| Author |
Topic  |
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 10:27:38
|
quote: Originally posted by Larsho PAD skitkabel ???? knappast, då har du inte hört den i rätt sammanhang, vad föreslår du då ?? och kom inte med Clou
Vad är det för fel på Clous kablar? I den prisklass vi pratar om här är väl t ex Clou 310W ett trevligt alternativ (för bi-wiring då förstås). |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 10:42:20
|
Jag skulle nog vilja påstå att ju mer kunskaper någon besitter inom elektronik ju mer sannolikt är det att de inte tror att kablar inte spelar någon större roll i hifi samanhang. Detta är iaf min erfarenhet.
Som designer av high-end elektronik finns det dock ändå ett värde att stoppa in dyra kablar i sina prylar, vare sig man tror att det gör skillnad eller inte. Mer kostnaden blir inte så stor och man har på så sätt visat att ”förstår” och ger majoriteten av sina kunder vad de vill ha. För visst känns det lite tryggare om man vet att det är dyra/fina kablar som sitter i ens nya dyra högtalare eller slutsteg.
Om en high-end designer skulle gå ut med att kablar inte gör någon större skillnad riskerar han säkert att tappa en stor del av marknaden bara som följd av detta påstående. |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 10:47:46
|
quote: Originally posted by Rebo
Jag skulle nog vilja påstå att ju mer kunskaper någon besitter inom elektronik ju mer sannolikt är det att de inte tror att kablar inte spelar någon större roll i hifi samanhang. Detta är iaf min erfarenhet.
Som designer av high-end elektronik finns det dock ändå ett värde att stoppa in dyra kablar i sina prylar, vare sig man tror att det gör skillnad eller inte. Mer kostnaden blir inte så stor och man har på så sätt visat att ”förstår” och ger majoriteten av sina kunder vad de vill ha. För visst känns det lite tryggare om man vet att det är dyra/fina kablar som sitter i ens nya dyra högtalare eller slutsteg.
Om en high-end designer skulle gå ut med att kablar inte gör någon större skillnad riskerar han säkert att tappa en stor del av marknaden bara som följd av detta påstående.
Ingen som funderat över att de gör det enbart för att tjäna pengar !!! Vilket i sig inte är fel, men ibland kan man undra sig över om en kabel för 60.000 kr låter så mkt bättre än en kabel för 6.000 kr, knappast |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 11:28:20
|
Rebo, det vart lite dubbel"inte" där va?? Ju mer utbildad tekniker, desto mer humbug är kabel... jo, så är det nog...
Man kan ju tänka så här också... Har man en högtalarkabel på två meter och inte hör skillnad på vad man än stoppar dit så spar man ju iof pengar, men.... om man byter till en kabel som är 1000 meter lång, vad händer då? Troligen en hörbar skillnad eller??? var går då gränsen i längd för att man ska höra skillnad? Om vi då konstaterar att skillnaden finns, men inte är hörbar vid tvåmeters kablar vill man då strunta i den skillnaden? Inte jag i alla fall! Det finns dämpkuddar i alla storlekar, färger och material och gör dom nån skillnad?? Kanske inte... men å andra sidan, tillsammans med kabelbyte kommer man möjligtvis över den där nivån när saker och ting är hörbara...
För mig är det glasklart att man vill ha rätt stativ/underlag, rätt akustik, rätt ljus OCH rätt kablar till sin i övrigt snordyra anläggning!
|
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 11:44:51
|
quote: Originally posted by svensson
om man byter till en kabel som är 1000 meter lång, vad händer då? Troligen en hörbar skillnad eller??? var går då gränsen i längd för att man ska höra skillnad?
Jo, ju längre kablar ju lättare att höra skillnad på kass och bra kabel så klart. Vart gränsen går för att man lätt ska kunna höra skillnad vet jag inte Det beror nog mycke på vilken elektronik och kabel som används.
Man brukar iaf säga att vi kan uppfatta en förändring i ljudnivå på ca 0.5-1 dB. Gränsen för hur litet frekvensskift vi kan uppfatta är ca 0.2 % inom det område där vi är som mest känslig (500-2000 Hz). Vad gäller distorsion så ligger siffran mellan 1% THD och 0.3% THD beroende på hur distorsionen ser ut.
Vi är alltså relativt sätt väldigt känslig för en frekvensförändring. Kanske var detta viktigt långt tillbaka då vi var jägare  |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 11:56:05
|
Jag har fått lära meg att det krävs en fördubbling av ljudvolymen för att man ska höra en nivåskillnad (3db alltså)... I övrigt så jagar iaf jag fortfarande, efter bättre och bättre hifiprylar då... |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 11:58:06
|
| svensson hur många dB det krävs beror mycket på hur ren ton det är och vilken frekvens den har. 3dB för musik är nog rimligt. |
 |
|
|
Feindflug
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 12:08:52
|
quote: Originally posted by svensson Man kan ju tänka så här också... Har man en högtalarkabel på två meter och inte hör skillnad på vad man än stoppar dit så spar man ju iof pengar, men.... om man byter till en kabel som är 1000 meter lång, vad händer då? Troligen en hörbar skillnad eller??? var går då gränsen i längd för att man ska höra skillnad? Om vi då konstaterar att skillnaden finns, men inte är hörbar vid tvåmeters kablar vill man då strunta i den skillnaden? Inte jag i alla fall!
Jo, om skillnaden inte är hörbar vid tvåmeterskablar kan man strunta i den skillnaden eftersom du sa att den inte finns! (förutsatt att man inte använder längre kablar) Gränsen för att höra skillnaderna mellan högtalarkabel för 10000:- och en vanlig elkabel kanske går vid 50m eller 500m, jag vet inte. Rätt bra idé faktiskt som marknadsföring. typ: "Med den här kabeln hör du skillnad redan vid 250m!" :) |
/Feindflug |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/11/13 : 12:16:20
|
Nu tror jag vi bromsar denna kabel"debatt".
Det är ju lika galet att tvärsäkert hävda det ena eller det andra. Om kablar som kostar 6 eller 60 skule göra så stor skillnad handlar mer om vilka erfarenheter man har och i vilka system man provat. Allt annat är "tyckande" i syfte att provocera andra.
Att Supra ply skulle vara en "skitkabel" är likaså en åsikt som inte hör hemma här. Det gränsar också till en av de mest svåra områdena, det om prisvärdhet. För pengarna är Supra - i mitt tycke - det mest prisvärda jag provat. Att den är långt ifrån en plats i min anläggning är ju en annan femma.....
Vi undanbeder oss också uttalanden av den tvärsäkra typen om vad "som aldrig någonsin bevisats". Det är ingen framkomlig väg till kommunikation.
Vi får betänka att forumet har många innevånare som har enklare kablar, hårt begränsade budgetar etc. Forumet är utpräglat 2-kanal och ganska utpräglat high-end. Men även de som är nybörjare eller har mycket knappa resurser skall hitta en plats här. Ni får å andra sidan inte gå på myten om flashiga förpackningar, statusjakt eller ramla ned i den svenska avundsjukans brunn. Vi är många som hållt på länge och vet vad vi pysslar med när det handlar om ljudåtergivning i den högre skolan inklusive smått absurt dyra snablar.
Ha lite tålamod med oss så lovar vi att inte ha för hög svansföring i vår jättedyra överlägsenhet....  
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Topic  |
|