HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Jordning i nätaggregat...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/02 :  13:32:50  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message

Om man bygger ett +/- aggregat (t.ex. till en hypex) så får man ju en VDC 0 volt, "mittemellan"...

Ska denna jordas till chassijord? eller ska den hållas flytande, såsom signaljorden?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/02 :  16:25:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om jag inte minns fel så måste jorden nätaggregatets jord kopplas till chassit enligt regelverket. Jag har sett kretsar som sätter lite dioder och annat i vägen men strikt talat så tror jag inte det är tillåtet, ur elsäkerhetssynpunkt så är det väl definitivt tveksamt.

Förresten, signaljord är väl för övrigt alltid ihopplkopplad till jord på nätaggregatet om du bygger ett +/- aggregat? Visserligen så kan man separera dem en del i kretsen men i någon punkt i kretsen så måste de vara ihoppkollade annars har man ju inget som definierar 0V i kretsen.
(Undantaget är om du ex använder en bula och omvandlar +12V till +-6V)

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/02 :  17:20:17  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hmm, skulle inte blandat in signaljord.

Men som jag tolkar svaret, så ska likströmsnollan, kopplas till chassit, som kopplas ihop jordledningen från väggen?

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8599 Posts

Posted - 2006/09/02 :  17:59:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Signal jord brukar väl isoleras från chassiet vid ingångs kontakterna,men som du säger kopplas ihop någon annanstan.Kanske för att inte få jordslingor.Funderade igår på hur man drar jord till högtalar utgångarna med ett slutsteg som inte är bryggat,kan man ta det från gemensamma jorpunkten (stjärnjorden)?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2006/09/02 :  18:32:14  Show Profile Send OlaH a Private Message
Ja,kolla i slutet på denna sida så ser du hur det är kopplat till stjärnjorden.
Ingångskontakterna är isolerade från chassit och anslutna till jord på kortet.

http://www.tcaas.btinternet.co.uk/hiraga3.htm

ola
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/09/02 :  20:07:10  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
skilj på jord och chassie!! det KAN (oftast) vara samma sak.

Men med jord menas att den är (OCH SKALL) vara förbunden med elnätets jord för personligt skydd. Den gulgröna tåten SKALL anslutas till "plåthöljet" helst intill inkommande 230V (dvs oftast vid transformatorn) Vissa anser att avståndet skall vara minst 1" (25mm) från transformatorn men man ser ofta att transformatorns ena skruv används....

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/09/02 :  20:45:33  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Om man bygger ett +/- aggregat (t.ex. till en hypex) så får man ju en VDC 0 volt, "mittemellan"...

Ska denna jordas till chassijord? eller ska den hållas flytande, såsom signaljorden?

Detta har jag funderat på ....mycket! Men att ansluta föstärkarens "nolla" till jord....kan det inte uppstå jordslingor då? ...känns inte bra..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/09/02 20:46:05
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8599 Posts

Posted - 2006/09/02 :  20:52:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Prova!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/02 :  21:10:57  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Gammelnalle, japp och chassit är jordat till nätjord. Men det frågan är om den nollvoltsreferens som bildas skall även den kopplas till chassi. Alltså kopparbiten på bilden...

Jag mätte nyss på hypexmodulen och Supply ground är i kontakt med Output ground och Signal ground. Ganska logiskt egentligen ground är ju ground

Vi talar 230 VAC, +/- 60 VDC, med såna saker i vagskålen så prövar jag inte mig fram...

Edited by - Magils on 2006/09/02 21:28:53
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/09/04 :  10:06:56  Show Profile Send ohmega a Private Message
Magils: "Supply ground" - är det nätjord? ..eller ?

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/09/04 :  13:01:36  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Den gröngula från nätet ansluts till metallchassit via egen skruv.

Sekundärsidans jord (kopparblecket ovan) ansluts lämpligen via ett 100 ohm motstånd till chassit, lämpligast där ingångarna kommer in. Det måste inte vara en lågohmig kontakt här. Görs detta är det lämpligt att hålla in- och utgångarnas jordar skilda från chassit.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/09/04 :  13:11:54  Show Profile Send ohmega a Private Message
oki-doki..tusen tack

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/04 :  13:57:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
När hypex beskriver Supply Ground så motsvaras det av kopparblecket.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/09/04 :  14:20:21  Show Profile Send ohmega a Private Message
Magils: oki..men hur är kopparbläcket inkopplat till nätjord?

Edited by - ohmega on 2006/09/04 14:21:08
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/04 :  20:03:51  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Just nu inte alls.....det är ju just det som är frågan. Men som jag förstod Jax så ska kopparblecket kopplas till chassi=nätjord, via ca. 100ohm och anslutas nära ingång utgång i bakplåten...

Hur det hänger ihop med mätningarna på modulen jag gjorde, förstår jag inte, men.....

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/09/04 :  22:00:08  Show Profile Send ohmega a Private Message
okey: Jag följer jax råd. Det låter vettigt...jag fick dessutom samma råd på ett annat forum i förmiddags då jag var lite otålig och rådvill.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000