HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Edison 60 vs Edison Triod - erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mad.gibbon
Member

291 Posts

Posted - 2006/07/27 :  22:51:10  Show Profile Send mad.gibbon a Private Message
Hej,
går i köpetankar och har erbjudits dessa två rörstackar(60 o T).
Finns det någon här på forumet som har erfarenheter av dessa två, inte
helt okända stärkare, och hur de skiljer sig ljudmässigt.

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/07/27 :  22:56:47  Show Profile Send freann a Private Message
...förutom att den ena ger 30w och den andra 7W? Har du hört trioder förrut? Har du högtalare som kan klara dem?
Go to Top of Page

mad.gibbon
Member

291 Posts

Posted - 2006/07/27 :  23:04:15  Show Profile Send mad.gibbon a Private Message
60 har jag ägt en gång, trioden har jag alldrig hört. w-skilnaden
är jag medveten om, förutom att jag hört att det är 9-10w i trioden istället för 7w.
högtalare är för tillfället b&w 805s, och 60ian klarar av dem riktigt bra när jag lyssnade
med dem ihop. däremot är jag som sagt helt borta när det gäller trioden.
Så jag vill gjärna veta hur de skiljer sig ljudmässigt.

Edited by - mad.gibbon on 2006/07/27 23:45:33
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/28 :  08:03:34  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Här gäller vilken kringutrustning som skall användas. Om den ej är av hög kvalitet kan ej en triodförstärkares överlägset musikaliska
egenskaper tillgodoräknas.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2006/07/28 08:04:20
Go to Top of Page

mad.gibbon
Member

291 Posts

Posted - 2006/07/28 :  08:31:45  Show Profile Send mad.gibbon a Private Message
Hej Erik
Tack för svaret.
Så den nya frågan blir ju då -Om jag då vill bygga upp mitt system kring den
överlägsna trioden, vilken kringutrustning skulle du då föreslå?

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/07/28 :  08:42:44  Show Profile Send Imperial a Private Message
Du kan ju prova och 'Triodkoppla' 60'an så får du en försmak. Då minskar Effekten till ca hälften men välljudet ökar med det dubbla
Om du inte vågar dig in själv så finns det kunskap här på forumet...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

mad.gibbon
Member

291 Posts

Posted - 2006/07/28 :  08:47:14  Show Profile Send mad.gibbon a Private Message
Behövs det ett högtalarbyte efter ett sådant ingrepp?
B&W ligger ju på 88dB och 8ohm. Det kanske blir lite trögdrivet?
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/07/30 :  20:33:51  Show Profile Send Imperial a Private Message
Du kommer nog inte att behöva byta speakersar pga effekten om du inte spelar så högt. Om du får 60'an och bottna som Pseudotriodspis så ska du inte satsa på någåt klenare. Jag har själv kört ett par gamla Dynaudio burkar med min 2x1w spis ioch försig ett litet rum men det spelade mycket högre än jag förväntat mig. Kolla om du kan låna hem Trioden och prova. jag tror nog att det räcker för dig. Du kommer att höra saker som du missat med 60'an när du kopplar in trioden.
Det är vad jag tror men du måste prova själv. Allt handlar om systemanpassning och smak. Lycka till....

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

mad.gibbon
Member

291 Posts

Posted - 2006/07/31 :  12:07:18  Show Profile Send mad.gibbon a Private Message
Nu står Trioden hemma bervid 60:an :)
Ska bli spänande det här...
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2006/07/31 :  21:30:55  Show Profile Send urban a Private Message
jag kan berätta om när jag jämförde Edison 60 med en Andersson Triod
(2x7,5W).Det blir en kort berättelse - Trioden körde i åttor runt den stackars Edisonförstärkaren,upplösningen är på en helt annan nivå!
Och om Edison trioden är något liknande med Anderssontrioden så blir detta en snabbt avklarad match - K-O I första ronden !
-gissar jag! blir intresant att höra din slutsats.
Go to Top of Page

mad.gibbon
Member

291 Posts

Posted - 2006/08/01 :  23:19:49  Show Profile Send mad.gibbon a Private Message
Efter det att jag lyckats arbeta ner mitt smile när jag lyssnat på trioden så lät jag min fru (som tycker det verkar bättre att köpa en stereo på Clas Ohlson) lyssna på några av hennes favoritplattor.
Efter en halvminut reste hon sig från soffan och gick fram till ena högtalaren och sa; - Antingen skorrar högtalaren eller så är det ett instrument jag aldrig har hört...
och mycket riktigt, där i bakgrunden låg någon form av kazoo och blåste. Hennes slutsats var att det kanske inte alltid var så bra att ha så pass bra grejer att man hörde allt, då hon bara tyckte att det nyfunna instrumentet bara gjorde hennes favolåt sämre. Tja, så kan det gå... men jag är övertygad. Länge leve trioden.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/08/03 :  21:56:33  Show Profile Send Imperial a Private Message
Välkommen till Triod träsket

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/08/03 :  23:58:11  Show Profile Send fidelityn a Private Message
tja vad ska man säga, Andersson och Edison har väl samma konstruktör i bakgrunden vad jag vet, konstruktören finns för övrigt här på forumet. Det är väl bara att gratulera att du föll för något som normalt kastas på en jämfört med en Edison-60 som brukar ligga på en 3-4000.

Visst har trioden som konstruktion en musikalisk överlägsenhet om övrig elektronik och framförallt högtalarna passar till den konstruktionen.
Gör den inte det är Edison-60 överlägsen på i stort sett alla plan i en direkt jämförelse enligt mig iaf.

Men som sagt är det någon som kan ge dig info om dessa så är det nog konstruktören Erik Anderssson själv.
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/08/05 :  23:06:10  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Ja vad ska man säga, jag har själv en Edison triod och är jättenöjd. Var dum nog att sälja mitt förra exemplar, det gör jag inte om! Grattis till att du har upptäckt vad en effektmässigt "liten" förstärkare kan prestera, min har förvånat de flesta som lyssnat på den.

Rör...
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2006/08/07 :  21:38:54  Show Profile Send urban a Private Message
ursäkta, fidelityn men efter att ha läst följande: quote
-Visst har trioden som konstruktion en musikalisk överlägsenhet om övrig elektronik och framförallt högtalarna passar till den konstruktionen.
Gör den inte det är Edison-60 överlägsen på i stort sett alla plan i en direkt jämförelse enligt mig iaf.-

Menar du verkligen att en bättre förstärkare (Anderssson Triod) låter sämre än en sämre förstärkare (Edison 60)beroende på signalkedjan i övrigt!
Jag antar att du menar att om man använder väldigt tungdrivna högtalare så låter Edison bättre (på något sätt?) pga sin högre uteffekt men annars kan väl knappast någon del av signalkedjan påverka ljudet till Edisons fördel! Kanske genom någon extrem färgning ??
Ta inte illa upp men förklara gärna!
mvh Urban Häll
Go to Top of Page

mad.gibbon
Member

291 Posts

Posted - 2006/08/08 :  20:45:43  Show Profile Send mad.gibbon a Private Message
Nu har det gått en vecka och jag har lyssnat och hänförts, men det finns ett stort problem...
Jag har sedan några år tillbaka varit en entusiastisk vinylsamlare med många fyllda backar som resultat, men med den nya förstärkaren (edison triod)låter vinylen rent ut sagt illa. Jag vet att jag inte har ett par högtalare som matchar stärkaren (innan ett par B&W 805s men nu Dali 5005), men ett par nya Audio Note typ E (rekomenderade av EA (him self)) är på väg. Min spelare är en Project med Grado Gold MM, är det kanske den som är boven?

Finns det någon med liknande problem med sin Triod, eller någon med en klok åsikt så skulle jag hjärtligast ta imot denna.
Tackar på förhand.

Henrik Friberg
________________________
Fotograf/Redigerare SVT Malmö
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2006/08/08 :  20:50:52  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Hur kan CDskivorna låta bra men inte vinylen genom rörförstärkaren??

Det kan väl inte bero på högtalaren i så fall?
Inte för att jag misstror vad du hör men detta var det bland det märkligaste jag har läst i alla fall när det gäller hifilyssning och upplevelser. Fast visst kan Projekten vara boven. I alla fall om det är en av dom billigaste vinylspelarna.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2006/08/08 :  21:11:02  Show Profile Send urban a Private Message
En teori kan vara att vinylen egentligen inte låter sämre än tidigare, snarare bättre och absolut mer avslöjande till signalkedjans kvaliteter. I det här fallet vinylsidans kvalite.
CD-åyergivningen kanske är av bättre kvalite och den höjningen av välljudet gör att din referensram har åkt upp ett snäpp eller två.
Och där hängde vinylen inte riktigt med.
I alla fall en teori, om jag nu gjorde mig förstådd!
mvh Urban HÄLL
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/08/08 :  21:20:36  Show Profile Send fidelityn a Private Message
urban: Nej då jag tar inte illa upp, forum är väl till för att vädra åsikter

Som jag tidigare sa så är det samma konstruktör och skillnaden mellan Edison och Anderson är i stort sett bara finishen, till Anderssons fördel då ska sägas. det är mycket snarlika konstruktioner men med olika kostym om du förstår vad jag menar.

Det konstiga är dock att Andersson-stegen brukar vara betydligt billigare än det mer namn-kända Edison trots likheterna som konstruktion.

Sen till svaret din fråga: Oavsett vilket namn stegen har vill jag mena att trioden är väldigt känslig med vilken apparatur och framförallt högtalare den paras ihop med vilket du själv var inne på.
Där är inte Edison-60 direkt känslig utan går att koppla ihop med i stort sett vad som helst och kan driva det mesta.

Men har man t.ex. högtalare som passar för en mindre triod-föstärkare då anser jag trioden är bättre ljudmässigt än PP-kopplad dito.

Edit: Om man vill så kan man ju alltid koppla om sin Edison om man vill och klarar sig med lägre effekt för lite mer väl-ljud.
Go to Top of Page

mad.gibbon
Member

291 Posts

Posted - 2006/08/08 :  22:17:46  Show Profile Send mad.gibbon a Private Message
Skivspelaren är en PROJEKT 1 Xpression (näst billigast i släkten), och RIAA't är en NAD PP2.

Det som stör mig mest är att det har tillkommit ett "övre" störande
brus som inte funnits innan. Samt att sprak och hack blivit mer tydliga.
Min enda slutsats är att det är skivspelaren och pickuppen som inte klarar
av att utmanas av den "rättvisande" Trioden.

edit: lite stavfel, och det finns säkert några kvar

Edited by - mad.gibbon on 2006/08/08 22:21:19
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/08/09 :  20:33:55  Show Profile Send Lech a Private Message
Anderson 750 ( triod 6B4G ) är en helt underbar skapelse som fick mig att hamna i "triodträsket". Köpte den på Hifi Consult i slutet på 80-talet. Den matade under många år RT hornen som fanns på omslaget i tidningen Radio Television. (horn bygge) Dessa modifierades dock och "snyggades upp" av en modellsnickare.

Olle Mårtensson var lyrisk över kombon.
Men så fick allt ett slut "PANG OCH PUFF" och katt-fan höll på att stryka med.Olle tyckte inte det var någon ide att reparera.... året var 1999.

MVH
Lech
( kvar i triodträsket med JJ-322 och andra högtalare )



Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2006/08/09 20:53:53
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2006/08/10 :  22:36:20  Show Profile Send urban a Private Message
Hej fidelityn

jag vill mena att Andersson triod och Edison 60 har "snarlika" konstruktioner, likväl som man kan säga att ALLA rörförstärkare har snarlika konstruktioner, frånsett kanske OTL-förstärkarna.
Trioden har en hel del betydligt bättre
komponenter,dock med kretskorten från Edison 12 som grund, jag misstänker också att den har betydligt bättre transformatorer och är kopplad som triod från start med äkta triodrör,( den är P-P-kopplad!)
Jag jämför inte med Edison triod eftersom jag inte har haft tillgång till någon sådan.
Jag provade för övrigt att triodkoppla min fd Edison 60 men det fanns endast små likheter men Andersson-triodens kvaliteer!
Och att Anderssontrioden inte är dyrare än den är,innebär ju bara
att någon har chansen att göra en bra affär vad gäller ljudkvalitet per krona ! - skynda-fynda!


Att Trioden är känslig för vad den kopplas ihop med betyder väl bara att den kräver bra (transparent)omgivning för att komma helt till sin rätt !


Medans en Edison 60 har en markant lägre gräns där den inte längre utnyttjar omgivande komponenters kvaliteter.
Men sämre kringutrustning betyder ju inte att Trioden per automatik låter sämre än Edison 60.
mvh Urban Häll
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/08/11 :  23:35:40  Show Profile Send Lech a Private Message
Skynda och fynda är nog en bra sammanfattning likaså så att ha kontroll på "kringutrustningen" i första hand högtalarna.
Men det var även svårt att hitta en förförstärkare som matchade.
Varför vet jag inte men det måste Erik A veta (kommentarer emotses)

Ett mått av sus och brus får man dock leva med som ett resultat av Andersson 750 och känsliga högtalare.

Men triodträsket är uppnått, dock inte NIRVANA -som kan man göra med JJ-electronic och Shindo. Men då till andra priser .
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2006/08/11 23:57:55
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/08/12 :  12:02:30  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Anderson Triod 750 var då den kom ut avsedd att användas tillsammans
med Edison One "förförstärkare" vilken var rent passiv på "linjedelen". Filosofin var då som nu att utnyttja 3 stegs förstärkning till fullo och på detta sätt slippa att aktivt förstärka
en extra gång, (med klart sämre ljudkvalitet som följd). Detta erhålles
med kritiskt dimensionerade kretsar samt ringa eller ingen motkoppling. Det finns en regel som gäller: Med mindre komponenter
i signalvägen blir det mindre problem med ljudkvaliten. Bla av den
anledningen är "modernare" förstärkare typ Audion/Edison försedda
med volymkontroll, de är därför inte att betrakta som slutsteg
utan som "förstärkare" Triod 750 bör således kombineras med en passiv potentiometer, vilket även sparar den kostnad som en helt
onödig förförstärkare kostar.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/08/12 :  12:08:40  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Erik Andersson: Visst är det du som är konstruktören bakom Edison, har jag förstått det rätt då? Jag tycker det i såna fall bör framgå i din signatur eller någon annanstans, så övriga medlemmar vet att det är så...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/12 :  12:35:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jag föredra helt klart Edison Triod framför Edison 60. Jag upplever att Trioden är bättre på allt utom att på att spela högt. Så vidare värst högt blir det ju inte med 7W på konventionella hemmahifihögtalare. Men för mig är det av ringa betydelse att kunna spela höga ljudnivåer.

Vi körde en Edison Triod till HFLS1 på den första DIY-träffen, det finns bilder och omdömen om den där: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14408&SearchTerms=triod

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000