Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/09/01 : 12:51:23
|
Om man snickrar ihop en högtalar kabel av riktigt tunn kopparfolie vad finns det för nackdel/fördel med bredare/smalare modell ?
Finns det någon fördel med att strimla upp det i riktigt smala bitar ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/09/01 : 13:51:39
|
Som katt bland DIY hermelinerna tillåter jag mig att säga några saker eftersom jag äger kablar efter detta recept.
Bredare ger lägre serie resistans= midre risk för ljud (frekvensgångs) påverkan.
Så himla tunna behöver de inte vara= lägre serie resistans
Idén är att ha signalen mellan kopparfolien så man vinner inget på att strimla. Det borde t.o.m. bli sämre.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/09/01 : 13:58:11
|
Tackar så mycket Micke
Nån som vet hur mycket koppar per meter som är minimum ? För har man riktigt riktigt tunn så kanske det blir för tunt så man får har rejält breda bitar istället ? |
|
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2006/09/01 : 16:08:44
|
Skall du driva ett par horn med känslighet på 100dB eller mer behöver du inte ens en kvadratmillimeter. Normala högtalare minst 1,5mm2 Trögdrivna med dubbla artontummare behöver betydligt mer. Arean beror på hur mycket effekt högtalarna behöver. Har du möjlighet till biviring är det läge att sätta banden i toppen o något med större area i basen. Det är i diskanten man tjänar mest på bandkablar. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/09/01 : 16:24:02
|
quote: Normala högtalare minst 1,5mm2
Jag använder 0.38 mm2
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/09/01 : 17:34:27
|
1.5 mm2 som ytan av ett tvärssnitt då antar jag. Jag tror jag får ha kopparbanor bred som en pulka för att komma upp i dessa mått |
|
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2006/09/01 : 18:49:37
|
Man kan använda mindre area. Det som händer är att dynamiken och kraftiga baspassager dämpas något. Men spelar man inte infernaliskt högt märker man av fenomenet mindre. |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/09/02 : 13:25:00
|
Lägger man banden mot varann eller bredvid ? Det känns som de ska ligga mot varann men någon som provat olika konfigurationer ? |
Lämnat forumet |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2006/09/02 : 15:43:03
|
Jag tyckar det känns som de ska ligga bredvid varann för att inte få en ganska hög kapasitans i kabeln, men Bernt kör dom mot varann med bra resultat, vet jag. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/09/02 : 20:54:19
|
De skall ligga ovanpå varandra om de skall funka som tänkt. Kapacitansen blir hög ja, men vilka slutsteg har problem med det idag?? Spectral men dom är det ju inte många som har. Johans Accuphase kommer inte reagera det minsta
Teflon tejp mellan (så tunnt som möjligt) och sedan hårt lindad med teflontejp runt om.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2006/09/03 : 05:17:07
|
...och hur är det dom är tänkt att fungera då? Värför måste dom ligga så näre? |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/09/03 : 08:32:05
|
"Fienden" för alla audiokablar heter Induktans, induktans och induktans.
En plattledare har lägre induktans än en cirkulär. Genom att lägga fram och återledning tätt emot varandra minskar man induktansen ytterligare eftersom fälten från kablarna kommer att cancelera varandra i viss utsträckning. Men som Peter S påpekat så ökar kapacitansen.
Micke, frekvensen är för låg för att energin skall börja röra sig utanför metallen och man skall få vågledareffekter. Men isolationen är viktig ändå.
En annan fördel med tunna ledare kontra tjocka är att man får en kabel som inte ändrar sina egenskaper lika mycket med frekvensen. Japp, det är inträngningsdjupet och den så kallade "skin effekten" jag menar. Kolla på sidan http://www.hgo.se/teknik/hemsida/CQ/Ak2/Telekom/Tk16_MA13.ppt#6 där börjar skinneffekt förklaringen som imho är ganska bra. Informationen är från Högskolan på Gotland. Inträngningsdjupet i vanlig koppar varierar en del även vi audiofrekvenser...
Chalmers har lagt ut en kurs som har med lite grundläggande om telegrafekvationen och ledningar, lektion 8 och 9 är de nog mest intressant för "den lille kabelsmeden"
http://www.ce.chalmers.se/edu/year/2005/course/EDA350/#lect_schedule
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/09/03 : 08:38:59
|
Ok, då ska jag prova att lägga dem mot varann.. Ett litet tips är att kolla annonssidan, Cittroman har en hel del kopparfolie på rulle som kan vara lämplig. Kul att prova lite olika kablar, egna erfarenheter utan någonsomhelst vetenskaplig underbyggnad säger att tunna enkardeliga kablar fungerar väldigt bra. Telekabeln står på tur |
Lämnat forumet |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/09/03 : 09:06:45
|
quote: "Fienden" för alla audiokablar heter Induktans, induktans och induktans.
Pac har nog koll på det här men skrev lite för snabbt. Ovanstående gäller för högtalarkablar, för signalkablar är det i allmänhet inga problem med induktans utan då är det kapacitansen som skall hållas låg. Det beror på impedansnivån där man skall in med en kabel. |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2006/09/03 : 09:18:06
|
Man kan laborera med isolationsmaterialet med. Provade själv med mylarfolie först. Eftersom det var vad trafolindaren använde. Men mylarfolie (en slags plastfilm) är otroligt statiskt uppladdningsbar. Har man ett nystan och försöker slänga ner det i en soptunna med plastsäck hoppar det ur säcken!!!!! Hittade bomullsband (tvärslå i syjuntekretsar). 20mm bredd passar utmärkt till 18mm band. Detta gav en mer briljant och avslappnad topp. Klar förbättring.
Måste påpeka att banden måste ligga STILLA mot varandra annars varierar signalen med musiken. Svårare att få det tajt med tyg än teflontejp. Bomullstyg går utmärkt att både linda sy och klistra. Det finns speciellt lim för tyg. Går dessutom relativt snabbt då det torkar på några minuter. |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2006/09/03 : 09:26:38
|
Här är lite inspiration. Kopparband insydd i bomull.
|
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2006/09/03 : 10:24:24
|
Vackert!! Funderat i samma band (ehh... banor). Handsytter eller symaskin? |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/09/03 : 10:45:56
|
Johan; den tyska tidningen "Klang & Ton" har haft flera "bygg-artiklar" om foliekablar !!
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2006/09/03 : 14:05:43
|
Tack för all nyttig info. Kann varmt rekommendera Cittromans rullar. (Köpte på mig någre kilo) Även mycket trevligt bemötande. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/09/03 : 14:08:22
|
quote: den tyska tidningen "Klang & Ton" har haft flera "bygg-artiklar" om foliekablar !!
Tackar för tipset , men jag kan bara Tyska i liftkön o då är det mest fula ord |
|
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2006/09/03 : 20:02:37
|
quote: jag kan bara Tyska i liftkön o då är det mest fula ord
Liftwaffe? |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/09/03 : 21:56:34
|
Nått åt det hållet |
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/09/03 : 22:38:30
|
Foliekablar ska det allt bli nåon gång.
Även jag har ju köpt några rullar av cittromannens kopparband Funkar mycket bra även till bandspolar |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
Edited by - Tobbe_L on 2006/09/04 07:55:00 |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2006/09/04 : 14:54:32
|
Pac: Är induktansen i en ledare på något sätt relaterat till fenomenet "virvelströmmar"? Dessa sägs också vara beroende av ledarens geometri, uppstår lättere i en rund tjock ledare / mindre i en tunn eller flat. |
Edited by - Peter S on 2006/09/04 16:04:39 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/09/04 : 16:52:54
|
Peter, ledargeometrin påverkar induktansen och kapacitansen i den färdiga kabeln ganska avsevärt. Det låter som att du behöver en enklare elfältkurs... Det finns hur fina fempoängare som helst som kommer att få dig att svettas ganska ordentligt på Chalmers. Den grundläggande Elfältkursen på Elektro rekommenderas starkt.
Du blandar och ger en del Peter så jag väljer nog att svara NEJ på den frågan jag tror du ställer. Induktansen i sig har inget med "virvelströmmar" att göra. Virvelströmmar kan skapas i material som utsätts för elektriska fält men som sagt virvelströmmar brukar betraktas som ett resultat och inte en orsak. Framför allt i de sammanhang där man vill ha induktans är restprodukter i form av virvleströmmar riktigt tråkiga och oönskade resultat. De betraktas oftast som förluster.
Induktans skapas runt ett område där det flyter ström. Området bildas av elektriska potentialer och formas av geometrin på det materialet det befinner sig i. Följdaktligen kan man påverka hur strömmen breder ut sig i ledaren genom olika utformningar och därmed påverkar man kabelns elektriska parametrar med geometri... Jag vet att jag är ovanligt vag och anledningen till det är att man måste förstå elektriska fält om man skall försöka sig på en analys. Elektriska fält är jätteintressant och riktigt svårt. Det är ett av de där områden som ju mer man lär sig desto mer inser man att man fortfarande är på nybörjarstadiet.
Statiska elektriska fält är besvärligt. Dynamiska elektriska fält är våglära och elektriska fält i ett. Det blir ren och skär VODOO av den blandningen. Det är det som företag som Ericsson, ABB, Honywell med flera livnär sig på...
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/04 : 17:07:22
|
Ett tillägg till Pacs länktips ovan: Observera att de flesta saker som tas upp i lektion 8 och 9 INTE gäller audio-frekvenser då dessa inte uppfyller kriterium 2 på sidan 8 lektion 8, dvs våglängden är (normalt) mycket längre än ledningarnas längd vilket gör att ledningen är att betrakta som punktformig. Exemplen gäller distribuerade ledningar vilket ex. en högtalarkabel alltså INTE är. Summan av det hela är att ledningar som används inom hifi kan modelleras som ETT ledningssegment (dvs 4 komponenter) vilket gör att man inte behöver använda telegrafekvationerna, dessutom har man aldrig problem med ex. reflektioner då lednigarna helt enkelt är för korta för att kunna fungera som vågledare.
En annan sak att tänka är att G normalt kan sättas till 0 om man använder vettig isolation samt att resistansen också oftast kan försummas jämfört med induktans/kapacitans (sidan 9 lektion 8) vilket gör att endast ledningens kapacitans och induktans spelar roll för "normala" kablar. Båda dessa beror på kablarnas geometri och dessutom är de relaterade (L/C=en materialkonstant), ökar man kapacitansen genom att ändra geometrin så minskar induktansen och tvärtom.
|
|
|
Topic |
|