde det inte tänkas att det blev för hög dynamik för högtalarna?
Om så ej är fallet borde kanske den aktuella förstärkaren kontrolleras.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2006/10/28 :  09:35:42  Show Profile Send palm a Private Message
Beror ej på högtalarna ... och förstärkaren var nästan ny.
Säger ej att det inte gick att lyssna, men inte så högt som jag normalt lyssnar till klassisk musik.
Det hördes tydligt att det distade vid tex cymaler och liknande.

Palm
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/10/28 :  10:42:46  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Hmmm, att en förstärkare är ny gör den varken till bra eller felfri. Om man vill spela högt är ju en personlig definition av vad högt är. En förstärkare med lägre dist lockas man till att spela högre med än vad man tror man gör, man upplever inte rent ljud som lika högt helt enkelt. Kopplar man sen in något med lägre dynamik och högre dist luras man mycket lätt att tro att man spelar hur högt som helst. Använd en "HIFI" mätning på en högt spelande bergsprängare och ni kommer märka att den levererar ut bara någon ynka Watt men kan störa hela grannskapet ändå.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000