HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga angående layout och absorbenter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/08/07 :  20:11:30  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Liten, nej, STOR fundering..
Kommer att knacka ut en del av en vägg bakom lyssningspositionen, i mitten av rummet, ca 2 m brett, 1 m djupt och 1,7 m högt (oljetanken skall ut). Eftersom det blir som ett slags valv vill jag utnyttja detta på bästa sätt. Rummet är såpass kort att lyssninspositionen idag är alldeles för nära bakväggen.

Blir utrymmet lämpligt att placera basabsorbenter i, eller ger det ringa effekt om dom inte placeras i hörn?
Kan jag skapa en "ljudillusion" av vägglöst bakåt om jag dämpar utrymmet stenhårt, i princip fyller med absorbsionsmaterial?
Jag vore tacksam för hjälp, så jag slipper ändra runt och testa. Det kliar så förb... att jonglera runt med gullfiber.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/07 :  21:57:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag skulle nog ändå testa.
Klådan går över men problem med överämpat rum är svårare att åtgärda.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/08/09 :  02:08:34  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Enligt vad jag har hört så ska du ha diffusion mellan högtalarna och bakom lyssningsposition. Absorbtion bakom högtalarna samt vid förstareflexerna. Förstareflexen på vägg kan alternativt diffuseras. Svanå Miljö Teknik AB var hemma hos mig och mätte igår. De är riktigt duktiga!
Kolla www.diffusor.com
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/09 :  06:33:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är rummet så litet då bör du vara försiktig med absorbering. Du kommer antagligen få ett par riktigt elaka peakar i basen med.

Diffusera så bredbandigt du kan bakom lyssningspositionen , ta mellanreg o en bit upp i diskanten på första reflexerna i taket o på väggen. Basen fixar du med "ESL rör" Bakom högtalarna fungerar diffusering av övrebasen upp till lägre diskanten riktigt bra.

Lycka till

Glöm inte att plåta under vägens gång

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2006/08/09 :  09:12:55  Show Profile Send Conan a Private Message
Jag skulle råda dig att ta kontakt med en riktigt duktig akustiker för en ordentlig utredning om lämpliga åtgärder. Generella råd om diffusering och dämpning från folk som varken har sett, hört eller mätt på ditt rum skulle jag vara ytterst försiktig att följa. Du riskerar, istället för förbättring, att få väldigt stora problem med akustiken och samverkan mellan rum & högtalare.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/09 :  11:15:35  Show Profile Send marens a Private Message
Jag kan inte så mycket om rumsakustik men en tanke slog mig rent spontant, blir det inte lite konstigt att dämpa bara första reflexen? OM man ska dämpa där så kanske det är bättre att dämpa hela väggen från golv till tak både bakom och bredvid högtalaren sas? Jag kan tänka mig att det blir konstigt annars. Lite lustiga-huset känsla över akustiska miljön.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/09 :  11:36:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Man ska generellt dämpa mindre än vad man diffuserar. Förmycket dämpning ger en obehaglig känsla o kan ge elakt fladdereko.

Jag har 2 dämpplattor i taket , kombinerad dämpning o diffusering på väggen o hela väggen bakom högtalarna är diffuserad. Den lilla dämpningen jag har är på gränsen på att vara förmycket i mitt vardagsrum

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/09 :  11:56:40  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tror också på principen att man ska sprida ut dämpningen jämnt (både på yta och frekvensområde) och inte dämpa för mycket på för lite yta. Då blir det risk för fladderekon och annat konstigt. Då är det nog bättre att diffusera mha bokhyllor, prylar mm.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2006/08/09 :  14:40:56  Show Profile Send Conan a Private Message
Allt beror ju på vilka problam man sepcifikt har och vill åtgärda i rumsakustiken. Det går inte IMHO att säga att det *alltid* är bättre med en hel dämpvägg, eller att det *alltid* är bättre att dämpa sidoreflexen hårdast. Man får analysera samverkan mellan högtalare, lyssnare och rum och sedan jobba med det som behöver jobbas med.

Det kan bli ordentliga problem om man utan att analyserna och tänka till ordentligt. Väljer man t.ex. att gå halvvägs med akustikanpassning och lite på chans sätter in diffusorer och dämpning kan det ljudande resultatet t.o.m. bli värre än innan. Detta kan t.ex. bero på att tidigare icke åtgärdade problem var mer "öronvänliga" i karraktären och att dessa i sin tur maskerade värre, mer illa-ljudande akustikproblem som nu blir hörbara.

Ett rum som känns behagligt att vistas och samtala i brukar sällan vara helt katastrofala att spela HiFi i heller - med en noggrann placering av högtaleriet vill säga. En lagom mängd prylar/ gardiner/persienner som diffuerar infallande ljudvågor mot plana ytor samt stoppade möbler och mycket mattor på golvet ökar såväl akustikens behaglighet som rummets trevnadsfaktor i övrigt.

Handlar det däremot om ett dedikerat lyssningsrum som ska inredas hade i alla fall jag inte vågat mig på att akustikanpassa rummet på egen hand.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/09 :  16:02:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag håller med helt och hållet.
Man måste anlita experter eller försiktigt pröva sig fram med mineralullsskivor.
Det finns inga genvägar till den perfekta rumsakustiken.
Diffussorer däremot är ofarligt. Det är bara att slänga in så många man hittar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/08/09 :  18:35:56  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Tack för allt matnyttigt.
quote:
Enligt vad jag har hört så ska du ha diffusion mellan högtalarna och bakom lyssningsposition.

Jag har 3 diffussorer på "högtalarväggen". En bakom varje högtalare och en i mitten. Dom gör sitt jobb, minnsan.
quote:
Basen fixar du med "ESL rör" Bakom högtalarna fungerar diffusering av övrebasen upp till lägre diskanten riktigt bra.

Lycka till

Glöm inte att plåta under vägens gång


Nå'n bra beskrivning på ESL-rör?
Tack!
Ok. Lägger in bilder på "bildreportage DIY" när jag startar och bilder på psykavdelningen jag blir inlagd på efter ett tag.

Hoppas dock slippa ta in expertis. Låter dyrt(?). Man kan i alla fall börja med att prova sig fram. Men, men.. Eftersom det är ett dedikerat lyssningsrum, och det inte alls finns några genvägar till det perfekta ljudet, kanske man ändå hamnar där. Men om jag får det att låta bra (jag är inte alls nöjd med bakväggen nu), så nöjer jag mig med det, även om en akustik-guru kunde göra det ännu bättre.

I diffusorerna på framväggen använder jag mineralull, markplattor. Är det att rekomendera framför gulfiber även bakom lyssningspositionen?


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/08/09 :  19:35:06  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
ESL-rör:

Bättre bas med basabsorbent
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/10 :  07:01:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Är det att rekomendera framför gulfiber även bakom lyssningspositionen?



Jag hade först provat att diffusera utan någon som helst dämpning.
Mätningar efter varje justering får även det bestämma hur du ska fortgå.

Inga bilder än ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/10 :  18:33:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag gjorde tidigt dämptavlor av mineralullsskivor men har nu slängt ut dom.
Det är helt enkelt svårt att få till en jämn dämpning.
Olika högtalare kräver också olika dämpning och mina nuvarande högtalare mår bäst i ett akustiskt lite livligare rum.
Det är därför det är omöjligt att ge råd utan man måste pröva sig fram. Det är bara att köpa ett gäng mineralullsskivor och testa. Klådan får man ta.
Att diffusera däremot är aldrig fel. Men det är så fult med riktiga diffusorer.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/08/10 :  19:32:55  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Ni börjar övertyga mig om det där med akustiktekniker. Läste i annan tråd att det handlar om 1-2 ksek. Ger säkert större effekt än en kabel för samma pengar (dock inte menat som inlägg i den debatten).
ESL-rör verkar oxå smart. Kanske kan man ha sådana i "valvet", eller ger det ingen effekt om dom inte står i hörnen? Måste dom vara runda, eller kan dom även vara rektangulära? Tänker på inbygnad.

quote:
Inga bilder än ?


Lugn, lugn. Jag är delvis i händerna på hantverkare, som skall ta hand om den gamla oljetanken. Skulle komma under September, och jag vill inte vara utan musiken onödigt länge. Kör igång med rivningen i helgen, vet inte hur lång tid det kommer att ta, men då lägger jag in dom första bilderna. Lite perverst att lägga upp en tråd med bilder bara på en tom vägg.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/08/11 :  00:07:22  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Fota rivningen!
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/08/13 :  01:26:06  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52805

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2006/08/13 01:27:18
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/08/13 :  10:41:31  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Varför inte bygga en basigenomsläpplig vägg där då?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/08/13 :  11:40:12  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Varför inte bygga en basigenomsläpplig vägg där då?

Ja, varför inte? Känner dock inte till konceptet. Hur gör jag, och vad vinner jag?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000