HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustikens betydelse.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/23 :  10:31:41  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag har många gånger läst trådar som handlat om akustik med ett lite skeptsikt öga. Inte kan väl akustiken ha så stor betydelse. Är verkligen ett lyssningsrum så dåligt utan behandling?

Jag kan bara svara för mitt rum. Där är svaret ett rungande JA!
Mitt rum är nästan kvadratiskt och hade problem med att basen tog övehand i rummet.
Detta medförde att jag fick lite "handen framför munnnen" syndromet bla. Det lät helt enkelt lite filtmatta.

Efter att ha konsulterat Classe på Eora (mycket duktig och trevlig) så visade första mätningen på alldeles för hög efterklangstid på framförallt basen. Jag hade dessutom svåra problem vid "tak Htz" 70 Htz och då även vid 35-40 ungefär.

Vi skred till verket och satte in två V6:or samt dämpade taket bakom lyssningsposition samt ovanför setupen.

Vidare så installerades en singelabsorbent bakom vardera högtalare. Samt fyra golden horn ovanför lyssningsposition.

I förrgår gjorde så Claes de sista fin inställningarna på V6:orna samt singelabsorbenterna kom upp på rätt höjd.

Ljudet blev chockerande bra mot vad det var innan. Oerhört djup helt annan luft i ljudete. Soundstage växte samtidigt som focus blev mycket bättre.

Jag har vidare skaffat nya kablar. Visst gjorde det rätt stor skillnad. Men inte ens slutsteget gjorde så stor ljudmässig skillnad som akustiken.

Detta är den överlägset billigaste och bästa uppgradering som jag gjort.
För ca 15tkr fick jag ett "helt nytt system"

Jag säger inte att alla kanske skulle märka den skillnad jag har gjort. Beror ju alldeles på hur rummet ser ut från början. Men akustiken är definitvit något man SKALL se över innan man uppgraderar sin redan fina anläggning till något dyrare. Du kan tjäna många sköna slantar på detta.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/23 :  10:34:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra att vi än en gång får poängterat vikten av detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/08/23 :  10:36:58  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Grattis Henrik !!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2006/08/23 :  11:24:28  Show Profile Send pewe a Private Message
Kan bara hålla med. Jag insåg akustikens betydelse genom rent praktiska experiment hemma hos mig. Jag lånade hem den ena dyra cd-spelaren efter den andra och provade i min egen anläggning. Ingen lät riktigt bra. Men genom att provisoriskt placera ut absorbenter och diffusorer (när frun inte var hemma såklart) så ändrades ljudet radikalt till det bättre. Har insett att det inte är lönt att skaffa ny signalkälla förrän akustiken förbättras permanent.

Mitt nästa projekt är således att införskaffa absorbenter och diffusorer. Till frun säger man att man tycker det är så fint med böcker (sprider ljudet bra) och nya, tjockare gardiner måste vi väl ha? Och titta så fina mattor det finns nuförtiden! Hon kommer att häpna över ditt intresse för inredning.

Absorbenterna kommer att sättas på strategiska ställen. I mitt fall blir det bakom gardinerna och vissa kommer att skräddarsys för att smälta in. Frun godkänner inte att de syns förutom de två som skall sättas bakom högtalarna.

Men helt klart är det värt att fundera över akustikens betydelse om du vill ha bara ljud.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/23 :  11:35:28  Show Profile Send Stickan a Private Message
Gött Hinken! Rummet är jätteviktigt för ljudet, är en av förmodligen många som bytt grejor när jag skulle bytt ut rummet istället!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/23 :  11:59:24  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Så fort rummet är tillräckligt städat.... kommer bilder att komma i "mitt system".

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/08/23 :  12:09:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vi är några stycken som brukar predika akustikens betydelse och jag bara säga att det är kul att fler upptäcker vilken skillnad den gör.

Jag påstår att akustik ger mest tillbaka per investerad krona.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/08/23 :  21:03:23  Show Profile Send Jamo a Private Message
En gång i tiden läste jag en artikel där författaren skapade (enligt hans smak) bästa anläggning för 10.000 dollar. Jag vill minnas att han satsade ca en tredjedel på högtalare, en tredjedel på elektronik och resten på rumsförbättring och kablar. (Hoppas hitta igen artikeln på nätet)

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2006/08/23 :  21:21:05  Show Profile Send duck77 a Private Message
Hello!

Jag tycker denna tanke är rätt bra, En högtalare som mäter +- 2db 20hz-20Khz enligt tillverkare! Ett rum som mäter +-15db vid vissa frekvenser Undrar vad som påverkar mest?

Bara en tanke.

Mvh
Sjösse
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/08/23 :  21:54:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
sjosse

I princip kommer den högtalaren att mäta +-15 DB den också, åtminstone i basen. Ibland kan lyckliga slumpar göra att en dålig bas från högtalaren "hjälps" av ett rum som lyfter just där. Det brukar tillhöra undatagen att de matchar varandra i frekvens.

Sen tillkommer alla reflexer som förstör detaljer, ljudbild etc ....

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/08/23 :  22:07:55  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Micke:
Reflexer är något man har på sig om man är ute och går när det är mörkt eller?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/08/23 22:08:44
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/23 :  22:14:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är riktigt kul att höra att det blev lyckat Hinken När jag var hemma hos Juha den första gången för ett par år sedan så trillade jag av stolen när man hörde hur mycket det påverkar.

Sen den dagen var jag såld o började trixa med , bättre akustik till folket

NU !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/08/23 :  23:13:28  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Amen!

*tillhör också akustikförespråkarna*

Sätt ner fötterna och visa var skåpet skall stå (bokstavligt talat). Det går att kombinera akustikåtgärder med WAF och vanligt bostadsrum. Håll er borta från askitisk asketisk inredning, det passar bara i (kloster-) celler...

edit: stavfel

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2006/08/24 09:18:21
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/08/23 :  23:44:38  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Det går att kombinera akustikåtgärder med WAF och vanligt bostadsrum. Håll er borta från askitisk inredning

Ska askitisk vara asketisk eller akustisk? - Jag tror på både och...

Man kan ju faktiskt anpassa sin anläggning till vardagsrummet om det är ganska normalt möblerat. Det är klart att anläggningen låter helt annorlunda i ett litet naket studentrum 4 x 4 m än i ett fullt möblerat vardagrum på 4 x 6 m med stor mjuk hörnsoffa, "äkta" matta på golvet, gardiner, tavlor och bokhylla full med böcker (nationalencyclopedien t ex) bakom stativhögtalarna som är framdragna någon halvmeter i rummet. Det säger väl sunda förnuftet.

Man måste kanske inte möblera med akustiska specialkonstruktioner om man inte har allvarliga och speciella ljudproblem? Och att sälja sina fina högtalare för att de inte låter bra i ett naket (student-)rum är nog inte så klokt....

Så jag tror också på akustiska grundåtgärder som en förutsättning för att anläggningen ska fungera bra. Men dessa åtgärder är ju inte så konstiga... En intressant fråga kan ju vara vad som händer om man "maxåtgärdat" sitt rum men akustiska specialkonstruktioner och sedan sambon/frun vill börja hänga upp gardiner och tavlor och den hårda träsoffan ska bytas ut mot en mjuk och en ny ärvd äkta matta ska läggas in i det klinkergolvklädda rummet???

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/23 :  23:52:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du har en poäng där Ulf

En matta mer eller mindre påverkar inte jättemycket men soffor , bord o vanliga möbler kan ställa till det

*edit*
mer text

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/08/23 23:53:38
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/08/24 :  01:29:12  Show Profile Send esl a Private Message
Ulfsan:
Om man får en matta på ett klinkergolv kan jag lova att det blir till det bättre.
Och en soffa dämpar mer i lägre register än i höga så det är inget problem det heller :-)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/24 :  07:46:25  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag har ju singelabsorbenter bakom vardera högtalare. Klädda i Marimekko tyg. Det som både jag Claes och polaren slogs av var hur lite man var tvungen att flytta absorbenten för att det skulle bli helt annorlunda. Påverkade väldigt mycket.

Nu har jag en jättefin mätning om man jämför med innan. Det enda kruxet var när en buss eller dylikt körde förbi på utsidan under mätningen. Då såg det lite konstigt ut.....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/08/24 :  09:53:42  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Ett förtydligande - Jag tror alltså på akustiska åtgärder. Och ibland kan man då behöva specialbyggda diffusorer och absorbenter o dyl. Men mycket av de akustiska problemen kanske löser sig "av sig självt" när man möblerar ordentligt. Så det är väl först därefter (när man möblerat färdigt) som specialåtgärderna ska vidtagas (om de då behövs)?

Alltså ska man väl inte vidta specialåtgärder i ett tomt ekande rum? Man ska väl möblera först (även med mattor, gardiner, böcker i bokhyllan o dyl)?!

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/24 :  10:35:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tror det blev ett litet missförstånd från min sida (ESL o Ulfsan)

Man ska givetvis ha rummet färdigmöblerat innan man börjar , men bytar man ut möbler i rummet efter man är klar så får rummet nya spelregler.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/24 :  11:41:28  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Johan: Jag vet detta. Tyvärr kommer ett nytt bord in nu i veckan. Hoppas inte det skall påverka för mycket. Vidare kommer jag bakom soffan att köpa en lågbänk som jag sen ställer växter på. Funkar utmärkt som diffusering.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/08/24 :  11:52:53  Show Profile Send ljud a Private Message
Detta har jag bittert fått erfara. Försöker sakta men säkert göra akustikförbättringar hemma. Men det är ju SÅ SVÅRT att få det, att INTE se skitfult ut! Sitter i ett Ingemar Olsson ritad studio på jobbet ,har prövat en liten kompaktanläggning för ca 3000 Kr, där. den lät gudomligt!
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2006/08/25 :  14:08:55  Show Profile Send pewe a Private Message
ljud: så är det! Det är mycket intressant att konstatera hur förbluffande bra enklare (billigare) elektronik låter i akustiskt bra rum.

Det GÅR att få in absorbenter etc. och ändå få det att se snyggt ut. Gömma bakom gardiner, samma färg som väggen, bakom soffan etc. Hemma hos mig tolereras inga synliga akustikpryttlar så det blir till att tänka till.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/25 :  15:39:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
har prövat en liten kompaktanläggning för ca 3000 Kr, där. den lät gudomligt!


Det skulle vara intressant att spela en anläggning utan produktionsrationaliseringar, enbart konstruerad för välljud på det stället.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/08/25 :  22:41:49  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag lade nyligen ner mäktiga 500kr på akustikbehandling, bilder kommer, täckte ca 12kvm med 45mmm gullfiber :) (två väggar), tak och golv kommer också åtgärdas inom kort.

Gullfiber på rulle, 2st 6000X1200X45, billigt och ack så effektivt men det kliar en (hel) del... gardinstänger från en känd global svensk möbeltillverkare och lakan från ett företag som ringar på "rysk" 260X240 - 100kr st, samt öljetter för en betydligt mindre slant kan få en rätt nöjd : )

Var det ett lyft ? - har påven en rolig hatt ?

värt pengarna ? - skiter björnen i skogen ?

Har jag dyra grejjer ? - är jorden platt ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/08/25 22:43:11
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/27 :  20:11:23  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Köpte en skiva och ett par krom ben på Mio med tjejen. Tyvärr blev det till det sämre. Första reflexen slår i bordet och skapar ett hårdare ljud. Hur kan man fixa detta utan att plcoka bort ljudet vid lyssning hela tiden?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000