HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 ChipAmp variant - Supersymmetri
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/07/27 :  17:24:03  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Hej,
Jag börjar bli allvarligt bli trött på mitt JLH klass-A. Det låter fint men i denna tropiska sommarvärme blir den oerhört varm. Dessutom ha den ett svagt brum som jag inte orkat ta tag i och dess 15W uteffekt är lite i underkant.

Jag tänkte jag kunde leka lite med några LM3875'or (har testat gainclone tidigare) så jag kopplade upp ett par mot 2st 12V blyaccar. Lät bättre än vad jag mindes men lite effekt så jag byggade ett par med en lundahl trafo. Låter fint och jag får ut tillräckligt med effekt (borde kunna ge i runt 50W i 8 ohm).

Lundhal trafosarna hade jag tänkt ha till annat men jag har positiva erfarenheter av opa1632 diffop, tänkte man kunde ha en sån som ingångsbuffert. De största fördelarna som jag ser det är att jorden bara finns med som en referens, inga strömmar går i den och jordlopar och annat otäckt bör slippas helt.

Nån som har några synpunkter innan jag klåpar ihop ett kort?

Infogar en bild som teaser.



/Jesper

Edited by - Jesper_Nilsson on 2006/09/06 07:36:00

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/07/27 :  19:18:43  Show Profile Send Manga X a Private Message
Detta verkar intressant!
Kan man köpa kort av dig så småningom?


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/07/28 :  10:33:17  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Hade tänkt mig nåt i stil med detta:



/Jesper
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/09 :  14:15:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
De här kan nog bli intressant!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/08/11 :  18:59:27  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Layouten har varit klar nu ett tag, men min etsutrustning gick åt pipan, lampan föll i golvet och sa adjöss. Olimex har sommarstängt och det lutar åt att bygga en etslåda med rör som man kan stänga istället för en lampa som grillar ögonen på en.. Nåja, där händer inte mycket just nu.
Men jag pillade ihop det hela på ett veroboard istället för att testa.. och ja, jo, det låter ju riktigt lovande. Man kanske skulle ut åka ut och våldgästa McGyver och låna hans etsutrustning... =)

/Jesper
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/08/11 :  21:30:05  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
-Hojta bara till - du är välkommen!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/08/23 :  13:07:40  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jag insåg att opa1632 är supersymetrisk, patenterat av Nelson Pass. Mitt första schema har således ett supersymetrisk ingångsteg men följt av två normala inverterande gainclones. Om man istället låter chipamparna vara ickeinverterade, tar bort feedbacken i ingångsteget och tillför global feedback får man steg som är helt supersymetrisk. Testade igår och det funkar och låter väldigt rent, även med ett standard switchat labbagg som strömförsörjning. Olimex öppnar igen 1:a september, då blir det några moduler.
Det är inte min ide, finns några trådar på diyaudio som diskuterat supersymmetri och chipamps.

Edited by - Jesper_Nilsson on 2006/08/31 21:51:37
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/23 :  15:43:28  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Intressant, jag som har 4st 1632 som ligger och det känns lite overkill att använda dem bara till SE -> konvertering, för endast 5 m kabellängd.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/08/31 :  21:38:37  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Såhär blev det, ska bli ett kort till och sen ska det mätas och provlyssnas..



Passade på att stoppa in diskreta rekulatorer till LM3875'orna med på kortet.

/Jesper
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/09/01 :  10:41:05  Show Profile Send Zei a Private Message
Spännande!

Har planer på att bygga en snarlik med LM3886 och THS4131 (schema från Diyaudio)

Kul att höra hur du tycker att det låter.
Vad kommer du köra med för försteg?

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/09/06 :  07:42:43  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jag kör för närvarande med ett SE rörförsteg, ska bli diffat så småningom. Funderar på att sätta in en volymkontroll i DAC'en jag håller på att sätta samman, blir diffat ut från den.
Håller på att flytta för tillfället så jag har inte hunnit bygga två steg så jag har bara lyssnat mono. Med SE försteg och Jordan bredbandare som last så låter det mycket fint. Rent och dynamiskt är väl det man tänker på. I slutet av september återkommer jag med intryck av ett stereopar..
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/09/06 :  08:00:16  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Ungifär såhär ser schemat ut. Regulatorer till LM3875 och OPA1632 är inte med.



Flera liknade scheman florerar på diyaudio, så som jag sagt tidigare är idén inte min.

Jag ska exprimentera med värdena i lokala och globala återkopplingen samt kondingarna runt OPA'n så värdena kan ändras här.

Edited by - Jesper_Nilsson on 2006/09/06 08:03:04
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/09/06 :  08:21:51  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ah, du har ju sådan där beläggning (silver, tenn?) på kopparbanorna som jag är ute efter. Vad heter det, hur får man till det och vart köper man det?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/09/06 :  13:27:31  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Tyvärr, har inte gjort dessa kort själv, beställde från cogra.se
Hyfsat prisvärt, ingen silk, men man får iaf genompleterade vior, värt en del tycker jag, och så slipper man slabba..
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/09/06 :  15:04:51  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
, och så slipper man slabba..


-Renoverar du huset med de vita handskarna på eller .....?

KMJ:

http://www.solectro.se/Products/Product.asp?ItemId=593

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2006/09/06 15:09:30
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/09/06 :  16:14:50  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
quote:
-Renoverar du huset med de vita handskarna på eller .....?

..ok, jag erkänner.. jag e lat.

Men framkallare och lenoliumatta är en farlig kombination, blir hål direkt. Hade en fin dropprand i köket på förra lägenheten.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/09/06 :  16:31:32  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
Men framkallare och lenoliumatta är en farlig kombination, blir hål direkt. Hade en fin dropprand i köket på förra lägenheten.


Då skulle du sett mig igår!

Kausiksodalösning modell stark (typ framkallare ggr 100) + balja + skyddsmask på = beta kylflänsar i trädgården.

Grannen kom gående och undrade om det var säkert att vistas utomhus och om det var något explosivt jag tillverkade!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000