HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför gillar inte Svenskar rörhifi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2006/07/17 :  15:05:36  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag vet. Pratade med dig i telefon för ca 2 år sedan om just den.
Skulle köpa rör av dig, men i samma veva blev det ett gruppköp här på forumet.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/07/17 :  19:10:08  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Vad lyssnar du då på för musik!

Lite av varje inom den elektroniska genren, covenant, vnv-nation, stich, red cell, infected mushrom, delerium, front line assembly, autechre, dj teebee, för att nämna några som jag kommer på rakt av, men listan är bra mkt mer omfattande än såhär.

Visst händer det ibland att Tori Amos och regina lund dycker upp, likså en hel del skön "world music" men tyngden ligger på elektronika, vilket kan vara mkt krävande att återge när det gäller dynamik och renhet samt precision.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/17 :  19:15:16  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Oj!
Jag tror vi två är i olika världar!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/07/17 :  19:23:50  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Visst är det härligt med denna mångfald, jag hyllar den, en sak har dock alla gemensamt, oavsett teknik och musik val, nämligen intresset för det universellt gångbara, musiken!

Hur vi än tar oss dit, vikla vägar vi än väljer att gå så har vi särkert lika kul allihopa.

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/04 :  13:59:41  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Egentligen borde alla här uppe välja rörkonstruktioner.
Jag har precis varit i Spanien och där behövdes då inget värmetillskott.
Inte för det gör det här nu heller förvisso, men i de kalla och mörka vintermånaderna är det oslagbart, som att sitta framför brasan.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/08/04 :  14:05:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
i de kalla och mörka vintermånaderna är det oslagbart, som att sitta framför brasan.

...men just nu är jag glad att ha en transistorförstärkare, det är varmt så det räcker!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/04 :  14:58:02  Show Profile Send mayro a Private Message

Om jag säger så här nu. Sedan mitt första inlägg här i tråden så har jag fått mig en rejäl läxa som ännu har svårt att sjunka in i mitt huvud.
men jag tror vi i Sverige har levt och lever med en rasande massa fördommar om rörhifi.
Dessa fördommar kommer ifrån förmodligen dåligt komponerade shower eller demorum här och där.

Sedan har vi lite av "nördfaktorn" som många som lirat lågeffektgrejor fått hos många.. ev PGA av det lirat horn och jazz mest genom åren..Samt att vinylen som nu är "rumsren" igen alltid varit dessa lyssnares nirvana..

Så just rör har mer förknippats med "riktiga jazzentisiuaster" och inte riktigt detsamma som "vi andra"...Som lirat allt..
OBS lite hårt draget generellt här.. Så inget elakt menat...

Detta samt en del misslyckade ev egna köp där man trott rören skulle skänka atomatiskt nirvana till köparen lyssnaren via nån slags mjukgörare eller ljudgud. Ja detta skapade ett rykte som även jag fallit in i i mitt tänkande till och från.. oftast "till" tyvärr skall erkännas..

Så tror jag det är. och inget verkar vara mer felaktigt i mina ögon idag helt ärligt.

En till komponent tillkommer nog uppepå detta. Det är att man inte ofta använt högtalare som KAN spela ut rörens förmågor till fullo av olika skäl. idag börjar burkarna i gemen bli generellt sett mer lätta att driva. och därmed öppnas dörrarna för rören att på bredare front kliva fram..

En oro jag känner är att folk nu bara springer åstad och köper saker och blir besvikna.. men förhoppningsvis så kan detta förhidras till stor del då dessa erfarna rörkiller finns här ute med oss ovanare och kan ge oss råd och stöd i våra funderingar..

Förlåt detta blev långt.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/08/04 :  19:13:50  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
mayro.jag håller med till stor del, men konstaterar att de flesta som är mot rörförstärkare, aldrig har gett en bra kombination av förstärkare och passande högtalare en ärlig chans. Man lutar sig mer mot floskler som " rörförstärkre är för såna som gillar distorsion, rörförstärkare blir väldigt varma (trots att bortkylda effekten är mycket lägre än i stora transistorsteg), rörförstärkare kan inte återge bastoner o.s.v. Det verkar som vissa människor inte vill eller vågar lyssna ingående på en bra rörkombination.

Att rör och horn skulle fungera enbart med jazzmusik är en annan floskel, själv lyssnar jag på klassiskt, men flera av mina vänner har modern pop och rock och dunka-dunka musik som fungerar väl ihop med rörelektronik.

Bra rörelektronik har begränsad uteffekt. Det är inget man tänker på i den praktiska lyssningen eftersom "upplösning och kontrast" är så bra att man inte behöver spela starkt för att höra. Det kanske sparar hörseln så vi kan njuta av musik även när vi kommit upp i ålder.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/04 :  20:27:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Att rör och horn skulle fungera enbart med jazzmusik är en annan floskel
Jag gillar att spela rejält högt emellanåt. Några av de absolut tyngsta "manglingarna" jag varit med om över huvud taget var just med klena triodsteg (8 watt och liknande) och högeffektiva horn. Att spisa Yello på Time´s grejer t.ex kan vara något rent djävulskt. Men där drivs ju i och för sig bashornen med trissor.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/08/05 :  00:09:44  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Vad horn gör för högtalare gör transistorn för förstärkarna :)

Glimten i ögat givetivs, men ett par fina hornhögtalare kan väcka liv i det mesta, oavsett vad de drivs av, min åsikt och en helt annat diskution.

En bra förstärkare, oavsett typ, skall ha förmågan att fömedla det som krävs, oavsett val av högtalarkonstruktion (horn eller ej).

Edited by - martinsson on 2006/08/05 00:15:21
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/05 :  01:32:56  Show Profile Send mayro a Private Message
Det där du säger Bo H om att man inte behöver spela så högt stämmer väl faktiskt även här.. På nåt underlige sätt fylls rummet ut med toner som rent är överallt på nåt sätt.. och det gör att det KÄNNS högt fast det inte direkt är det ändå..knepigt det där att förklara om man inte hört det tror jag..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2006/08/05 :  17:57:18  Show Profile Send kme a Private Message
Dynamik med andra ord!
Mvh kme

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/08/05 :  18:24:40  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Allen Wright myntade begreppet ”Downward Dynamic Range” (DDR). Det är vad som tillåter oss att höra riktigt små ljud trots att starka ljud spelar samtidigt. Det är vad som tillåter omgivningen, rummet och naturliga bakgrundsljud att komma med på inspelningen och att höras vid uppspelningen. Allt enligt Allen.

Jag tycker att det är ett bra begrepp. Man behöver inte spela högt för att uppleva dynamik…

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2006/08/05 :  21:21:08  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
rörförstärkre är för såna som gillar distorsion

Oj vad man får höra detta ofta.

En bekant till mig har precis skaffat sig en rörförärkare (prima luna) och han är hur nöjd som helst jag fick nöjet att att hjälpa till när den skulle installeras.

Hur gick det jo han satt och garvade hur länge som helst och upprepade gång på gång hur bra det var trots att den ny. Efter en vecka och övertalan så kopplade han tillbaka till sin transistor förstärkare efter knappt halva låten klagade han över hur dåligt den förstärkaren lät. Det slutade mad att han gav bort sin transistor förstärkare till sin bror med orden "jag vill inte se den mer" .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/08/06 :  22:56:44  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
På nåt underlige sätt fylls rummet ut med toner som rent är överallt på nåt sätt.. och det gör att det KÄNNS högt fast det inte direkt är det ändå..

hmmm... låter som samma effekt som man kan få med en bra kompressor.

quote:
Allen Wright myntade begreppet ”Downward Dynamic Range” (DDR). Det är vad som tillåter oss att höra riktigt små ljud trots att starka ljud spelar samtidigt.

Låter också som något en kompressor skulle kunna åstadkomma, ljudet blir rikt, fylligt och mer detaljerat, tycker man, medans vad man faktiskt gör är att lyfta upp de svaga partierna och dämpa peakerna på ett mkt snyggt sätt, compressor/expander.

Dynamikbegränsning med andra ord, fast det kan upplevas som motsatsen.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/06 :  23:22:15  Show Profile Send mayro a Private Message
Hej hej
Varma hælsningar från Danmark.. Vi har gottat oss lite hær mrd bad o mat o en "lille en"

Martinson.
Skulle inte tro det va Jag tror man kænner igen komprition som van transistorlyssnare. Eller hur va?

Jaja. Ville bara morsa på er lite..

Nu skall det gottas vidare hær i vårt goa grannland..

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/08/06 :  23:27:40  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Nu skall det gottas vidare hær i vårt goa grannland..

Var bor du nånstans
Har själv kommit hem från Naestved i dag
Får ni tid över så kör till Knutenborgs safaripark också

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/07 :  09:48:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
En bra förstärkare, oavsett typ, skall ha förmågan att fömedla det som krävs, oavsett val av högtalarkonstruktion (horn eller ej).
Behövs inte. Det räcker att den kan förmedla det som krävs på det jag spelar på. Min förstärkare säckade fullständigt när vi spelade på Thiel CS6. Alltså blir Thiel CS6 ointressanta om jag vill spela OTL - och det vill jag, för med rätt högtalare är OTL i mitt tycke outstanding. Det är återigen fråga om att matcha ihop grejer som passar, det har vi hållit på med i X antal år nu.

Ville jag spela Thiel CS6 så skulle jag välja ett annat slutsteg som kan leverera massor med ström och då är det slut med finliret på lågnivå som LennArt var inne på. Allen Wrights "Downward Dynamic Range" är ett mycket bra begrepp och har näppeligen med kompression att göra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/08/07 :  09:53:45  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Det är återigen fråga om att matcha ihop grejer som passar, det har vi hållit på med i X antal år nu.

Där har vi knuten till det hela = matchning
Bra inlägg Bernt

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/07 :  09:58:34  Show Profile Send ohmega a Private Message
”Downward Dynamic Range” (DDR). .......borde väl vara samma sak som "upplösningsförmåga"?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/07 :  14:29:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja. Och just i det här området har vi single end triod-stegens hemmaplan - lågnivåupplösning. Mycket tysta partier i orkestermusik, en "smekning" med en visp på en cymbal, viskningar i bakgrunden, någon som smyger i inspelningslokalen...

Kan man spela riktigt lågt, knappt hörbart, på grejorna med full behållning? Och de ljud som är av den karaktären fast i ett större sammanhang - kommer de fram? Hör man det lätta slaget på en liten triangel mitt i ett crescendo från en symfoniorkester? Hör man hur rummet "andas" eller är det död tystnad i bakgrunden? Det här kan vara en påfallande skillnad i system, i ett system kommer detta fram, i ett annat inte. Precis som att ljuden måste vara starka nog för att nå över en tröskel. Då kan det bli TYST men det skulle det ju inte vara för det hördes ju tydligt i det där andra systemet. Personen som smyger genom rummet i Radka Toneff´s "The Moon Is a Harsh Mistress" är en klassiker för att skilja agnarna från vetet när det gäller upplösning. Det är rätt få anläggningar som klarar att få fram det. Men det finns på inspelningen.

Downward dynamic range.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/08/07 :  14:49:29  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Bernt: Exakt så!

Om man har möjligheten att uppleva dessa fenomen kan man också upptäcka skillnaden mellan olika produktioner. En del tycks vara gjorda med digital utrustning som helt sonika ”kapar av” alla ljud som ligger under en viss nivå. Och då blir det sådär tyst som det kanske inte ska vara redan på inspelningen. Jag gillar när rummet ”andas” i generalpausen – bra uttryck, förresten! – det är en del av atmosfären…

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/07 :  22:02:39  Show Profile Send mayro a Private Message

Bernt.. Ditt inlägg talar "samma språk" som jag uppfattar det som här hände. Och ändå finns det en massiv TUNG NYANSERAD bas som bygger fundament..Och gosse/gossar vilket fundament skall jag säga..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/08/08 :  08:16:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag läste på lite om Allen Wrights "Downward Dynamic Range" innan mitt tidigare inlägg, och har sedan dess läst vad jag kunde finna om detta på nätet, och jag står rättad för jag kan inte finna något om att begränsa mackrodynamiken för att lyfta fram mickrodynamiken, men det jag funnit att läsa framstår väldigt mycket som när man försöker förklara resultatet av en compressor/expander, och detta behöver ju inte vara något negativt om det medför ett bättre upplevt slutresultat.

Om ni har möjlighet att förklara så är jag lite nyfiken på varför detta uttryck uppträder mer frekvent i sammband med rör-förstärkare, åtminstone verkar det så då jag enbart settt detta uttryck i samband med rör-förstärkare och inte hos transistor steg (än så länge), är det inte så enkelt att det är en signal som skall replikeras, bara lite starkare, och borde inte ett bra transistorsteg fixa detta lika väl, och om inte så varför ?

Nu skall jag inte skriva mer om detta då jag inte har tillräckligt med erfarenhet i ämnet, jag menade mest att beskrivningen av DDR lät väldans likt den man får om man läser om fina kompressorers inverkan på signalen och jag hoppas jag inte trampat någon på fötterna i och med detta.

Edited by - martinsson on 2006/08/08 08:22:15
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/08 :  14:12:23  Show Profile Send mayro a Private Message
Martinsson.
Om högtalarna är konstruerade för att just drivas av dom egenskaper en viss typ av rörstärkare men även transistor kan ha. Ja då blir det ju "rätt" alldeles oavsett ju..

För att generellt säga rörförstärkare som "ett" begrepp blir lika fel som att lika generellt säga transistrostärkare och därmed ALLA skulle ha samma egenskaper. Dom har ju alla aldeles egna egenskaper.

Mina burkar ÄR ju tex konstruerade ifrån start med tanke på att dom SKALL ha egenskaper som just passar in ÄVEN för typ låga effekter via rörstärkare.. Därmed så passar ju sedan inte kanske varenda annan stärkare oavsett rör eller ej lika bra. Gäller ÄVEN rörstärkare som då trsnsistorer för att förtydliga lite....

Jaja. En hel del fördommar är nog vad vi lite till mans utrycker här...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000