| Author |
Topic  |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 10:20:25
|
| Vad jag menar står i mitt inlägg. |
 |
|
|
AU
Member

86 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 10:59:22
|
Hej Timbre, men varför denna ton?
Varför börja med mer eller mindre person angrepp. Varför inte hålla sig till sakfrågan. Peka på vad i Johns kommentarer som är fel istället för attackera med bredsidor om lågvattenmärken mm.
Sedan har jag för mig att moderatorena har sagt att inläggen skall hållas korta, men vad menar ni med korta?
MVH AU |
Collecting stars.. |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 11:16:19
|
Håller med om att intervjun i sin helhet blev ett för långt inlägg. Det handlar inte om personangrepp, det handlar om synpunkter på en organisation. |
 |
|
|
n/a
deleted

63 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 11:34:03
|
Med risk för att bli IDIOTFÖRKLARAD, men hur fa..n kan ni träta om sådana här triviala ämnen.
Ut i verkligheten med er !! Gäller både LTS:are och "andra" bättre vetande och tyckande. |
CD/Vinyl debatten på 80-talet gav inget!! |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 11:44:44
|
Hej T!
"Det handlar inte om personangrepp, det handlar om synpunkter på en organisation"/
/"Den här gången är dina kommentarer ett sådant lågvattenmärke..."
"Du anser ju dig vara en "typisk" LTS:are och din svarsteknik..."
Läsa engelska kan du uppenbarligen, så det blir bakläxa."( understrykningar gjorda av A*, ed )
-Menar T att det är själva organisationen som du duar, här ovanför???
Svara lämpligen inte med: "Vad jag menar står i mitt inlägg."(- ytterligare 1st gång!( o allra lämpligast... ... svara inte alls( för T´s egen skull vs, ed !! )))
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/11/17 17:01:25 |
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 13:20:44
|
"Problemen" med SACD som LTS-medlemmarna beskriver "existerar" säkert. Jag finner ingen anledning att tvivla på deras uppmätta värden och de teoretiska förklaringar som t ex John har presenterat på ett bra sätt ovan. Men eftersom dessa "problem" inte är direkt "hörbara" så verkar det ändå som om Sony gjort ett bra jobb, för man får ju inte glömma bort att SACD har många fördelar också (som däremot är hörbara ). Jag känner mig betydligt närmare den "verklighet" som jag är van vid efter många års lyssning på live-musik i olika sammanhang med SACD än med CD. Jag har även lyssnat en del på DVD-A och det låter också riktigt bra tycker jag. Jag kan inte säga vilket format som är bäst av dessa två utifrån det material och de anläggningar som jag har lyssnat på hittills.
Däremot reagerade jag på att även en "DSD-CD" gav en del av SACD-ljudets fördelar även med en vanlig CD-spelare (vilket borde innebära att DSD har fördelar som lagringsformat som det påpekades i en annan tråd). Så kanske "problemen" med SACD inte bör överdrivas? Det viktigaste är ju att musiken låter levande och äkta och det tycker jag att den gör med SACD (och jag är ju knappast ensam).
Jag är därför väldigt glad för att det är vi konsumenter som avgör vilka format vi vill lyssna på och ingen annan...
|
Man borde inte sova. |
Edited by - n/a on 2002/11/17 13:54:18 |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 13:33:54
|
Käre audiomanicken. Vi tackar för att det alltid finns en skuggopposition till hands närhelst på dygnet moderatorer och forumägare behöver läxas upp.
shoeshine, boy, shoeshine... |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 13:37:27
|
Hej S-7!
Vad är "DSD-CD" för ngt intressant, ??
Mvh A*. |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 13:44:38
|
Hej S!
Tack , !!
Missade detta: "shoeshine, boy, shoeshine..." o förstår inte riktigt? A* ligger dock fortfarande nere på golvet här bredvid mig o skrattar!( den lille smutspojken , !!, ed )
Tror, det är sällan A* tackar nej till 1st uppfriskande OrdFAjt , !!, ed )
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/11/17 17:01:30 |
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 14:00:26
|
quote: Vad är "DSD-CD" för ngt intressant
Många SACD-skivor går även att spela på vanliga CD-spelare, s k "hybridskivor". CD-lagret drar tydligen också nytta av den nya DSD-masteringen enligt skivbolagen och kanske är detta anledningen till att t ex de gamla Stones-skivorna, som nyligen getts ut på nytt, låter så otroligt bra.
Jag tog upp detta i en annan tråd: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=5313
|
Man borde inte sova. |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 15:40:42
|
Bra talat Timbre
|
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 15:43:34
|
quote: Här har vi LTS i ett nötskal (apropå ursprungsämnet). Du anser ju dig vara en "typisk" LTS:are och din svarsteknik känns mer än väl igen från din organisation. "Rättrogen" skulle man kunna kalla det och man kan inte undgå att undra vem som egentligen uppfann den? Hmmm... Det utstuderade sättet att rycka loss enskilda och väl valda påståenden ur texter, för att sedan attackera, nådde sin höjdpunkt redan 1996 under uppstädningsaktioner i den egna verksamheten. Artikeln "Rättelser till MoLt årgång -96" är ett maniskt och underbart exempel på detta. Tolv sidor avsätts för att bevisa sin egen överlägsenhet och blottlägga andra människors okunskap.
Taktiken går igen och målen är de samma: Prestige Principer och Propaganda, eller konsten att stånga sig blodig när man är ute och cyklar skulle jag vilja kalla det. Spaltmeter på spaltmeter för att försöka överbevisa något om det strider mot de egna normerna.
Den här gången är dina kommentarer ett sådant lågvattenmärke att man måste skärpa sig för att inte falla in i samma argumentationsteknik.
Diskuterar dom inte ultraljudsbruset? Skillnaden mellan en propagandamaskin (läs organisation) och äkta erfarenhet/kunskap, är att man kan diskutera uppkomna problem och utveckla lösningar. Läsa engelska kan du uppenbarligen, så det blir bakläxa.
Det smäller inte i några högtalare, men interpolationen (i själva verket en ersättning, förfalskning av något som försvunnit) bidrar till att ge PCM-ljudet dess karaktär och den får du leva med för varje skiva du spelar. Så länge det överensstämmer med LTS-normen tycks du inte ha några problem med det.
Det är alltid tyst i den digitala världen. Det är vid omvandlingen som problemen uppkommer. Vill eller vågar man inte lyssna efter det, är det ju bara att rätta in sig i ledet, stänga av öronen och leva vidare.
Jag hoppar till dom två sista styckena. Dom som innehåller något av värde för diskusionen. Interpolering sker i princip aldrig med välskötta skivor. C1 arbetar däremot jämt men det ska den också göra och all data återställs. Var har du fått interpoleringsgrejen ifrån? Att den går in så ofta menar jag?
Tyst i digitala världen? Jag förstår inte riktigt vad det är du vill poängtera? PCM-systemet har sin dynamikbegränsning lagrad på skiva. Det är inget den får vid någon omvandling!
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 15:45:32
|
quote: Det handlar inte om personangrepp, det handlar om synpunkter på en organisation.
Du skojar va
John |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 16:59:42
|
Här finns inget att skoja om, så varför skulle jag skoja...
"Dynamikbegränsningen"? Talade vi inte om den punkt där bitkaoset är som störst? Vad har det med tystnad att göra? Det handlar om upplösning och det handlar om precision. Sen kan du vända in och ut på det här tills öronen har glömt hur det lät. Faktum kvarstår. Den som söker, har förbättrade ljudupplevelser att hämta runt hörnet och det kommer vare sig du eller LTS någonsin att kunna stoppa. Så varför tjafsar jag egentligen...  |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 17:07:30
|
Hej T!
"Så varför tjafsar jag egentligen..."
-Mkt insiktsfullt, för att komma ifrån 1st inom det spec
området på gränsen till helt okunnig-individ!!
Applåd , !!
Mvh A*. |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 17:11:33
|
Lugnande att du är kapabel att bedöma det. |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 17:42:49
|
Hej T!
Smickrare där , !!
Dock, A försäkrar att endast 1st uns* med sakkunskap krävdes för att kunna göra den bedömningen!!
* A´s sakkunskap i denna tråds ämne** ** 1st uns*
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/11/17 17:49:58 |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 18:06:16
|
| man undrar dock varför A måste försvara LTS in absurdum? kan dom inte tala för sig själva? |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 18:49:07
|
quote: Här finns inget att skoja om, så varför skulle jag skoja...
"Dynamikbegränsningen"? Talade vi inte om den punkt där bitkaoset är som störst? Vad har det med tystnad att göra? Det handlar om upplösning och det handlar om precision. Sen kan du vända in och ut på det här tills öronen har glömt hur det lät. Faktum kvarstår. Den som söker, har förbättrade ljudupplevelser att hämta runt hörnet och det kommer vare sig du eller LTS någonsin att kunna stoppa. Så varför tjafsar jag egentligen...
Glöm det där med skämtet. Jag tror inte att vi kommer någonstans där.
Jag frågar igen. Var har du fått det ifrån att interpolering sker så ofta som du antyder? varje gång man spelar skivor.
Jag vet inte vad du menar med "när bitkaoset är som störst"? Jag tror att jag anar vad du säger men kan givetvis ha fel. Du menar kanske att "fel" och dylikt uppstår i sin rätta form först när den digitala signalen blir till analog signal. Det är dock till största del mjukvarurelatrerat. En multibitomvandlare kan trimmas till oerhörd precision. Själva hårdvarufelen kan alltså hållas nere på en nivå där det inte inverkar menligt. Burr Browns 1704(heter den så?) har till exempel lagt MSB´n så att den passeras vid -6 dB punkterna på båda signalhalvorna. Där är problemet procentuellt mindre och det sker också mer sällan. Dom lasertrimmade motstånden kan justeras för hand. jag minns inte siffrorna på precisionen men tro mig, den är enorm! Med DSD har du alltid problem med transienter eftersom det smala tidsförnstret inte ger tillräckligt med chans till nogranna beräkningar för noise-shapingen.
Jag vet inte om du är med på resonemanget med hårdvaru och mjukvarurelaterade problemen men enkelt sagt så har DSD´s mjukvarurelaterad fel total dominans. Hos PCM är hårdvaran av mer vikt men det kan göras så bra att det går att trimma bort felen så att dom blir ickeproblematiska. Det fina med det är att med PCM finns det mycket kvar att krama ur om man bara kan förfina tekniken. DSD är naglad på skiva. Inte helt förståss för ett lågpassfilter strax över hörbara skulle antagligen göra susen även för DSD. Det får dock anses vara en mjukvarurelaterad lösning men samtidigt ett marknadsmässigt självmord.
John |
 |
|
|
AU
Member

86 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 18:49:09
|
quote: Originally posted by ekman
man undrar dock varför A måste försvara LTS in absurdum? kan dom inte tala för sig själva?
Kan det vara så att A är den samma som IÖ, jag menar A använder första bokstaven i alfabetet, Ö är sista. verkar mistänkt.
/AU |
Collecting stars.. |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 18:55:02
|
quote: man undrar dock varför A måste försvara LTS in absurdum? kan dom inte tala för sig själva?
På vilket sätt försvarar Audiomaniker LTS?
quote: Kan det vara så att A är den samma som IÖ, jag menar A använder första bokstaven i alfabetet, Ö är sista. verkar mistänkt.
Jag kan försäkra dig om att så är inte fallet. Rent historiskt går det inte ihop. Men det logiska Sherlock Holmes-resonemanget gillar jag skarpt! 
John |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 19:28:40
|
Knoppen, Tack för ditt långa och icke-prestigepräglade svar. Jag har inte hört de flesta LTS-rekommenderade komponenterna men tror att de är prisvärda. Däremot är de litet gamla och de flesta modellerna finns inte kvar.
Anders
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 19:28:47
|
| ställer mig också ganska tveksam till att A skulle vara IÖ =) däremot så vad menar du med hur han försvarar LTS? läser du överhuvudtaget vad A skriver? |
 |
|
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 19:36:07
|
| Inom LTS-föreningen hade dom någon som de kallade för Gilbert Klingstråpp han hade stor likhet med Ing.Öhmans ryggtavla,vet ej dock om Gilbert fortfarande existerar inom LTS |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 19:46:52
|
Jo jag ser inget som helst försvar av LTS. Däremot påpekar han att Timbre sysslar med personangrepp mot mig och lite annat gällande Timbre. Det är fasligt vad LTS blir synonymt med opposiotinella påståenden hela tiden. Jag argumenterar som jag alltid gör. Men när det gäller saker som inte passar Timbre och ibland andra kommer LTS-stämpeln fram och användas som skälsord. Jag argumenterar som LTS och så vidare. När du nu ser Audiomaniker protestera mot detta så försvarar han LTS? Backa lite och se efter om du inte kan se att han kritiserar Timbre och om han försvarar någon så skulle det i sådana fall vara mig personligen och inte LTS.
Jag har hållt mig till sakfrågan hela tiden trots att moderatorn själv går på om hur jag argumenterar och annat nedsättande. Det är ingen chans att jag forsätter här om det är där ribban ska ligga. Om du säger något som går i linje med LTS och att det samtidigt är motfalls med vad moderatorerna tycker så är det bara att kasta pajer på den skyldige.
Att moderatorn som är part i målet i denna tråd ändrar rubriken på tråden till MUCK är lågt. Mycket lågt! Är det den nivån som gäller här så får det vara!
John |
 |
|
Topic  |
|