Author |
Topic |
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 19:23:05
|
quote: det naturliga i klangen är ett tillägg i form av distorsion. Så är det bara.
En mycket vanlig tolkning men jag är inte så säker på att det är korrekt förstås.
En erfarenhet jag har talar nämligen starkt emot detta. Ju linjärare man kan bygga en rörförstärkare, desto bättre låter den! Alltså, ju mindre man har av den "trevliga distortionen" desto bättre låter det. Verkar det inte konstigt?
Detta gäller så länge man bygger enkla kretsar utan motkoppling. Motkoppling kan både förbättra och försämra och det är nog snarast den egenheten som förklarar skillnaderna än vilken typ av förstärkande element man använder. |
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 19:42:41
|
Man behöver två typer av förstärkare: en push/pull för att stilla sitt rock'n'roll-behov och en SET för stilla sitt blödande hjärta. |
Snoogens |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 20:57:27
|
Nu generaliseras det, det finns "finspelande" Push-Pull förstärkare också, jag tänker nu på vissa med "små" effekter |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 21:58:06
|
Det är svårt att inte generalisera, men det är ett annat ämne.
Jag håller med dig Erik, visst finns det push/pullare som kommer mycket mycket nära SET. Jag har en själv. Ville mest spexa till det lite i ovanstående inlägg. |
Snoogens |
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 22:37:50
|
Akkelius,
jag vet inte hur jag kan bevisa att jag lyssnat på en hel del i mina dagar, men om det är som nån sorts "bevis" så var jag på HiFi mässan i Köpenhamn för 3 år sedan, jag var på CES förra året (tack Swedish Statement och Vitus/Jorma för de 4 timmarna - kanon), jag har varit på mässan i Stockholm några gånger och jag har haft förmånen att besöka 4st rejäla high-end butiker när jag bodde i USA för 6 år sedan. (upplevelsen från Dynaudio's Evidence är fortfarande ett fint minne).
De rörsteg jag lyssnat på genom åren (det är nog en 10-15 modeller nu) har alla haft exakt samma grundskillnad mot en diskret, dvs jag tycker att de gör allting för mjukt. Jag gillar iofs en mjuk och lite mysig/varm karaktär framför det extremt kalla/analytiska och råa) men det som JAG tycker rör-stegen gör fel är just det. Det blir FÖR mysigt. Det är bra - men inte rätt i mina öron.
Men jag bevisas gärna fel. En annan sak som jag tycker är trist är att de kroknar när det krävs rejält med grepp. Jag misstänker att om Swedish Statement anläggningen jag lyssnade på i vegas under CES hade kunnats köra i ett A/b test, Beowulfarna mot en 25W Shanling rör-steg så hade man förmodligen kräkts på Shanling stegen.....
Om vi bortser från effektbristen som är påtaglig i en rörkonstruktion, så hade jag gärna provlyssnat ett bra Rörsteg på nånting som är kallt och analytiskt, tex Focals Grande Utopia Be. Skulle vara kul att se om de kunde "ta ut varann".
mvh Jonas |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 07:39:48
|
En rörförstärkare kan låta precis hur som helst, det hela är upp till konstruktören. Tyvärr är det så att merparten av rörförstärkarna på marknaden idag besitter ett "övergosigt" ljud. Och jag kan hålla med om, att det ljudet är trist och intetsägande. Men det behöver inte vara så! Det är som jag påpekat upp till konstruktören. |
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 08:11:37
|
Men kan man enas om att vi måste generalisera, jag vet att det inte är populärt.
Jag försöker mig på följande uttalande och räknar inte med att alla håller med :
Genomsnittet av alla förekommande transistorförstärkare låter som regel hårdare och kallare än genomsnittet av alla förekommande rörförstärkare.
Enligt samma upplägg gäller även att transistorförstärkare är effektstarkare än motsvarande rör.
Med detta spelar ingen roll alls! Då det är lyssnaren som avgör.
Undantag finns givetvis i bägge fallen, säkerligen rätt många också, konstigt vore det väl annars, eller hur ?
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 08:39:55
|
Detta är en sanning med modifikation och gäller de flesta alster på marknaden idag. Men jag kan med lätthet konstruera en rörförstärkare som låter lika kallt och hårt som en,en,en, Nej inget namn! |
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 09:17:04
|
Hmm, "Genomsnittet av alla förekommande transistorförstärkare låter som regel hårdare och kallare än genomsnittet av alla förekommande rörförstärkare." tycker jag låter som en tumregel att i genomsnitt så låter inget särskilt bra. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 21:06:46
|
Erik Andersson :
quote: Detta är en sanning med modifikation och gäller de flesta alster på marknaden idag. Men jag kan med lätthet konstruera en rörförstärkare som låter lika kallt och hårt som en,en,en, Nej inget namn!
Du ser, det är inte lätt : ) och jag har ingen anledning att misstro dig vad det gäller dina kunskaper.
Jag misstänker dock att man inte kan lura fram det "röriga" i en transistorkonstruktion hur som helst, men min brist kunskaper lämnar mig i spekulation misstankar.
Harry up :
quote: ...tycker jag låter som en tumregel att i genomsnitt så låter inget särskilt bra.
Det kan man ju tycka, jag valde dessa ord för att inte snubbla dit och mena på att det ena överglänser det andra, och ta focus från vad jag försökte få fram, generellt sett alltså : )
Jag själv tycker om det kalla och hårda, eller ja, fasen det är inte lätt sånt här... |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2006/11/24 : 11:39:16
|
Jah har 30 watts rör förstärkare det räcker till i ett vardags rum på 20 kvadrat meter. jag kan spela så högt att grannarna klagar. Att rör saknar effekt är bara gallematias från folk som inte lyssnat men som har åsikter. Ljud blir inte alltid bättre med många watt. I så fall skulle alla anse att Cerwin Vega med klass D-förstärkare med fläktar var världens bästa Hi-Fi. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2006/11/24 : 22:21:02
|
quote: Att rör saknar effekt är bara gallematias från folk som inte lyssnat men som har åsikter.
Rör har precis lika mkt effekt som vilken annan typ av konstruktion som helst, andra påståenden är bara gallematias från folk som inte förstått men som har åsikter, vad jag menar med detta är att rörwatt är watt, precis om alla andra watt.
quote: Ljud blir inte alltid bättre med många watt. I så fall skulle alla anse att Cerwin Vega med klass D-förstärkare med fläktar var världens bästa Hi-Fi.
Ja detta skulle nog ha vissa behövliga kvaliteér som många "fina" system saknar, men på samma sätt även en del brister.
Inget illa menat med något av detta poppen, jag ser att det lätt kan tolkas så, men jag vill itne att du tar illa upp. |
Edited by - martinsson on 2006/11/25 13:38:05 |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2006/11/24 : 23:04:59
|
Jag ser det så här, det finns bra konsturerade rörförstärkare som låter bra med bra kringutrustning i övrigt och lika är det med transistor förstärkare. När man har vädigt bra förstärkare som förvränger lite så krävs det mer av ex högtalare och kablar mm för att man skall få till helheten så att det inte drar snett ät något håll, mera bas eller diskant. Med hög upplösning i ett stort register och liten förvrängning så hörs rummets åverkan mycket tydligare och kan få väldigt missvisande upplevelser av bra gregor som man då uppfattar som dåligt. Så för att kunna säga om en produkt är bra eller dålig så måste man ha ett optimerat rum/högtalare som utgångspunkt. Visst kan man skaffa gregor efter ett vanligt rumm men då med en massa kompremisser på den dynamiska sidan(realistiska sidan). Att mäta sig till ett rum som man byggt för att bidra så lite som möjligt och sedan bygga en högtalare som presterar optimalt i dessa förhållandena först då kan man utan att ljuga börja bena ut vad som är bra eller dåligt med hjälp av människans örat, och det gäller nog att ha många öron som hör bra och har anlag för ton och takt som utverderare. Kanske blev lite off topic på slutet här men det får ni ha överseende med, men en sak är nog säkert det är nog många iklusive jag som tror sig veta vad som är bra eller dåliga hifiprodukter men huvudsaken är väll att man lär sig något nytt och kan kanske få till sitt hifi nirvana någon gång Trevlig helg på er kära medlemmar |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2006/11/25 : 10:06:19
|
Kunde inte låta bli att hålla taffsarna från tangentbordet när nu rumstorleken kom in i rörbilden. Jag har ett 60 m2 rum som jag fyller med 20+20 SET watt så det räcker och blir över. Högtalarna har en bra verkningsgrad det gör sitt. Jag har dock spelat med Von Schwieckert Vr3 med 87 db/m innan. det var fullt tillräckligt men de 20 watten var nog på väg att slutförbrukas i vissa passager. Dock aldrig så att förstärkaren bottnade. Kvar fanns allt man kunde önska i hörbart område. Den relevanta märkeffekten för njutbart lyssnande är inte avgörande. Jag har tidigare haft 2x300 Watt (VINCENT 991) i samma uppställning men någon praktisk skillnad märkte jag aldrig i volym men dock i kvalitet.
Min "njutningsvolym" tillfredställs gott och väl av rör.
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 12:51:56
|
Jag vet inte vad vi pratar om för "Rörhäckar" som är mjuka och gosiga.Jag har en helt annan erfarenhet där de rörforstärkare jag lyssnat på spelar med en otrolig briljans, klarhet och transparans som jag aldrig hört i en transistor förstärkare. Det är så knivskarpt det bara kan bli . Visst kringutrustning, läs Högtalare måste matcha.
Rörförstärkare typ McIntoch,Audio Research "efterliknar" ju medvetet"transistorljudet" och då blir det inte så bra. En ren SET förstärkare är i mitt tycke överlägsen, Exempelvis Andersson 750 med 6B4G ,den som säger den är beslöjad,gosig har nog vax i öronen. Det finns många liknande juveler, JJ är en annan .
MVH Lech |
Edited by - Lech on 2006/11/26 13:04:14 |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 13:32:35
|
Lech, Jag är ledsen att behöva rätta dig, men Triod 750 var en push-pull förstärkare utan motkoppling. Den var ett bevis på att det går att göra bra Push-pull förstärkare också, även om nu SET är en bättre väg att gå. Du nämnde Audio Research och jag vill i det sammanhanget nämna att de tillverkare transistorförstärkare på åttiotalet, D100, D110, D250 mm. Som tur är las detta projekt ned. Något mer uddlöst och platt ljud är omöjligt att framställa.
|
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 13:50:32
|
Kunskap ska men inte vara ledsen över Erik. (nu vet jag bättre.) Förstärkaren var hur som helst en av de bättre jag haft. Köpte den hos Olle Mårtensson Aligsås. En "biffig sak" kanske inte vacker med okapslade trafos men kraft var det
MVHH Lech |
Edited by - Lech on 2006/11/26 15:31:17 |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 14:25:12
|
Jo den var kraftig, 7,5 watt. |