HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad krävs för sub?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cfb
Starting Member

29 Posts

Posted - 2006/09/15 :  15:02:24  Show Profile Send Cfb a Private Message
För att koppla in en sub behövs pre-out, eller? Min förstärkare har en tape-out, funkar det lika bra? Och hur funkar det med frekvensdelning. Förstod det någonstans som att en av fördelarna med en sub är att man avlastar sin förstärkare eftersom den då inte bryr sig om de frekvenser man överlåter åt subben. Men i så fall måste ju förstärkaren på något sätt veta vad subben tar hand om?

Hårddisken - Electro companiet ECD1 - Cayin A-88T - B&W matrix 802

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/09/15 :  16:15:40  Show Profile Send ljud a Private Message
Du kan ju även använda högnivåutgångarna, om nu subben tillåter det? (har sådan ingång) Då bör subben ha ett eget LP Filter.
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/09/15 :  16:50:53  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Om du kör via Tape-Out så ändras inte signalstyrkan när du ändrar volymen, så det funkar inte om du inte vill justera subben varje gång du justerar volym på förstärkaren.
Kör via högnivå som sagt, förstärkarens högtalarkablar till subben, och från subben till högtalarna. Om det fanns dem möjligheterna.

Stereo Audio
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/09/15 :  17:09:44  Show Profile Send OcA a Private Message
Som sagt, högnivå är det vettigaste. Men dra inte kablarna från suben till högtalarna... Brukar generelt sett bli sämre ljud än att köra paralellt tycker jag.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Cfb
Starting Member

29 Posts

Posted - 2006/09/16 :  20:04:37  Show Profile Send Cfb a Private Message
Ok, tackar, men jag antar att om jag kopplar en sub högnivå parallellt så avlastas inte förstärkaren?

Hårddisken - Electro companiet ECD1 - Cayin A-88T - B&W matrix 802
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/16 :  20:07:47  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
Ok, tackar, men jag antar att om jag kopplar en sub högnivå parallellt så avlastas inte förstärkaren?

Nej, men ibland så behöver man inte dra på lika mycket för att få det efterlängtade trycket. Lycka till! Sub är kul!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Cfb
Starting Member

29 Posts

Posted - 2006/09/20 :  15:40:51  Show Profile Send Cfb a Private Message
Undrar om nån vill kommentera följande idé om subkoppling. Är nyfiken på en sub, men om det inte också avlastar min förstärkare är fråga om det är värt det. För att avlasta utan pre-out måste om jag förstått det rätt jag koppla högnivå seriellt. Det ger dock enligt uppgift hörbar ljudförsämring (vilken ju låter rimligt). Men jag bi-wirar mina högtalare. Skulle jag då inte kunna koppla den del som går till basen på högtalarna seriellt genom subben, och diskanten direkt. Tänker mig att eventuell ljudförsämring hörs som mest i diskanten och att det inte är lika känsligt i basdelen. Detta borde samtidigt avlasta förstärkaren från att driva de lägsta bastonerna på mina högtalare, right?

Hårddisken - Electro companiet ECD1 - Cayin A-88T - B&W matrix 802
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000