HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför gillar inte Svenskar rörhifi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:03:48  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
En recenscent skriver ALDRIG ner en mycket dyr produkt. Det har jag aldrig uppmärksammat under mina c:a 30 år i branschen. Det skadar
marknaden rent allmänt. Och det gör det! Men dylik smöjrja som
Wavac måste uppmärksamans för vad det är. På sådana här belopp är det det fråga om rent bedrägeri!!!!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:48:40  Show Profile Send Breddan a Private Message
Det är kul att få lite respons. Ser i din signatur att du har erfarenhet av rörbyggen. Och säger du att de har gjort de dåligt så borde de har gjort det med! Tar och skickar ett helt annonymt mail till de.(sjävlklart utan att nämna något/någon från denna tråd.) och ser vad jag får för svar. Hur de kan motivera att steget ska vara värd alla de pengarna. Om de blåljuger i ansiktet på mig, om de är ärliga om att det är "bedrägeri" eller om de bara verkar vara okunniga. Det hade varit rätt kul att få veta va?

Se mig som jobbig om ni vill. Ser mig själv mest som intresserad

"less is MORE" "MORE is better"

Edited by - Breddan on 2006/11/13 19:50:44
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:54:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
En recenscent skriver ALDRIG ner en mycket dyr produkt. Det har jag aldrig uppmärksammat under mina c:a 30 år i branschen.

Då är det väl läge att du börjar läsa Stereophile Erik.
JA brukar klargöra när han inte gillar en produkt, som inte mäter bra.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:55:28  Show Profile Send Breddan a Private Message
Vet ej om jag orkar gå 43mil ;) men nästa gång jag kommer till sthlm ska jag verkligen försöka ta mig dit! Eller om jag säljer min primare och gör total rokad och köper en kina rör stärkare. Fast undra hur glad mina föräldrar blir då vi renoverar gammla tvättstugan som ska bli mitt rum. Och när vi nu dragit in golvvärme för dryga 30papp och den lär aldrig behövas när man får värmen av rören.

Och sedan "via kompetenta golvare". Borde ju spela på stativare då de är den riktiga utmaning + att det systemet är helt annorlunda ifrån det jag sitter på idag. Sitter på primare i20 och b&w 705. Det är som att testköra gocart när man funderar på att skaffa bil =D

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:05:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Eriks konstruktioner hittar du säkert i Sundsvall också Breddan. Edison och Audion är rätt vanliga hos ljudfreaks både i Sverige och utomlands.

Hur mycket värme blir det av rör? Du verkar ha betydande erfarenheter som vi andra inte lyckats skaffa oss när det gäller värmeutvecklingen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:09:41  Show Profile Send Breddan a Private Message
Det är iaf vad alla har sagt till mig att de blir varma som attan. Fast det är väl skillnad på modell till modell också. Men har man ett steg/förstärkare som drar 200-300w men lämnar kanske 2x45 måste det vara många watt som går upp i värme.

Edited by - Breddan on 2006/11/13 20:12:02
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:12:32  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Zalve: Jag har läst stereophile. Om något dyrt skrivs ner där är det ren olyckshändelse. Jag tappade helt förtroendet för denna publikation när vi fick en av våra förstärkare uppskriven till
skyarna trots att den var totalt okänd i USA vid denna tidpunkt.
Anledningen till detta goda omnämnande var att testaren kände
importören av våra produkter mao ett kompisförhållande. Är detta
ett magasin att lita på? Det anser inte jag!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:12:35  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Breddan: Melody sp3 blir inte speciellt varm, typ som en NAD eller Rotel om man lägger handflatan emot. Vi körde den hårt i en hel dag på den redan så varma Göteborgsmässan.

Snoogens
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:13:07  Show Profile Send Snoop a Private Message
Min tycker jag inte blir så fasligt varm.

Jämför jag med Zeberg Audio AD-2 som är en klass a trisse stärkare så är den många gånger varmare.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:23:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag körde triampat med klass A trissesteg förr - det blev VARMT!!!
Sen har man ju känt på Vitus, Krell med flera trissesteg - de blir grisigt varma.
(Faktiskt även Lamm som du postade mätningar på Breddan. )

Värmeutvecklingen har inte så mycket att göra med rör kontra transistorer, snarare med typen av koppling.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:27:24  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Breddan,Breddan släng alla faktablad i arkiv 13 dvs skräpkorgen och ge dig ut och lyssna på lite rörförstärkare och bilda dig en egen uppfattning med det sinne som upptar ljudvågor börja tro på dig själv och inte vad andra skriver och tycker.

Rekomenderar att du läser tråden hemma hos time så kanske du kan få lite insperation att testa lite rör och effektiva högtalare någon gång i framtiden.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:32:08  Show Profile Send Breddan a Private Message
Som jag sa tidigare: Predika om satanism inför livets ord. ^^

Bra att stärkaren inte får världens värme. Men det ska inte behöva påverka valet om jag bestämmer mig för att köpa en. Helst vill jag ha klass A då. För antar att det bara blir till att kasta Behemoth skivorna tillsammans med de andra pappren till arkiv 13. Läste tidigare i tråden om att det var en som hade lite problem med baskaggarna och rör.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:32:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En länk kan vi väl kosta på oss när nu tråden om besöket hos Time kom upp.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33512

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:43:28  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Tack Bernt,

En annan intressant tråd är hemma hos Bo Hansson,den tråden kan vara intressant och kan kanske väcka intresse för rörförstärkare och effektiva högtalare.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51233

Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2006/11/13 :  21:05:00  Show Profile Send Breddan a Private Message
Men ta de lugnt grabbs! Nog för att jag var rätt offtopic så ska vi väl inte dra ut på en cykeltur =D ? jag menar. det är så halt ute. Nu pratar vi rör + högeffektiva högtalare. Båda är oftast dyrarare än vad medelsvensson har råd med. Och högeffektiva högtalare har inte välrdens WAF. Jag själv skulle gjärna ha ett par, Horn är riktigt sexiga men däremot blir de ganska mycket förstora för mitt 3mx3m rum =(.

Kanske går steget längre och säger: Vi på forumet kanske borde utvecka ett par högeffektiva högtalare + integrerad Rörförstärkare. HFLS1 kanske behöver en mer effektiv broder? =D=D

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/11/13 :  21:06:56  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Kanske går steget längre och säger: Vi på forumet kanske borde utvecka ett par högeffektiva högtalare + integrerad Rörförstärkare. HFLS1 kanske behöver en mer effektiv broder? =D=D

Tokbra idé

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2006/11/13 :  21:07:06  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag tänkte att jag skulle sticka emellan med en liten replik här.

En bra förstärkare är en bra förstärkare, oavsett konstruktionsprincip.
Vilket man sedan föredrar är väl som Korea.

Moderna rörförstärkare är sällan påtagligt "rörljudande", i den gamla uppfattningen, i vilket fall inte de jag lyssnat på, och framförallt inte de jag lyssnar på just nu.
Även om jag själv inte har ett dugg emot den "gamla" skolan i rörljud.

En modern rörförstärkare klarar utan vidare att driva även "tröga" högtalare.

Anpassningen av sin rigg, alltså till ingående apparater och dess inbördes tillpassning, är betydligt viktigare än att ha den ena eller andra konstruktionen framför den andra.
Det gäller för övrigt generellt, enligt mig.

Sedan tycker jag att vi alla kan lära av de rörrävarna (vilket j-vla ord) som finns här på forumet. Jag tänker främst på Erik, Bo och Bernt. Oavsett om vi håller med dem i allt eller bara till en del, eller till och med inte alls, så är det erfaret folk som är genuint insatta i rörteknologi.

Till sist för att svara mer påtagligt på Akkelis Audio:s fråga så tror jag inte att Svenska HIFI entusiaster inte gillar rör.

Det gör vi!

Däremot så är nog Voodolandet rätt stort när det gäller rörelektronik, och fördomarna ännu större.
Det tar lång tid att få bort dem, och dessutom så är många fördomar inte alls fördomar, eftersom en del äldre rörelektronik låter som fördomarna är beskrivna, och en del undermåligt konstruerad teknik från idag inte gör saken ett dugg bättre.

Bättring kan dock skönjas: vi får mer och mer prisvänlig rörelektronik, samtidigt som många tillverkare tar fasta på konstruktionsprocessen. Alltså noggrannare tillverkning, vilket inte alltid vart fallet, utlokaliserang av tillverkningen som ger prisvänlighet, samt ett, vill jag påstå, ökat intresse för rörelektronik. Kanske pga. dess sk. underground status. I det fallet ställer jag mig dock tvekande, men i alla fall.

Snarare att drivtsäkerheten och ljudkvaliten har ökat samtidigt som priserna börjar hamna på någorlunda rimlig nivå.

Det sista påståendet tror jag är viktigare än svamlandet om vilket som låter bättre än det andra.

För att återvända till starten, nåja, i någorlunda fall;
En bra förstärkare är en bra förstärkare.

Och nej, jag tror inte att vi i Sverige uppskattar rör mindre än någonannastans.

Vad vi ser är en mer uppmärksamad attityd till rörelektronik, och denna tråd är ett mycket fint exempel på detta.

Jisses, vad jag blir långrandig hela tiden.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2006/11/13 21:10:11
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/11/13 :  21:10:45  Show Profile Send ohmega a Private Message
Klipsch har ju högtalare som är lättdrivna..och dessa är väl inte små...men knappast kubikmeterstora heller. Har dock inte lyssnat på dom.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/11/13 :  21:11:14  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
"Båda är oftast dyrarare än vad medelsvensson har råd med."

Den icke-Hifi-intresserade lär inte ens lägga 3000:- på en tvåkanals-förstärkare vare sig det är trissor eller rör. En Audion Sterling (beg): 4000:- och ett par Omega Super 3 BPC (Demo hos audio concept) för 6000:- blir totalt 10000:-. Detta är de flesta som är intresserade redo att lägga ut.

Finishen på Omega är heller inte att leka med:

Snoogens
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/13 :  21:17:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag reagerar lite på snacket om "Predika om satanism inför livets ord", jag förstår inte vilket som är vilket. Egentligen är det helt ointressant om det är rör eller trissor som spelar, bara det låter bra. Tycker akktustakki gjorde ett vettigt inlägg, "En bra förstärkare är en bra förstärkare, oavsett konstruktionsprincip."

Själv kör jag rören fullregister och stöttar i basen med trissor.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/11/13 :  21:18:53  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Ett par Chaconne II från Rauna är inte heller helt fel kombinerat med en rörförstärkare.

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/11/13 :  21:38:46  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Själv kör jag rören fullregister och stöttar i basen med trissor.

Så gör även jag, rör till Quad ESL 63, som är trögdrivna, och trissor till dipolbasar, trissorna ger sig före rören .

Breddan, det finns säkert rörstärkare på din hemort, ta en lyssning och kom åter med vad du tyckte....

Jag ser inget motsattsförhållande rör/transistor, det är konstruktionen som avgör om det ska bli ett njutbart resultat

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/13 :  21:41:32  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Visst borde man kunna mäta sig till hur bra en konstruktion är, dvs om man har klart för sig hur kraven på densamma ser ut, det ena är inte mkt värt utan det andra.

Sedan har vi ju det här med att mätningar i vissa fall betraktas med i det närmaste religös vördnad, och i andra fall ses det mest som ett obehag, och lik förbaskat så har man lika kul ändå.

Jag är för mätningar, dvs sålänge man kan göra kopplingen mellan siffrorna och de intryck man får av dem, detta är grundläggande, alternativt så kan man strunta i dem helt och hållet och bara lita på sin hörsel som defakto är slutstationen för all tekniska trolleritrick som uppfinns hela tiden, och återigen så sitter vi där allihopa och skriker om vad som är rätt och fel, lita på era sinnen men förkasta inte allt arbete som lagts ner.

För att dra en alternativ variant om de berömda träden som faller i skogen, om folk har blivit blåsta men ändå är toknöjda, har dom då blivit blåsta ?

Jag anser att en del som tillverkas inom hifi genren långt ifrån handlar om ljudet utam mer om prestige, desutom skall det vara ett jäkla daltande med det hela tiden, folk köper fina förstärkare för dyra pengar som vips kan elda upp deras minst lika dyra högtalare och ingen vågar ge produkterna skulden om det skulle hända, vilken drömindustri.

Och sedna när blev ljudet bättre av den där 20mm tjocka borstade aluminumfronten med fräcka blåa lysdioder och kromaterade reglage, och tänk så dyr den är, den måste vara bra, återigen, vilken drömindustri, och bäst av allt, det är det inte är mätbart så risken att någon klagar är minimal : )

Sådär *phew* det kändes skönt, det var mina fördommar det.

Jag tror att hifi är 80% känsla, 20% sunt fönuft och detta är till 100% riktigt kul, oavsett rör eller transistor, brostad alu, trä eller pressat plåt.

*ursäkta urspårningen*

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2006/11/13 :  21:44:51  Show Profile Send Breddan a Private Message
Okej. Visst, det är möjligt. Men formulerade kanske lite dumt med vad medelsvensson är redo på att lägga ut.

Predika satnaisma för livetsord. Då syftar jag på att man talar för satansimen inför den djupt religösa sekten

Edited by - Breddan on 2006/11/13 21:54:04
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/13 :  21:58:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Och vad tror sekten på i det här fallet? Transistorer eller rör? Jag tror de flesta här har haft båda.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000