Author |
Topic |
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/08/08 : 12:13:28
|
mayro: Kan du berätta lite mer om Rydbergs Gainclone? (Jättenyfiken) |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/08 : 12:24:01
|
Matte. Du bor en liten liten bit härifrån bara.. Tåg går till Kristianstad. Jag hämtar dig där och lämnar dig gratis.... Så kom hit själv och lyssna så förstår du mera tror jag.. Jag är INTE ute efter här att JÄMFÖRA något med något. Jag talar ENDAST om det resultat som kom i DENNA kombo o inget annat..
men det SKALL provas även andra saker inom det utrymme som finns att göra det. Detta har även det skrivits tidigare i trådarna om "fenomenet".. Så aningen tror jag du missat nått eller några inlägg i dom nu rätt långa trådarna..
Men som sagt. Du bor inte långt bort. Så titta hit och bedömm själv. JAG har endast mina erfarenheter som bedömmningsgrund. Och JAG saknar då absolut noll och inget förutom möjligen aningen mer effekt. Men det är en sak som inte har ens avgörande betydelse. För det som kommer är så enligt mig (och även andra som du troligen sett) i nivåer man inte förstår redan nu med dessa "ynka" 12 w...
men Matte 76. Skippa jämförelsegrejen här är du snäll helt. Detta är kombinationer som påverkas av saker som tekniskt sett är förklaringsbara. Vilket vi här talar om. Saker som många troligen helt eller delvis missat i sina anlägg med dåliga resultat sedemera osv som följd..
Så tråden har vinglat lite hit o dit senare del. Men ämnet ÄR ett klart intresant ämne att hålla kvar fokus på. Och Matte. Förstår du inte saker så fråga här!! Dom teknik kunniga finns ju med oss här och kan förklara saker osv.. och INGEN har ansett mina rätt nybörjaraktiga frågor som för korkade för att svara på. Så du kan gå in med frågor runt ämnet och säkert som ammen få massa lärdomar att utnyttja framöver härifrån...
Rättat |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/08/08 20:59:10 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/08 : 12:33:31
|
ohmega. själva gainclonen är en annan topic... inte här.. Den användes som steg för att sedan via motstånd göra så stärkaren o burkarna får lägre dämpfaktor på nåt sätt. och den blommade ut högtalarna rejält med motstånd där. och motsvarar ju dom 12 w philipsen har också. Så den användes för att få en fingervisning om VAD som hände. Vågade inte köra med rörblocken i exprimenterandet..
Jamo.
Du har nått på spåren. Men som tidigare skrivet här av någon mer kunnig i ämnet så är telekabeln egenskaper just passande... Och det har nog med dämfaktorn att göra. Den påverkar via sitt motstånd helt enkelt om jag fattat rätt.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/08/08 : 12:51:32
|
oki-doki |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben
1486 Posts |
Posted - 2006/08/08 : 15:26:12
|
quote: och INGEN har ansett mina rätt nybörjaraktiga frågor som för korkade för att svara på. Så du kan gå in med frågor runt ämnet och säkert som ammen få massa lärdomar att utnyttja framöver härifrån...
En liten sammanfattning hade ju suttit! Att hitta den där kombinationen är ju det som gäller. Sitter och funderar på om det inte är en brottningsmatch mellan delarna som händer.Om man då har en högis för 150tkr så hör man dom.Ingen kivar för alla vet vem som bestämmer. Undrar om inte silverline adopterat philips ist för som konkurrenrt |
I was talking to myself! |
Edited by - McEnroe on 2006/08/08 15:33:36 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/08 : 15:47:41
|
njaa. Det är väl just detta att burkarna är byggda för att KUNNA spela stärkare av den typen samt med dess egenskaper. inget annat. och det är ju dom tekniska specarna som stämmer väl överense.
Att sedan droppen använder rör gör förmodligen att stärkaren i sin tur får en rejäl putt i baken om man säger så...Via att insignalen är trivselanpassad för ett inbyggt rörförsteg att sedan hantera.
men denna kombination är säkert lååångt ifrån unik där ute... Det finns säkert en bunt stärkare som motsvarar detta som philips gör i KOMBINATIONEN..
Jag undrar hur många som sitter med jättefina saker och inte får till det riktigt i bas o fyllighet? Utan att det låter tunnt och eländigt.. Och därmed kommer nästa undran. Hur många skulle med några enkla motstånd kunna snabbt i alla fall KOLLA om dom möjligen har för höga dämpfaktorer i sina steg som skapar detta tråkiga fenomen.. Jag tror att det är förbaskat många faktiskt.
Talade med en kille idag som väl får anses som klart kunnig. Och han höll med mig om att förr på 70 talet så talade man ofta om dämpfaktorn som en parameter då man skulle sätta samman grejor. idag finns inte parametern ens med vad jag sett i varje fall. även jag hade helt o hållet glömt bort detta begrep snudd på. Ja mer än en notering man oftare gillat just lägre dämpfaktor än högre..
men det är en parameter detta. Det finns ju flera som inverkar också som tydligt är. men den delen kan jag inte få ord till då mina kunskaper är aldeles för tunna på området. Men det handlar om lådornas dämpning. mekanisk dämpning osv osv....hmm men som sagt. Där får jag lämna över till dom mer bevandrade. För nu börjar jag snudd inte nå botten ens längre med fötterna här.. Edit. DVS jag har inte torrt på fötterna
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/08/08 16:10:05 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2006/08/08 : 19:54:50
|
quote: Tåg går till Kristinestad
Kristianstad menar du väl eller har de bytt ut allt sist jag var iväg .
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/08 : 21:02:33
|
Så. nu bor du i rätt stad igen Bubbel..
Och är det ingen här på forumet som har lite tunnt o spretigt ljud hemma?? Där typ hårdrock osv inte går bra att spela för det mest låter hårt och lite bastommt skrälligt??? ofylligt? Det trodde jag var snudd det vanligaste problemet man hade med sina system faktiskt.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/08/08 21:35:17 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/08/08 : 22:35:05
|
quote: Och är det ingen här på forumet som har lite tunnt o spretigt ljud hemma?? Där typ hårdrock osv inte går bra att spela för det mest låter hårt och lite bastommt skrälligt??? ofylligt? Det trodde jag var snudd det vanligaste problemet man hade med sina system faktiskt..
Jag har väl lite av det problemet men i mitt fall vet jag till nästan 100 % att det beror på lite för dålig akustik och högtalarplacering i mitt (tyvärr ganska lilla) betongrum. Basfattigt låter det inte, men ibland lite hårt och kantigt.
EDIT: Det beror givetvis också på att många hårdrocksskivor tyvärr har dåligt ljud på cd. Dock går de flesta att spela, om än inte med "Stockfisch-ljud" Desto bättre grejor man har desto tydligare blir skillnaderna mellan olika kvalitet på inspelningar, mastring etc. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2006/08/08 22:46:05 |
|
|
Matsback
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2006/08/08 : 22:51:05
|
Jag erkänner här är ljudet lika tunt som luften i alperna då jag spelar rockskivor finns inget fundament eller kropp i ljudet alls, men det kanske inte är anläggningens fel. det kanske är så illa att producenterna använder utrustning från BR när dem sitter i studion, vad vet jag.
Så min fråga till alla teknik och rörkunniga på detta forum är, är det möjligt att uppnå ett lite mjukare ljud med ett bättre fundament och kropp i ljudet med rörelektronik, tänkte mest på försteget och cd-n, då jag har ett transistorsteg som jag vill behålla en lång tid framöver och som jag tror redan har en liten rörkaraktär över sig.
hälsningar från en förvirrad audiofil |
/// Mats - Den gyllene |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/08 : 23:49:59
|
Matsback.
Jag säger INTE detta beror på dämfaktorn. Men det KAN bero på just detta.
Detta man du undersöka via att sätta in motstånd emellan kablarna och högtalarna om så kan vara fallet..
Nu kan jag inte sådant om vilka värden osv. men detta kommer säkert någon av dom mer kunniga här kunna ge tips om vad du bör prova..
Och här talar vi INTE om SMÅ skillnader troligen i den lilla nivån som enskilda kabelbyten gör. utan helt förändrade tonala fylligheter samt bas o småinfo i basen..OM nu detta är ditt problem vill säga. Men att prova kostar inte många kronor. Och får du till det talar vi om megaskillnader tror jag mig våga utlova..
Jag håller just på att labba med detta så monoblocken får annan dämpfaktor här via motstånd..
Hmm Använder jag fel språk eller förklarar fel här så rätta mig gärna så man börjar säga rätt..
Vad roligt du vågade dig fram Matsback med att tala om detta.Hoppas snart nån mer kunnig kan ge tips om motstånd du bör prova med.. Ja vad lirar du är ju också ev intresant.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/09 : 12:47:52
|
Jaha.. Jag har kopierat några korta ord ifrån "lenn Art" som har hand om den lilla philipsen nu för omvårdnad.. Orden är okáde att sätta in här tills han får tid att skriva lite själv om vad mätningarna säger lite mer utveklande i paritet med dom upplevda saker jag samt andra berättat om här..
copy 1 quote: Bifogat några mätningar. De bekräftar att den här förstärkaren borde spela väldigt vackert.
Vilket är exakt vad vi ansett som hört den spela i systemet..Jag har markerat ordet "borde" ovan i copy´n. Så alla förstår att det är en gissning "lenn Art" ger utryck för efter mätningar gjorda. Som styrker det subjektiva som jag berättat om i spaltmetrar..
quote: Distorsionen består nästan uteslutande av andratonen. Det bekräftas också av Torbjörn som upplever att förstärkaren spelar mycket rent.
Och just detta som även berättats om angående renheten och separationen kan mätningarna bekräfta. Stärkaren ger inget dovt luddigt ljud som fördommarna ofta säger om rörstärkare... Utan är helt sjukt öppen samt klar FAST den har fyllighet av sådan nivå tillsammans med burkarna så det går inte att förstå..
Sedan sätter jag in ett ordval som ofta står efter dom olika mätningsresultaten ...
quote: Än en gång det här är överraskande bra!
Rätt trevliga ord att läsa om en gamal kämpe från 1961 kan man säga..
Hoppas ni som följer denna tråden har lika roligt och läraktigt som jag har det här.. "lenn Art" kommer som sagt mer lägga ut text osv runt ämnet här senare då tid finns för honom...
För mig är det otroligt roligt att få vara med om att få mina (samt andras som hört och berättat) subjektiva intryck så att säga "uppmätta".. För att kunna utvärdera rent kopplingen till den man hör subjektivt med vad tekniken säger i klarspråk Det blir lite som att man får sina omdömmen genomlysta riktigt..Samt även förklarade.. Jag tror många som följer här kommer få tänkvärd läsning då "lenn Art" får tid att skriva mer här om allt detta..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/08/09 : 13:16:55
|
Old school is da shit!! Det var kanske bättre förr i hifivärlden? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2006/08/09 : 17:36:50
|
Min Philips blir VDN-märkt |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/08/09 : 18:11:41
|
Väntar bara på att Mayro skall upptäcka bredbandare med horn. Kanske något Tannoyigt, JBLigt eller Altect. Då kommer den lilla Philipsen trivas ännu mer. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/09 : 18:36:19
|
Matte76 Då det gäller DENNA MIN lilla stärkare så kan man nog säga att "det var bättre förr" utan att ljuga... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Matsback
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2006/08/09 : 21:07:32
|
Mayro
Du ville veta lite om vad jag lirar, förmodar att du vill veta vad jag har för elektronik. Har ju som sagt infinity Sigma som jag i början drev med ett Vincentsteg sp 993 som fungerade rätt bra men gick och drömde om ett nytt steg hela tiden, Så en vacker höstdag förra året så kom då denna jättechans som jag bara inte kunde missa ett Mcintosh Mc602 ett demoex från Danmark och lyckan var total. Denna lilla klump på 75kg har jag parat ihop med ett försteg från Plinius ett Cd-lad, och till sist en cd-spelare från Bladelius en Sat cd-fix, detta har jag snörat ihop med en liten högtalarkabel från Monster Cable en M2,4i och slutligen Bertrams XLR.
Och till sist en liten fråga igen till alla Hifiproffs, jag funderar starkt på att byta ut försteget och cd:n och köra Mcintosh i hela kedjan det måste väl vara det absolut optimala? Och då Mcintosh försteg har tonkontroller så kanske jag kan börja spela alla mina skivor igen. Så kom igen nu med lite åsikter.
Mvh Mats!
Matsback, starta en ny tråd, så blir det nog lättare för dig att få svar på dina frågor.
PGJ |
/// Mats - Den gyllene |
Edited by - PG Jeppsson on 2006/08/09 22:05:06 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/09 : 21:10:44
|
Jag sänder dig ett pm så inte tråden blir ot för mycket.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2006/08/09 : 21:15:46
|
Din? |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2006/08/09 : 22:10:49
|
För att reda ut ägarförhållandet gällande MIN Philips, så är det så här; som ni ser skriver Mayro "MIN", vilket visar att det är just MIN.
Men Mayro är utsedd till Förste Förvaltare av Philipsen tills vidare . |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/10 : 02:36:35
|
Det är verkligen hårt att ha delad vårdnad |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/08/10 : 02:39:38
|
|
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2006/08/10 : 16:55:10
|
Följer denna intressanta tråd för det finns helt klart en del nyttig info som tex dämpfaktor ska bli kul att läsa mer om just den Jag håller med om att ljudet ofta saknar fyllighet i ren 2-kanal om inte inspelningen är fyllig vilken den sällan är Sen spelar rummet en stor roll det vet vi alla.. Så keep on the good work Mvh |
|
|
|
sumo
Member
215 Posts |
Posted - 2006/08/10 : 18:49:16
|
Hej Mayro.
Jag har läst igenom tråden snabbt. Måste nog hålla med dej "det var bättre förr" Fast jag tänker då på JBL -70tal. Till helgen skall jag skifta rotel vs levinson jbl vs snell. Det kommer en kompis med ett krell-slutsteg som också skall testas. Det kan vara så att Levinson 331 inte riktigt orkar med Snell xa75ps.
//Sumo |
Edited by - sumo on 2006/08/10 18:53:10 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/08/10 : 18:54:02
|
quote: Jag håller med om att ljudet ofta saknar fyllighet i ren 2-kanal om inte inspelningen är fyllig vilken den sällan är Sen spelar rummet en stor roll det vet vi alla..
Men om inspelningen saknar fyllighet ska man väl ändå inte uppleva fyllighet från sin anläggning?? Då är väl något fel... |
|
|
|
Topic |
|