HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Esound cd5a balanserad eller obalanserad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2006/11/08 :  14:53:16  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Hej!

Är nyfiken på om någon testat att köra Esound cd5a balanserad och obalanserat och hört några skillnader åt något håll?

Mvh

Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/11/08 :  17:54:53  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Jajamensan det har jag har en sådan spelare själv och har provat en del olika signalkablar.
Det testet som väl var mest rättvist var när jag jämförde med Audioquest Panther balanserad samt obalanserad. Det testet gav i mina öron intrycket att den balanserade utgången låter lite ljusare / slankare, lite mer detaljerad med lite mindre värme i ljudet, typ.
Nu har jag provat med Nordost Red Dawn rev. II och det lät piggt och luftigt tillsammans med min Accuphase E-210, Marcus Cables black silver Maestro högtalarkabel och Amphion Argon II högtalare.
Jag testar just nu Marcus Cables Black Silver mkII balanserad signalkabel med samma utrustning och det ger lite djupare, kraftigare bas fast inte lika tight som med Red Dawnen, det ger även en luftig samt lite djupare ljudbild med en aning mer luft mellan instrumenten och en lite mer "romantisk" atmosfär i ljudet.
Hoppas att det går att utläsa något ur den föregående röran

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!

Edited by - Nykmark on 2006/11/08 17:56:17
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/11/08 :  18:06:42  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det beror nog också en del på hur ingångsteget i steget du kopplar den till låter, kan lika gärna vara så att det oballade ingångssteget låter annorlunda mot det balanserade. Så, jag inbillar mig att det är svårt att dra "generella" slutsatser annat än om en specifik kombination.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/11/09 :  17:38:31  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Det bästa är såklart att prova själv på sin egna anläggning.
Men hursomhelst om man är nyfiken så ska man nog prova att köra sin Esound CD-E5
med en annan utgång än den man använder för tillfället, chansen är stor att man hör skillnad och om det blir en förbättring i ljudet så kan det bli en billig uppgradering, tycker jag i alla fall.

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!

Edited by - Nykmark on 2006/11/09 17:40:25
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000