HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalar Kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:19:44  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Ingen föreslog väl heller att killen skulle köpa någonting utan att lyssna först? Så varför behövde han varnas?

Han sa ju att han ville ha tips eftersom han inte kan åka till någon affär. Får man då intrycket att en viss kabel är överlägsen så kanske man slår till och beställer den, jag vet hur det funkar.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:21:27  Show Profile Send Rebo a Private Message
Har ni föresten tänkt på hur mycket kabel ljudet passerar genom i en inspelningsstudio? Normalt så blir detta betydligt längre sträckor jämfört med enns egna signal och högtalarkablar. Ändå så använder även finare studios normalt relativt billiga kablar.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:24:30  Show Profile Send ekman a Private Message
sen så låter dom flesta skivor illa också =)
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:25:14  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det är supersvårt att höra skillnad på olika högtalarkablar. Särskillt i dubbelt blindtest, där har ingen ännu lyckats."

Är du säker på det? Är kablarna bara tillräckligt långa borde det inte vara något problem att höra skillnad mellan åtminstone vissa kablar.

I övrigt har jag lite svårt att förstå misstron mot blinda tester. Vore skillnaderna stora borde de upptäckas, all stress och press i världen till trots. Det har ju t.ex. i blindtest visat sig vara möjligt att detektera extremt små nivåskillnader, den eventuella stressen till trots.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:25:26  Show Profile Send marens a Private Message
"Ändå så använder även finare studios normalt relativt billiga kablar."

Gissa varför. Antagligen för att det är det minsta problemet för ljudkvaliten. Får ingen reda på vad de använder så kan det låta hur bra som helst.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:26:30  Show Profile Send ekman a Private Message
Marens även du måste väl inse att allting som ljudet går igenom kommer att försämra det om man inte har superledare och det lär dom inte ha i studion =)
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:27:42  Show Profile Send Rebo a Private Message
ekman: Det beror nog i 1a hand inte på studions kablar Finns ju väldigt bra inspelningar som är gjorda i billiga studios. Sen finns det dåliga gjorda i dyra studios.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:29:11  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Är kablarna bara tillräckligt långa borde det inte vara något problem att höra skillnad mellan åtminstone vissa kablar.

Ja precis, visst borde det inte det? men, men

quote:
I övrigt har jag lite svårt att förstå misstron mot blinda tester. Vore skillnaderna stora borde de upptäckas, all stress och press i världen till trots. Det har ju t.ex. i blindtest visat sig vara möjligt att detektera extremt små nivåskillnader, den eventuella stressen till trots.

Visst är det underligt då att INGET dokumenterat eller bevittnat blindtest har avslöjat skillnader på högtalarkablar?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:31:30  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

Har ni föresten tänkt på hur mycket kabel ljudet passerar genom i en inspelningsstudio? Normalt så blir detta betydligt längre sträckor jämfört med enns egna signal och högtalarkablar. Ändå så använder även finare studios normalt relativt billiga kablar.

Man gör ju så gott man kan för att maxiemra välljudet, det är därför vi håller på med hifi eller hur? annars kunde man handlat på onoff som alla andra...aight
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:34:33  Show Profile Send n/a a Private Message
kabel debatten.... Vi älskar att hata den...

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:35:03  Show Profile Send Rebo a Private Message
Magnuz: De testar nog med normal längd. Det blir ganska dyrt att testa 100 m valhalla.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:35:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

"stahl är för lätta i mellanregistret tycker jag musiker osv får ingen kropp"
"kanon i basområdet och ganska bra i mellanregistret och halvbedrövliga i diskanten.
"

-Kanske, ska man köra den "Grova"-kabeln till diskanten o Stahl´s tunna till basen,??

Annars är:

....-riktigt bra!!

Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/11/12 23:42:23
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:35:59  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

Marens även du måste väl inse att allting som ljudet går igenom kommer att försämra det om man inte har superledare och det lär dom inte ha i studion =)

Jag ser ingen anledning till att man skulle kunna höra skillnad på allting som ljudet går igenom, nej.

Jag kan tänka mig att dom flesta kablarna är tillräckligt bra att man normalt inte hör någon skillnad.

Man kan vända på det också. Säg en anledning varför man skulle höra skillnad om man inte kan mäta någon skillnad. Jag är öppen för att det skulle kunna gå att höra omätbara saker men det är i sig inte själklart att bara för att det är omätbart så är det hörbart. Förstår du vart jag vill komma?
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:38:52  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
marens vafan gör du här då om du inte delar intresset utan du mptarbetar det!

fan skaffa ett forum för dem som inte vill lägga pengar!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:39:37  Show Profile Send ekman a Private Message
ingenting är omätbart däremot tror jag inte vi kan mäta skillnaderna idag det är för komplext men tycker du helst seriöst att du kan dömma ut kablar sådär bara efter att du testat i ditt system? jag kan inte heller lova att jag hade hört skillnad om jag hade haft dina grejer...
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:40:10  Show Profile Send Rebo a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

quote:

Man gör ju så gott man kan för att maxiemra välljudet, det är därför vi håller på med hifi eller hur? annars kunde man handlat på onoff som alla andra...aight

yalpa: förklara vad detta har att göra med en studios val av kablar?

De flesta har en begränsad budget. Frågan är hur man maximerar välljudet inom den budgeten? Går man på onoff och köper elektroniken för att sedan gå till hifiaffärn för att köpa kablar, eller tvärt om?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:40:25  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by marens
det är i sig inte själklart att bara för att det är omätbart så är det hörbart

ingen som har sagt så heller, däremot det motsatta har hävdats här ett otal gånger och retat gallfeber på folk!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:41:49  Show Profile Send ekman a Private Message
Rebo man är dum om man gör något av dina alternativ
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:45:48  Show Profile Send Rebo a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

Rebo man är dum om man gör något av dina alternativ

ekman: Tycker du ja

(Nu vet jag iof inte vad onoff har för kablar )
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:46:57  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

marens vafan gör du här då om du inte delar intresset utan du mptarbetar det!

fan skaffa ett forum för dem som inte vill lägga pengar!

hehe, jag lägger pengar på saker som jag kan säkert verifiera med min hörsel att det är skillnad på. Om jag inte kan det säg mig varför jag ska lägga pengar på det? Jag ÄR hifi intresserad. Förstår du inte att det är därför jag inte vill lägga för mycket pengar på fel saker.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:47:52  Show Profile Send ekman a Private Message
precis =) nej men MaS testa lite olika kablar köp inget innan du har testat så kommer det hela bli bra =) du har såpass bra grejer att dom förtjänar bra kablar också...
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:48:16  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
De flesta har en begränsad budget. Frågan är hur man maximerar välljudet inom den budgeten? Går man på onoff och köper elektroniken för att sedan gå till hifiaffärn för att köpa kablar, eller tvärt om?

Verkar som att en del folk här på forumet är experter på ironi, sarkasm, cynism, och misstolkning av vad andra har skrivit...SKÄRPNING!!! gäller inte bara Rebo, utan en allmän uppmaning till alla!!!!!

Jag har också begränsad budget. Vad jag menade var att vi inte kan påverka hur skivan är tillverkad, men vi kan påverka hur den avspelas. De som har hängt upp sig på att skivan redan är dålig kan gå handla på onoff, vi andra gör vårt bästa och handlar allt på annat håll. (sen kan man vara fattig och därför tvingas gå på onoff, men det hör inte hit)

Edited by - yalpa on 2002/11/12 23:53:11
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:53:50  Show Profile Send marens a Private Message

quote:

Verkar som att en del folk här på forumet är experter på ironi, sarkasm, cynism, och misstolkning av vad andra har skrivit...SKÄRPNING!!!

Precis läs svaren NOGA, det är alldeles för mycket intolkningar och missförstånd.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:55:11  Show Profile Send ekman a Private Message
missförstånd som att bara för att man inte hör skillnad på en billig anläggning så kan inte andra höra stora skillnader =)
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:56:58  Show Profile Send Rebo a Private Message
yalpa: Jag sa inte att alla skivor är dåliga. Min poäng var att studios inte lägger ner några stora slantar på kablar. Ändå kan (observera kan) de göra bra skivor.

Jag kan lungt säga att jag inte har handlat mina stereo prylar på onoff. Iof köpte jag en dvd, för att kolla film, på elgiganten. Men det räknas inte
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000