Author |
Topic |
|
Henke_hinken
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2006/09/02 : 19:03:27
|
Ska äntligen fanéra mina HFLS-1:or men jag har lite problem med att hitta någonstans att köpa fanér på internet och hur stora ark jag ska köpa!
Någon som vet? |
kallt ute å inge vanta bolla häng å inge slanta |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2006/09/02 : 19:06:38
|
Var bor du i landet? |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Henke_hinken
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2006/09/02 : 19:43:49
|
Jag bor längst upp i ångermanland 20 mil ovanför östersund mitt i skogen! Ingen fanér så långt ögat kan nå! Skulle vara lättsammt att beställa genom internet! Vilken storlek på arken ska man ha till HFLS1:an? |
|
|
nilrog
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2006/09/02 : 22:26:20
|
En Ångermanlänning I dom trakterna har jag bott i mer än halva mitt liv innan jag flyttade söderut.
För att återgå till din fråga så är det nog lite besvärligt att hitta fanér där uppe nuförtiden. Alla tänkbara ställen jag kan komma på finns inte kvar längre
Ett ställe du kan ringa och kolla med, som har det mesta i träväg, är Bröderna Holm i Sala,http://www.holm.nu/, (nästgårds till Uppsala där jag bor nu). Har köpt både fanér och ädelträ där. Dom kan säkert skicka per post till dig om det inte blir för mycket. Alternativt kan du höra om dom har vägarna förbi med sin turbil någon gång.
Beroende på vilket fanér du väljer så är formaten olika så enklast är nog att beskriva hur mycket du ska fanéra så får du hjälp med hur mycket du behöver köpa. |
Mvh Roger |
|
|
BuffaloBengt
Member
378 Posts |
Posted - 2006/09/03 : 00:36:35
|
Mitt förslag är att du kollar i telekatalogen eller gulasidorna på internet hitta snickerier, ring inte dit utan åk dit och fråga om du får köpa av dom, mycket svårare att säga nej när du står där. Jag praktiserar det själv i Umeå området brukar åka till öns snickeri dom har ganska mycket att välja på men är inte intresserade av att sälja, men om man kommer personligen så är det svårare att säga nej. Även en påse winerbröd har visat sig hjälpa. |
Bengt
"Om det inte känns så hörs det inte" Och nu känns det |
|
|
Henke_hinken
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2006/09/03 : 12:44:16
|
Tack för svaren, har skickat ett mail till http://www.nordiskafaner.se/ och hoppas att dom kan hjälpa mig! Annars provar jag bröderna holm. Jag har ingen möjlighet att åka någonstans enbart för det (dyr fanér isf). Det är 3 st olika som jag kan tänka mig:
Vad tycker ni? Vilken skulle passa bäst? Personligen gillar jag lite mörkare trä men man får väl se! |
|
|
nilrog
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2006/09/03 : 13:30:33
|
Själv tycker jag Jakaranda/Palisander är det snyggaste träslaget. Bilder på fanéret finns i den här tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44060. Tyvärr är det svårt att få tag på i större mängder och är inte billigt.
Av dom träslag du har bilder på så tycker jag att björk är snyggast. Speciellt om man oljar det istället för att lacka. Har byggt två par högtalare i vanlig björk, ej flambjörk, och dom är jag nöjda med. |
Mvh Roger |
|
|
|
Topic |
|