HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tekniker vs. Humanister ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/11 :  15:28:32  Show Profile Send Vox a Private Message
Är det någon skillnad mellan tekniker (folk med någon form av teknisk utbildning) och humanister (ingen teknisk utbildning) när det gäller inställningen/tilltron till tekniska data, mätdata etc vid val av utrustning?


Med en ingenjörsutbildning i bagaget vet jag vad jag tror om ovanstående, men vad tror ni andra?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/11 :  15:34:07  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Iallafall är det skillnad på dem som väljer att ha en anläggning efter hur det låter än hur det mäter.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/11 :  15:39:33  Show Profile Send Stickan a Private Message
Specifikationer jag tittar på är signalbrusförhållandet, känsligheten när det gäller högtalare och vill gärna veta hur djupt de går också.
Sen beror det på vad man söker. Söker man kraft vill man veta lite om antal watt och förmodligen nåt om strömstyrka t.ex.

Förstår mig inte på det mesta i tekniska data utan hur det låter är det viktigaste.
Är inte tekniskt utbildad vilket säkert framgår.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/08/11 :  15:39:41  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Min erfarenhet är att det är skillnad!

Humanister har mycket större tro på det som är mätbart än tekniker!

Jag tror det beror på att de flesta tekniker har insikt i mätbarhetens begränsningar; att man enbart får svar på det man mäter och att det finns många faktorer som spelar in som man inte kan, eller enbart med mycket stor möda kan mäta.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/08/11 15:42:20
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/08/11 :  16:56:09  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
(Bara för att man saknar teknisk utbildning kvalificerar man sig inte utan vidare till att kalla sig humanist.)

Jag tror det är allmänt nyttigt med kunskap - till exempel att känna till begränsningarna hos sig själv och tillgängliga data när man ska tolka dem.

Mätningar är ett sätt att kvantifiera och beskriva fenomen. Den som inte mäter använder sina kognitiva och språkliga förmågor för att förmedla sina intryck. Inget av tillvägagångssätten är kompletta. Alla icketekniker är inte duktiga tänkare och kommunikatörer. Alla tekniker är inte duktiga på att mäta eller att tolka data. Det är också viktigt att ha i åtanke att även övriga vetenskapsområden, till exempel samhällsvetenskap, kategoriserar, mäter och tolkar.

Kanske bör trådens fråga omformuleras till huruvida vetenskaplig bakgrund påverkar inställningen till data vid val av utrustning?

Från grundskola till teknisk högskola har jag lärt mig att vara kritisk i allmänhet och tekniska kunskaper och metoder i synnerhet. Humanistiska inslag har funnits med hela vägen; min civilingenjörsutbildning bygger uttryckligen på att jag ska kunna se helheter och hantera samspelet mellan teknik, människa och samhälle.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/08/11 :  17:04:37  Show Profile Send B-200 a Private Message
om man tillhör bägge då, som jag då...

det är relativt vid det olika tillfället fördelen med att tillhöra bägge läger är att de tillför en större helhet ex: 1+1=3. ibland strular det till det med ex 1-1=3

;-)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/08/11 :  17:49:40  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag tror att om man är tekniskt intresserad, men inte nödvändigtvis som tekniker, tittar man på specifikationer, en bit upp på vägen mot bättre ljud. Desto bättre anläggning/tid nedlagd, desto lägre intresse för mätdata, och mer fokus på lyssningsintrycket.

En humanist som ger sig in i HiFi-träskets djupa djungler, tror jag ändå har ett visst tekniskt intresse (själv tekniker). Jag tror inte skillnade är stor mellan lägren här.

Kontenta: Tilltro till mätdata är en fråga om att mogna i sin hobby. Mer moget, mer tilltro till sina öron.

Men det är bara min uppfattning.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/08/12 :  00:04:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
guldfisk:
quote:
Från grundskola till teknisk högskola har jag lärt mig att vara kritisk i allmänhet och tekniska kunskaper och metoder i synnerhet. Humanistiska inslag har funnits med hela vägen; min civilingenjörsutbildning bygger uttryckligen på att jag ska kunna se helheter och hantera samspelet mellan teknik, människa och samhälle.

Du har så rätt i vikten av humaniora inom teknik och naturvetenskap guldfisk.

Det tråkiga är att i den humanistiska utbildningen och forskningen är det väldigt ovanligt med kritisk inställning till det egna kunskapsområdet och de forskningsmetoder som används. Den inställning jag mött är allt för ofta är att teknik och naturvetenskap inte är fullständig och att dessa därför inte är till någon hjälp för dem. En paradox jag inte kan förklara är humanisterna ofta ändå försöker klä sina resultat i naturvetenskapliga resonemang som ska utstråla determinism, exakthet och objektivitet.

Det är faktiskt vanligare med det omvända, att humaniora tas med i teknisk/naturvetenskapliga sammanhang - som du upplevt.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/08/12 :  00:18:19  Show Profile Send Lech a Private Message
Cabel influence ??

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2006/08/12 00:18:55
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/12 :  00:52:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Det går inte att svara på frågan eftersom det är helt och hållet individberoende.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/08/12 :  01:07:32  Show Profile Send Lech a Private Message
Pac, Bra svar
det är inte ens en Hifi Topic utan en filosofisk akademisk fundering som ........... här.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/12 :  18:22:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Sedan tror jag det är svårt att göra en sådan uppdelning. Det är ganska stor skillnad både i utbildning och hur mycket "vetenskapsfilosofi" spelar praktisk roll mellan någon som ex. jobbar med datalogi och någon som jobbar med naturvetenskaplig grundforskning. På samma sätt är det en liknande skillnad mellan ex. historiker och socionomer.
Humaniora KAN vara ett ganska "strikt" område och liknar rätt ofta naturvetenskaplig grundforskningn både vad gäller både metodik och inställning och i många fall så får det nog också genomslag på hur man ser på världen i stort.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000