HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Swedish Statement provlyssnat - Erfarenheter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/09/20 :  11:27:50  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Nu har jag varit och lyssnat på Swedish Statement igen. Jag var där natten mellan lördag och söndag under Arkenhelgen och diggade men har nu varit och lyssnat lite mer kritiskt.

Första gången jag hörde Coltrane Supreme var under utvecklingsstadiet. Jag hade helgen innan varit på Göteborgs Konserthus och upplevt en suverän konsert med full symfoniorkester förstärkt med några ”elektriska” musiker och som grädde på moset, Lisa Nilsson. Temat för kvällen var filmmusik. Jag hade en perfekt plats i mitten av konsertsalen, 20 meter från scenen. Upplevelsen av den konserten är en av musikhöjdpunkterna.

Några dager senare ramlade jag in hos Mårten Design (dom hette inte Marten då) och fick se Coltrane Supreme. Jag fick lyssna på dom med en tidig programvara för rumskorrigeringen och mellanregistret var då inte av diamant eftersom det inte levererats ännu. Den lyssningsstunden gjorde ett bestående intryck hs mig. För första gången fick jag via en stereo uppleva den fullständiga storskaligheten och dynamiken som en symfoniorkester presterar live. Den kändes som om jag åter var förflyttad till min fina plats på konserthuset några dagar innan. Det som också imponerade var att högtalarna inte överdrev storleken på tex röster eller instrument, de gjorde inte allting större som man ibland kan uppleva hos högtalare som är stora och spelar stort. Coltrane Supreme höll bra proportioner på saker och ting men då skivmaterialet så krävde så fanns en enorm storskalighet och dyamik.

Efter att ha läst tråden som gett några herrar forumsemester, både den ”tuffare” versionen på Faktisk och ”light” versionen på Hifi forum, så bestämde jag mig för att åter åka och lyssna på Coltrane Supreme, nu i Swedish Statement tappning i ett nytt rum.

En liten grej som jag bara reagerade över i tråden. Att kalla Leif som konstruktör för en glad amatör som plockar ihop det som är trendigast och exklusivast i förväg tyckte jag var lite magstarkt och dessutom osant. Mårten Design (Leif) har arbetat med dessa element sedan de började tillverkas och det är väl i alla fall närmare 15 år. Om andra sedan hakat på denna trend får stå för dem.

Igår var jag i alla fal och lyssnade i ensam majestät, fick sitta själv i sweetspot eller vandra omkring i rummet som jag ville. Sammanfattningsvis så tycker jag att det låter bra. Det är väldigt detaljerat, sången ligger bakåt i ljudbilden som har ett bra 3d djup, instrumenten ligger lite längre fram i ljudbilden. Visserligen skiljer det lite på inspelningarna, men jag tyckte detta var ett genomgående drag. Saker och ting blir inte överdrivet förstorade, Keb Mos mun är bara 1-1½ dm stor inte 1.5 meter, däremot är hela ljudbilden i sig stor. Det är lite märkligt att efter detta sätta sig hemma och lyssna och konstatera att rummet man lyssnar i känns väldigt litet. Det är som om man sett saker på en filmprojektor för att sedan sätta sig hemma framför en vanlig 28” tv.
Basen fick i den ”berömda tråden” en del kritik och anklagades för att vara Cervin Vega lik. Jag har ingen erfarenhet av Cervin Vega men misstänker att det skulle innebära att den är svulstig och okontrollerad. Så inte fallet då jag lyssnade igår. Jag vill snarare påstå att den är lite slank. Däremot går basen avgrundsdjupt ner men den är samtidigt väldigt definierad.

Klangkaraktären i hela systemet är lite åt det ljusa hållet, vissa säger neutralt och ofärgat. Det är dock inte hårt eller påträngande och det går att spela både högt och en längre tid utan att man blir lyssningstrött.

Saknade jag något? Jo kanske lite själ. Det hade varit jättekul att höra samma system med bra och trevliga rörgrejer till topparna och bara basarna med Bladeliusstegen. Men detta kan väl knappast kallas för kritik utan mer att min personliga smak inte till 100% tillfredställs med den kompletta Swedish Statement uppsättningen.

Det vore kul om fler nu passar på att besöka Marten och lyssna på Swedish Statement och delge oss era upplevelser här. Både positiva och negativa men på ett sätt utan att kränka.



www.akkelisaudio.com

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/20 :  16:55:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jättebra att du vill dela med dig av dina erfarenheter. Men för att det inte skall bli svårt att hänga med är det bättre att vi samlar våra intryck i den tråden som vi redan har igång.

Så vi hänvisar till: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?whichpage=3&TOPIC_ID=53735#608254


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000