| Author |
Topic  |
|
MaS
Member

423 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:16:14
|
Hejsan på er.
Jag har idag en Sony cdp5000, Amplifix och Qrs Tellus högtalare, funderar på om jag inte skulle kunna vinna lite välljud på att byta högtalar kablage, det jag har idag är sån där billig man får på köpet typ, vill inte lägga för mycket pengar på dom men vill ha nåt bättre än standard. Bor i skogen många mil ifrån affärer som har sånt här, så jag har problem med hemlåning, kan ni kanske rekomendera någon instegs kabel.
Mvh MaS |
I ain´t no nice guy after all. |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:19:28
|
| vilken sorts ljud är du ute efter? och är det något speciellt du vill förbättra i ljudet som du har nu? eller vill du ha något som bara är bättre på allt... |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:24:55
|
Ståhls silverkabel kan man låna hem och prova vilket egentligen är något man borde kräva av alla. Den skickas på post över hela norden.
http://hem.passagen.se/stahl_cable/swedish/index.htm
Priset är inte orimligt med tanke på kvalitén i din anläggning. |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:26:16
|
| jag har haft den kabeln hemma i en månad ungefär och rekommenderar den verkligen inte =) bara så du vet är detta en väldigt personlig sak |
 |
|
|
MaS
Member

423 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:33:30
|
Tja jag vill ju att allt skall bli bättre jag vill inte påså att nåt är direkt dåligt idag.
Mvh MaS
Men man vet ju att altt kan bli bättre men det kanske inte är kabel som är lösningen |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:34:06
|
| får man fråga vad du hade tänkt dig för prisklass också på ett ungefär? |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:35:16
|
MaS: Se iaf till att skaffa kablar med bra kontakter.
På de flesta audioforum debatteras det ofta flitigt om huruvida kablar hörbart påverkar ljudet eller inte. Börja med att låna hem några kablar för att prova om du tycker det är värt pengarna. Försök vara objektiv då du utvärderar dom. Det sista kan vara ruskigt svårt. Historien är full av exempel på folk som har lurat sig själv. |
 |
|
|
MaS
Member

423 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:39:12
|
Sådär runt 1000 Sek, men det kanske är för dyrt eller för billigt för att platsa i min anläggning?? har ingen koll på kablar igentligen, begagnat ärju inget hinder bara man vet vad man vill ha.
Kontakter skall man ha eller?
Mvh MaS |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:46:03
|
| Spara pengarna o satsa på en riktigt fin kabel på en gång. Kör nån billigare så länge. |
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:47:02
|
Tycker fortfarande att du ska pröva Ståhls kablar. Just för att du kan låna dom. Jag har dom själv. När det gäller kablar så handlar det mycket om tyckande och det finns alltid olika åsikter om kablar. Ståhlkabeln har en lugn karaktär vilket inte passar alla och kanske inte dig heller, men det ger dig erfarenheter iallafall, vilket du har nytta av när du söker vidare. 1000 kr är teksamt, bättre spara ihop till lite mer. |
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:50:18
|
| Du kan börja med en enkel kabel typ Supra Ply 3,4 eller 3,4S och sedan ta hem mera exklusiva kablar för att jämföra. Supran är helt OK även om det finns andra som är mycket bättre och mycket dyrare kablar. Se till att du har bra kontakter (spadar) till kabeln. |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:52:49
|
Rekommenderar inte Supran. Ta hellre en 'nästan' gratis variant som EKK. Supran ger inte ett tillräckligt lyft -->tycker jag<--. Spara ihop 5-6000 så snackar vi mer sen   .
|
 |
|
|
MaS
Member

423 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:53:42
|
Tjaha såpass Ranefjord hur mycket pengar kostar en bra kabel som passar min anläggning prismässigt då?
Man harju läst det här med olika tester där vissa påstår att det är stor skillnad å vissa säger att det går lika bra med Ekk4*2,5, låter ju lite skummt det här.
Ärju Smålänning så lägger jag ut pengar så vill jag att det skall markant skilja, inte skilja så lite så jag behöver anstränga mig för att höra skillnaden.
Det skall vara som när jag bytte ut mina Pioneer Prolouge 5 emot Tellus, whhhhhhaaaaaaa vad bra det blev.
Mvh MaS |
 |
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:54:51
|
Billig man får på köpet.. man får pruta lite , jag fick mina Nordost super flatline. |
ACCUrate PHASE |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:56:27
|
Med så fina grejor tror jag du skulle vinna mycket på bättre kablar, men jag skulle vänta tills jag hade råd att lägga lite mer pengar, kanske 3000:- eller nåt. Min anläggning blev 'high end' när jag bytte från Van den Hul Royal Jade till Kimber 8TC. Provade också Nordost Red Dawn (begagnade) som jag väl egentligen hellre ville ha, men kunde inte motivera varför (snyggare?). Så jag köpte Kimber kablarna som var billigare.
Visserligen lät det med de andra kablarna också, men jämförelsevis var det inte mycket att hurra för. Efter kabelbytet fick jag en 3 dimensionalitet i ljudet som jag aldrig hade haft tidigare och de gamla kablarna lät bara platta i jämförelse. Skulle aldrig gå tillbaka. Hade jag inte provat kablar hade jag ju lika gärna kunnat tro att högtalarna inte lät bättre än vad de gjorde, men de hade mycket mer att ge! Din anläggning skulle utan tvekan lyfta. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
|
MaS
Member

423 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:56:45
|
Herrejävlar RaneFjord 5-6000 Sek , skulle jag inte då ha mer nytta på att köpa en Dac istället och få ett större ljudlyft, eller köpa ny Cd eller stärkare eller högtalare.
Mvh MaS |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:58:54
|
quote:
Det skall vara som när jag bytte ut mina Pioneer Prolouge 5 emot Tellus, whhhhhhaaaaaaa vad bra det blev.
Mvh MaS
Även om du kör med lampsladd idag så har jag svårt att tro att du kommer att uppleva en sån stor skillnad. Men som sagt, försök låna hem och prova. |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:59:15
|
Jo, kablar är pricken över i. Det är inga super duper skillnader. Vill du ha ett lugnt, skönt ljud med tyst bakgrund, köp Clou, eller kanske PS-A's HT-kabel (har inte hört den, men deras ström kabel är fantastisk). Har hört lite 'billigare' nordost kablar (tror det var blue heaven) o de är helt ok. Min nästa kablen blir antagligen en nordost eller PSA, och då är det 20' klassen som gäller. Jag har inte hört nån kabel under 1000 för 3m, som har gjort en tillräcklig skillnad. Kanske nya Supra Sword föresten men den är väl rätt dyr den oxo... Den skall visst låta rätt nice säger de som hört den.
|
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 17:59:22
|
Ja om man jämför Supran med en kabel för 5000-6000 så bör det vara ganska stor skillnad. Konstigt vore det annars. Men om man jämför den med vad man får nytt för 1000 så är skillnaden inte lika stor.
quote: Originally posted by Ranefjord
Rekommenderar inte Supran. Ta hellre en 'nästan' gratis variant som EKK. Supran ger inte ett tillräckligt lyft -->tycker jag<--. Spara ihop 5-6000 så snackar vi mer sen   .
|
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 18:04:07
|
MaS: Det handlar väl egentligen om vid vilken summa som JAG tycker kablar börjar bli intressant. Jag säger köp en billig kabel tills du har råd att prova en dyr-kabel. Och visst, en ny cd gör säkert större skillnad, men nu var det kablar vi pratade om   ... Och det är ju bara vad jag tycker... Det finns ju andra som säger att EKK är bäst så... prova o se vad du själv tycker. Supra Ply provade jag för ett par dagar sedan, bara för att höra skillnaden mot mina Clou dyringar... Det är skillnad till Clous fördel, alla gånger. Clou låter naturligt. Supra låter nästan elektriskt... Ja... skit samma... Jag tycker som jag tycker   |
 |
|
|
MaS
Member

423 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 18:07:46
|
Jajävlar killar å tjejer
Trodde detta var en lätt sak men det verkar som att gå upp mot Tyson i ringen man skall ryka på en jävla massa nitar innan man får in en fullträff.
Har en Supra Classic 2,5 skall jämföra den med Rk 0,75 100m i en åupprullad rulle å se om jag hör skillnad.
Eller eftersom man är elektriker så kan jag ju testa allt jag har på jobbet å sen bygga en optimal kabel, å sälja asdyrt, nån skärmad flashig historia.
Mvh MaS
|
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 18:09:12
|
Silspeak kablarna hoss http://www.ljudmakarn.se då? Kostar från 99 till 249 kr metern. Ett par sådana med kontakter kan nog vara värt att prova.
Silk signalkablarna (om det nu är samma tillvärkare?) verkar ju vara rätt så populära här på forumet. |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 18:12:21
|
100m på en rulle? Det blir ju rena rama spolen.
Varför inte klippa till 2 meter och prova med det? |
 |
|
|
MaS
Member

423 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 18:16:53
|
Tja Rebo hör jag inte skillnad på 100 m på en spole, och mot supran så är jag väl döv eller så spelar kablage ej nån roll
Mvh MaS |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 18:24:37
|
De som säger att kablar inte spelar någon roll syftar nog på om man har rimliga längder och motsvarande längd på båda kablarna.
Skulle du ta 100m svin dyr audiofilkabel och linda upp den på en spole så skulle nog din Supra spöa den också.
Det finns ju mätbara skillnader mellan kablar. Det är alla överens om. Frågan är bara om dom är tillräkligt stora, vid normal längd, för att vara hörbara. |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 18:27:58
|
Hej! Köp 4mm RK kabel eller någon annan kabel som tål ström från Elfa i lämplig längd. Tvinna ihop plus och minusledarn. Terminera med bananer eller skruva i terminalerna direkt. Inte världen sexigaste kabel men det spelar ingen roll för det ljudliga resultatet om kabeln skiftar i jadegrönt eller om det står 99,9999% syrefri koppar på förpackningen. Kopparn är syrefri när den gått i genom syrabehandlingen på verket. Men koppar reagerar gärna med syre. Tenn eller nickel är mindre benägna att göra så. Därför är det bra om den del av kabeln som exponeras i luften är pläterad med nåt i den stilen. Isolering av pvc duger gott. Teflon lite lyxigare. Om det sedan finns någon esoterisk kabel i guldöverdragen zirkonium som kan ge någon skön färgning av ljudet som appellerar till audiofiler så får dom väl köpa den då.   
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
Topic  |
|