HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför gillar inte Svenskar rörhifi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/07/14 :  22:06:05  Show Profile Send mayro a Private Message

Är det kr du lånat hem??? nyfiken ju..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/07/14 :  22:37:07  Show Profile Send Vox a Private Message
mayro:
Förstärkaren är tillverkad i Danmark. Behöver du mer hjälp?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/07/14 :  23:00:23  Show Profile Send Vox a Private Message
Är det lika stor skillnad mellan en bra och en dålig rörförstärkare som mellan dito inom transistorförstärkare?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/07/14 :  23:13:19  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Som gitarrist med rörförstärkare på gitarrsidan, men med transistor på hifisidan är mitt klena argument att slutstegsrör är för dyra. Men då är jag student också. Man kan inte slå ut en klumpsumma vid ett tillfälle över en treårsperiod. Vem köper rör på avbetalning? Tipsa mig i så fall.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/07/15 :  00:05:20  Show Profile Send svejk a Private Message
Är det lika stor skillnad mellan en bra och en dålig rörförstärkare som mellan dito inom transistorförstärkare?

Ja det finns skräp av alla sorter det blir inte magi bara för det är rör med i spelet. Skall en rör apparat inhandlas bör det vara ett säkert märke med ordentlig shema. Var försiktig med moddade grejer kan vara svårt med service/reparation. Se upp med ovanliga och dyra rör. Leta rätt på en kunnig person som du känner förtroende för som kan vägleda dig. Har egna dyrköpta erfarenheter av att hoppa på fel pryttlar. Handlar du DIY grejer eller om säljaren är kunnig gör en deal om service/hjälp.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/07/15 :  00:14:09  Show Profile Send short_cuts a Private Message
quote:
Nu har vi "rörfrälsta" gjort lite rör reklam. Kanske läge för er som inte kör rör att berätta varför ni valt bort det.

Jag har lyssnat en del på två olika rörstärkare (de e ofta vackra med ) men de passar inte riktigt in på min musik (har jag fått för mig) som oftast är strikt elektronisk. De "känns" inte riktigt som de hänger med... De lägger till luftighet som ibland blir fel i musiken, har dock lyssnat på rörstärkare som levererade mängder m bas som ngn va inne på... Om man lyssnar på vokalt så ger de ju en annan värme tycker jag - här har jag full förståelse!
My humble opinion...

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8649 Posts

Posted - 2006/07/15 :  00:19:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
De lägger till luftighet som ibland blir fel i musiken

Tänk om det är så det ska va då,egentligen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/07/15 :  10:25:27  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag har varit hifiintresserad i runt tio år, och på den tiden tycker jag att det verkar som att det ändå blivit lite av en explosion vad gäller rörförstärkare på den svenska marknaden. Rätta mig gärna om jag har fel!

Nu tycker jag att det står rörförstärkare hos var och varannan hifihandlare, men att det var väldigt tunnsått för tio år sen. Då fanns på sin höjd Copland och, hos de tunga grabbarna, Audio Research.

Jag tror faktiskt att kinahifin öppnade rördörren till Sverige. Det kom förstärkare med överkomligt pris för oss som var sugna på rör men inte hade möjlighet att lägga massor av pengar. Min introduktion till rörvärlden var en Spark 734 som Golden Age hade agenturen för. Då hade jag också möjlighet att lyssna på Cayins 9084D monoblock med 845rör, och det var naturlighet och dynamik i mina öron!

Sen dess har levt nöjd ett tag med Audion Sterling och nu sitter jag med en Leben cs300x.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/07/15 :  10:32:59  Show Profile Send lindvall a Private Message
Som det påpekades innan tror jag också det hör ihop med att man är lite bekväm och att rör måste bytas. Inställningen hos många har nog också varit att rör är trubbel, vilket det i vissa fall faktiskt är, det är dumt att sticka under stol med! Rör kan brumma och gå sönder och dom tar faktiskt slut efter några år.

Och jag minns när jag precis blivit hooked på rör att jag tog en sväng till Alingsås för att kolla upp om det fanns några passande högtalare att när jag berättade för Olle Mårtensson att jag hade fastnat lite för rörens ljud så svarade han:"Jasså, du tycker om att lyssna på dist?!" :-) Nåväl, dom plockade fram en Copland och lät mig lyssna på lite olika högtalare, så det var juste! Men inställningen till rörförstärkare tror jag inte han var ensam om bland traditionella handlare som varit med ett tag och fått se och tröttnat på de gamla rörens nackdelar och osäkra konstruktioner.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/15 :  14:17:24  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Det är intressant att läsa att så få använder rörförstärkare, när närmare 90% av min bekanstkapskrets gör det, har jag hamnat i dåliigt sällskap eller har dom hamnat under dåligt inflytande?

Trådämnena upprepar sig återkommande och jag minns att jag i en tidigare tråd svarade på frågan om vad som skiljer rör och transistorförstäkare åt. För att citera mig själv eftersom jag inte hittar tråden skrev jag något i stil med "en dålig transitorförstäkare låter hårt och aggressivt och en dålig rörförstärkare låter luddigt och dynamikfattigt, medan en bra rörförstärkare låter kraftfullt distinkt med en fantastik upplösning och genomsiktighet - det gör en bra transitorförtärkare också.

Det handlar om bra eller dåliga förstärkare och det finns i alla läger. På samma sätt är det med att man ofta måste byta rör i rörförstärkare, det gäller dåliga feldimensionerade förstärkare. Rören i de förstäkare jag och många av mina musikälskande vänner använder håller i allmänhet 10-15 år ibland mer. O.K ibland kand det hända en olycka när hustrun vattnar blommorna och förstärkaren samtidigt, men i allmänhet vill jag påstå att det inte är något stort problem med underhåll på en bra rörförstärkare. Det är nog nästan samma servicegrad på en transitorförstärkare, men då är rören lättare att felsöka och åtgärda. Sen kan det vara ett försäljningsargument för den som vill sälja en transistorbestyckad förstärkare men det är en annan sak.

För att återkomma till tidigare trådar. Det finns mycket kloka synpunkter som inlägg på de tidigare trådarna. Det vore bra om man istället för att skapa en ny tråd, går igenom vad som tidigare sagts och istället "hakar på" en redan befintlig. Det gäller inte bara rörförstärkare.

Lindvall sen får jag som tdigare vän till Olle, beklaga ett förfluget påstående. Rörbestyckade förstärkare har inte högre distorsion än transistor dito i användningssituationen (applikationen). Men det har du ju själv kunnat konstatera. Sen är jag övertygad om att man kan bygga bättre både rör- och transitorförstärkare om tillverkarna slutar att kopiera varandra och försöker tänka i nya banor. Det är det DIY är bra på och för. Det återkommer vi till!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/07/15 :  14:56:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Kul tråd!

Ja, som flera varit inne på kan rörstärkarnas blygsamma tillvaro i Sverige nog delvis förklaras med att svenskarna är ett folk som gillar mätningar och "fakta", och i inbitna hifikretsar har nog LTS "regelbok" mycket riktigt gjort sitt till saken. Dessutom har ju Primare, Arcam, NAD och några till varit extremt framgångsrika i sin marknadsföring i Sverige och kommit att kraftfullt dominera marknaden, och bland dessa märken finns inget av rörmärkena.

Sedan tror jag att det finns en ganska välspriden myt om hur många watt man "behöver" i det här landet. Visst är det sant att "man aldrig kan få för många watt" - men å andra sidan är det definitivt inte bara watten som ger välljudet. Jag skulle säga, för dom allra flesta hem och lyssningsvanor behövs det inte alls några kärnkraftverk. Även många högtalare med en rätt låg känslighet, säg 86-89 dB kan lätt drivas av en vanlig rörstärkare på säg 50 watt - de ljudtrycksbegränsningar som då trots allt uppstår kan lätt övervägas av rörstärkarens fördelar, tycker jag. Men det där är ju förstås en fråga om "från fall till fall" och tycke och smak också.

Jag tror att många svenska hifi-intresserade helt enkelt vill ha sin hifi "stor och muskulös". Kanske delvis av utseendeskäl, man tycker det är coolt med prylar som tar plats. Och då känns nog en transistorstärkare på 20 kg och 2X200 watt från Kina mer lockande än en amerikansk eller brittisk rörhäck på 2X40 watt för motsvarande pengar. Det jag tycker är lite synd är bara att det nog (tror jag i alla fall) är tämligen sällsynt att man verkligen tar sig tid att utvärdera även dom "små" röralternativen.

Eller vad tror ni andra?

PS. I senaste H&M testas minsann Rogue Audio Cronus...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/15 :  15:44:10  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Nu sticker jag fram hakan igen! Det har här framhållts att det är lågt rörintresse i Sverige. Jag vill först som sist påpeka att rörförstärkare inte är någon stor grej,och kommer aldrig att bli stor heller. Detta gäller även Hi-Fi totalt sett. Folk i gemen vet inte vad Hi-Fi är för något överhuvudtaget! Jag får ibland frågan
vad jag sysslar (sysslade) med. Jag brukar då svara något neutralt som: Jag jobbar med elektronik. De flesta nöjer sig med detta, men inte alla,det kan låta ungefär så här: "Aha elektronik, du menar datorer och sånt?" Nej,Nej jag jobbar med Hi-Fi. "Hi-Fi??" Precis
ljudanläggningar för hemmabruk. "Aha jag förstår,du menar stereo?"
Hmm ungefär så. "Det var bra att jag fick träffa dig,jag har just
köpt en panganläggning på XXXXX för 10 lakan,fina grejor,högtalarna
är på 250 watt!"Jag har då god lust att be honom köra iväg skräpet
till närmaste återvinningsstation,men det kan jag inte göra,utan svarar: Den är säkert bra. Sen träffar den här mannen en bekant och
berättar om vårt möte och då kan det låta så här: "Du jag har snackat med en riktig expert på stereo,pch han berömmer min stereo,mina högtalare är på 250 watt,hur mycket är dina?

Detta är väl ungefär normal standardkompetens för ljudåtergivning och
får gälla för de flesta människor världen över. De som lyssnar seriöst och med bra anläggningar uppgår endast till några få procent och i vissa länder promille. Och av dessa få procent är det ett mycket fåtal som använder rörförstärkare.

Enligt mina erfarenheter är Sverige en av de "rörtätaste" länderna i världen räknat per capita. På åttiotalet såldes Edison 12 i tusental
här i landet, och de flesta av dem gör sin tjänst den dag som idag är. Dessutom har det sålts massor av andra rörförstärkare, jag uppskattar antalet rörförstärkare i drift i Sverige till 15-20.000.
Det är mycket på en totalbefolkning på 9 milj.

Som jämförelse vill jag nämna Japan,vilket skall vara rörlandet nr ett enl.Hiraga mfl. Vi sålde (Audion England) en av våra modeller
till Japan 1993,tror jag det var. Det året blev den det 3:de mest sålda rörförstärkaren i Japan. Många tror nu att vi sände över containervis till Japan. Så var långt ifrån fallt,faktum var att vi sålde mer av denna förstärkartyp till Sverige! Av detta kan vi utläsa att hi-fi världen ej är så stor som många tror!

Vad kan göras för att ytterliggare öka rörförstärkarförsäljningen i Sverige? Förmodligen ingenting! De enda jag kan tänka mig arbeta med det är entusiaster som Bo Hansson mfl. Hi-Fi handlarna tror jag knappast kan vara speciellt intresserade. Det är dyrt,mycket dyrt att driva en Hi-Fi butik i Sverige. Och rörförstärkare är alldeles
för tidskrävande och bökiga för en handlare att jobba med. De flesta
butiker måste omsätta en förfärligt massa pengar för att överhuvudtaget hålla igång.Med andra ord måste godset ut genom dörren i en aldrig sinande ström,i annat fall får de stänga ner.
Så att lägga ner tid på rörförstärkare är rena förlusten för många med tanke på den tid de kräver. Efter stängningsdags måste dessutom handlaren räkna dagskassan, göra dagligbokföring mm. Vad kostar det
inte att redovisa momsen till skatteverket varje månad? Får handlaren
någon som helst ersättninjg för det? Icke sa Nicke!!!! Landets vansinniga skattepolitik förbättrar inte heller villkoren direkt.

Nu tillverkas billiga rörförstärkare i Kina och det är bra, men jag
misstänker på goda grunder att dessa fabriker går över till annan mer lönande verksamhet i en snar framtid.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/07/15 :  16:05:13  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Huuuaa! Erik måla inte "faan på väggen". Jag säljer ofta och gärna en rörhäck! För närvarande lika mycket av både rör- och transistorförstärkare.

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/15 :  16:52:37  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det är bra att det finns en och annan entusiast. Jag målar inte fan
på väggen. Många handlare köper in en rörhäck, men det blir ofta
bara hyllvärmare av den. Vad gör du om du får en kund som funderar
på en förstärkare men aldrig sett en rörhäck, försöker du jobba på honom en dylik? I så fall är du värd all heder!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

ThomasM
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/07/15 :  17:32:13  Show Profile Send ThomasM a Private Message
Rör är väl ganska klena och många gånger A klass(kanske alltid) vilket gör mig tveksam(och detta är en uppfattning). Är därför jag tvekar inför Vincent SP331 också, rörbyte till rör som inte verkar helt lätta att få tag på. Sen är det väl en skaplig uppstartstid på rörstärkare också. Ljudmässigt är det väl inte mycket att snacka om. :)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/07/15 :  17:38:12  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Rör är väl ganska klena

Du är välkommen och besöka mig så kan vi diskutera detta efter nån timme i sweespot..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/15 :  18:04:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
Rör är inte automatiskt klena. Däremot är riktigt kraftfulla rörförstärkare mycket dyra så om man är ute efter mycket effekt så hamnar man i en prissklass som ligger långt över smärtgränsen för de flesta.

Det går definitivt att bygga en mycket välljudande anläggning med rör. Om man sätter ett "tak" på vad det får kosta så blir det dock svårare. Gissningsvis är det få som är villiga att spendera mer än sisådär 15 000 kr på en hel anläggning. Jag tror det blir svårt att få plats med en bra rörförstärkare inom den prisramen.

Förstärkare i 20000 klassen kommer aldrig bli några storsäljare vare sig de är baserade på transistorer eller rör.

Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/07/15 :  18:11:03  Show Profile Send Ampalang a Private Message
quote:
Sen är det väl en skaplig uppstartstid på rörstärkare också.

Jag har kortare uppstart på min rörförstärkare än på mina transistor block...
Stänger iofs aldrig av mina transistorer men det är ju en annan sak
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/07/15 :  18:23:13  Show Profile Send mayro a Private Message

Just nu spelar rör rakt igenom här ifrån cd till högtalarna.. Och man (jag) kan bara böja sig för detta även om man självklart hört mycket bra ljud ur transistorgrejor...

Men detta är skoj får jag nog säga.. Fast det är första gången jag haft högtalare som är gjorda för att "kunna" spelas riktigt med rörgrejor egentligen i mitt hifiliv....

Tror faktiskt INTE jag går tillbaks till transistor igen någonsin. Såvida jag nu inte får fnatt o går tillbaks till dipoler förståss. men just nu ser det bytet klart ut att inte ske sedan rören kom in i bilden här... Innan det var saknaden stor efter dipoler...Nu "känns" det inte direkt så akut med detta återtåg kan man lugnt påstå...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/07/15 18:26:05
Go to Top of Page

ThomasM
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/07/15 :  19:01:59  Show Profile Send ThomasM a Private Message
quote:
Du är välkommen och besöka mig så kan vi diskutera detta efter nån timme i sweespot..

Som sagt, jag är ingen erfaren snubbe vad gäller rör. Men rör är väl oftast klass A och således välljudande oftast men inga kraftverk. Men jag kan ju ha fel men är inte ett B/BA och beroende på användningsområde D ett steg som om man ser till pengarna ger mer om man säger så. :)
Go to Top of Page

ThomasM
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/07/15 :  19:03:31  Show Profile Send ThomasM a Private Message
quote:
Jag har kortare uppstart på min rörförstärkare än på mina transistor block...
Stänger iofs aldrig av mina transistorer men det är ju en annan sak

Hehe...Jag är ju en sån där paranoid nisse som stänger av allt innan sänggång.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/15 :  19:40:24  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
ThomasM m.fl rörförstärkare behöver inte stå på kontinuerligt för att arbetspunkterna skall stabilisera sig, de brukar spela bra efter någon minut eller så.

Mayro välkommen hem efter semestern! O du har dipoler kan du mycket väl ha rör till dom om det inte är alldeles felkonstruerat. Några av mina bekanta använder dipoler tillsammans med 2x30 watt rörförstärkare och hävdar att det räcker mer än väl för både filmljud och Nibelungens Ring. Har du ingen vinylspelare? - skaffa det du kommer att gilla det!

Uteffekten på riktigt bra rörförstärkare är inte jämförbar med motsvarande transistorförstärkare. Bra rörförstärkare har en annan klangkaraktär som ger ett kraftfullare intryck och man spelar ofta med lägre nivå, eftersom ljudet ändå "kommer fram", lite svårt att förklara i synnerhet som det inte gäller generellt.

När jag slutet av 60 talet och början av 70 talet drev butiksverksamhet, var en stor del av de sålda förstärkarna rörbestyckade. Eftersom stan är liten och jag ofta träffar mina gamla kunder, vet jag att det stora flertalet av förstärkarna forfarande är i drift. Vi något tillfälle har jag ryckt in och fixat något, men med tanke på att det var 30 år sen jag sålde butiken, är det roligt att det forfarande tuffar på.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/07/15 :  20:08:15  Show Profile Send mayro a Private Message

Bo Hanson...

Jag är helt "rökt" här just nu.. Kom JUST ut från hifirummet. Tårarna kom mitt i ett cresendo av jashaja hiefetz.. Jag kommer aldrig någonsin spela mera transistor i hela mitt levande liv .(tror jag). Såvida inte NÅGON ger mig en transistorstärkare gratis som är bättre i just mitt system..

lena flinar o lirar sin "julle skiva... Jag säger ödmjukt men bestämt.. mer rör till sveriges hififolk..hahaha.. trodde aldrig jag skulle någonsin säga så. ännu mindre skriva det öppet ärligt talat..

Jag kapitulerar helt o fullt härmed.ger mig totalt med andra ord... Rören är oslagbart goa helt enkelt. Sedan får mätkurvorna se ut som mina tårar gör då dom rundar mina runda kinder o faller ner på nästa kurva som är magens finfina rundning då tonerna mjukar upp dom hårda "raggardragen"...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/07/15 :  20:27:36  Show Profile Send Blue a Private Message
mayro: Fantastiskt vackert skrivet, vilken poet du är! Vad är det för rörgrejer du har nuförtiden? (Orkar inte bläddra genom någon 20-sidors bildpresentation just nu, om det är okej...).

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/15 :  21:05:55  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Mayro kul att du hittat musiken! Fint skrivet!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000