HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 När är basen kass!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/08/22 :  13:37:19  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Ett fenomen som jag skulle vilja ha lite synpunkter på.Uppstår bara när jag spelar vinyl.Speciellt när jag sätter på vinylskivan.Med volym så ökar det givetvis.Pickupen hoppar ju upp och ner i spåret på den fjäderupphängda skivspelaren.Låter som basen far fram o tillbaks mellan ändlägena.Innan vibrationerna stabiliserar sig.Då slutar baskonens genomslagrörelse.Inget ovanligt i det i och för sig.
Men detta låter inte nice!Lite överdriven baskonsrörelse.Och jag är rädd att basen skadar sig.Vilket den kanske redan gjort.Och det är alltid i ena högisen.Kan reversa kanal på försteget men alltid samma högis som slår igenom.Har testat och bytat kanal på steget med samma resultat.
Litar på golvet så därför byter jag inte plats.Inte heller HT kablar då jag provat olika par istället.Upplever inget när jag spelar CD.
Känns som elementets upphängning sackat.Högisen är en 15 år gammal Snell typ CIV med 10" vifa modifierad fabriks.
Varför slår det inte igenom på bägge?

Min huvudsakliga fråga jag vill ställa är hur du upplevt när dina element lämnat in?.Själv har jag skurit en 15" celestion bas.Gick inte och rubba.Lämnade in den och fick den renoverad.Men där vet man ju!Sån här smygskit

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2006/10/29 22:04:01

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2006/08/22 :  13:57:39  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag är definitivt ingen vinyl-guru men kunde
rekommendera RIAA-vinylförsteg med rumble-filter.
Antar att ett filter på 10-15Hz (rumble) kunde få
bukt med problemet.
Bara konutslag i ena kanalen låter skumt, men vinyl är sådant
att ena kanalen styrs av rörelse upp-ned medan den
andra kanalen styrs av vänster-höger rörelse.
Kanske är det därför.

Martin
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/08/22 :  14:12:27  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tror att de styr diagonalt faktiskt, kanalerna alltså ( som X ). Personligen skulle jag gissa på att riaat har någon dum självsvägning på ena kanalen som triggas av den impuls du skapar när du släpper ner nålen. Fast jag kan inte det där så bra så vill egentiligen inte säga så mycket. Men du kan ju testa med ett annat RIAA om du har möjlighet? Det är ju alltid skoj om inte annat ;-)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

McEnroe

1486 Posts

Posted - 2006/08/22 :  15:46:45  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Dr.Nope!Ska se om jag inte kan låna en Riaa av en kompis.
MartinN!Kan även tänka mig det där låga filtret gör succe.
Ni får ursäkta att jag ändra topic
Ändrade även det här i mitt översta inlägg:
quote:
Och det är alltid i ena högisen

Istället för ena kanalen

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2006/08/22 15:53:42
Go to Top of Page

McEnroe

1486 Posts

Posted - 2006/10/29 :  13:03:21  Show Profile Send McEnroe a Private Message
quote:
Upplever inget när jag spelar CD.

Nu kommer genomslaget där också.Whitney Houstons CD"My love is your love" och just den låten.Innehåller en styggebas som Snellen inte diggar.Högtalarna klarar vanlig musik rakt upp(kl1).Det har den alltid klarat.Med Whitney slår ena högisen igenom vid kl11.
När vet man att basen är kass?
Har kört med fel säkringar i Snellarna 2ggr då det bränt nåt slutrör.Om det nu gjort åverkan så jag hör det.Kan det vara att det skapats nån grad i cylindern som gör att den inte är villig att ge mer än 95% av sin rörelse?
Eller har nåt rumble filter i delningsfiltret fått sig lite däng så den får i sig nåra låga hertz den inte kan hantera lika bra som den andra högisen?
Delningsfilter eller element?
Fick lite deja vu av "fladderfenomentråden"
Tacksam för svar!

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2006/10/29 13:13:18
Go to Top of Page

McEnroe

1486 Posts

Posted - 2006/10/29 :  21:46:18  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Tycker att genomslaget kommer fram mer och mer.Nånting blir gradvis sämre.Dom senaste månaderna.
Funderar på om magneten inte kan hålla tillbaka när elementet gör hastiga rörelser.
Mina uppgraderingar kanske får Snellarna och svettas
Kan nånting ha lossnat i högtalaren som kommer i kläm när konen kommer till ett visst läge.
Börjar bli läge att gräva sig in
Hittar jag en skruv på elementet?
Lite sot på delningsfiltret?
Vad kan man mer upptäcka?

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6798 Posts

Posted - 2006/10/30 :  10:51:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det känns som om det kan vara något med delningsfiltert som spökar i och med att det är ena högtalaren som bråkar, kolla upp det snarast annars kommer följd skador på resten och kan det smaka mer än det kostar.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/30 :  12:42:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Koppla in ett av DIY stegen o ge fullgas , sen sticker du ut o köper nytt.
Problemet löst

Jag kände väl på konerna när jag var där o nått direkt missljud finns inte om jag minns rätt. Den högra talaren bottnar ganska mycket snabbare än den vänstra om man skruvar upp så 17 vet om det inte är elementet som är på väg att ge upp. Om spidern har släppt så kan det väl ge liknande problem ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

McEnroe

1486 Posts

Posted - 2006/11/26 :  04:08:21  Show Profile Send McEnroe a Private Message

Nästan Johan!Kör biampat som sagt och högisskrället får verkligen bekänna färg.Så pass att det oranga släppt från konen vilket gett genomslag i basen.Så man får väl limma och hålla tummarna tills imorgon

Inget som hade rökt från deln.filtret tack och lov 24 db/oktavs

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2006/11/26 04:09:52
Go to Top of Page

McEnroe

1486 Posts

Posted - 2006/11/26 :  11:35:02  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Då var det problemet löst
En lagning som gav mersmak.Nu när konen följer med tillbaka fick jag ett bättre stöd i musiken.Och det blev så mycket roligare att lyssna igen.
Sitter dock och funderar på om den andra basen skulle få en förberedande behandling med limmet.Och om den är lite lös den med.
Det går kanske att spela IM ändå
SLUT!

I was talking to myself!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/11/26 :  11:48:26  Show Profile Send esl a Private Message
Det limmet som du limmar med skall inte vara av för dålig kvalitet!
Sen undrar jag hur du burit dig åt för att få spidern att lossna från första början??
Spelar du högt i basen?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/26 :  14:14:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Högtalarna är till åren kommna men jag håller med att spidern släpper sällan. kontaktlim är väl det bästa man kan limma med.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/11/26 14:15:07
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000