Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/08/25 : 07:09:43
|
matsj: Åkäj, ser det nu! Men det var kul att göra simulering på det elementet i hörnhornet.
Den högs massan kommer att få det elementet i en Imperial att rulla av tidigare uppåt i frekvens. Den KAN också bli aningen dämpad i transienter.
Imperial: Hörnhornet blir fysiskt på 700-1000liter. Inget mer. Hornet är ju en del av ett hörn i ett rum. Med den delen av rummet blir storleken 10 kubik. Det blir inga problem för dig att bygga dessa i ditt rum. Hur man får ut dem sedan har jag inte tänkt på då en som har horn ofast inte VILL få ut dem.
|
Edited by - linnar on 2006/08/25 07:10:33 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/08/25 : 08:07:40
|
Skippa småhornen nu Linnar
Lägg energin på Hornyhorn nu
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2006/08/25 : 12:14:44
|
Zalve:
Jag känner mig "tänd"* på just det hornet.
Just nu skriver jag på en skola eller manual till HornResp. Därefter kommer kanske "hornyhornet" eller möjligtvis en simulering av RT-2 som jag har några verkliga mätkurvor på.
Småhornen på under 700liter tar jag till för att blidka barn och kvinnor, host, host....
*) Ett husligare ord för "Horny".
|
Edited by - linnar on 2006/08/25 12:17:25 |
|
|
matsj
Member
937 Posts |
Posted - 2006/08/26 : 21:39:00
|
Linnar: Vad tåler t.ex ditt hörnhorn i eq ? Med tanke på 2mm´s slaglängd vid 10hz med jbl 2241, hur mycket kan man eq utan att grejorna säger upp sig ? Elementet har större xmax.
Vad händer om man puttar på eq vid t.ex 20hz för att riktigt fläska på ?
Du kan inte ge en liten bild av hur hörn hornet ser ut ?
Mats |
1W=115db. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2678 Posts |
Posted - 2006/08/26 : 22:38:25
|
Matsj Hur många väggar vill du flytta på |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
matsj
Member
937 Posts |
Posted - 2006/08/27 : 07:56:33
|
4
mats |
1W=115db. |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/08/27 : 10:31:38
|
Det räcker med en 15" i Imperial,garanterat.. Jag får ofta frågan " hur skulle det bli med 2 st 18" En 15" kan ge en del bas... |
Lämnat forumet |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2006/08/27 : 21:20:32
|
"Linnar: Vad tåler t.ex ditt hörnhorn i eq ?"
Jag förstår inte riktigt frågan .
"Vad händer om man puttar på eq vid t.ex 20hz för att riktigt fläska på ?"
Tillräckligt utan "eq".
"Du kan inte ge en liten bild av hur hörn hornet ser ut ?"
Den existerar bara som en samling data och några snabba skisser på ett papper. Skall se om jag kan fixa någon pre-bild .
|
Edited by - linnar on 2006/08/27 21:22:28 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2006/08/27 : 23:08:13
|
"HornyHorn" Det lutar åt att kallas BautaHorn.
"Ordet bauta har en oklar etymologi, men kom in i svenskan från isländskan i den sammansatta formen bautasten i Olof Verelius översättning av Götreks och Rolfs saga i mitten av 1600-talet.
Ordet bautasten har sedan dess funnits i svenskan i betydelsen 'rest sten', men under senare delen av 1900-talet har förleden bauta- fått ny aktualitet i och med serietidningen Asterix. Förleden har omtolkats och har alltmer antagit formen av förstärkningsprefix, och det tycks som om ordelementet även kan användas självständigt i vissa sammanhang, men i ny betydelse 'stor'."
Träffande eller hur?
Så här har jag tänkt mig principen kring utseendet. Lådan kommer kanske att se lite annorlunda ut så att alla veck mm får plats. Jag har tagit med vägg/golven i form av hornmynning. I verkligheten syns ju inte det som alla förstår.
Detta är MYCKET OT i tråden som handlar om Imperial.
|
Edited by - linnar on 2006/08/27 23:13:56 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/08/27 : 23:32:22
|
Du gör nog bäst i att starta en tråd om detta monster,,, och sen låta den ligga vilande,, så vi inte förstör Imperial tråden. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/08/27 : 23:50:37
|
quote: Det räcker med en 15" i Imperial,garanterat.. Jag får ofta frågan " hur skulle det bli med 2 st 18" En 15" kan ge en del bas...
Men de som säger så har nog inte hört hornbasar i den här kalibern. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
matsj
Member
937 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 09:38:47
|
Jag är inte ute efter att spela så högt det går. Funderingarna kring 18" är för att de brukar gå djupare i frekvens. Problemet med horn är ju att de inte brukar gå djupt. Vet inte om gliringen var riktad til mig men . Ja lite OT blev det men linnar missuppfattade mig o simulerade sitt hörn horn med jbl 2241an. Nyfiken som man är så vill man veta mer hela tiden.
mats |
1W=115db. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 10:27:43
|
Gliringen var inte riktad till någon, men känner du dig träffad så...
Mats, Imperial går enlig simuleringar här i tråden rakt ända ner till 20Hz med fullständigt skrämmande ljudtryck med en 15", du vill alltså lägre. Det fanns simuleringar för det du nämner också, större membranyta med dubbla 15", på sid 1.
För övrigt - Det enda som jag hört över huvud taget som jag tycker spelar renare bas än Times Imperial är Bo Hanssons murade källarhorn. De går ner till 18Hz, han kör också med 15" (Klangfilm) men det är ett renrasigt horn som blir väldigt mycket större än Imperial.
Linnar, kör gärna en tråd om hörnhornet också sedan, det verkar spännande. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
BuffaloBengt
Member
378 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 11:12:41
|
Jag har för mig att man skall vara försiktig med att eq horn alltså att höja frekvenser för man tappar i känslighet detta gäller i alla fall PA riggar med horn däremot gärna dämpa bort oönskat. Sen vet jag inte om det är så nödvändigt men +- 0db vid 20 hz finns inte så mycket musik mest bara skak och ojud från möbler ,hus, fönster också liknande. Har 2 dipolsbasar med 8 st 12" och 2 st med 2 st 18" i ett rum på 16 m2 har eq dessa med en dbx260 använt mätmicken till dbxen och rätat ut frekvensen till ca 22 hz och sedan snabbt av klingande. Och tycker att det blev så där för mycket skak och daller när man spelar lite högt så jag har ändrat till att rulla av vid 32 hz i stället. |
Bengt
"Om det inte känns så hörs det inte" Och nu känns det |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 23:29:05
|
matsJ, nej inte riktat till dig utan det är en vanlig fråga. Precis som det inte räcker ? Om man säger att det är 265 Hk i bilen så säger genast någon att det finns visst en som har 335 ?! Jag är inte så säker på att basen kommer att gå djupare med en 18" men den kommer att flytta mer luft och hittar jag ett par JBL så är jag den förste att prova
Rent subjektivt går den stora Imperial ända ner i källaren, mer vore obehagligt eftersom det ofta finns skräp inspelat längst ned.
Buckliga plattor kan också bli en skojig upplevelse, gråtande barn och kräks på bästa gåbortsmattan ?! Vem vill det ? |
Lämnat forumet |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 06:15:31
|
Har väldigtlite tid den här veckan men skall försöka ge mitt bidrag i debatten.
För det första är det så att om man har en viss undre frekvens med en given elementstorlek så ökar alltid den undre gränsfrekvensen om man går upp i storlek och tvärt om om man minskar storleken. Förutsatt att övriga data följer storleken linjärt och det är samma låda som använts. Detta gäller alla förekommande lådor. Slutsattsen blir då att om man vill komma längre ner i frekvens bör man använda ett mindre element. För horn krävs då att det anpassas för det mindre elementet. Horn med stor halskammare kan det gå att byta till olika storlekar på elementet. Om man ser på "time"'s horn går det längre ner än motsvarande Imperial med två element.
Att höja basen elektroniskt under ett horns gränsfrekvens kan bli slutet för elementet och orsaka skador hos lyssnaren. Det mänskliga örat har ingen möjlighet att uppfatta påbörjade ljudtryckspikar under ex.vis 20hz. En sådan pik som beror på att membranet börjar slå ohämmat till sina ändlägen kan skada hörseln på tiondelar av en sekund . Som nämnts här ovan räcker det med att skivan är bucklig eller att det kör förbi en buss utanför studion vid inspelningstillfället mm.
Jag kommer att starta en tråd med hörnhornet som går under arbetsnamnet "BautaHorn" här ovan. Men när det blir kan jag inte lova. Jag arbetar mycket både på mitt ordinarie jobb och mitt kvällsjobb som programmerare. Jag hjälper också min son att bygga hus just nu. Puhh...
Närmaste forumplaner är att Simulera RT-2 hornet där jag har frekvensmätningerar för en mängd olika element. Vidare skall jag konstruera ett mer normalt horn. Då menar jag normal storlek. Sen har vi ju då Bautahornet åxå. Just nu håller jag på att skriva på en simuleringsskola för HornResp så att var och en kan leka i vinter (jäkligt skojigt att simuela andras horn ). Jag har okcså ett arbete jag började för tre år sedan, en diskantkonstruktion. Det började jag med innan jag upptäckte HifiForum för att ta mina stapplande steg mot en ny anläggning efter den jag skrotat. Mycket skoj på gång alltså. (Har inte åstadkommit någon egen anläggning ännu .....)
Nä, nu måste jag jobba....
|
Edited by - linnar on 2006/08/29 06:21:14 |
|
|
matsj
Member
937 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 07:04:26
|
Linnar: Precis de 2 svaren som jag var ute efter.
Time: Jag vet att en 15" räcker i horn då jag har 4 st 15" i horn. Jag tog inte åt mig av gliringen, men jag tyckte att bernt´s inlägg var onödigt tramsigt. Det är riktigt jag har inte lyssnat på ett par imperial. Hur många har gjort det .
Med dessa skapelser MÅSTE man fråga runt bland folk för att få en uppfattning, då man inte bara kan köra till närmaste Hifi-affär och lyssna på ett par .
Bernt: Du är välkommen så skall du få en upplevelse hur en Bio med 9Kw, 9 st horn + 6 st 18" låter i hem miljö . Vi kan köra en ubåts film som är "ganska" snäll. Ta med ombyta .
Nu e det slut på det roliga, mats |
1W=115db. |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 10:48:53
|
matsJ, som "Gizmo" brukade säga, " be sure to wear your audio pampers "
Ja, man blir aldrig nöjd men det är väl tjusningen i det här ? Känner man någon vänligt sinnad själ med en bra såg ( som Classe ) så är det plättlätt att få ihop ett par. Tänk på att det gåt åt nio (9) fullstora skivor till bygget. Någon som vet om ett par 2241 ? |
Lämnat forumet |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 10:56:11
|
Linnar, hur ser det ut med en 2241 i Imperial ? jag förstod inte om du verkligen simulerat eller bara spånade ? Eller finns det något annat bra element att använda ? 18" försåss .... Jag använder bara mina till 80 Hz så det gör inget om de rullar av uppåt. Om man tittar på Steve Deckerts hemsida har han en ny modell som är mer anpassad för sub. Vad tror ni ? |
Lämnat forumet |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/08/29 : 11:01:02
|
quote: Bernt: Du är välkommen så skall du få en upplevelse hur en Bio med 9Kw, 9 st horn + 6 st 18" låter i hem miljö . Vi kan köra en ubåts film som är "ganska" snäll. Ta med ombyta .
Det låter kul! |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2006/08/30 : 07:20:11
|
time:
hur ser det ut med en 2241 i Imperial ?
Det elementet har en hög rörlig massa som kompenseras delvis av ett högt Bl-värde. VAS ligger på över 300 och det är bra för Imperial.
Har inte tid att simulera denna veckan men försöker mig på en utvärdering: Med det Bl-värdet får man en något sänkning av nivån vid resonasen. Den höga massan ger en försämrad transient (det finns de som hävdar att massan inte har med transienten att göra, hur som helst så kommer transienten att ligga mycket lägre i nivå). Den höga massan kommer att begränsa nivån och frekvensen uppåt.
Summasumarum tror jag att kvalitétsskillnaden i ljud mest kommer att ligga på ljudkaraktären och att nivån blir lägre. JBL har kortslutningsringar i polerna vilket gör att disten hålls nere vid höga ljudnivåer. På den punkten är JBL profs.
Valet handlar nog om en smakfråga. Själv skulle jag nog välja K130. Massa 35gram mot 118gram talar trots allt sitt tydliga språk!
EDIT: Skrev om inlägget totalt. Glömde att det sitter en K130 i "time"'s Imperial nu. |
Edited by - linnar on 2006/08/30 07:36:25 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2678 Posts |
Posted - 2006/09/04 : 23:31:49
|
Hur ser det ut om stora Imperial byggs in i en vägg som dom är tänkta ifrån början Mina Imperial är 20cm högre än orginal hörnvariant och istället för att de är platta längst ner så har jag fasat utgången 45 grader. Vad händer i teorin För rockar det gör dom |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2006/09/05 : 14:09:11
|
Om ett horn byggs in i en vägg så att mynningen hamnar nere vid golv-vecket bör utnivån öka med någon db. Om hornet inte är beräknat för en sådan placering finns en liten risk att frekvenskurvan blir något vågigare men knappast så det hörs.
Tänkte du hyra andra sidan väggen hos grannen ?
"Mina Imperial är 20cm högre än orginal hörnvariant och istället för att de är platta längst ner så har jag fasat utgången 45 grader. Vad händer i teorin."
Ju närmare mynningen man förändrar något ju mindre skillnad gör det. Om du menar att du lagt en skiva 45 grader inne i böjen så är det en klar förbättring än utan. Om du menar att du fasat kanten så har det ingen betydelse för ljudet.
Jag tror dig när du säger att dom rockar....det är ju horn!!
|
Edited by - linnar on 2006/09/05 14:10:16 |
|
|
Topic |
|