Author |
Topic |
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 21:14:31
|
Dessutom har du ju dina verktyg nära till hands när de behövs Tobbe.....
|
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 21:32:35
|
Min erfarenhet är att slutresultatet är väldigt beroende på vilka högtalare du testar rör med. Det finns sådana där rör funkar väldigt bra och sådana där det blir lite si och så med ljudet.
Samspelet mellan högtalare och rörsteget är dessutom ganska komplext (har kloka män sagt till mig) så det är väldigt svårt att förutse slutresultatet. Man måste testa och då börjar "folk" dra sig för det och köper sand dito istället.
En annan parameter är vad vi som lyssnare tycker är viktigt. Kan vi tänka oss att ha överseende med någon enskild parameter för att vinna något speciellt eller är bra "medelvärde" viktigast? Det måste naturligtvis inte vara så men lite så där som en sjablon.
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 21:39:19
|
Ja vad ska man göra då man avnjuter Eric Bibb med "Where the green grass crows" Sedan Doug Macleod med "Unlonly" och sedan Lyrique Summit spela "lavava I suspirava" ifrån hifidelity skiva nr 52 på rätt hög volym och det bara spelar utan problem...Den sista låten där är en riktig stereoknäckare med "blås" som kan ge en hel del problem då grejorna inte håller ihop riktigt...
Jaja.. Kommer mer på min numera flyttade tråd ifrån "min resa" på bildtråd till systemtråd om allt som sker här och har skett... Idag har det varit lite provande av saker.. Så jag avaktar bara att "unbeliver" skall berätta nåt om vad vi gjort idag innan jag säger vad som sedan hänt tyvärr efter han åkt hem... Han missade "något" kan man LUGNT påstå...Hifi är inget som inte kan ge överaskningar hur mycket man än tror sig funnit "fram eller bak" på sitt ljud..Allt är kombinationer..Allt.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 02:53:30
|
quote: Nu har vi "rörfrälsta" gjort lite rör reklam. Kanske läge för er som inte kör rör att berätta varför ni valt bort det.
Jo så här är det att/ Rör eller inte är tyvärr inget val för min del. Transistor är vad som gäller och detta faktum beror på att jag behöver den där effekten som många tycker inte behövs. Jag spelar ofta på mycket hög volym,mina högtalare har en känslighet på 87 Db.och dom går ner till mycket låga Ohm-tal vid vissa frekvenser,dom käkar ström i sådana mängder att en rörstärkare skulle kosta mycket dyrt för att kunna leverera vad som behövs. Till att börja med hade jag en hundrawatts förstärkare av god kvalitet att testa med,den stängde av sig själv efter tio minuter p.g.a. värmeslag. Sjuttio grader mätte jag upp vid ventilationsgallret på lådan. Nästa prov blev en tvåhundrawattare,den klarade sig en halvtimma innan den blev överhettad. Nu kör jag med ca.fem/sexhundra W-kanal och problemet är löst. Vid normala lyssningsnivåer fungerar det bra (men inte alls med samma pondus i transienter och basgångar) med dom lite klenare förstärkarna,men som sagt,jag spelar gärna högt och länge så transistorer får det nog bli även i framtiden. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 08:16:44
|
Dessvärre är muskelstarka förstärkare mindre musikaliska jämfört med effektsvagare, och det finns idag ingen som helst anledning att välja en trögdriven högtalare. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 10:34:15
|
Där ser man.... Stackars mig som har en Burmester och de som har har Audionet Max, ASR. Synd att lägga så mycket pengar på en mindre musikalisk produkt.... |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 11:00:19
|
Att ren klass-A är den överlägset mest välljudande arbetsättet för en förstärkare är väl allmänt känt idag. De handlar då huvudsakligast om små effekter. Att bygga kraftförstärkare på flera 100:tals watt ställer sig mycket knepigt. Speciellt med tanke på storlek samt värmeutveckling. Därmed har jag inte sagt att kraftiga förstärkare är dåliga tvärtom de kan låta mycket bra. Men om man önskar det där extremt härliga finliret då är Klass-A att föredra. Helst då entaks triodförstärkare utan motkoppling. Men om vi har trögdrivna högtalare eller ett rum som slukar effekt då får vi kompromissa, det är inte mer med det. Jag har i tidigare inlägg försökt att förklara detta mer ingående, men jag lyckades inte helt klargöra vad jag menade. Jag skall försöka arbeta ut en mer fullständig förklaring och återkomma med det på detta forum under teknik avdelningen. |
|
Edited by - Erik Andersson on 2006/07/16 11:02:36 |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 11:13:05
|
Hinken, Erik menade rörstärkare |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 11:19:47
|
Har man tex Dynaudio så blir det nog inte bra med rörförstärkare, pga att Dynaudio är så trögdrivna och vill ha watt och ampere i massor. Min transistorförstärkare har en karaktär som liknar "rörljudet" men med mer kraft kan man säga. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 11:45:26
|
Matte..
Hua hua.. Då har jag ju helt fel då jag trodde mina burkar lirar fint nu med rör ju.. Dom är ju 100% byggda med just Dynaudio ju... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 12:06:32
|
Inte är Dynaudio trögdriva! Jag har med framgång spelat på ett par av deras modeller med 10 watt SE. Vad använder ni för förstärkare egentligen? |
|
|
|
Big Pete
Member
224 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 12:57:13
|
Att utgå från förstärkar watt kontra verkningsgrad på högtalare kan i många fall vara missvisande. Ett klart exempel är att mina PSET på 2x18W som motionerar ett par Quad ESL-57 or på 82dB känslighet med den äran. SPL räcker till alla i huset, att sedan lyssningsrumet är kraftigt dämpat, gör att viss effekt försvinner redan där.
När det gäller motorer så pratas det om hästkrafter men vridmomentet är väl ännu viktigare i synnerhet vid lägre varv. Jag vill nog tro att rörförstärkning oftast har bättre/högre vridmoment än övriga lösningar i synnerhet på lägre (varvtal) läs watt. |
PSET-High Smile Value Per Watt! |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 14:19:18
|
Vridmoment var bra! Det skall jag lägga på minnet. |
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 16:35:58
|
Min erfarenhet av Dynaudio är att de är mycket trögdrivna...och det har jag läst på många andra ställen också, så det är jag inte ensam om att tycka.
mayro: Dina högtalare använder visserligen Dynaudio-element men de ska ju ändå vara lättdrivna. Vilka element som används är nog inte allt som avgör hur svårdriven en högtalare är. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 17:01:13
|
Tror att det är ytterliggare en "liten fördom" har ett par högisar med 83 dB 1 W/ 1 M funkar utmärkt med rör... //W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 20:38:50
|
Matte76. Jag vet ju faktiskt INTE om elementen är helt orginal heller. Så man skall ju kanske inte säga nåt som jag gjorde.. Dom kan ju vara moddade också för tillverkarens räkning. Det står ju lite pilimariskt dom är gjorda av dynaudio för silverlines räkning på sidan om burkarna.. Så det KAN ju vara därför dom fungerar (bra med rör) kom jag på.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 20:46:43
|
Wolfgang: Undantag finns alltid
mayro: Så kan det nog vara. |
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 21:03:40
|
Jag vill ha varken rörljud eller transistorljud. Så det blev transistorförstärkare i basen just nu och rörförstärkare i de övere registren. Kommer testa med mer rörförstärkare. Och förstås så låter inte alla rörförstärkare likadant heller så har man lyssnat på en gammal trött moddad Dynaco mk III så är det inte roligt alls i regel. Lever ihop med Audion klass A utan motkoppling och är nöjd. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 23:09:26
|
quote: Hua hua.. Då har jag ju helt fel då jag trodde mina burkar lirar fint nu med rör ju.. Dom är ju 100% byggda med just Dynaudio ju
Mina förra högtalare Dyanudio Contour S3.4 spelades med någon rör historia ifrån McIntosh på Stockholmsmässan. Och jag har aldrig hört dem spela så dåligt som de gjorde där med rör, fanns i huvudtaget ingen dynamik alls.
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 23:38:16
|
quote: Nu har vi "rörfrälsta" gjort lite rör reklam. Kanske läge för er som inte kör rör att berätta varför ni valt bort det.
Efter att ha lyssnat lite (lite alltså) rörförstärkare (edison 60 och AR VS55) och vid ett tillfälle faktiskt jämfört med transistorsteg så måste jag säga att viss har rör sin charm, helt klart, men för min del så funkar det inte riktigt med rör.
Vid fallet AR VS-55 så gjordes jämförelsen på vinyl och CD på ett par KLERO (Engelholm audio) med ett styck qsc PLX2402 som verkligen är ett transistorsteg, lite av kroppen och "svulstigheten" gick förlorat hos transistorsteget, men precisionen var helt klart bättre, liksom dynamiken och farten, rummet blev lite mindre men samtidigt bättre definierat.
Den musik jag lyssnar på kräver inte rörens kvaliteér då den innehåller få naturliga inslag, desutom så kräver jag lite mer muskler än de flesta rörsteg fixar, de gör säkerligen ett fint jobb i de effektregister de har, och de klipper snyggare, men mina transistor steg klipper inte om jag inte vill det och de har musklerna och farten jag önskar, så därför har jag valt bort rörsteg. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2006/07/16 23:39:31 |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 11:18:05
|
Vad lyssnar du då på för musik! |
|
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 11:34:19
|
Själv har jag gått tillbaka till transistor efter att kört med ett rörslutsteg konstruerat av vår forumvän Erik Anderson. Jag bytte till mer trögdrivna högtalare (Dynaudio Focus 140), och rörstärkaren orkade inte med dubbla baskaggar eller film på hög volym helt enkelt, trots 2x65w.
Om nån är intresserad av att köpa den så skicka ett PM. ALLA rör är utbytta och använda bara ca 200 timmar. Men några transistorer skulle behöva bytas eftersom det ibland sprakar till i höger kanal. Ett par är lite brända vilket dom var redan när jag tog den i inbyte till butiken. Annars en mycket trevlig rörhäck även om jag vet att det inte är Erik's personliga favorit.
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 12:23:12
|
Just av nyfinkenhet: Vilken förstärkare är det? |
|
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 12:45:37
|
PE265 |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 13:14:29
|
Det var en AB förstärkare för övrigt den enda jag gjort. |
|
|
|