HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nytt musikrum skall ta form - Råd önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/10 :  10:07:39  Show Profile Send Vox a Private Message
I samband med en planerad tillbyggnad på vårt hus har jag fått möjligheten att ha ett dedikerat musikrum.

Vad ska jag tänka på när det gäller storlek (golvyta och takhöjd), material i väggar, golv och tak för att få ett så bra rum som möjligt?

Rummet kommer även att fungera som bibliotek så det blir en hel del bohyllor inkl. böcker.

Snälla ni, hjälp mig nu så jag har möjlighet att göra det så bra som möjligt från början.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:06:25  Show Profile Send Manga X a Private Message
Här har du en intressant sida.
http://www.naqref.com/rumsres/rumsreso.html

Resultat:

Rummets höjd är: 230 cm.
Rummets längd är: 480 cm.
Rummets bredd är: 320 cm.
Vid följande frekvenser så finns det troligen rumsresonanser i ditt rum.

74 Hz b=0 h=x l=0
35 Hz b=0 h=0 l=x
82 Hz b=0 h=x l=x
71 Hz b=0 h=0 l=x
53 Hz b=x h=0 l=0
91 Hz b=x h=x l=0
64 Hz b=x h=0 l=x
98 Hz b=x h=x l=x
89 Hz b=x h=0 l=x

Detta ser bra ut tycker jag...


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/08/10 11:06:46
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:42:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Själv sitter jag med 580 x 380 x 230 men jag tycker det är i minsta laget, hade jag kunnat påverka rummets storlek hade jag valt ett rum som hade betydligt högre i tag så att jag kunde ha haft lite mer akustikprylar i taket utan att få känslan av att man slår huvudet i det. Bredden hade jag också ökat, 450 minst.

Längden skulle få bli ett resultat av de två andra måtten, jag har inga problem med 580 (fast inte direkt optimalt om bredden hade varit 450) som det är i dagsläget men visst det hade inte skadat med lite mer utrymme framför allt baktill för akustikåtgärder.

Golvet betongplatta så att du har ett stabilt och bra fundament att stå på!

Jag skulle också tänka på vart dörrar och fönster placeras, det beror förstås mycket på vad du har tänkt med ditt lyssningsrum, men det är fint att ha hörnen fria och tänka på att hålla fönster och öppningar borta från första reflektionspunkterna. Dels för att få bättre symmetri i rummet och därmed symmetri i ljudbilden .. och att lämna plats för viktiga "nyckelplatser" ev. akustikbehandling.

Taket tål att tänka lite extra noga på!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/08/10 11:44:16
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:43:09  Show Profile Send Vox a Private Message
Betyder Naqrefs råd att ett rum med icke parallella ytor är det optimala?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:46:35  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Har du möjlighet till icke parallella väggar så sprider det ut rumsmoderna på ett annat bättre. Det viktiga är att - om man kan - välja mått som i grunden sprider ut rumsmoderna på ett bra sätt, dvs undvika multiplar av olika mått, ex 230 x 460 x 460 osv.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2006/08/10 :  12:04:58  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hej,
Tycker du ska läsa igenom StefanB:s bygge här på forumet.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26584&SearchTerms=Hifirum
Så ser du vilka problem o lösningar han hade på sitt bygge.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/10 :  12:41:05  Show Profile Send Vox a Private Message
HLindgren
Tack för länken till StefanB's bygge, men jag kommer att bygga ett helt nytt rum och inte inreda rum i källaren vilket jag redan gjort.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/10 :  12:42:55  Show Profile Send Vox a Private Message
Räcker det att väggarna samt gol och tak inte är parallella elller finns det något lämpligt förhållande som skall uppnås?

Förstår ni vad jag menar?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/08/10 :  13:58:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ta kontakt med akusteriker/skustikfirma, en firma som inte gör annat är mäter/bygger ljudrum.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/08/10 :  14:04:58  Show Profile Send Vox a Private Message
Zalve.....låter dyrt.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/08/10 :  16:33:45  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Nån tusenlapp eller två. Ingenting i jämförelse med kostnaden och besvikelsen att bygga fel - eller vad de flestas anläggningar kostar.

(Och ja, Ino Audio är ett utmärkt alternativ.)

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/10 :  16:43:42  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Regel nummer ett: Ta hjälp av en akustikfirma som kan mäta och ge dig det du behöver.
Övriga regler: Se ovan.

Vad bor du?

Jag betalde 1500:- för mätning. Sammanlagt kanske 15tkr ( är inte klar än). Men det är den bästa investering jag gjort.

Man kan inte lägga stora pengar utan att bry sig om akustiken.
Att lägga stora pengar på en anläggning i ett rum som har akustikproblem är som att slänga pengarna i sjön.

Om man inte vill prova med någon EQ eller dylikt förstås.
Nu svor jag igen.....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2006/08/10 19:14:05
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/10 :  18:16:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Rumsmåtten har stor betydelse.
Kan man fritt välja mått så har man möjlighet att sprida ut rumsresonanserna så att dom hamnar jämt fördelade och inte klumpar ihop sig.

Bo Hansson skrev om detta i en tidigare tråd:
"Det finns ett "gyllene snitt" för ett lyssningsrum, som är ett förhållande 1:1,6:2,6. d.v.s om du har 2,40 i takhöjd är det bra om bredden är omkring 3,5-4 meter och längden ca 6,5 meter. Det ger en fördelning av resonanserna."

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/10 :  18:25:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du kan leka lite med detta excelblad och se var rumsresonanserna hamnar med olika rumsdimensioner.

http://bildarkiv.hififorum.nu/bjorn-ola/tubetraps/resonanser.xls

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/08/10 18:27:37
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/08/12 :  12:25:19  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Som guldfisken och hinken påpekar så bör du absolut konsultera någon med ditt byggande. Även om du läser tipsen här om hur du ska bygga och/eller läser några böcker om akustik kommer det nog bli bättre och billigare (i slutändan) om du konsulterar någon gällande dina akustiska planer. Jag konsulterade Ingvar Öhman från Ino Audio och jag är mycket nöjd (läs även min medlemmstråd). Om du bor i närheten av Stockholm är ju saken biff, han bor i Täby. Bor du i Göteborg kan du besöka mig för att se/höra resultatet

Edited by - Merkurius on 2006/08/13 09:38:58
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2006/08/12 :  12:30:17  Show Profile Send Patrik a Private Message
Vox, har du inte lyssnat på föredragen från förra Arkenmässan kanske det kan vara en bra start?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/08/13 :  10:40:41  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Om man anser sig ha råd och är ute efter ett seriöst resultat plus vill spara sig själv många timmar av strul så BÖR man kontakta en Akustiker med erfarenhet av hifirum redan från början.

Alltså inte göra någonting själv innan, utan blanda in en kunnig från start. Det är allt för många faktorer som spelar roll för att få ett riktigt proffsresultat.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000