| Author |
Topic  |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:25:57
|
quote: Originally posted by ekman
pratar dock högtalarkabel här iochmed att du tycker pad och supra är så bra så måste du väl ha jämfört med något annat? annars så är det ett ganska så vågat uttalande...
och Yalpa jag håller med dig jag hatar också meningslöst pretentiöst vasst ljud utan tryck men att köra en dålig kabel för att motverka verkar ändå lite fel? dessutom får man oftast bättre bas och mer tryck med bättre kabel...
Det menar jag också, har provat Nordost Blue Heaven högtalarkabel, Red Dawn samt flatline |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:26:20
|
quote: Originally posted by Rebo
yalpa jag förstod inte vad du villa ha fram med ditt 1a inlägg. Jag skrev som jag gjorde i förhoppning om att du skulle förklara lite mer vad du syftade på. Efter ditt andra inlägg, där jag blir omnämnd som expert , så förstod jag.
Jag har iaf inte sagt åt någon att dom hör fel. Bara för att man har dyrare grejer hemma så behöver de inte vara bättre än de i studion. De finns ju dom som medvetet köper förstärkare som färgar ljudet för att de tycker om det.. (host, "rör", host )
nej, men nån annan har sagt det, eller påstått indirekt iaf. , eller nåt sånt brukar oftast förekomma i dessa debatter...
jag gillar färgat ljud, men det får inte låta instängt, odynamiskt eller skitigt, har dock aldrig hört rör. Eller jo, quad har jag hört, lät bra... |
Edited by - yalpa on 2002/11/13 00:27:26 |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:26:26
|
| varför skulle man inte acceptera att vad man ser förvränger ljudet? sen när du har köpt produkten kommer du ju inte lyssna med svetsglasögon ändå eller hur? |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:29:04
|
varför skulle man inte acceptera att vad man ser förvränger ljudet? sen när du har köpt produkten kommer du ju inte lyssna med svetsglasögon ändå eller hur?
Skämtar du med mig? |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:29:26
|
| marens, var inte riktigt så jag menade.. |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:30:36
|
OT: Är någon ute efter teks gamla rekord på snabbväxande tråd!?  |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:31:16
|
quote: Originally posted by Hatoil
OT: Är någon ute efter teks gamla rekord på snabbväxande tråd!? 
mmm, fast senare på dygnet också...! |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:31:20
|
| och du tycker helt seriöst att pad och supra låter bättre? |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:32:58
|
yalpa: Jag har bara hört rör en gång. Copland grejer. Det lät bra.
Blindtester har faktiskt visat att i många fall så föredrar lyssnaren lagom mängd extra distorsion. Men frågan är om det är enns egen förstärkare som i så fall bör tillföra den. Finns ju slutsteg idag som kostar skjortan och har över 3% THD.
Jag tror det var BBC som gjorde distorsiontestet. De använde dock inte rör utan en vanlig förstärkare med låg dist. Sen så kopplade de in lite elektroik för att tillföra mer dist. |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:33:39
|
quote: Originally posted by yalpa
quote: Originally posted by Hatoil
OT: Är någon ute efter teks gamla rekord på snabbväxande tråd!? 
mmm, fast senare på dygnet också...!
Det är ju en bedrift i sig!  |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:35:09
|
och du tycker helt seriöst att pad och supra låter bättre?
ekman: Det kanske låter bättre i hans öron. Ni är olika individer och har säkert inte samma elektronik och lyssningsrum. |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:36:45
|
och du tycker helt seriöst att pad och supra låter bättre?
Inte bättre men likvärdigt, därför kan jag ej motivera prisskillnaden, och ja, basen blev bättre med supra, om det sedan har med att jag kör med rör vet jag inte |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:36:54
|
| Rebo varför föredrar man dist i återgivning? Finns den i 'verkliga livet' också? Människan brukar ju föredra det som är naturligt i många sammanhang. Tex färger, lukter, smaker, former mm. |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:39:18
|
| jag har inte sagt att det är omöjligt rebo jag tycker bara det är grymt osannolikt... |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 00:56:00
|
Hatoil: Jag vet inte varför. Jag vet bara tester har visat att så är fallet. Distorsion medför att det skapas så kallade övertoner. Om du har en grundton på låt säga 1kHz och den förstärks av en icke linjär förstärkare så bildas övertoner vid multiplar (2 kHz, 3 kHz osv) av denna frekvens.
Hur vi uppfattar disten beror mycket på vilken typ av övertoner det är och storleken på dom. En viss typ av dist gillar vi inte alls och den uppfattas som otrevligt även i liten mängd. Annan typ av distorsion upplevs ofta som behaglig.
Jag skulle nog inte säga att distorsion finns i naturen, eftersom distorsion är ett mått på förvrängning. Men instrument har övertoner. |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 01:16:31
|
Ja ett övertonsinnehåll är helt nödvändigt om man ska urskilja en klarinett från en oboe. Om man ska framställa ljud på syntetiskt väg och det ska låta musikalist så måste det tillföras rätt övertonsserie i överenstämmelse med grundtonen. Vissa övertoner kan dock låta subjektivt illa exempelvis klockspel som producerar mycket höga frekvenser. Men vi har svårt att uppfatta grundtonen. Om en förstärkare har ett rikt mått på udda deltoner så låter den nog ganska illa. Kablar kan dock inte filtrera bort oönskade övertoner. Näe det låter orimligt.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
MaS
Member

423 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 07:15:04
|
Ohh så gohälligt det är med kablar verkar vara ett känsligt ämne, jag vill ju gärna tro att det är skillnad på ljudet annars finns det ju en massa tooklurade människor, förstår inte riktigt varför man inte skulle höra skillnad på blindtest, växlar jag imellan min Amplifix å min Yhamha surrond förstärkare så hör jag skillnad, skiftar jag imellan mina Tellus och mina gamla högtalare så hör jag en enorm skillnad även fast jag fått i mig 2 pannor röppa.
Hur testar man kablar då, låter dom gå en vecka i anläggningen och sen byter eller?
Där i Vimmerby verkar det ju finnas en schyrre affär , men jag tror fan jag har en närmare 20 mil dit, ärju defenitivt närmare till Alingsås, skulle man åka runt som en tetting å låna grejor så har man ju tyvärr en ilsken Saab som vill ha Bensin med.
Plöjde föresten igenom ett gäng Pink Floyd plattor igår, tycker faktiskt den gammla The Wall är bra inspelad för sin ålder.
Sen märkte jag en annan sak igår med men det kan vara att jag är dribblad bakom stolpen iofs, kom hem satte på min förstärkare vre upp rätt bra och det lät inte riktigt 100 blev trött på ljudet skruvade ner lite spelade i en timme vred upp sen igen och plötsligt lät det som det skulle, antingen fantasi eller verklighet vad vet jag.
Mvh MaS
|
I ain´t no nice guy after all. |
 |
|
|
storyboard
Member

134 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 09:02:46
|
MaS: Ett exempel på lyssningstest av högtalarkablar finner du på www.fivechannels.com under artiklar.
Jag var en av dem som testade. |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 09:05:26
|
Bry dig inte om dom som inte kan höra några skillnader på kablar. Deras förutfattade meningar sitter som vaxproppar i öronen. I slutet av 80-talet var det här med kablar kontroversiellt, och många ansåg att kablar knappast kunde göra någon skillnad. Denna skara har numera krymt ihop till en liten blöt fläck, som dock ibland har en tendens att kleta ut sig på forum som detta. Man kan numera t.o.m. läsa i manualer från elektoniktillverkare att man ska investera i bra kablar, så vi kan knappast påstå att detta med kablar är särskilt kontroversiellt längre.
I Huskvarna finns Clou Cable. Lasse Andersson är en trevlig prick som gärna lånar ut kablar, och som gärna demar sina olika kablar i olika prislägen i sin egen anläggning. Det brukar vara mycket trevligt att göra ett besök hos honom. Ta och slå honom en signal. |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 09:17:01
|
Den är väl för skön denna blindtest/kabel =)) Jag kan inte förstå folk som lägger stålar på kablar !!
Min ser ut såhär

Kostade iofs inte så väldans mycket =))) |
Mer effekt åt folket!!! |
Edited by - n00b on 2002/11/13 09:18:06 |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 09:25:36
|
quote: Originally posted by Ranefjord
Rekommenderar inte Supran. Ta hellre en 'nästan' gratis variant som EKK. Supran ger inte ett tillräckligt lyft -->tycker jag<--. Spara ihop 5-6000 så snackar vi mer sen   .
Där är jag av helt motsatt uppfattning. Använder bl a Supra PLY 3.4 i min anläggning och tycker att den är mycket prisvärd. Tycker även att man inte skall satsa för mycket på just kablar. MvhKristofer |
 |
|
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 09:40:37
|
allvarligt, kablar. Det är inte första gången detta disskuteras. Det är klart förvånande hur ni, bägge sidor orkar hålla på.
Låt oss som tycker att kablar gör stora skillnader tycka det. Jag låter självklart er som inte tycker det gör någon nämnvärd skillnad tycka det.
Internet är ändå inte platsen för att försöka övertyga någon, eller? Går det ens att göra det via internet? Övertyga någon alltså. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 09:47:49
|
| s.m.f, bra att du också tycker så.. alla får ha sina åsikter, men jag blir sur över det att nån skulle kunna säga "du e ju fan dum i huvudet som köper kablar för massa tusingar" ungefär.. men jag tycke att alla får tycka som de vill, men fö den sakens skulle så får man inte säga vad man vill om nån.. |
 |
|
|
Feindflug
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 10:21:47
|
quote: Originally posted by Robin Fischer går man in med inställningen "DET ÄR INTE NÅN SKILLNAD", ja då HÖR du INTE skillnad heller..
och tvärtom också kanske?
|quote] jag sitter å LETAR skillnadet, sen senare efter låååång lyssning så kanske man upptäcker nåt, hur litet det än är, så kan det vara skillnad, kanske en skillnad som påverkar det stora hela i det sub-medvetna så pass mkt att det ÄR skillnad på kablar eller vad man än testar, då tycker jag man ska övervöga om det är värt det, i längden tycker jag det å i det stora hela.. [/quote]
Precis. Man får överväga om det är värt det. Om man köper högtalare för tjugetusen kronor så vill man väl kanske inte riskera att förlora ljudupplevelse genom att sitta med en dålig kabel. Även om det nu är nån skillnad eller inte. Det är väl tryggt att veta att kabeln är ok helt enkelt. Jag själv är ganska öppen i frågan och väntar på att nån ska kunna visa skillnaderna för mig mellan två kablar. :)
Varför har inte hifiaffärerna fler kablar uppkopplade precis som med högtalare och förstärkare? Om nu skaran av de som vill ha bra kablar ökar borde de väl koppla upp fler kablar så att man kan få prova. Fast skillnaden kanske bara upptäcks hemma när det är tyst och lugnt runt omkring och man kan koncentrera sig med slutna ögon och bara lyssna på samma stycke om och om igen.. mm ZzzZzz... :) |
/Feindflug |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 10:27:02
|
" Bry dig inte om dom som inte kan höra några skillnader på kablar. Deras förutfattade meningar sitter som vaxproppar i öronen."
Varför känner du ett behov av att tala om för någon vad vederbörande ska bry sig om?
"I slutet av 80-talet var det här med kablar kontroversiellt, och många ansåg att kablar knappast kunde göra någon skillnad. Denna skara har numera krymt ihop till en liten blöt fläck, som dock ibland har en tendens att kleta ut sig på forum som detta."
Tjusig argumentation, en miljard kineser kan aldrig ha fel, eller?  |
 |
|
Topic  |
|