HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalar Kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/12 :  18:32:03  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Eller så har du din inställning klar från början.....

Att byta enbart högtalarkablaget och strunta i signalkabeln är också ganska dumt. Låna hem båda och prova samtidigt.

Det är ju ingen idé att ha så bra grejor som Amplifix och Tellus om man slarvar med kablaget. Då låter det lika bra med Proson högtalare och Pioneer bioförstärkare. (no offence ni som kör Pioneer/Proson!)

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/12 :  18:41:31  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det är ju ingen idé att ha så bra grejor som Amplifix och Tellus om man slarvar med kablaget. Då låter det lika bra med Proson högtalare och Pioneer bioförstärkare. (no offence ni som kör Pioneer/Proson!)"

Du menar alltså att skillnaden mellan Amplifix/Tellus och Pioneer/Proson inte är större än så?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/12 :  18:43:16  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
med dåligt kablage är skillnaden i ljudåtergivning mycket stor, det är helt riktigt.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  18:47:44  Show Profile Send ekman a Private Message
du har ju såpass bra grejer att dom förtjänar bättre kabel jag håller med sladd låna hem en uppsättning av kablar både signal och högtalarkablar i lämplig prisklass och helst av samma tillverkare och testa kanske transparent plus vore något? eller nordost blue heaven
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2002/11/12 :  18:56:20  Show Profile Send MaS a Private Message
Okejrå får väl låna hem sladdar,

Bor i Gislaved 15 Mil ifrån Gbg, ungefär lika långt till Alingsås, vilka affärer skall jag attackera, lånar dom ut kablar hur som helst eller,

Å Sladd jag har min inställning klar ifrån början de kan du va luugn för, och den är, låter det bättre så är det bättre.

Mvh MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  18:58:29  Show Profile Send ekman a Private Message
ring innan och fråga runt lite vad dom rekommenderar osv hificonsult i alingsås lär ju ha ganska bra koll på vad som passar till just dina grejer och där ska nog inte va något problem att få låna hem...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/12 :  19:02:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Appropå "Stahl( flat silverband-)Cable": http://hem.passagen.se/stahl_cable/images/Bild1.jpg
, så tycker A iaf att A´s ljuder finfint i BiWireKonfiguration tillsammans med 1st
Grövre kollega som håller ordning på fulla/krävande bastoner.

Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/11/12 19:37:37
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  19:03:42  Show Profile Send ekman a Private Message
stahl är för lätta i mellanregistret tycker jag musiker osv får ingen kropp det bara spelas helt utan tyngd och närvaro men det är ju bara min åsikt i dom system jag har testat den =)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/12 :  20:24:23  Show Profile Send marens a Private Message
"Ärju Smålänning så lägger jag ut pengar så vill jag att det skall markant skilja, inte skilja så lite så jag behöver anstränga mig för att höra skillnaden."

Det är supersvårt att höra skillnad på olika högtalarkablar. Särskillt i dubbelt blindtest, där har ingen ännu lyckats. 2.5mm noname-jämförelsen är ju en klassiker. Klår vilken högtlarkabel som helst om man inte vet vad man lyssnar på.

Själv kör jag med silspeak men det är bara för att en bekannt som säljer dom lyckades pracka på mig dom, hör faktiskt ingen skillnad mot mina gamla trots bra utrustning i övrigt.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/12 :  20:32:06  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Nä, i dubbelt blindtest skulle jag inte vare sig höra eller se skillnad på någonting, det är helt korrekt. Bättre att bilda sig en riktig uppfattning och befria sig från föreställningar som härskar i de långa korridorerna och avslutas med tentamen.....

Apropå Stahls silverkabel så tyckte ju jag att de var kanon i basområdet och ganska bra i mellanregistret och halvbedrövliga i diskanten. Nu är de ändrade vet jag så de kanske sjunger bättre i hela registret. De lånar ju ut innan köp så det är ju bara att prova.

Gislaved ligger i samma landskap som Ultimate i Vimmerby. Harmonic Tech är inte min grej men kanske din, åk och prova samt i Alingsås också då förstås. Alingsåsarna har både Nordost, Transparent och Harmonic.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/12 :  21:21:46  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Bättre att bilda sig en riktig uppfattning och befria sig från föreställningar som härskar i de långa korridorerna och avslutas med tentamen.....

Vad menar du med det? Att man blir döv när man har press på sig att höra något? Om det är stora skillnader så ska man kunna identifiera dom utan problem annars klassas dom som små alternativt obefintliga med mina mått.

Gör en tenta och man är säker på ämnet så kan man klara den även om man är nervös.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/12 :  22:24:20  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det är bra marens att du inte hör någon skillnad, det kommer du att spara mycket pengar på. Överför bara inte den oförmågan på andra.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  22:28:00  Show Profile Send ekman a Private Message
haha jösses =) klockrent Hatoil...
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/11/12 :  22:33:38  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag hade Amplifix + Tellus förut och kan lugnt påstå att du vinner väldigt mkt på att byta ut dina lakritssnören..

Jag gjorde ett hopp till Transparent Plus och sen vidare till AudioQuest Dragon och väljudet ökade hela tiden...

Sen håller jag med Sladd om att du bör byta signalkabeln samtidigt, annars stryper den lite av det roliga.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/12 :  22:34:36  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Överför bara inte den oförmågan på andra.

Går det att göra det? I så fall ifrågasätter jag om det hördes något från början.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  22:37:20  Show Profile Send ekman a Private Message
Marens vi är livsnjutare här ingen ide att vara så negativ =)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/12 :  22:51:42  Show Profile Send marens a Private Message
Det jag irriterar mig på är att många skriver att det är stora skillnader på olika kablar när det bevisligen är mycket små skillnader eller ingen alls det handlar om eftersom de flesta som tycker sig höra stora skillnader helt plötsligt inte gör det i dubbelt blindtest.

Det som händer är att folk med tight budget väljer att satsa mycket av sina pengar på kablar som dom egentligen inte behöver eftersom de inte orkar/har tid att ta reda på själv om det är "stora skillnader". Pengarna skulle säker vara bättre investerade i bättre högtalare eller något annat.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  22:56:12  Show Profile Send ekman a Private Message
jag tycker du ska låta bli att bry dig om vad andra spenderar sina pengar på dock det har till exakt 0% med dig att göra och dessutom så är blindtest helt värdelöst och man hör knappt skillnad på olika skivor =) så låt oss som vill köpa kablar göra det så kan du köpa vad du vill oki
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/12 :  22:56:30  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Martin: Med den inställningen att du "vet hur det är" (egentligen!) lär du inte få en så trivsam tillvaro här.

Ompröva gärna denna infallsvinkel.

" Själv kör jag med silspeak men det är bara för att en bekannt som säljer dom lyckades pracka på mig dom, hör faktiskt ingen skillnad mot mina gamla trots bra utrustning i övrigt."

Vilken utrustning är det som du har?

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:02:33  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
marens, det är bevisligen inlägg som dina som får trådar att spåra ur på det här forumet. Låt MaS få slippa det.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:02:44  Show Profile Send Rebo a Private Message
marens: Det är bara det att folk som har investerat mycket pengar i kablar inte blir så glada om de sedan får höra av andra att det inte finns några hörbara skillander. Ingen vill väll erkänna, för sig själv och andra, att de har slängt en massa pengarna i sjön.

Just därför måste man testa själv och försöka vara så objektiv som möjligt.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:07:21  Show Profile Send Rebo a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

dessutom så är blindtest helt värdelöst och man hör knappt skillnad på olika skivor =)

Förstår inte vad ni har imot blindtester. Jag blundar ofta då jag lyssnar på musik Höra skillnad på skivor har jag inga problem med. Byta skivor blint är dock svårare

Edited by - Rebo on 2002/11/12 23:08:12
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:07:40  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
det har till exakt 0% med dig att göra

Det har det i allra högsta grad eftersom jag själv gick på niten att inte lyssna utan köpa på andras rekommendation att det är "stor skillnad". Förstår du att jag gärna vill varna andra från att eventuellt hamna i samma situation om det går?

"Vilken utrustning är det som du har?"

Jag kör på HK670 Yamaha CDX-596 och egenmodifierade ALRjordan högtalare, utbytt diskant till danska Hiquphon OW1 och omdesignat filter. Akustiskt 24dB L/R mäter +/-1.5dB och har jämn och bred spridning. Signalkablarna är egengjorda av RG62.

edit: jag har bra hörsel också. Hör till 19,5kHz och tycker nästan alla högtalare låter anskrämligt oavsett kringutrustning, hehe.

Edited by - marens on 2002/11/12 23:16:49
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:09:01  Show Profile Send ekman a Private Message
no offence men det är lättare att höra skillnad ju mer högupplöst anläggningen är och hur kan du veta att det inte blir stor skillnad för MaS? när jag bytte kablar själv idag så blev deten snuskigt stor skillnad
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:13:47  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Ingen föreslog väl heller att killen skulle köpa någonting utan att lyssna först? Så varför behövde han varnas?

För övrigt har Ekman rätt.

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000