| Author |
Topic  |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 19:50:16
|
vad får dig att tro att det var moderatorn som ändrade rubriken? och sen A försvarar LTS i alla väder inte bara i denna tråd utan flertalet andra genom forumets historia =) och dessutom du har en åsikt om SACD du tycker det är sämre än cd men har du verkligen hört SACD och cd sida vid sida i ett höggupplöst system? sentec och nad räknas som vanligt inte... |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 20:07:34
|
Du har rätt ekman. Jag vet faktiskt inte om det var moderatorn. Jag utgick från att bara moderatorn kunde ändra rubriker men jag har kanske fel. tills det är klargjort vem som ändrade rubriken vill jag be om ursäkt för mitt förhastade misstänkliggörande.
Ja jag har hört SACD på studio Focus. Köpenhamns största studio konstruerad av Ole Lund christensen(GammuT). Han har konstruerat lyssningssystemet med och det är snudd på världsberömt. I alla fall det mindre systemet på PUK studion är världsberömt. Det låter inte riktigt lika bra som det bästa systemet med NADar och Sentec jag hört men det är bara min åsikt. 
Jag kan dock inte dra några slutsatser om vad som är bäst. Mina subjektiva åsikter om lite lyssning är tämligen ointresant. Det är vilket medium som är bäst återgivare som är det intresanta.
Audiomaniker försvarar överhuvudtaget inte LTS i denna tråd. Dessutom. Får inte Audiomaniker försvara vem han vill här?
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 20:11:17
|
| jo han får försvara vem han vill jag bara undrade varför =) och det var han som startade tråden som ändrade topicen det ser du om du kollar på första sidan och sen vad är viktigt om inte subjektiva upplevelser? till sist ska vi ju ändå lyssna och då är ju hur vi upplever det som är viktigast och inte hur det mäter... |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 20:15:14
|
quote: Originally posted by John Stalberg Mina subjektiva åsikter om lite lyssning är tämligen ointresant. Det är vilket medium som är bäst återgivare som är det intresanta.
Det är väl med hjälp av öronen som du avgör vilket som är bäst, inte via siffror från nån mätnisse...eller?  |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 20:25:14
|
Okey, tack ekman.
Vad vi gör i slutänden styr inte vad vi gör när vi utvärderar ett nytt medium. Vad du tycker subjektivt om ett ljud säger väl inget om hur mycket det skiljer sig från orginalet? Då är det väl bättre att jämföra mot orginal än att bara sitta och tro att man har koll på orginaltrohet genom att bara lyssna på en skiva. Vad jag menar är att givetvis kan man lyssna och avgöra vad man gillar men att gå därifrån till att bedömma hur mycker färgning det ger är lite drastiskt. Skillnaden mellan dig och mig är inte att du har lyssnat och inte jag utan att jag inte anser att mina lyssningar ger något vidare resultat om hur tranparant systemet är. Ett helt transparant system är väl eftersträvansvärt va? Ett så lite färgande system är väl också eftersträvansvärt va? Det enda viktiga vad gäller ljudet menar jag?
John |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 20:28:51
|
quote: Det är väl med hjälp av öronen som du avgör vilket som är bäst, inte via siffror från nån mätnisse...eller?
Ja, men inte så där rakt upp och ner. Jag måste ju jämföra mot orginalet. Mot signalen innan den digitaliserades. Annars får jag ingen precision i min utvärdering. Jag har gjort det med PCM och det gick vägen utan anmärkningar. Då kan det faktiskt inte bli hörbart bättre. Då måste det åtminstone bli mätbart bättre. Det blir det mest med DVD-A.
John |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 20:30:43
|
| klart vi ska eftersträva bra ljud men hellre bra subjektivt än bra mätmässigt |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 20:34:54
|
mmm, nu förstår jag vad du menar...
Men det finns fler parametrar än bara transparens och färgning. Nånting kan låta grymt färgat och ändå vara bättre än det som låter neutralt/transparent, men det är i mina öron det. Jag vill att det låter musikaliskt, hur man mäter upp det eller konstruerar det, vet jag inte, men jag känner igen det när jag hör det.
angående sacd vs cd: Om du skulle jämföra cd och sacd (A/B) via 2 likadana sony spelare i övrigt kopplade till samma grejjer så borde det inte vara svårt att avgöra vilken som låter bättre eller? |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 20:40:24
|
Tråden rullar vidare och formathettan har lagt sig för egen del... . Det var jatttelite som ändrade topicrubriken och det kommer han säkert själv att bekräfta. Vi får väl lyssna, läsa och mäta vidare och sen återstår väl bara att se vart utvecklingen leder oss musikkonsumenter. För egen del ser jag helst att utbudet tillåter oss att själva välja det återgivningsformat vi föredrar, men det brukar ju sällan gå som man vill... |
 |
|
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 20:40:42
|
Inte är det väl så att LTS har ensamrätt till ordföljden "icke färgande".
Jag tycker det är mycket märkligt att LTS anser att alla, ja jag menar alla, som har en annan inställning än den som Öhman har dikterat skulle föredra färgad återgivning. Skärpning!
LTS har en historia av kontroverser bakom sig. Inte ens själva kan de hålla sams inbördes. Någon som minns hur det såg ut i MoLt under några år i slutet av åttiotalet. Grova personagrepp i varje nummer. Vill minnas att föreningen höll på att dö efter detta.
|
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 20:42:33
|
NN delar ut;
hifikrig
.inte första gången |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
Kakan
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 20:49:08
|
Hej alla debattörer
Tänkte snabbt delge er en del tankar från min horisont som huvudsakligen läser och lär mer än debatterar...
Förhoppningsvis kan man hålla den här tråden till att
1) Antingen diskutera skillanderan mellan SACD/DVD-A(DSD/PCM)och ha en öppen diskussion om både teknik (bithantering o s v) och upplevelser (lyssnarjämföreleser)vad gäller de olika teknikerna/medierna.
2) Eller diskutera organisationen LTS, vilket var hur tråden började. Jag tror det är svårt att blanda dem båda utan att det blir snurrigt. Kan man skapa en ny tråd för exempelvis LTS och behålla den här för DVD-A/SACD diskussionen ?
Jag anser att dessa båda "topics" är värda en riktigt balanserad diskussion.
Att lägga in en lång intervju istället för att länka till en sida (om sådan finns) var kanske inte det bästa men tanken var nog god. Att sedan en moderator har svårt att formulera sina inlägg utan att det blir personangrepp och sedan försvarar sig med att man är avogt inställd till en organisation är ingen snygg hantering oavsett tidigare erfarenheter av organisationen. Förhoppningsvis lär man sig slutligen något av denna inflammerade diskusison om hur man bör agera i dessa diskussioner ? D
et verkar som om stormen lagt sig och vi nu kan återgå till ämnet.
För min del skulle jag tycka att det vore en stor förlust för forumet om John skulle elsuta sig för att forumet inte är värt att besöka längre.
Kakan - som läser och lyssnar
|
Kakan - kan ibland |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 20:49:08
|
quote: klart vi ska eftersträva bra ljud men hellre bra subjektivt än bra mätmässigt
Hellre med lyssning än med mätning. Lyssning kan ske objektivt. Om man inte hör skillnad på orginal och digital kopia är det objektivt sett ett transparant system. Det vore väl det ultimala Är det inte transparant får man givetvis göra subjektiva bedömningar. Om man inte alls har någon orginalsignal att jämföra mot blir det svårt. Då backar jag för jag vet hur svårt det är att bedömma sådana saker utan känd referens. Det blir bara dumt att ta ett test som till stor sanolikhet kan ge fel resultat om man tror att det man för stunden tyckte var bäst är det som spelar upp skivornas ljud bäst utan egna konstigheter som kan låta subjektivt bra för stunden. Att bedömma ett helt system på så lösa grunder är för min egen personliga räkning oansvarigt på något sätt. Det är lite som att titta och lukta på maten och bedömma hur den smakar ungefär.
quote: Om du skulle jämföra cd och sacd (A/B) via 2 likadana sony spelare i övrigt kopplade till samma grejjer så borde det inte vara svårt att avgöra vilken som låter bättre eller?
Nej det skulle vara lätt. Dock skulle det vara mindre intresant för mig. Kanske är det så att det jag för stunden tycker är bäst färgar på ett trevligt sätt. Jag vill inte ha ett medium med en trevlig färgning på. Jag vill dom trevliga egenskaperna på skivorna och mediumet ska sedan bara släppa igenom det. Jag saknar inga systemfärgningar hos vardagens alla instrument och ljud. Då vill jag inte heller ha det på alla mina skivor.
Jag vill därför testa med en A/D-D/A omvandlare och jämföra när signale går igenom systemet mot när jag lyssnar på signalen direkt. Det kan vara från ett analogband till exempel.
John |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 20:51:36
|
varför är det hifikrig varje gång något diskuteras mellan LTSåsikt och andra åsikt? är väl väldigt ont om hårda ord osv i denna tråd?
krig är ett ganska så drastiskt uttalande om en hyfsat lugn konversation |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 20:54:14
|
Skönt att se att vi som insett vinylens kvalitet knappt bryr oss om CD'ns framtid.
|
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 20:59:31
|
quote: För min del skulle jag tycka att det vore en stor förlust för forumet om John skulle elsuta sig för att forumet inte är värt att besöka längre.
Tack Kakan! Det värmer. Jag blev något snurrig ett ögonblick och fick konspiratoriska paranoider i mina neuroners mjukvaruenheter. Sorry igen Timbre för den fadäsen. Skriv upp det på mänslighetskontot och hoppas att du inte tar illa upp för att jag klantade till det där. Inte nu i alla fall då jag ber om ursäkt menar jag. Hade det varit som jag för en stund trodde så hade jag inte skrivit detta. Ekmans inlägg klargjorde det hela.
John |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 21:03:00
|
Hej!
"Kan det vara så att A är den samma som IÖ, jag menar A använder första bokstaven i alfabetet, Ö är sista. verkar mistänkt."
Kan det överhuvudtaget bli bättre , , ???
Det är ytterst tveksamt o då inställer sig frågan: kommer nu A* att lägga b-handskarna på hyllan o sig själv vid s-poolen med 1st G&T i h-anden samt 1st JD i v-d:o??
Vem vet??( Vem bryr sig?? , ed )
Mvh A*. |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 21:05:05
|
Angående krig och sådant så tycker jag att det funkar ganska bra på forumet idag. Ibland hetsas stämningen lite men det lägger sig såsmåningom. Moderatorerna kan slappa lite utan att det blir världskrig här. Jag håller med ekman också om att det inte måste vara krig bara för att man vrider och vänder på lite motpoliga saker. Just nu är det väldigt lugnt.
Var var vi?.....jo just det, SACD é skit...
John |
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 21:08:22
|
quote: Ja, men inte så där rakt upp och ner. Jag måste ju jämföra mot orginalet. Mot signalen innan den digitaliserades. Annars får jag ingen precision i min utvärdering. Jag har gjort det med PCM och det gick vägen utan anmärkningar. Då kan det faktiskt inte bli hörbart bättre.
Vad glad jag blev för där sista "hörbart bättre"...
|
Man borde inte sova. |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 21:11:45
|
Finns absolut inget att be om ursäkt för. Det brukar gå snabbt när debattemperaturen stiger. Jag har heller aldrig tänkt på att det går att ändra rubriken på en topic man själv har startat. För övrigt lovar jag att inte hetsa upp mig i fortsättningen. |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 21:11:45
|
quote: Jag tycker det är mycket märkligt att LTS anser att alla, ja jag menar alla, som har en annan inställning än den som Öhman har dikterat skulle föredra färgad återgivning. Skärpning!
Det där får du nog utveckla lite. Vet inte var du fått ihop att LTS har sådana åsikter.
quote: LTS har en historia av kontroverser bakom sig. Inte ens själva kan de hålla sams inbördes. Någon som minns hur det såg ut i MoLt under några år i slutet av åttiotalet. Grova personagrepp i varje nummer. Vill minnas att föreningen höll på att dö efter detta.
Jo LTS har haft det besvärligt. Dom senare åren har föreningen växt rejält och har idag ca 1000 medslemmar. Nu i dagarna startar en göteborgssektion. En del härifrån forumet är med och startar den. 
John |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 21:15:14
|
Tack Timbre. Den här rubrikändingsmöjligheten. Är det inte en sak som ni kanske skulle fundera över om det är en vettig funktion? Det är ju rena snurret om det skulle bli poppis menar jag.
John |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 21:20:09
|
Ja, det kan ju sluta hur som helst...  Vi får kika på det. |
 |
|
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 22:22:44
|
quote: Originally posted by Kakan
Hej alla debattörer
1) Antingen diskutera skillanderan mellan SACD/DVD-A(DSD/PCM)och ha en öppen diskussion om både teknik (bithantering o s v) och upplevelser (lyssnarjämföreleser)vad gäller de olika teknikerna/medierna.
2) Eller diskutera organisationen LTS, vilket var hur tråden började. Jag tror det är svårt att blanda dem båda utan att det blir snurrigt. Kan man skapa en ny tråd för exempelvis LTS och behålla den här för DVD-A/SACD diskussionen ?
Jag anser att dessa båda "topics" är värda en riktigt balanserad diskussion.
Japp det var jag som ändrade ämne varför?
Först detta, jag har ändrat ämne men se att ursprungsämnet har funnits inom () hela tiden.
Min första fråga var som Kakan skriver (nr2), om LTS jag har inte lärt mig så mycket men en del. Sedan gick någon in på SACD - CD,diskutionen fortsatte på detta ämne därför bytte jag så att alla kunde se vad som diskuterades (Kakan:s nr:1).
I båda diskusionerna blev det väl en del personangrepp och därför bytte jag till MUCK. Tack dock alla för den information jag fick (främst gällande teknik) intresant!
Visst kan det vara upplyftande med lite HiFi-bråk (har väl bråkat en del själv) men jag tycker nog att ursprungsfrågan bör besvaras FÖRST sedan kan ju göra som man vill. Detta var nog huvudanledningen till att jag ändrat rubriken. Jag tycker dock att det var rätt att göra! Sov gott (gäspar tror jag)
Ps A verkar vara en kul kille tycket J |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 22:39:34
|
Hej ek!
Det var 1st jvla tjöt på ek gällande denne A, är det fråga om ngn slags fixering, elle , ?? Ivfs, så var du uppenbarligen inte med på den
gamla goda -tiden då denne Audioman tvärtom ansågs vara ngt av 1st riktig grym ... LTSlayer/ LTSamhällets fiende no 1  , !! Dock så var/är väl det hela inte svårare än att A* håller på dem/det han finner vara rätt o riktigt( här står det ngt klurigt samt småtokigt, ed ;)
Mvh A*. |
 |
|
Topic  |
|