HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ersättningskabel för bygel på högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/08/17 :  14:18:44  Show Profile Send overhang a Private Message
Hej,
Jag blev med nygammla högtalare igår.
Det är ett par PMC FB1 som uppgraderats till FB1+ precis innan de sändes till mig. Just denna uppgradering har orsakat mig ett problem och en stunds irritation. När jag efter upppackning skulle koppla in högtalarna såg jag att de glömt att flytta över byglarna till den nya terminalen/delningsfiltetret, men det ordnades temporärt med en kort stump lampsladd. Dessa lampsladar skall asap bytas mot något bättre, jag drar mig till minnes att jag har sett korta specialkablar just för detta endamål men hur jag en har letat har jag inte hittat några ännu på nätet, min fråga är därför om någon känner till var man kan hitta dessa. annars köper jag bara en halvmeter högtalarkabel och kapar och eventuellt terminerar själv.

Förutom att byglarna saknades så hade de glömt att ansluta det ena delningsfiltret vilke jag kom på efter ca 1,5 timmes felsökning. Nåväl nu är det i alla fall avklarat. återkommer med en recension om ljudet när allt är på plats.

/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/08/17 :  14:24:51  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Vill du bara ha en kabel som funkar så är www.svalander.se ett hett tips.

Annars tycker väl jag att man ska använda samma kabel som högtalarkablarna.
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/08/17 :  15:01:05  Show Profile Send overhang a Private Message
tack drbob,
Problemet är bara att jag just nu kör med Xindak kablar och dom är platta och flera cm breda, dvs väldigt svåra att fixa till ett par likadana bara för denna korta sträcka.
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/08/17 :  15:15:51  Show Profile Send kris69 a Private Message
Kimber 4tc är en smidig och neutral kabel att göra detta med och som kan köpas på lösmeter.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/17 :  15:27:11  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Du kan får några dm kopparband av mig om du vill ha.
30mm breda 0,1mm tjocka.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/17 :  15:40:22  Show Profile Send Vox a Private Message
Grattis till köpet av ett par mycket bra högtalare. Tråkigt dock att det strular i början.

Jag har också letat efterden typen av bygling då blecken som följer med PMC FB1+ inte känns så bra. Men det blir troligen till att gröa något eget.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/08/17 :  15:55:25  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Hmm... www.akkelisaudio.com borde väl kunna ordna fram en sådan liten kabelsnutt från Xindak som du behöver.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/17 :  16:17:16  Show Profile Send marens a Private Message
Det absolut bästa borde ju vara (bättre än alla former av kablar och kontakter osv) att löda en bit solid kopparledare från EKK eller något mellan terminalerna på insidan. Då är det gjort en gång för alla. Så gott som kopplat.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/08/17 :  17:33:07  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Precis vad jag tänkte skriva
Massiv Koppar tråd är biligt och bland det bästa förutom silver som kommer sedan.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/08/17 17:38:06
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/08/17 :  17:50:01  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Skit i Bi-ware och flytta anslutningskabeln på baksidan så att du bara har en anslutningspunkt.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/08/17 :  18:56:33  Show Profile Send Egill a Private Message
Xindak har såna korta sladdar terminerade med spade och banan som heter SS1, tyvärr är de lite dyra. Jag betalade $57 för mina för ngr månader sedan.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/08/17 :  19:57:01  Show Profile Send overhang a Private Message
Oj här har det hänt en del,

Vox, jag har länge varit nyfiken och efter att bland annat läst dina trådar och provlysnat bestämde jag mig. Jag hittade ett par begagnade i england till ett bra pris så då slog jag till. Största problemet nu är att resten av min antika anlägning (Nad 310 och 10år gamal Technics spelare) inte alls hänger med längre men en annan stärkare är på G i nästa vecka. Trots det gör högtalaren piruetter och 8:or kring mina gamla B&W 602:or.

Tobbe_L tack för erbjudandet, tyvär är jag inte speciellt händig när det gäller lödning och terminering av sådana kablar/band

Marens och levande, med anledning av ovansående tror jag att jag avstår att löda på delningsfiltret då jag inte har en aning om vad jag eventuellt löder sönder.
Ni gav mig dock en ide då jag har för mig att jag sett spadar som ser ut som ett y, dvs gör det möjligt att ansluta två spadar till ett stift. en sådan kan ju inte kost många kronor.
Jaq tänkte fel, det går ju förstås inte då plintarna är efter delningsfiltret

Egil, drbob och Kris69. Tack för bra förslag, jag kommer nog att testa med en kort stump högtalar kabel först, blir jag inte nöjd prövar jag vidare med xindacks egen kabel.

/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278

Edited by - overhang on 2006/08/18 09:51:39
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/18 :  08:05:48  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det var så lite så

Om du bjuder på lite provlyssning så kan jag fixa ihop byglarna åt dig.
För du fínns väl också i täljet eller?

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/08/18 :  08:36:31  Show Profile Send overhang a Private Message
Tack för erbjudandet Tobbe. Jag bor numera i Rönninge men det är ju bar en mil från S-Tälje. Jag tänkte först prova med en bit vanlig högtalarkabel idag men annars låter det intresant. Vill dock få lite tid på mig att byta förstärkaren och helst även CD spelaren innan jag släpper in någon att lyssna då min nuvarande inte på något vis gör högtalarna rättvisa.
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/18 :  10:44:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Oki!


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/08/18 :  10:48:58  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Överdriv inte betydelsen av kabelvalet på den pluttsträckan. Det är viktigare att kontakteringen är ordentlig. Det vettigaste om du inte tänker bi-wire är att koppla om bakom anslutningspanelen så bara en anslutningspunkt behövs. Ju färre kopplingspunkter - ju bättre!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/08/18 :  11:02:10  Show Profile Send overhang a Private Message
Då jag har planer på att eventeullt biampa i framtiden vill jag inte mista denna möjlighet, men tack för förslaget om omkoppling på insidan.

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/08/19 :  11:48:05  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Köp 30cm EKK 3x2,5 kvadrat på nått byggvaruhus och skala fram två korta rena koppartrådar och sätt emellan. Just det att det bara är en ledare gör att kontakteringen blir bra. Riktigt bra blir det tyvärr aldrig med bygel, åtminstone rent teoretiskt, men va tusan... slår vad om att du inte investerat 100 000 i akustikreglering i rummet och då lär du inte upptäcka lite kontaktdistrosion.

Pss.. nu får jag säkert på nöten av många, men jag ser ingen vinst i bi-wiring och tror inte du kommer använda det heller ;-) Det är bättre men så lite kontakteringar som möjligt, och varför då införa fler? Kostnaden för en extra kabel skulle göra sig bättre i inköpta skivor eller akustikanpassning av lyssningsrummet...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/19 :  13:33:15  Show Profile Send marens a Private Message
Precis, det är ju rent slöseri med förstärkareffekt att biampa. Förstår inte hur man kan vilja göra det. Det måste ju bygga på ett tekniskt missförstånd.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/08/21 :  14:39:33  Show Profile Send Stormen a Private Message
kan du inte ta och backa över ett par bromsrör med bilen och platta till dom ordentligt. Ska tydligen låta bra enligt vissa som provad det mesta. (Man har då testat dom utan påbackning alltså)
Du får iallafall rejält med platt koppar.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/08/21 :  19:03:16  Show Profile Send Magoo a Private Message
Stormen:
Brukar inte bromsrör vara koppar blandat med nickel för att dom inte ska "härda" och spricka av vibrationerna? Isf är det ju inte ren koppar längre och inte att rekommendera.

Annars var det ju en kul ide, med rätt underlag kan man få strukturkabel

comfortably numb
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/21 :  19:58:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
http://cgi.ebay.co.uk/Jumper-cables-Van-den-Hul-cable-and-WBT-connectors_W0QQitemZ160021817778QQihZ006QQcategoryZ116853QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Där har du trevliga bygel-ersättare!

/M
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/21 :  22:08:56  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
Där har du trevliga bygel-ersättare
Det tror jag också. Attans fina!
Van den Huls hybridkablar av silver+koppar+kolfiber är inte kattskit.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/08/22 :  00:37:20  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Nja....ska det va så är det lika bra att köpa ordentliga grejer direkt:

http://www.audio-markt.de/_markt/item.php?id=3606613137&


Under halva nypriset! Ett klipp säger jag
Är själv spekulant på dess lillebror. Inte fullt så dyr dock.



"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2006/08/22 00:38:58
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/22 :  07:18:46  Show Profile Send Vox a Private Message
Biltema har 2 varianter av bromsrör. Ett som är en av "kopparnickel" och ett som är av koppar.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/08/22 :  07:20:05  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Skulle vara kul att höra någon argumentera för de senast nämda kablarna och argumentet att de är snygga är inte ett giltigt skäl. De skall sitta på baksidan av en högtalare och hantera en längd av nån decimeter...

Vi är väl inte ute efter att påstå att dyrast är bäst nu och skratta honom i ögat när han lagt ut pengarna???

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000