HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalar Kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:58:45  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
marens, nej man kalla det inte idioti mm till dem som HÖR skillnad å TYCKER sig höra skillnad, whatever.. låt dem/oss hållas.. håll dig till din ståndpuck å pracka inte på oss dina åsikter.. eller inte mig iaf för jag har mina å dem står jag för...

intet ont menat men det är inte första gången nån dyker upp å poppar ur sig att det är dumt med dyra kablar bara för att de inte kan/vill höra skillnad..

går man in med inställningen "DET ÄR INTE NÅN SKILLNAD", ja då HÖR du INTE skillnad heller..

jag sitter å LETAR skillnadet, sen senare efter låååång lyssning så kanske man upptäcker nåt, hur litet det än är, så kan det vara skillnad, kanske en skillnad som påverkar det stora hela i det sub-medvetna så pass mkt att det ÄR skillnad på kablar eller vad man än testar, då tycker jag man ska övervöga om det är värt det, i längden tycker jag det å i det stora hela..

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:59:15  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

missförstånd som att bara för att man inte hör skillnad på en billig anläggning så kan inte andra höra stora skillnader =)

Det är precis det här jag pratar om. Det är inget missförstånd. Om du läst igenom alla mina inlägg så ser du att jag inte sagt något sådant det är den ren intolkning. Så hädanefter lägg inte ord i folks mun!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:00:41  Show Profile Send ekman a Private Message
du sitter dock att säger att det inte är nån skillnad vilket du omöjligtvis kan veta...
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:02:31  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Rebo, å du har varit i alla studios å kollat vad de har för kabel?

jag gissar(alltså jag VET INTE) men jag tror inte att de har nån dålig kabel i tex WB´s studios..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:04:08  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
jag sitter å LETAR skillnadet, sen senare efter låååång lyssning så kanske man upptäcker nåt, hur litet det än är, så kan det vara skillnad, kanske en skillnad som påverkar det stora hela i det sub-medvetna så pass mkt att det ÄR skillnad på kablar eller vad man än testar, då tycker jag man ska övervöga om det är värt det, i längden tycker jag det å i det stora hela..

Ja, så kan det vara, men en del säger att det är stora skillnader för att få fram sin åsikt om en kabel, när det egentligen antagligen är precis som du beskriver det. Det är det som irriterar mig.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:04:09  Show Profile Send ekman a Private Message
finns många studios där man kör transparent kablar och dom har även används i många filminspelningar...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:05:37  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

Rekommenderar inte Supran. Ta hellre en 'nästan' gratis variant som EKK. Supran ger inte ett tillräckligt lyft -->tycker jag<--. Spara ihop 5-6000 så snackar vi mer sen .

Inget fel på Supra kabeln, dessutom väldgt prisvärd

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:05:49  Show Profile Send marens a Private Message
quote:

du sitter dock att säger att det inte är nån skillnad vilket du omöjligtvis kan veta...

Nej det sitter jag inte och säger, hur mycket du än vill det.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:06:15  Show Profile Send ekman a Private Message
förutom att den inte låter bra supran e smutsig och beslöjad som få
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:08:37  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
marens, jag vågar stå för å påstå att det var ett bra kliv mellan min Van den hul å MIT T2 kabeln..
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:09:02  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

yalpa: Jag sa inte att alla skivor är dåliga. Min poäng var att studios inte lägger ner några stora slantar på kablar. Ändå kan (observera kan) de göra bra skivor.

Jag kan lungt säga att jag inte har handlat mina stereo prylar på onoff. Iof köpte jag en dvd, för att kolla film, på elgiganten. Men det räknas inte

Javisst kan de göra bra skivor. Dessutom tror jag inte att deras utrustning i övrigt heller håller lika hög klass som mångas apparater här gör, de har väl helt enkelt lagt sig på en rimlig nivå. Men det är inget som säger att man inte ska överglänsa dem därhemma? Sen får alla lägga ner pengar på vad de gillar och tycker är prisvärt, men man kan bara inte tala om för folk att "du hör fel".

Inget fel på onoff, de har en del trevliga prylar där, tv och dyl, men det är nog bara mina krav som inte är maxade på det området.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:10:54  Show Profile Send Rebo a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

Rebo, å du har varit i alla studios å kollat vad de har för kabel?

jag gissar(alltså jag VET INTE) men jag tror inte att de har nån dålig kabel i tex WB´s studios..

Robin: Naturligtvis har jag det. Det tog ett par år att åka runt och kolla alla. Men nu är det iaf gjort

Nej skämnt o sido. Det har jag så klart inte. Men jag har iaf varit in i ett par stycken och pratat med några i "branshen". De har inte dålig kabel. Dock mycket billigare jämfört de kablar som man hittar hemma.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:12:12  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
men hallå.. knack knack.. kokooooo!

är det inte våra sinnen som spelar in när det gäller musik å lyssnande? jo jag tror det.. kan vara hörseln, eller hur? jag vet inte men jag tror det?

varför inte låta synen vara med, hur mkt den än förvränger.. den kan ju förvränga till det bättre, eller hur? om man upplever det bättre för att man ser sakerna vad det är bla bla bla bla så varför inte?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:13:04  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

förutom att den inte låter bra supran e smutsig och beslöjad som få

Struntprat, jag köpte en Supra ply 3,4s för att testa om det stämmer, och har tidigare kört med PAD Elementa, och det finns inget försvar för att betala fler tusen kronoe mer för den kabeln, fick tom en bättre bas, och jag har inget fel på hörseln

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:14:39  Show Profile Send ekman a Private Message
både supra och pad elementa är skitkablar dock ursäkta att jag säger det men jag förstår dock att du hellre har supra i det fallet...
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:14:47  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
man kanske ska blanda in smakens sinne osså.. tugga på kablarna?

*tugg, ja denna var det luftighet i*

förlåt sarkasmen, men det är ju så löjligt att argumentera om detta, alla upplever saker olika..

bara för att jag hör(inbilldar mig)om stora skillnader så säger ju jag inte att ni ska ha dyrare kablar annars e ni dåliga..

liksa så borde ni tänka som tycker(inbildar er?) tvärtom, inga skillnader alls..
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:16:18  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

både supra och pad elementa är skitkablar dock ursäkta att jag säger det men jag förstår dock att du hellre har supra i det fallet...

PAD skitkabel ???? knappast, då har du inte hört den i rätt sammanhang, vad föreslår du då ?? och kom inte med Clou

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:16:53  Show Profile Send ekman a Private Message
nej clou är inte heller bra och PAD gör bra kablar men elementan är värdelös den är dov och mörk och instängd och usch =) precis som supra... och EKK
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:18:46  Show Profile Send Rebo a Private Message
yalpa jag förstod inte vad du villa ha fram med ditt 1a inlägg. Jag skrev som jag gjorde i förhoppning om att du skulle förklara lite mer vad du syftade på. Efter ditt andra inlägg, där jag blir omnämnd som expert , så förstod jag.

Jag har iaf inte sagt åt någon att dom hör fel. Bara för att man har dyrare grejer hemma så behöver de inte vara bättre än de i studion. De finns ju dom som medvetet köper förstärkare som färgar ljudet för att de tycker om det.. (host, "rör", host )
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:19:31  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

nej clou är inte heller bra och PAD gör bra kablar men elementan är värdelös den är dov och mörk och instängd och usch =) precis som supra... och EKK

Hör att du inte hört den senaste rev.B, och supra är allt annat än instängd

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:20:34  Show Profile Send ekman a Private Message
*suck* JO JAG HAR HÖRT DESSA SKULLE INTE UTTALA MIG ANNARS

och dom låter inte bra har du testat något roligare i din egen anläggning? en fin transparent eller nordost kanske?

trodde inte det...
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:22:02  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:

muhaha, då har du inte hört Linn K400, där snackar vi mörkt ljud, och skitigt också för den delen! Men jag gillar den skarpt ändå, iaf. med mina lite billigare prylar. Alla vill inte ha diskant som "överskimmrar" allt annat. Personligen är jag spyless på allt "tutti-nutti" öppet perspektiv ljud som är ljust och ofta vasst, jag gillar tryck och behagligt ljud. Fast det behöver inte låta skitigt.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:22:14  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

*suck* JO JAG HAR HÖRT DESSA SKULLE INTE UTTALA MIG ANNARS

och dom låter inte bra har du testat något roligare i din egen anläggning? en fin transparent eller nordost kanske?

trodde inte det...

Jodå, Nordost, har deras signalkabel Blue Heaven, har även en Goertz men använder den inte just nu

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:23:52  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
varför inte låta synen vara med, hur mkt den än förvränger.. den kan ju förvränga till det bättre, eller hur? om man upplever det bättre för att man ser sakerna vad det är bla bla bla bla så varför inte?

Vad sägs om en sån sak att det är själva ljudet hos en produkt vi pratar om och inte hur den ser ut? Det du sitter och säger är att du accepterar att synens intryck manipulerar ljudet så att vi tror att vi hör saker som inte är där. Man måste väl ändå skilja på hörseln och synen så att man vet om man köper en sak för syns skull eller för ljudets skull?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:24:13  Show Profile Send ekman a Private Message
pratar dock högtalarkabel här iochmed att du tycker pad och supra är så bra så måste du väl ha jämfört med något annat? annars så är det ett ganska så vågat uttalande...

och
Yalpa jag håller med dig jag hatar också meningslöst pretentiöst vasst ljud utan tryck men att köra en dålig kabel för att motverka verkar ändå lite fel? dessutom får man oftast bättre bas och mer tryck med bättre kabel...
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000