HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En sjuk hypotes eller en sanning?Mätningar nu ute
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/08/10 :  19:51:23  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Men om inspelningen saknar fyllighet ska man väl ändå inte uppleva fyllighet från sin anläggning?? Då är väl något fel...

Även min uppfattning. Kan var fel/dålig inspelning. Men... -djupt andetag-...
Kanske är som att svära i kyrkan. Men om man inte tycker om karaktären på inspelningen, kan man väl göra vissa justeringar på en eventuell eq? Vissa inspelningar låter ju klockrent, medan andra har en karaktär som man undrar över om någon tekniker, överhuvudtaget, varit nykter vid inspelningen.
I ärlighetens namn missbrukar jag i regel inte denna möjlighet i mitt syndens näste(=eq finns).

Får efter detta uttalande troligtvis byta identitet och flytta till okänd ort.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/08/10 :  20:20:35  Show Profile Send StefanL a Private Message
Sumo: Du behöver inte oroa dig för det, ML driver!

Sorry för OT.

Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/08/10 :  21:10:29  Show Profile Send Smackman a Private Message
Angående fyllighet så utryckte jag mig lite tokigt då
Det jag menar är att tyvär så det för få skivor som har i mitt tycke rätt fyllighet tydligast är problemet med rock/hårdrock .

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/10 :  21:34:37  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

quote:
MIN Philips, så är det så här; som ni ser skriver Mayro "MIN", vilket visar att det är just MIN
PG du ska väl kunna klona en liten Philip. Då skulle vi ju få järnkoll på den också. Kan ju inte vara så svårt (och nu kommer ett väsentligt tillägg) för dig. Du lär ju få ett ganska fett startkapital vid försäljningen av originalet

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/10 :  22:02:26  Show Profile Send mayro a Private Message
hmmmmm Callejr.. Djupt vatten du rör dig på kompis..

I vanliga fall hade jag talat om "fyllighet" som jag tror du/ni gör här. I VANLIGA FALL. DVS tills den dagen mina burkar fick hälsa på philip..I fallet som är här så är detta en HELT annan "fyllighet det talas om. En annan dimention..

Det går inte att beskriva ju då jag aldrig hört denna typ samt ljud förut ju...

Och Matte76. Du ANAR inte hur mycket "fyllighet det är ÄVEN på gamla hårdrockplattor.. Vi som var unga då minns hur det böljade bas. och gjorde det inte så . ja då petade man in loudness o lirade bara med ett flin...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/11 :  21:14:04  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
Djupt vatten du rör dig på kompis
Hade inte vågat skriva så om det inte vore du

Men skämt åsido vore det ytterst intressant att bena ut så mycket som möjligt vad det är som gör att det passar så bra. Det finns ju några här i tråden som jag tror skulle kunna dissikera den där och reda ut ett och annat.

ps. Jag får inget svar från Cayin angående dämpfaktor

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2006/08/12 :  01:04:16  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Ett annat intressant "Philips-fenomen" som jag upplevt är när far min bytte ut sin gamla Philips-stärkare till en ny NAD-förstärkare. För ca 35 år sen köpte han en transistorförstärkare vid namn 591 och ett par 3-vägs högtalare med 10-tummare som basar, vet inte vilken modell, allt från Philips.

Det var jäkla drag i rocklåtarna med den gamla stärkaren och en riktig stampa-takten-känsla. Med NADen blev ljudet klarare men mycket stelare och tråkigare. Även med NADen med baskontollen på fullt låter det nu basfattigt, vilket absolut inte var fallet med Philipsen som varmt och fint bankade på som 17. Philipsen är specad till DIN 2x30 w i 8 Ohm, och HIFI-klubben som maler på med sina "NAD-watt" specar troligen NADen till 2x50 8 Ohm (vettfasen om det är DIN där oxo?) i alla fall (kommer inte ihåg vilken NAD-stärkare han har...) men Philipsen hade långt mer effekt och bastyngd i bagaget kändes det som.

Nu har jag lånat Philipsen och kör den som stärkare till datorljudet vilket fungerar ok, men den trivs bättre med fars gamla Philipstalare.

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/12 :  10:50:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Men om inspelningen saknar fyllighet ska man väl ändå inte uppleva fyllighet från sin anläggning?? Då är väl något fel...

quote:
Det var jäkla drag i rocklåtarna med den gamla stärkaren och en riktig stampa-takten-känsla. Med NADen blev ljudet klarare men mycket stelare och tråkigare.

Tänk om inspelningarna är gjorda för grejor från den tiden? Till exempel - vad ska vi föreslå...? Nån Philips kanske?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/08/12 :  15:25:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
För att reda ut ägarförhållandet gällande MIN Philips, så är det så här; som ni ser skriver Mayro "MIN", vilket visar att det är just MIN.

Men Mayro är utsedd till Förste Förvaltare av Philipsen tills vidare .

Det är inte så konstigt att lille Philip får åka på rehab hos Lenn Art om "Pappa" och "förste förvaltaren" träter om vårdnaden...

Kul att Lenn Art tog sig an förstärkaren. Nu blir det säkert ordentlig ordning på den.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/12 :  15:40:05  Show Profile Send mayro a Private Message

Pac. Inga vårdnadstvister är lätta att hantera ju..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/14 :  11:56:59  Show Profile Send mayro a Private Message

Jaha... Då är tydligen nu "philip" färdigvårdad.. Och skall väl åter till sina polare här mot slutet av veckan. Gissa om det blir spännande att höra en frisk "philip" ta ton igen. Dessutom nu efter Johan Lindroos varit här och hjälpt mig bära runt mitt rum igen till sitt ursprungliga läge så låter ju allt redan klart bättre redan nu..

Så "Philip" får nu ännu mer förmodligen av välljud ur sina polare..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/08/15 :  07:49:10  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Håll i Philipsen P-G, en sån klenod får man va rädd om. När jag gick på yrkeskola (El/Tele) en gång i tiden hade vi faktiskt en sån Philipsstärkare på skolan med dom tillhörande originalhögtalarna. Men den anläggningen var ganska neutral i ljudet, ingen xtra fyllighet i basen vad jag minns iaf.

Däremot var min första hifistärkare en beggad Philips trissa-stärkare på 2x10W å den hade en fyllighet utöver det vanliga. Mina polare var oerhört impade av den mäktiga bas den presterade med mina hembyggda Voigthorn. Man fick ha baskontrollen på minussidan om mittenläget för att det inte skulle bli för mycket av det goda. Å andra sidan var diskanten ganska dov så jag tröttnade på den i längden å köpte sedermera en h/k 330B (reciever) som var ett jättelyft ljudmässigt tyckte jag då.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/08/15 :  10:15:59  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag håller på att spela in mitt försteg just nu och tycker att det låter bra men...

...något tunt i mellanregistret. Skulle vilja ha mera kropp där ibland, ibland inte. Ett otroligt trevligt försteg på många sätt och jag har lyckats bygga upp ett ambivalent kärleksförhållande redan på några dagar. Hoppas det mjuknar i mellanregistret efter någon tids inspelning!

Basen är superbra. Tung botten med pondus och renhet, aldrig tidigare hörd inom mina väggar. Sweet!! Toppen är trevlig men jag undrar om den också kanske behöver bli lite fogligare och sötare. Svårbedömt detta eftersom det bitvis låter så himla bra. Ruskigt lite stereo och härligt mycket liv i musiken.

Det här inlägget är någon slags kommentar på Mayros fråga om vi här ute upplever ljudet som tunt, lite blodfattigt kanske och svaret är: Ibland och förmodligen skulle det behövas lite mer drag och kropp i mellanregistret för att jag ska nå nirvana

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/16 :  12:47:36  Show Profile Send mayro a Private Message

jahaja.. Enligt nyfunna texter kan man eventuellt tro att Philipen har 40 i dämpfaktor.. För den senare modellen som text säger endast har en annan låda uppges dämpfaktorn ligga på 40..

Så därmed kan man ev utesluta att det är skälet den lirar så bra PGA av mycket låg dämpfaktor. Mer o mer i mina ögon verkar "hemligheten" ligga i den väldigt låga disten förstärkaren har..Jag vet inte!!. Men TROR det kan vara detta som utgör lösningen här. Jag ser fram emot att få mer inputt efterhand som undersökningen fortgår i ämnet..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/08/16 :  13:18:56  Show Profile Send UrSv a Private Message
Har den förstärkaren låg dist? Det förefaller nästan otänkbart men kan naturligtvis vara fallet. Har den mätts? Med tanke på vad det är borde den nog snarare vara relativt hög jämfört med det mesta annat. Jag lutar nog fortfarande åt utgångskaraktäristiken som lösningen på gåtan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/16 :  13:43:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, bland annat distorsionen har mätts upp. Vi får se vad Lenn Art vill skriva framöver om detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/08/16 :  13:57:12  Show Profile Send UrSv a Private Message
Och den var låg? Oväntat.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/16 :  14:32:38  Show Profile Send ohmega a Private Message
mayro: Å andra sidan så tycks ju ljudet bli bättre med tunn kabel...detta minskar ju kopplingsfakorn.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/08/18 :  18:27:30  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Som tidigare framgått av mayros inlägg har jag fått uppdraget att ge lille Philip lite omvårdnad och rätta till ett par skavanker. När han (Philip alltså) nu ändå låg på britsen passade jag samtidigt på att ta några prover, dvs. ett antal mätningar. Det vore rätt intressant att försöka se om mätningarna på något sätt kan ge en ledtråd till vad det är som är så speciellt med den här förstärkaren – om det nu är något speciellt med den

Som ett litet bidrag vill jag därför (med mayros goda minne) visa några av mina distorsionsmätningar på Philip.

När det gäller distorsion anser jag dock att vi behöver se upp lite grann. Personligen har jag, efter ett par decenniers funderingar på varför förstärkare låter olika, kommit fram till att en viktig del av svaret på frågan ligger i hur förstärkaren bildar och hanterar sina övertoner i olika situationer. Därför tror jag faktiskt att det finns en hel del information att hämta från mätningar av distorsion.

Jag väljer att visa några prov på harmonisk distorsion och intermodulation från mätningar på Philips högra kanal. Mätningarna är upprepade flera gånger under en veckas tid och har varit konsekventa. Därför anser åtminstone jag att de är representativa.

Alla mätningar är gjorda under följande förutsättningar:
  • Som belastning används en 8 ohm resistans

• Volymkontrollen är uppvriden till max

• Tonkontrollerna står i neutralläge

• Insignalen ansluts till ”Tuner”-ingången

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/08/18 :  18:32:03  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Följande diagram visar total harmonisk distorsion som funktion av förstärkarens uteffekt med en insignal av 1 kHz.

Vid begynnande klippning (THD = 3 %) är effekten 12,4 W. THD är mindre än 0,1 % ända upp till 9,4 W.

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/08/18 :  18:44:48  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Nästa diagram visar spektrum från en 1 kHz ton. Uteffekten är 1 W.

Andra tonen ligger 80,2 dB under grundtonen, tredje 92,7 dB under, fjärde 85,7 dB och femte tonen 101,4 dB under. THD = 0,012 %.

Här ser vi motsvarande mätning vid uteffekten 7 W:

Andra tonen ligger nu 73,3 dB under grundtonen, tredje 67,3 dB, fjärde 87,0 dB och femte tonen 93,8 dB under. Övriga udda toner ligger på ungefär samma nivå som den femte. Övriga jämna toner ligger på ungefär samma nivå som den sjätte. THD = 0,049 %.

Vi kan också i bägge fallen notera att Philip brummar på en förhållandevis hög nivå.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/18 :  19:03:35  Show Profile Send mayro a Private Message

Vad roligt du fått tid med detta Lenn Art!!! Oerhört skoj..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/08/18 :  19:16:35  Show Profile Send UrSv a Private Message
Snyggt och mycket bättre än väntat tycker jag. Det hade varit riktigt intressant att se dist med avseende på frekvens också. Finns den kurvan? Manualen listar ju helt andra siffor så THD vs Frekvens skulle ju vara intressant. Gärna en ren frekvensgång också dvs nivå vs frekvens.

Edit: Andra mätningen visar dock mer manualöverensstämmande så kanske ändå inte så olika.

Edited by - UrSv on 2006/08/18 19:21:45
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/08/18 :  19:18:26  Show Profile Send UrSv a Private Message
Lenn Art, hur får du ut informationen om att Philip brummar? Jag ser inget i kurvorna som jag tolkar som brum utan tolkar det helt annorlunda.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/18 :  19:27:45  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag vet iofs hur man vet den brummar. Det hörs lite. Men ligger rätt djupt så det inverkar inte vid lyssningen..Som tur är..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000