HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fiskars störskyddstransfomatorer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/14 :  23:13:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag har fått tag på ett par Fiskars störskyddstransformatorer. Jag har kopplat in en på min CD och tycker att det funkade ganska bra. Så nu försöker jag jaga tag i datablad.

Är det någon som använt det märket i sin anläggning och som har erfarenheter att dela med sig av?

Är det någon som vet var jag hittar data för dessa störskyddstransformatorer?



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/09/14 :  23:44:35  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Man ska väl ha en sådan som frekvensmodulerar fyrkantsvåg (eller hur man nu säger), annars blir de fel.. Om det är en UPS alltså. Vissa av dom passar inte alls till audiobruk.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/15 :  01:47:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är ingen UPS.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/15 :  07:33:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Nej, det är en vanlig störskyddtransformator.

Jag har kört hela lågnivådelen av anläggningen på en 800VA störskyddstransformator hitintills. Men nu känns det som att jag skall dela upp det med hjälp av de nya transformatorerna. Är det inte fantastiskt vad man kan hitta i återvinningen när det byggs om i serverhallar?

Jag hittar ingen hemsida...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/09/15 :  07:55:27  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jomän man kan allt hitta ett å annat i serverhallar. I våran blev det över 1 störskyddstrafo å 1 störskyddstrafo med magnetavskiljare (väger 66kg!)när vi bytte till en stor UPS som ersätter alla tidigare UPS:er å trafosar. Det är bara det att dom brummar så infernaliskt så man vill inte ha dom i samma rum som musiklyssning sker:-(

Var gör annars traforna mest nytta? Är det till lågnivådelen av anläggningen. Slutsteget har rejäl ringkärna å 0.17F kondenstorbank så där känns det lite onödigt.


nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/15 :  09:21:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

En av fördelarna med ströskyddtransformatorer är att de filtrer både nolla och fas. Det vill säga att oavsett om "skräpet" kommer på nollan eller fasen så tar det sig inte vidare. "Skräpet" är ofta väldigt högfrekvent så det tar sig igenom en ringkärna tack vare den kapacitiva kopplingen mellan primär och sekundär.

Nåväl, mer om elektromagnetiska störningar i våra kraftuttag kan man läsa om på Svensk Provningsanstalt's hemsida. De utför testning enligt CE-normerna och det finns mycket om dem på hemsidan.

Jag kör lågnivådelen på störskyddstransformatorer.

Jag skall göra en riktigt lyssningsövning framöver, kanske tom blint, för att bestämma om detta funkar eller inte. Men det kan vänta ett tag, just nu är det mycket annat som drar.

Ingen som har tips om Fiskars hemsida?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/09/15 :  09:28:44  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
www.fiskars.com

Dock verkar man ha sålt "Power"-delen till Philips...

http://www.newscenter.philips.com/about/news/article-15468.html

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/09/15 :  14:22:27  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jaha så ur störskyddssynpunkt är ringkärnetrafo värdelöst. Fick låna hem en 1kVA fulltransformator (ringkärna) som är knäpptyst men den gjorde ingen skillnad i ljudet heller. Man kanske inte ska förvänta sig underverk heller....

Får väl överväga att släpa hem muskedundret till störskyddstrafo som står på skrivbordet. Den är på 2kVA så den borde man kunna koppla in hela stereon på. Synd bara att den brummar så.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/15 :  14:26:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Jaha så ur störskyddssynpunkt är ringkärnetrafo värdelöst.


Jasså? Det visste jag inte. En av de störskyddstransformatorerna jag har är en ringkärna. Du skulle inte vilja berätta mer om bakgrunden till ditt uttalande?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/09/15 :  14:36:46  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Pac:
Jag tror den slutsatsen drogs, kanske lite väl snabbt, av ditt inlägg:
quote:
En av fördelarna med ströskyddtransformatorer är att de filtrer både nolla och fas. Det vill säga att oavsett om "skräpet" kommer på nollan eller fasen så tar det sig inte vidare. "Skräpet" är ofta väldigt högfrekvent så det tar sig igenom en ringkärna tack vare den kapacitiva kopplingen mellan primär och sekundär.

Det avsåg väl dock ringkärnor i exempelvis förstärkare och inte störskyddstrafo.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/09/15 14:37:04
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/09/15 :  15:26:28  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Ja just så var det den slutsatsen drogs;-) lite snabbt å lite provokativt för jag är inte säker på att det är så men vill gärna veta....

Frågan är om en extra ringkärna innan slutstegets ringkärna gör så mycket från eller till men om man ändå kan få en gratis så är det ju bara att pröva.


nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/15 :  15:59:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Krellmaster:
quote:
Ja just så var det den slutsatsen drogs;-) lite snabbt å lite provokativt för jag är inte säker på att det är så men vill gärna veta....


Att provocera hjälper inte om man söker kunskap. Frågor kommer att ta dig längre.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/15 :  17:09:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det borde vara bättre med flera separata trafos än med en enda.

Tror du ska ha en separat störskyddstrafo för CDn och en annan för försteget. Då skiljer du apparaternas nätdelar åt ordentligt och bryter alla ev. jordslingor med tillhörande ström mellan apparaterna. Återstår ren signal.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/09/15 :  17:15:11  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det skadar inte att komplettera med lite nätfilter också för att få bort HF.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/09/15 :  17:44:48  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag använder två transformatorer (ringkärnor) för att först
transformera ned och sedan upp igen. Dubbel galvanisk
åtskillnad alltså (typ ). Har fått berättat för mig att
E-kärnor skall vara bättre på det här just av den anledning
som Pac nämnde. Att dom skulle vara verkningslösa för det
stämmer absolut inte.
Använder dom/den till cd och delningsfilter men har inte
utvärderat om resultatet skulle bli bättre om filtret inte
använde den. Inte helt långsökt faktiskt

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/09/15 :  22:22:03  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Pac: Kanske lite olyckligt utryckt men jag hade bråttom att få iväg nåt innan jag rusade till bussen hemåt har. Frågan om skyddstrafo intresserar mig eftersom jag tillgång till dylika att experimentera med.

Det här med att ha flera små verkar ju vettigt med tanke på just jordslingor samt att det blir lättare att smuggla in en å en istället för en stor klumpeduns som dessutom brummar. Sambon kan tänkas ha synpunkter.

Innehåller störskyddstrafona mer komponenter än själva trafon?

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/09/15 :  23:13:57  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Ringtjärnor har bred frek omfång och det skall man inte ha i detta fall när det handlar om avstörnings trafos.
Därför fattar inte att man skryter med brett omfång på trafon när man marknadsför ex en förstärkare som har just en eller flera ringtjärnetranfomatorer.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/09/15 :  23:59:58  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Så vitt jag vet så är det ingen som använder fler än en transformator i en skiljetrafo annat än i den jag har snitsat till, men jag "skryter" inte med att det är just ringkärnor jag använder. Det fanns några lämpliga ringkärnor till salu (begagnat) och även om jag gärna hade använt andra typer så kändes det här som en mycket bra lösning för stunden.

Om det finns nån kommersiell produkt som liknar mitt koncept så är jag definitivt intresserad.
Tyvärr så har jag inte hittat nån information om det som tråden var tänkt att handla om så.......

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2006/09/16 12:01:56
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/09/16 :  01:35:35  Show Profile Send esl a Private Message
SOm Bernt påpekar så är det inte mest HF som transformatorn används för att dämpa utan de strömslingor som bildas mellan apparater, med härkomst från inducerade fält i rummet och kapacitiva kopplingar mellan nättransformator hos apparater ex.vis.
Dessa strömmar klipps bort med transformatorn.
Viktigt är att Nätets jordpunkt inte är på samma potential (ihopkopplat) med den virtuella jord som skapas ur mittuttaget på sekundärsidan av transformatorn.


Apparaterna skall kopplas till samma grenlist, för att ha så lika potential som möjligt.
Transformatorerna gör mest nytta vid källan alltså RIAA ,CD, DAC, Försteg.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/09/16 :  09:20:47  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Tackar esl, mycket klargörande:-). Ungefär som jag trodde men det känns ju alltid bra att få "vatten på sin kvarn".Har fn 3 skiljetrafosar varav en med magnetavskiljare som skall kopplas in för utvärdering. Förhoppningsvis försvinner då det lilla brum som iofs inte är särskilt störande men ändå störande just därför att det finns;-).

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/16 :  12:06:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Pacman

Du har inget artikel nr eller likande på trafon i fråga ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/16 :  13:58:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Pn: 9901160

Jag har skickat mail till Fiskars för att se om man kan få fram data.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/09/20 :  16:04:09  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Pac: Hoppas du får napp för på nätet verkar det inte finnas nån info.

Själv testade jag i går kväll med trenne trafosar. En fulltrafo med ringkärna till slutsteg å en dito till CD-spelare å DAC. Optisk överföring mellan sistnämnda så där föreligger ingen risk för jordloopar. Samt en MCB-trafo med magnetavskiljare till försteg men den går nog fetbort för den brummade rejält av sig självt å dessutom skickade den brum till försteget så sammantaget brummade det mer än någonsin:-(.

Efter bortkoppling å inkoppling av försteg på den fulltrafon som CD/DAC satt på så blev det lite knappt hörbart brumm men det kan nog tänkas behövas rörbyte i försteget å det ska jag åka hem å göra nu.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000