HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför gillar inte Svenskar rörhifi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2006/11/14 :  21:16:21  Show Profile Send Breddan a Private Message
Började när jag var dryga 14år så har 3års "erfarenhet". Och sedan detdära med WAF angår inte mig än om vi säger så. Men frågan du stälde var ju "Varför gillar inte svenskar Rör-hifi" Och det jag sa hörde till med varför inte svenskar gillar rörhifi. Då det inte finns allt för många högeffektiva högtalare som en fru skulle acceptera.(inte sant?). Villket förmodligen hindrar de som är sambos att köpa de och därav försvinner en del utav marknaden eftersom efterfrågan kanske blir lite i underkant.

Citerat migsjälv:"ch högeffektiva högtalare har inte världens WAF. Jag själv skulle gjärna ha ett par, Horn är riktigt sexiga men däremot blir de ganska mycket förstora för mitt 3mx3m rum =(."

Skrev t.o.m i ansökan om att få vara medlem att jag inte var den typiska baskåta 17åringen
Kanske ska tillägga att jag läser andra året på EL och datorprogrammet på nti gymnasiet. Och där lär man sig lite också + rätt brinnande intresse.

"less is MORE" "MORE is better"

Edited by - Breddan on 2006/11/14 22:13:27
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/14 :  21:17:12  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
JAg har precis kommit in från mitt garage efter en lyssningssession, och jag har upptäckt att det finns något tilltalande i det "inte helt perfekta".

Normalt har jag en frekvensgång på inom 2dB 30-18kHz vid lyssning, och jag tycker det funkar mkt bra, nu gav jag mig på att "yxa" till ett filter som endast använder första ordningen, trixade lite med delningsfrekvenserna tills jag fick det så bra jag kunde utan att flippra på eq'n.

Det låter lite rått, tungt och mörkt, med bra fasthet och klipp, frekvensgången ser nog ut som påvens ekg graf om han någonsin skulle besöka hugh heffner, men där finns något klart tilltalande i det brutala, även vid lite mer finstämd musik.

Så hur viktigt är det egntligen med det raka, perfekta (inte för att jag nu påstår mig ha lyckats med detta), kanske ligger skönheten i "defekterna" ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2006/11/14 :  21:22:00  Show Profile Send Breddan a Private Message
Jaaoo. Det ligger väl lite i det då det uppfattas som mjukare och inte lika "intensivt" detaljerat. För det kan bli för mycket av det goda åt bägge hållen. "Halvmånen" är väl rätt roligt en stund iaf. Där man sänker mellanregistret.

Edited by - Breddan on 2006/11/14 21:31:55
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/11/15 :  11:43:52  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
frekvensgången ser nog ut som påvens ekg graf om han någonsin skulle besöka hugh heffner,

Härligt martinsson!! Det var nog vad den här tråden behövde just nu.
Slappna av och ha lite roligt grabbar!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2006/11/15 :  16:47:36  Show Profile Send Breddan a Private Message
En sak som slog mig nu efter läst och tänkt på det Erik andersson sa(på sida7):
"Mätningar i all ära, Det gör ingenting om en förstärkare mäter bra.
Men vi må betänka att det är en rent statisk bedömning. Musik
är inte statisk (bortsett från RAP.hipp-hopp eller dylik smörja).
En förstärkares musikaliska egenskaper går därför ej till fullo att
mäta. Jag skulle vilja påstå att mätningar är en grund att gå vidare från."

Att rör ska vara följsammare i musiken men inte lika snabb på tillsalgen från "statiska" dator bas beats. Var det så du menade? För är det så har jag inget att invända mot rör faktiskt. Eftersom dynamik är varierande och rör ska ha så bra dynamik. Dumt att jag inte kunde knäcka den nöten tidigare.

Och det lum sa på sida7 angånde transparant system menade han på ofärgat och inte transparant ljudbild som jag tolkade det som.

(Har varit på bibbla idag och lånat lite elektronik och HI-Fi böcker för att läsa lite mer om de olika transistor typerna och även lite akustik och hifi fakta i övrigt =))

Edited by - Breddan on 2006/11/15 17:03:31
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/15 :  17:00:02  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Musik är inte statisk (bortsett från RAP.hipp-hopp eller dylik smörja).
För att inte tala om sån där "råckenroll" eller vad det heter. Och det här nya jass är ju vidrigt!
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2006/11/15 :  20:18:13  Show Profile Send Breddan a Private Message
"quote:
Musik är inte statisk (bortsett från RAP.hipp-hopp eller dylik smörja)."

"För att inte tala om sån där "råckenroll" eller vad det heter. Och det här nya jass är ju vidrigt!"

Detdära var den absolut barnsigaste kommentaren jag har sett! Om du ska hacka på något ska du iaf ha något som grund som du kan försvara dig med. Villket jag hade. Och svaret har inte så mycket med saken att göra mer än att ena tyckte si och andra så.
Det hade varit bättre om du kanske svarade: Jag gillar inte jazz och rock men du behöver inte smutskasta sakerna i en tråd som är helt orellevant med det ämnet du valt. Skärpning eller kalsongryck tycker jag. Sedan tror ja nästan alla här skulle föredra att sitta och njuta med lite jazz än: Yoyoyo pimp!Ta inget personligt men det är fakta

Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/15 :  20:41:45  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Sedan tror ja nästan alla här skulle föredra att sitta och njuta med lite jazz än: Yoyoyo pimp!Ta inget personligt men det är fakta
Inklusive mig själv! Jag är så otroligt trött på hela hiphop-kulturen, kunde bara inte motstå att lägga in kommentaren, (vilket kanske var barnsligt) då jag faktiskt tror att många uttryckte sin avsky för jazzen, på samma sätt, när den fick fäste. Men det var väl inte dig citerade? Ber tusen gånger om ursäkt om kommentaren upplevdes som syrlig!

MVH ljud

Edited by - ljud on 2006/11/15 20:43:25
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/17 :  22:58:36  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tänk så givande denna "drömindustri" kan vara, vackert namn föressten "drömindustri", tål att sugas på ett tag.

Breddan :

quote:
Men grabbar.. Liiite har breddan rätt ju.. Då man lär sig gilla läget med lite rör så blir man aningen sekt...

Som du säger, och som jag ser det, så stämmer detta.

Ordet "Sekt" är ju ett aningens negativt laddat uttryck, och man "finner" ju sig själv genom att hitta likasinnade eller genom sin strävan efter det samma.

Ibland började man på fel spår och lyckades genom detta förstärka (passande eller hur) dessa ovetande för sin egen del negativt påverkande influenser.

Ett annat uttryck säger att "ensam är stark", alla här som har familjer vet att detta är en omskriven sanning, och begreppet familj har även det fått utstå en hel del böjjande och bändande det också (parantes), men det kan hända, lätt desutom, och ingen förebrår någon annan för detta då vi alla varit där, mer eller mindre, tidigare i vårat ivriga sökande efter det "goda".

"Det goda" har i detta fall många namn (se närmaste företagssammanställning inom denna drömindustri för refernser), men det som ryms i uttrycket "ensam är stark" handlar om något pinsamt självklart, nämligen att den egentligt sanna vägen är din egna (ni skulle bara våga säga emot mig här:).

Således finns här litet uttrymme för åberopande av de där felaktigt mer eller mindre självutnämnda halvgudarna som styr era tankar kring vilken förstärkare som är rätt för dig.

Så vem är jag då att skriva dessa rader av semifilosofiskt bakgrundsbrus (återigen rätt passande), är man stark bara för att man är ensam ?

Ganska sannolikt inte, ungefär lika stark som man är i en sekt.

Breddan har rätt, vi är alla lika klena, bara på olika vis.

Kan vi då enas runt följande - samstämmighet i detaljfrågorna är underordnat helhetens glädje ?

U bet !

all singing, all dancing - crap of the world! men lika kul har vi väl för det, eller ?

Så låt alla fördommar falla bort, låt alla andras tyckande var enbart en fingervisning, inte en religion, skapa er egen värld av lagar som stämmer för just er, för det är väl er uppfattning som gäller, eller ?

Edited by - martinsson on 2006/11/17 23:07:35
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/11/19 :  21:28:59  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Akkelis,

det naturliga i klangen är ett tillägg i form av distorsion. Så är det bara.

Och visst, vill man att det skall låta gosigt är rör fint. Vill man ha det 100% korrekt är det inte vägen att gå.

mvh Jonas
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/19 :  21:34:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Det kan även vara tonala skillnader så jag håller inte med i ditt tvärsäkra uttalande.
quote:
Och visst, vill man att det skall låta gosigt är rör fint. Vill man ha det 100% korrekt är det inte vägen att gå.
Jag (tror mig) förstår vad du syfta på med ordet "korrekt" men tycker inte om det. Det är som han säger på reklamen - "Enya kanske är rave för mig..."!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/11/19 :  21:52:35  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
quote:

mvh Jonas

Vad har du hört för rörgrejer jonash? Om du lyssnat på lite olika rörgrejer och bildat dig en uppfattning och det inte är din grej så är det helt ok. Man måste få ha olika uppfattningar, tycke och smak och tur är väl det, annars hade det bara behövts en tillverkare med en lösning. MEN om du dissa rörgrejer utan att någonsin tagit dig tid eller haft möjlighet att lyssna, dvs dissa på saker du läst, hört eller på något annat sätt skaffat dig en uppfattning, ja då är inte din uppfattning värd så mycket i sammanhanget. Då är mitt tips att du ger dig ut i hifi världen och lyssnar runt på olika grejer, rör, klass A, klass D, engelska högtalare, tyska, amerikanska, osv. Med dessa efarenheter i bagaget kan du sedan lugnt uttala dig om saker där du har egen erfarenhet och vet hur DU uppfattade det hela. Och återigen, det finns inga sanningar, bara personliga uppfattningar.

Vänligen

StefanB

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/11/19 :  22:01:03  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:

Skönt att konstatera, när människor sjunger och spelar, i natura, så är det naturligt med lite distorsion

Tycker själv att det är olyckligt med uppdelningen rör/trissor, man finner vad som passar ens högtalare och sig själv bäst.

Lite allmänna iaktagelser:

Det inte nödvändigt att pracka på andra sin egen uppfattning hela tiden.

Att vara ärlig mot sig själv är det viktigaste, för då är det större chans att man är ärlig mot andra........ vad andra tycker kommer trots allt i andra hand.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/11/19 :  22:21:17  Show Profile Send new order a Private Message
Jag läst i någon hifiblaska att rör distar på ett öronvänligare sätt än transistorer.Det kanske ligger något i detta?Personligen så är jag helsåld på rör,har man någon gång fått höra en riktigt bra rörförstärkare alt.slutsteg så finns ingen återvändo.

För övrigt anser jag att transistorer borde förbjudas och skattelättnader införas på rörkonstruktioner..

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/11/19 :  23:19:21  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
För övrigt anser jag att transistorer borde förbjudas och skattelättnader införas på rörkonstruktioner..

På Hififorum finns plats för alla....Trissor, horn, Sqeeze, OTL och t.o.m. Quad 63:or.............

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2006/11/20 :  00:47:43  Show Profile Send ulf a Private Message
Som framgår av den bildtråd som nu håller på att avslutas av mayro har jag nu provat div rörförstärkare; jag blev så förtjust i en rörpre så jag köpte den och jag förstår varför många gillar även rörslutsteg. Så det vore roligt om Erik Andersson, Akkelis m.fl kunde ta med sina bästa saker till mig så kunde vi test i en högklassig anläggning och rapportera . Jag ställer upp med förtäring, dricka, tom övernattingsmöjligheter om å vore mm. Ni är välkommna att höra ev Er.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/20 :  11:08:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Skönt att den här tråden fortfarande lever och har en sansad nivå med respekt för varandras uppfattningar, det är såhär det skall vara.

När till och med en såpass transistorbiten kille som jag själv får lägga fram diverse kvasiofilosofiska inlägg och diskutera med de mest rörbitna utan att man tappar respekten för varandras inställningar, ja då trivs man verkligen, tack skall ni ha, detta är ett föredömme när det gäller dessa diskutioner.

Hoppas att det håler i sig.

Vad är det man fastnar för hos rör fröstärkare genrellt, är det något man kan sätta ord på, eller är det som med mycket annat en fråga om känsla ?

jag svara på den givna motfrågan iinan den kommer : )

Jag gillar det kliniska och snärtiga samt kraften hos transistorer, de brutala effekter man kan få ur dessa, även en del rent praktiska fördelar föreligger, lätta små robusta lösningar, smidigt och bra kontroll.

Javisst, men detta kan du hitta hos rörkonstruktioner också, säger säkert en del av er då, och kanske är det så, men jag har inte sett några kandidater bra nog att ta platserna som slutsteg i min nuvarande setup, än, och troligtvis kommer det så förbli ett tag framöver.

Men jag är å andra sidan inte helt normal heller...

Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/11/20 :  13:03:45  Show Profile Send new order a Private Message
För att svara dig Martinsson.I min åsikt så spelar en bra rörkonstruktion på ett för mig naturligt och trovärdigt sätt.Speciellt röster och generellt de högre registren är i mitt tycke fantastiska på en bra rörförstärkare.En transistorförstärkare låter hårt och stelt,kanske livlöst t.o.m om man ska generalisera lite.Därför föredrar jag rör.Men kanske finns det en transistorkonstruktion som kan matcha detta?Jag betvivlar men säker kan man aldrig vara.

mvh/n.o
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/11/20 :  13:15:57  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
En transistorförstärkare låter hårt och stelt,kanske livlöst t.o.m om man ska generalisera lite.Därför föredrar jag rör.Men kanske finns det en transistorkonstruktion som kan matcha detta?Jag betvivlar men säker kan man aldrig vara.

En bra konstruerad transistorförstärkare låter inte hårt och stelt. Det finns många exempel på dessa, tex modeller från Lavardin, Naim, Audia, Musical Fidelity etc. Det är lika mycket en generalisering som inte är sann som det att rörförstärkare låter luddigt och odynamiskt.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/20 :  15:14:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
undantagen bekräftar regeln som man säger, och visst måste man få genrealisera, annars blir det ju fantastiskt svårt sånt här.

Tack för svaret new order (blue monday), är det detta som man faller för ? kanske mer än man faller för transistorns företräden ?

Något man kan undra över är ju varför man inte ser fler studios som driver sina monitorer med rörsteg, rätta mig om jag har fel, men är det inte så att flertalet kör med transistorsteg ?

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/11/20 :  15:46:13  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Något man kan undra över är ju varför man inte ser fler studios som driver sina monitorer med rörsteg, rätta mig om jag har fel, men är det inte så att flertalet kör med transistorsteg ?

Ahaa, är det därför cd-inspelningarna låter som de gör........

Skämt å sido, men att generalisera egenskaperna ger ju ingen rättvisa.

Jag har testat både rör och transistorer till min Quadar, och det som oftast skiljer är återgivningen av rösterna, de låter lite bättre med rör helt enkelt, men trissestegen funkar också.

Kan väl säga att jag har stött på vissa transistorkonstruktioner som låtit bättre än somliga rörbyggen.

Så undvik skyglappar och gamla fördommar.....

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/11/20 :  16:29:52  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Något man kan undra över är ju varför man inte ser fler studios som driver sina monitorer med rörsteg, rätta mig om jag har fel, men är det inte så att flertalet kör med transistorsteg

Om jag inte minns fel så använder LSO rörslutsteg(EAR)
och Quad electrostater till kontrollyssning.Men det är ju bara en enda förstås

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/20 :  17:44:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
En bra konstruerad transistorförstärkare låter inte hårt och stelt.
quote:
Det är lika mycket en generalisering som inte är sann som det att rörförstärkare låter luddigt och odynamiskt.
Håller med helt här. En bra förstärkare är - en bra förstärkare. Jag skiter högaktningsfullt i vilka förstärkande element som använts.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/11/20 :  18:01:12  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag tillhör den avart av Hifi-intresserade som är speciellt begeistrad av den magiska ljudåtergivningen. Jag har i veckan varit och lyssnat på Martin Logan Vantage, drivna av Ayre-elektronik av näst värsta sorten, magi!! Sedan har jag varit och lyssnat på JBL Array 1400, drivna av Burmester-elektronik av hög karat, magi igen!! Det finns alltså transistor-konstruktioner som spelar himmelskt, dessvärre är prislappen ofta sex-siffrig. Vill man ha magi för mindre prislappar så verkar lättdrivna högtalare (läs horn) tillsammans med enkla men välbyggda rörförstärkare vara en bättre väg.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/20 :  18:21:37  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:

jadu.. Är NÅGON undrande om hur "studios" ser oss som sysslar med hifi så råder jag er att gå in och diskutera en aning med dom generellt sett på typ forum avsedda för studiofolk..

Efter en liten stund där så inser man varför inspelningarna låter som dom gör. Samt den i stort sett totala ointressebild som dom förmedlar för sitt jobbs ljudande alster.....

Så att ha studiofolk som reference är ett bra sätt att visa man inget sett om dessa personers almänna generella synsätt om ljud osv..Dom är verkligen i gemen totalt ointreserade av vilket ljud dom släpper ifrån sig.. Huvudsaken det lirar fint per typ mp3 eller radio...kolla gärna själva så inser ni snart saker o ting i detta ämne....

Så vilken stärkare som just dom använder är nog mer en bekvämlighetsfråga än typfråga.. Dom skiter ändå i hur sakerna blir i slutänden stort sett......

Några få få har intresse.. Dom flesta anser oss vara enbart nördar

men intresant är att rören finns däremot på live scenerna för att få "rätt sång" i burkarna......

Sedan delar k´jag åsikten om att rör eller transistorer.. Dom kan vilken typ det än är låta dåligt. eller bra.. Där är inte allt liksidigt..

Sedan passar vissa musiktyper bättre med den ena ibland.. o den andra typen ibland.. osv osv...

Det finns ingen absolut Sanning som många vill få det till..

Edit
Här kan ni logga in.. Ställ lite frågor runt om inspelandet och ljudkvalitet osv.. utrustning.. ja.. fråga runt lite.. Sedan kan ni ta o fundera till lite över om det är så underligt att ljudkvaliteten är som den är på den nästa cd skiva ni köper av en modern typ Daglig radio pop...

http://forum.studio.se/

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/11/20 19:43:46
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000