HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Behandla kretskort. Tenn eller lack?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/09/06 :  07:16:49  Show Profile Send Kmj a Private Message
Hejsan, vad kallas sådan där tennlösning som man kan applicera på kretskort för att få en mer lödbar yta samt vart kan man köpa det?
Se bild:


Ytterligare en sak, andra lackar kretskorten efter lödning men vilket lack använder man?

.....where the music comes to die.

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2006/09/06 :  07:22:46  Show Profile Send sopwith a Private Message
Gissar att du menar fluss, det köper du på samma ställe som säljer tenn/kolvar, exvis Clas Ohlson, Elfa.
För att lacka kort så finns det kretskortlack på burk, finns säkert på ovan nämnda ställen, man kan även använda vanlig vattenbaserad golvlack!!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/09/06 :  08:03:26  Show Profile Send Kmj a Private Message
Fluss är det inte jag söker. Det jag är ute efter är vad jag gissar på en tennbaserad lösning och när du doppar ner det etsade kretskortet så bildas det en tennbeläggning på kopparbanorna.

Länk till bilden:
http://www.mhennessy2.f9.co.uk/microamp/psu_pcb_underneath.jpg

edit:
Funkar visst inte, ni får klippa&klistra länken.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2006/09/06 08:05:19
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/09/06 :  08:21:15  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Leta efter kemisk tenn. Jag vet tyvärr inte var man får tag i det men jag provat både det och att spray på ett lager fluss (fluss på sprayburk finns på elfa) och jag föredrar de senare. Tar en stund för flusset att torka men när det gjort det blir det en klibbfri yta som skyddar mot oxiadation och är mycket lättlödd. Har kort som är flera år gamla utan oxidation och fortfrande lika lättlödda.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/09/06 :  08:23:44  Show Profile Send Kmj a Private Message
Så du sprayar det etsade kortet och lödar sedan? Ok, tackar . (Du kan ju bortse från frågan i den andra tråden)

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/09/06 :  09:36:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Se upp med sådan där tenn-lösning. Den kan vara riktigt otrevlig ur alla miljö- och hälso-aspekter.

Var man köper den vet dock inte jag....
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/09/06 :  21:41:43  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
ELFA har det, och jag tror faktiskt conrad eller kjell&co har det med 8-)

Edit: Jag ljög... ELFA har inte kvar produkten, kjell o co hade inte men CONRAD har!! Art. nr.: 529338 "glanstenn" kallas det

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/09/06 21:46:25
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/09/07 :  07:46:14  Show Profile Send Kmj a Private Message
ah, glanstenn är beställt och man kan ju alltid efterbehandla med fluss. Jag behövde lite saker till en kompis blivande anläggning så passade på att beställa, glömde dock såklart flusset så det får bli elfa senare.

Tack för varningen Soundbrigade, skall vara försiktig med både handhavande och senarekommande sopsortering.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2006/09/07 :  10:09:01  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Finns silverlösning också, funkar riktigt bra!

http://www.solectro.se/Products/Product.asp?ItemId=593&SectionId=520

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/09/07 :  10:27:18  Show Profile Send Kmj a Private Message
Just et ja, tror jag såg det på Kjell&Co men tenn ska nog funka det med. Om inte annat så är det redan beställt så det får vara för denna gången, men nu vet man ju vart man ska leta.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000