HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En sjuk hypotes eller en sanning?Mätningar nu ute
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/08/18 :  21:15:18  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
mayro:

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/08/18 :  21:20:25  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
quote:
Det hade varit riktigt intressant att se dist med avseende på frekvens också. Finns den kurvan? Manualen listar ju helt andra siffor så THD vs Frekvens skulle ju vara intressant. Gärna en ren frekvensgång också dvs nivå vs frekvens.
Visst UrSv, men jag tog den bara vid 1 W uteffekt:

OBS: Frekvenskurvans fall i basen orsakas av att volymkontrollen står i sitt maxläge och tonkontrollerna neutralt. Frekvenskurvan sträcker på sig när man minskar volymen.

Under 100 Hz ligger THD vid cirka 1 %, och i området 1-4 kHz under 0,01 %.

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/08/18 :  21:22:48  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
quote:
Lenn Art, hur får du ut informationen om att Philip brummar? Jag ser inget i kurvorna som jag tolkar som brum utan tolkar det helt annorlunda.
Om du tittar riktigt, riktigt noga till vänster kan du se höga amplituder vid 50, 150 och 250 Hz. Jag förstorar bilden:

Här kan du se många multiplar av 50 Hz. Philips brum hörs tydligt på inte alltför långt avstånd och sträcker sig upp till flera hundra Hz.

Kanske vi ska nämna att de flesta högtalare på 1950-talet inte gärna återgav frekvenser så låga som 50 Hz, så Philips brum är inget problem, utan ingår ”by design”. Det går givetvis att minska brummet högst avsevärt med lämpliga kirurgiska ingrepp.

edit: tog bort lite svammel...

Edited by - Lenn Art on 2006/08/19 07:14:58
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/08/18 :  21:40:43  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Intermodulation mäter vi för att se hur förstärkaren hanterar övertonsbildningen när den får en insignal som innehåller fler än en frekvens. Det finns två huvudsakliga testsignaler man brukar använda. Den ena består av en låg och en hög frekvens. Vanliga frekvenser är 40, 50, 60, 70 eller 100 Hz för den låga och varierande från 1000 upp till 7000 Hz för den höga.

Den andra testsignalen består av två höga frekvenser med en angiven skillnad i frekvens, vanligen 1000 Hz. Båda metoderna testar förstärkarens o-linjäritet genom att skapa många övertoner och blandkomponenter. Mönstret och de inbördes förhållandena förmedlar rikhaltig information om hur förstärkaren beter sig.

Det har på senare tid skapats standarder för mätning av intermodulationsprodukter. Jag ska använda två av dessa, en för var och en av mätmetoderna jag nämnde.

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/08/18 :  21:41:20  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
SMPTE. Två toner med 60 respektive 7000 Hz, i amplitudförhållandet 4:1. Följande diagram visar intermodulationsdistorsion (IMD) som funktion av förstärkarens uteffekt.

Vid begynnande klippning (THD = 3 %) är effekten 10,1 W. IMD är mindre än 0,2 % ända upp till 8,4 W.

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/08/18 :  21:41:55  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Nästa diagram visar spektrum från en SMPTE-mätning. Uteffekten är 1 W.

Ett antal sidband bildas vid 7 kHz och vid 14 kHz. Antalet sidband är fem eller färre på vardera sidan. Deras amplitud avklingar snabbt med ökande avstånd. IMD = 0,019 %.

Här ser vi motsvarande mätning vid uteffekten 7 W:

Här är spektrum mer oroligt. Bortsett från att sidbanden blivit fler, börjar nya grupper bildas runt 5800 Hz och 7900 Hz. Det här är effekter av ökande o-linjäritet och att begynnande klippning inte är långt borta. IMD = 0,129 %.

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/08/18 :  21:45:16  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
CCIF. Två toner med 15 respektive 16 kHz med samma amplitud används. Följande diagram visar IMD som funktion av förstärkarens uteffekt.

IMD är mindre än 0,2 % ända upp till 8,0 W. Den tycks minska ovanför 10 W, men den stiger mycket snabbt ovanför 11W.

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/08/18 :  21:45:40  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Så ser vi spektrum från CCIF-mätningarna. Uteffekten i den första är 1 W.

Skillnadsfrekvenser bildas vid 13 och 14 respektive 17 och 18 kHz, men inga fler är synliga. IMD = 0,081 %.

Här ser vi motsvarande mätning vid uteffekten 7 W:

Detta spektrum ser likadant ut, bortsett från att amplituderna är högre och att skillnadsfrekvensen 1 kHz nu är ordentligt synlig. IMD = 0,193 %.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/18 :  22:09:07  Show Profile Send mayro a Private Message

Ni skulle bara veta hur dessa "mätstaplar" låter grabbar

Tror lenn Art ännu har en del musik ringande i hjärncellerna om jag inte förstog honom helt fel...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/08/18 :  22:24:54  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Visst ja, det har varit några undringar kring det här med dämpfaktor också. Dämpfaktorns effekter tarvar möjligen en egen diskussion, men jag mätte dämpfaktorn på Philips högra kanal vid uteffekten 1 W:

Förstärkarens utgångsresistans är vid
  • 100 Hz: 2,62 ohm

• 1 kHz: 0,638 ohm

• 10 kHz: 0,815 ohm
Detta motsvarar relativt 8 ohm dämpfaktorn vid
  • 100 Hz: 3,05

• 1 kHz: 12,5

• 10 kHz: 9,82
En kommentar: Tillverkaren uppger dämpfaktorn 40, men den siffran gäller sannolikt för 800 ohms-utgången. AG9015 har en liten utgångstransformator för den som vill spela med 8 eller 16 ohms högtalare. Kunde det vara en rimlig tolkning att kopparlindningarna i denna ökar utgångsresistansen och därmed sänker dämpfaktorn?

Nåja, jag står för mätningen i alla fall.

Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/08/18 :  22:46:04  Show Profile Send Jamo a Private Message
LennArt: Ofta ser man teorier om att välljud från förstärkare bl.a. beror på förmågan att hantera låga nivåer på insignalen. Samtidigt kommer jag ihåg från skoltiden att mätningar av små signaler kräver stor omsorg för att mätfelen inte ska bli alltför stora. Har du försökt att se hur förstärkaren beter sig i milliwatt-området eller kanske ännu lägre effekter?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/08/18 :  23:21:22  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Aha den har både 800ohms å lågohmig utgång. Det visste jag inte. När jag hörde den för mer än 35 år sen så var det med 800 ohms Philipshögtalare (S märkta!) så jag blev lite förvånad när jag först läste om mayros bravader med Philip. Om det är en liten utgångstrafo kan jag förstå att den kan spela en del spratt. Det ska va rejäla grejer som i Dynaco ST70;-), då blir det "neutralt".

Men jag kan mycket väl förstå hur du tycker det låter gôtt mayro, du har uppnått nån synergieffekt. Grattis å grattis P-G jag blev lite avvis på dig när jag såg Philip när jag besökte dig förasta gången.

Intressanta mätningar LennArt :-).

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/19 :  00:26:56  Show Profile Send Stickan a Private Message
När kommer Philip hem Mayro Har du testat med någon annan rörhäck
Skulle vara roligt att höra om ev skillnader.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/19 :  00:32:27  Show Profile Send mayro a Private Message

philip är hemma.. lenn Art kommer nog säga nåt om detta också..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/19 :  00:54:28  Show Profile Send Stickan a Private Message
Låte den lika bra än, eller kanske ÄNNU bättre??

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/08/19 :  08:29:44  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Lenn Art En imponerande snygg väl genomförd redovisning av Philipsförstärkarens parametrar. Distorsionen ligger långt lägre än jag trodde. Det skulle vara intressant att veta orsaken till mayros m.fl begeistring över kombinationens egenskaper. Mayro verkar tro att dämpfaktorn skulle vara en viktig del, men det finns som jag ser det inget exeptionellt i denna. Har du någon teori?

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/08/19 :  09:01:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Lenn art, riktigt bra redovisning av data.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/08/19 :  09:31:49  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
quote:
LennArt: Ofta ser man teorier om att välljud från förstärkare bl.a. beror på förmågan att hantera låga nivåer på insignalen. Samtidigt kommer jag ihåg från skoltiden att mätningar av små signaler kräver stor omsorg för att mätfelen inte ska bli alltför stora. Har du försökt att se hur förstärkaren beter sig i milliwatt-området eller kanske ännu lägre effekter?
Min uppgift var att hitta och reparera ett par fel som fanns i förstärkaren, inte att göra en genomgående analys. Av egen nyfikenhet gjorde jag ett antal mätningar, men långt ifrån alla som vore intressanta att göra. Dessvärre.

Dessutom blir det lite svårt att göra mätningar vid låga nivåer när brummet ligger så högt som nästan 25 mV i 8 ohm.

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/08/19 :  09:40:43  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Det slår mig apropås Jamos fråga att jag inte visat förstärkarens bakgrundsbrus. Följande diagram visar utsignalen i 8 ohm från höger kanal med kortsluten ingång. Volymkontrollen står på maximum.

Ovanför 2 kHz ligger amplituderna väl under -90 dBV. (0 dBV = 1 Vrms). Under 2 kHz syns däremot ett ökande inslag av brus. Tydligast framgår kanske brummet under 250 Hz.

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/08/19 :  10:48:26  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
quote:
Lenn Art En imponerande snygg väl genomförd redovisning av Philipsförstärkarens parametrar. Distorsionen ligger långt lägre än jag trodde. Det skulle vara intressant att veta orsaken till mayros m.fl begeistring över kombinationens egenskaper. Mayro verkar tro att dämpfaktorn skulle vara en viktig del, men det finns som jag ser det inget exeptionellt i denna. Har du någon teori?
Bo: Tack

Min egen reaktion har också varit att distorsionen ligger långt under min förväntan. Speciellt noterar jag att såväl THD som IMD håller sig kvar på så låg nivå även vid ökad drive.

Jag tror kanske att jag har några tankar som täcker det mesta av vad jag hörde hos mayro. Men förstärkaren spelar med en för mig oväntad pondus och den behöver jag suga lite på. Även om dämpfaktorn givetvis bör tas upp vid en analys tror jag personligen inte att den spelar en viktig roll i förklaringen.

Om vi nu verkligen behöver analysera och förklara…

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/08/19 :  10:49:18  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Pac:

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/19 :  12:19:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
När Lenn Art väl gör nått då gör han det rejält ! Det har vi ju fått se i ett antal trådar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/19 :  12:30:07  Show Profile Send mayro a Private Message

roligt du reagerade på denna "pondus" du med Lenn Art...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/19 :  12:42:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Står Philips hemma o puttrar igen Tobbe ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/19 :  12:46:48  Show Profile Send mayro a Private Message

Japp.. men men.Lyckan var kort då Det nu är avstängt igen för ombyggnad i systemet här ett tag framöver...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000