Author |
Topic  |
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 16:21:28
|
Har haft några rörisar dock ingen med 300B rör. Söker lite erfarenheter av sådana slutsteg. Är dom så magiska? Eller för dyrt, rören kostar ju ordentligt. En PP med 4st rör kostar ca 6 loppor att byta. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 17:10:01
|
För lite effekt. Duger kanske till sovrummet.
Magin sitter inte röret utan snarare konstuktionen...och vilken konstruktion som helst måste sitta i rätt anläggning, som i sin tur måste spela i "rätt" rum.
Släpp detaljstudien och se helheten! 
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
palm
Member

371 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 18:14:36
|
Vill påstå att ljudet är lite av magi i mina öron musikalitet och luftighet i massor, dock har de flesta konstruktioner för lite effekt för vanliga högtalare. Sök efter PP konstruktioner då jag upplevt Single end låter platt utan 3d perspektiv. Sparks 50 wattare låter superbra. MVH Fredrik |
Palm |
 |
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 18:29:40
|
Ca 6 loppor? Dags att Googla efter lite bättre priser kanske? :) Exempel: SuperTNT 300B Quad $392.00
Ljudet vet jag inget om. Ett 300B-monoblock har jag satt ihop en gång, men det sa mig inte så mycket. |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
 |
|
Hinken74
Member

1102 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 18:35:15
|
Ja tack till 300B med ex Von Scheikverts DB 99:or... |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 18:42:27
|
Blir det något skall det spela från 80hz och uppåt på Harbeth Compact7 som är snälla att dra. Är ett PP steg 30vatt jag är sugen på. Okej går att hitta billigare 300b rör höftade lite på 1500st. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 18:58:52
|
Har själv ett par Audion 300B PSE MK II på 18watt som räcker för mig.
Som någon sa i ett tidigare inlägg det handlar inte enbart om slutrör,om inte konstruktionen är genomtänkt så spelar det ingen roll hur mycket pengar man lägger ner på slutrören eller om det är trioder eller pentoder.
Ett mycket välljudande allternativ som låter mycket fint är Rauna Opus3:s Candela på ca 30watt,den har 4 st slutrör som kostar som ca ett 300B rör,den kan du bygga själv ritningar finns på hemsidan,det är ett strålande bevis på att det inte enbart handlar om slutrören om det ska låta bra.
|
http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/ http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco |
Edited by - magnus1967 on 2006/10/26 19:03:47 |
 |
|
OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 19:00:36
|
"För lite effekt. Duger kanske till sovrummet." Pär: Har du aldrig hört några 300b?????
ola |
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 19:02:57
|
Engelholm: Har du så stort sovrum? I så fall är du att gratulera. Själv har jag ingen Hi-Fi i sovrummet,utan jag spelar gott med mina 2,5 2A3 watt i mitt vardagsrum med högst ordinära högtalare. Visserligen inte 120 Db men mycket högt om jag så önskar. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
 |
|
Lech
Member

1353 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 19:42:59
|
Engelholm Du har nog missat triodernas värld. Jag spelar på JJ-Electronic JJ-322 300B Single end no feedback som matar mina Klipshorn. Det är förvisso känsliga 106 db /m 2.83 V. Rummet är 55 m2 och volymen kan väl överstiga 121 db. Putter ut ca 7-8 Watt och då spelar hela rummet med. Ljuvligt.
Reultatet blir en hotspot mitt i orkerster och inte framför. Ger faktiskst placeringar av instrumemt vid sidan, bakom och framför Har ingen lust att gå av scenen och backa ner på "parketten" som med andra anlägnningar som har sin hotspot framför högtalarna.
MVH Lech    |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2006/10/26 19:45:29 |
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 20:45:15
|
Palm: Din erfarenhet av singel-end förstärkare är de är platta och utan perspektiv. Det kan mycket väl stämma! Men det är en sanning med modifikation. Om en 300B Singel end (eller Push-pull) förstärkare är försedd med fixed (justerbar bias) blir ljudkvaliten lidande bla precis som du har erfarit. För att erhålla full ljudkvalitet MÅSTE förutom en del andra parametrar autobias med avkopplat katodmotstånd användas.
|
|
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 22:32:37
|
quote: Du har nog missat triodernas värld. Jag spelar på
Varit där och kommit där ifrån! 
Det spelar ingen roll hur många gånger man säger att det funkar med 10 watt - det blir inte sant ändå.
Dessa rörhäckar funkar endast med högtalare med en känslighet en bit över 95dB. Ni som har Klipsh och liknande har jag full förståelse för! Det är en annan bollpark!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 23:20:42
|
Det spelar ingen roll hur många gånger man säger att det INTE funkar med 10 watt - det blir inte sant ändå.
ola |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 23:30:56
|
quote: Dessa rörhäckar funkar endast med högtalare med en känslighet en bit över 95dB. Ni som har Klipsh och liknande har jag full förståelse för! Det är en annan bollpark!
Undrar vilka "rörhäckar" du lyssnat på ?? Minna högtalare har 89dB 1W/1m, det går bra att komma och övertyga sig själv!
300 B rör finns från 1000;- / st
Mvh Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts |
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2006/10/27 : 00:07:31
|
10W är onödigt mycket effekt   Jag kör nu med en PP 2A3, maxar väl en 5-6W per kanal. Den spelar skiten ur min 400W rotel i allt från lågnivåupplösning till upplevd kraft och dynamik, känsligheten på högtalarna ligger runt 90db 1W/1m. |
 |
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2006/10/27 : 00:15:28
|
För att svara på Svejks fråga: tycker inte det är något magiskt över 300B, finns billigare rör man också kan få att låta lika bra.. men visst är 300B ett mycket bra rör, lång livslängd har det också. Men håller med Engelholm att man inte skall fokusera för mycket på typen av rör etc. utan utvärdera helheten. |
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2006/10/27 : 07:49:20
|
Vi kan göra en liknelse med mat. Det finna smaklös mat och det finns mat med god smak,utan att vara supergourmet föredrar jag det senare alternativet. Nästan samma sak är det med musik för mig. Jag vill att den skall vara livaktig och spritta på ett dynamiskt sätt även vid måttliga och låga nivåer. Jag gillar fingertoppskänslan i musiken där jag kan sitta och riktigt njuuuta av musikens nyanser och passager.Denna egenskap finner jag endast i triodförstärkare utan motkoppling. Och då endast med direktuppvärmda rör som 300B,2A3 etc. Nu är det så att många föredrar den platta och odynamiska ljudmatta som många förstärkare på marknaden levererar (detta oavsett uteffekt) Det är en åsikt som jag respekterar,men det är definitivt inte mitt ljud. |
|
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2006/10/27 : 09:52:04
|
quote: Vilken tur att vi bor i en fri del av världen där var och en får tycka och skriva vad man vill utan att hamna i fängelse!
Njäaa...skulle väl vara frågan kring rörförstärkares effekt så som kan ge fängelse! 
Erik, din retorik biter inte. quote: Nu är det så att många föredrar den platta och odynamiska ljudmatta som många förstärkare på marknaden levererar (detta oavsett uteffekt)
Att du tycker att andra förstärkare låter så betyder inte att andra tycker så och därför är det helt fel att säga "Många föredrar den platta...". Dom där "många" upplever inte något "platt". Det är du som gör.
Vilka märken och modeller jag lyssnat till lämnar jag nog därhän. 300B förstärkarna är 3 till antalet, 805 är 1 samt en rad med andra rörförstärkare.
Visst går det att spela med 15 watts förstärkare. För mig är det emellertid inte brukshifi...det är inte tillräckligt mångsidigt (förutsatt vanliga högtalare med normal känslighet). Det blir bättre, enligt mig, vid 100 watt eller mer.
Men visst kostar det.
Peace out, grabbar! 
|
|
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2006/10/27 : 10:40:11
|
Kära Engelholm,jag hade samma åsikter som du en gång. Men åren har gjort mig klokare. Är det möjligen så att du som handlare har ekonomiska intressen i detta? I så fall tycker jag inte att det hör hemma här på forumet. |
|
Edited by - Erik Andersson on 2006/10/27 10:50:25 |
 |
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2006/10/27 : 10:49:16
|
För en annan låter det mest som ni två (Erik Andersson & EngelholmAudio) mest riskerar att börja kasta skit på varandra med guldspadar 
Är du pågång att byta svejk  |
 |
|
Akkelis Audio
Member

1026 Posts |
Posted - 2006/10/27 : 10:55:57
|
LennArt här på forumet har stor erfarenhet av 300B. Både olika rörtillverkare och olika konstruktioner. |
www.akkelisaudio.com |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2006/10/27 : 11:38:21
|
Ja jag funderar på att byta ut mitt ARC Classic 60. Är sugen på ett 300B PP 30 vatt det skall vara bra enligt en referens ett av de bästa på marknaden enligt en annan. Får se var jag hamnar. |
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2006/10/27 : 12:11:00
|
Ingen dum idé,ingen dum idé alls! |
|
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2006/10/27 : 12:14:32
|
quote: Kära Engelholm,jag hade samma åsikter som du en gång. Men åren har gjort mig klokare.
Ja ja... Skall jag svara nått positivt är det väl att du är bra att du blir klokare och klokare!
Som jag skrev: Peace out, grabbar. För mig är det helt OK att tycka olika.
quote: För en annan låter det mest som ni två (Erik Andersson & EngelholmAudio) mest riskerar att börja kasta skit på varandra med guldspadar
Nej det klarar vi att hålla oss ifrån. Det är ju bara hifi för bövelen! Jag skrev ju "Peace out"!?? |
|
Edited by - EngelholmAudio on 2006/10/27 12:28:11 |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2006/10/27 : 14:04:00
|
Svejk
Jag har testat parallell 300B på C7 och det gick alldeles utmärkt men kanske inte på hög volym men ändå. C7 har snäll impedans på c:a 6 ohm så flera rörsteg brukar funka. 300B i single end känns lite tveksamt
Kan tänka mig att köpa din Classic 60 
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Topic  |
|