HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppvärmningstid?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/08/19 :  17:52:00  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag läser lite här och var att förstärkare och liknande elektronik behöver stå på i flera timmar (ibland dagar) för att låta bra, hur kan det komma sig? Är det för att kylflänsarna och den övriga elektroniken ska bli "genomvarm" för att spela så bra som möjligt? Eller finns det någon annan andledning?

Om det nu är så hur kan tillverkarna acceptera att det tar så lång tid att deras prylar ska låta bra? Varför löser dom inte det med förvärmning isåfall? Ett par minuter kan jag acceptera kanske en kvart men mer borde det inte behöva ta.

Eller är det någon form av snobberi:
"Våra prylar måste vara på minst 7 timmar för att låta bra"
"Då ska du höra vår, de låter inte bra förren efter 1 dygn"

Detta kan jag inte förstå.

Förklara för mig.



comfortably numb

Edited by - PG Jeppsson on 2006/08/19 18:14:58

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/19 :  20:05:53  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Har stötts och blötts förr i trådar här och förklaringarna är säkert skiftande. Såna trådar brukar inte gå väl... Men om du missat dem så kan vi ta en kort genomgång om vad som brukar hända.


I korta:
Den hårda skolan säger att det en myt att grejer byter ljud efter en stund. Och om den iaf gör det, efter rigorösa tester, så är den felkonstruerad om den inte presterar topp från början och bör eg. kaseras/bytas.

Mellanskolan säger att vissa komponenter behöver stabilisera sig temperaturmässigt, men det tar i regel bara några minuter högst. (Men kan/är ofta vara tveksamma om detta kan "höras".)

Den mjukare skolan hävdar att vissa komponenter behöver värmas upp, brännas in, nå en särskild arbetstemparatur. Innan dess presteras inte 100% av vad apparaten kan. För att slippa detta kan en del välja att ha på sina apparater ständigt. (Hävdar ofta att man kan höra detta tydligt.)


/M
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/08/19 :  20:06:23  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Vanlig missuppfattning. Utrustning når normalt sin ideala arbetstemperatur på mindre än 30 minuter, även klass A förstärkare.

Viss elektronik tycks faktiskt ändra karaktär när den är varm, men det tar som sagt inte så lång tid att uppnå det.

Kompisen nämde att han märker skillnad de första fem minuterna på sin förstärkare, men att det i manualen är specat så noga som 22 minuter :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/08/19 20:15:51
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/19 :  20:41:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Kaffekoppen propagerar för mellanskolan, jag ansluter mig till den mjuka skolan med det undantaget att jag inte hävdar att man alltid hör så förskräckligt stor skillnad. Men varför chansa..?

Jag vill också inflika att det verkar skilja mellan halvledar- och rörelektronik. Mina rörmonoblock kommer igång på 20-30 minuter medans mitt försteg och min CD-spelare verkar ta längre tid på sig. Därför får de stå på.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/08/19 :  20:46:45  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Försteget och CD-spelaren påverkar ju inte elräkningen så mycket som ett slusteg gör :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/19 :  20:55:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om man går utanför hifi-världen så är det vanligt med 0.5-1 timmes uppvärmningstid innan viss elektronik når specificerad prestanda (gäller ex. mikrovågselektornik och vissa förförstärkare). Jag har dock sett exempel på elektronik som vill minst ha ett par-tre timmar på sig innan de stabiliserat sig. Det har helt enkelt att göra med att analog halvledarlelektronik (och för den delen digital, men där märks det normalt inte) är temperaturkänslig och även om man försöker "bygga bort" det beroendet så finns det alltid där; elektroniken är designad för att prestera optimalt vid en viss arbetstemperatur som i sin tur beror på temperaturen i rummet samt hur mycket värme appareten själv genererar, det tar ett tag innan det når en jämvikt.




Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/08/20 :  01:26:01  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Men helt ovetenskapligt.... Visst låter en anläggning bätre som stått på ett dygn? Min tekniska ådra förnekar dock detta.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/08/21 :  14:35:10  Show Profile Send Stormen a Private Message
AM Rörradio (rysk modell) i PBV 501 ska förvärmas. tror det var 10-20 minuter innan använding. Detta för att inte rören ska gå sönder vid sändning. Det ska väl tas i beaktande att man kanske startar vagnen i -20 grader och att det är lite utanför vardagsrumstemperaturer. Det har alltså inte så mycket med välljud att göra utan mer om att inte skada utrustningen.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/08/21 :  15:36:23  Show Profile Send Magoo a Private Message
Allts kan jag tolka detta som att inom den första halvtimman kan man höra skillnader, men efter det så är det svårt. Men åter till frågan om förvärmning, finns det någon tillverkare som tillämpar det? (av hifi prylar då alltså)

comfortably numb
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/21 :  16:11:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
En del tillverkare låter nätdelen ständigt vara "på", tex. med en on/off-knapp på baksidan av maskinen, för att sedan låta "resten" av kretsarna slås på via ex. en power-knapp på fronten. Således är nätdelen alltid redo.
En del rör-tillverkare tillämpar förvärmning, om jag inte misstar mig. Men i många fall där har det med hållbarhet på rören att göra.

På rak arm har jag för mig att Unison Research har en 30sek förvärmning innan man får börja spela på cd´n...

/M
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/08/21 :  17:53:23  Show Profile Send Jamo a Private Message
Magoo: Exempelvis har Lectors CD-spelare CDP-7T skilda till/från-knappar för rören och för övriga komponenter. Rören rekommenderas slås från när man inte lyssnar, medan resten rekommenderas vara ständigt påslaget.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/08/21 :  19:48:45  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Operas cd och försteg går inte att spela innan det gått 30sek men ljudet är inte lika bra så snart efter påslag som, säg, efter en halvtimme. Dessutom tycker jag mig uppleva små förbättringar under ganska lång tid efter påslag. Men jag vågar inte ge mig på en tidsangivelse. Efter c:a 2-4 timmar kan jag helt enkelt inte upptäcka några fler ljudskillnader om jag lyssnar efter ytterligare t.ex. 4 timmar. Möjligen kan jag tycka att ljudet blir bättre från ena dagen till den andra men då vet jag sällan om jag lyssnat när det väl spelade på topp dagen innan och dessutom är det ju svårt att minnas hur det lät. Värre är det om min dotter behagar luta sig mot en högtalare så att vinklingen ändras med några millimeter.

cd och försteg har rör. Slutsteget är klass A och allt sitter ju ihop så jag har ingen aning om vad som kräver längst uppvärmning. Känner man på grejjerna verkar slutseget vara snabbast att komma upp i temp. men samtidigt blir det ruskigt varmt medan cd och försteg håller sig på varma sidan om ljummet så jag vetetusan.

Summering: Min anläggning behöver nå sin arbetstemp. om det tar en halvtimme eller 4 timmar vet jag inte men det låter inte särkilt bra den första halvtimmen.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/08/22 :  18:54:23  Show Profile Send Lech a Private Message
Frågan är svår och skolorna är många men som tekniker jag är, så är min (obs. min ) övertygelse att uppvärmning är ett måste om det inte finns massa kompesationkretsar för "uppvärmningsförloppet".

I princip alla elektroniska komponenter är temperaturberoende och "träffar" sin optimala arbetspunkt/specification vid en viss temperatur. Allt från motstånd till rör.

Det finns som sagt andra åsikter. Låt dom leva dom "åsså".
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2006/08/22 19:18:40
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/08/23 :  10:35:43  Show Profile Send Magoo a Private Message
Min undran kom från början om det fanns tillverkare som hade förvärmning av elektronik/rör för att påskynda värmestabilisering och därmed säkerställa att det låter som de vill. Om inte det fanns så borde det inte vara någon skillnad mellan var och kall elektronik. Men när det finns så kan det vara något att ta på allvar, även om jag tror (obs tror) att det går ganska fort, inom en kvart eller så. Efter en stund blir det nog svårt att skilja på ljudförbättring och tillvänjning.

Att det finns olika skolor om hur verkligheten fungerar visar sig i de flesta debatter och det är väl därför som det finns forum och diskutera i?

comfortably numb
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2006/08/23 :  11:58:14  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Kan det vara så "enkelt" att få personer har lyssnat på allt och det är högst olika hur elektroniken beter sig före och efter uppvärmning, samt att vilken "skola" man hör till och vilket resultat man upplever därför är mycket individuellt?

Jag har hört stor skillnad, men då handlar det om 30min-1timme kanske.
Och med varierande grad av "skillnad" mellan olika apparater.

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000