Author |
Topic |
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 11:54:45
|
Jag har funderat på varför Svenska hifi entusiaster inte verkar gilla rör. Läser man utländska hifi tidningar, tex engelska Hifi News eller Norska Fidelity så testas det ett par rörprodukter i varje nummer. Läser man Svenska Hifi & Musik så testar en rörprodukt någon gång per år. Om man antar att Hifi & Musik testar det som läsarna är intresserade av och som distributörerna skickar in för test så måste slutsatsen bli att i Sverige är vi inte intresserade av rör produkter.
Jag tycker att samma trend finns på forumen. Det diskuteras väldigt sällan rörprodukter och bland begagnatannonserna florerar det väldigt få rörprodukter så jag ställer frågan igen, varför gillar inte Svenskar rörhifi?
|
www.akkelisaudio.com |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 12:09:47
|
Jag gissar nu. Men min gissning blir att detta beror på den rätt "smala" floran samt intresse för hifi över huvud taget som finns i Sverige..
Kanske hänger detta "fenomen" ihop med vår starka framtoning som "datorland" som vi haft..Kanske hänger det ihop med att vi helt enkelt inte har råd med hifi i sverige.. Ev kan ju båda sakerna hänga ihop... Men den delen utvecklar jag inte för man då hamnar i politiksnack... Men bakomliggande tanke är i varje fall att Svensken måste jobba ihjäl sig för sina kronor o öre så det inte ens blir ens ORK kvar för musiklyssnande....
Att sedemera detta gör hifi säljande svårt kan ju bredda såsom egenskäl...
Som sagt, Gissningar är detta..
Sedan längre tillbaks i tid så var väl Sverige ett "krell-land"..Urvalet av högtalare är om mitt minne inte sviker oftast väldigt tungdrivna burkar i gemen. Så rör är väl endast i stort sett ARC som lyckats sälja i större mängder än enstaka exemplar...
Och sedan har en del i mindre grupperingar haft sitt nirvana i rörvärlden.. Dom brukar ju sällan byta igen till transistorer mer än för kortare tid.
Att sedan rör varit (? Kan ha fel där iofs..) rätt kännsliga och haft en hel del hyss för sig har väl inte varit direkt säljande heller. Men igen. Detta är enbart gissningar |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 12:42:42
|
Sen så är ju "köperör" så jäkla dyrt här. T.om. när man jämför med samma produkt mellan olika länder. |
.....where the music comes to die. |
|
|
StefanL
Member
1020 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 12:45:19
|
Varför jag inte valt rör är:
1: Man måste byta dom då och då = Merkostnad 2: Jag har två små barn (2½ år och 8 månader gamla) Kan gå tufft till där hemma. 3: Just kraften som ni nämner, där finns oftast inte i samma utsträckning.
Men jag är nyfiken på rör. |
Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 12:57:57
|
Jag kan bara se till mig själv.
Att jag, nu när jag handlat förstärkare, inte hade någon rör-produkt som gick till final beror på (i prioritetsordning)
- Utrymme saknas för att kunna placera en rörförstärkare vettigt - är i realiteten bunden av standard 43cm bredd och 10-12cm höjd
- Aningen tungdrivna högtalare som köptes för att ge bra ljud med tight placering och inte med tanke på att de ska kunna drivas med låg effekt.
För min del beror det alltså inte på
- WAF - hon är lika faschinerad i häftiga teknikprylar som jag - så länge de är lättanvända. Och det gäller ju i regel rörföstärkare, eftersom de brukar ha väldigt funktionsstrippad fjärr - om ens någon alls.
- pris - vald förstärkare ligger i samma prisklass som en hyfsad rördito
Men snart är det dags för CD-spelarköp - och då ligger en rörvariant högst upp på "vill ha"-listan
/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 12:58:36
|
Jag tror det finns mycket gamla fördomar / eller "jag tror"!
1 Att rör måste bytas ...... 2 Att "kraften" inte skall räcka till ...... 3 Att det låter "svampigt" ... med otrolig dist.
Att det inte förkommer ofta på begagnatsidorna tror jag beror på att de som har rörstärkare sitter mycket nöjda.
Rörstärkare låter fantastiskt!!
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
kme
Musik-Harry 2005
4409 Posts |
|
Cliffan
Member
473 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 13:35:52
|
Jag tillhör de som en gång i tiden testade rör och sedan dess är jag fast i rörens grepp! På grund av småbarn har jag dock för tillfället fått ställa rörförstärkaren på ett högt skåp i sovrummet, där står den och dammar...men jag säljer den inte, så snart lilla jr har lärt sig att låta bli att rör-a (!) så ska den fram.
Lillgubben verkar dock ha fått farsans musikintresse, det bästa han vet är att smyga sig fram och vrida upp ljudet. Högt. Sen står han där och dansar glad och nöjd. Inte blir han rädd inte! |
Rör... |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 14:09:12
|
Jag gillar ju rör och tänkte presentera lite argument FÖR rören.
Idag då alla apparater som sälja skall ha CE certifiering ingår att det finns skydd för rören för att förstärkaren skall godkännas. Moderna rörförstärkare funkar därför ihop med barn, även om det inte ör lika snyggt med rörskydden på.
Förstegsrör har en livslängd på i genomsnitt kanske 5000 timmar. Om man spelar 3 timmar om dagen 7 dagar i veckan räcker då rören i 4,5 år. Säg att du har 4 sådana rör och de kostar 150 kr/styck, dvs totalt 600 kr delat på 4.5 år. = En rätt rimlig kostnad.
Dyrare är det med effektrören. Om du har en EL34 baserad integrerad förstärkare på 35-40 watt så sitter där 4 st EL34 rör. De har en livslängd på kanske 3000 timmar och med samma kalkyl med 3 timmars spelande om dagen räcker rören i 2.7 år. Kostnaden för 4 st EL34 från JJ Electronic eller Electro Harmonix är ca 600 kr.
Sedan var det basåtergivningen. Jag tycker att myten om att rör inte kan spela bas inte stämmer. Det kan hända att så var fallet för 20 år sedan. Men med moderna förstärkare, moderna utgångstranformatorer är detta inget problem längre. Rör kan spela bas på ett utmärkt sätt och enligt mig på ett mer naturligt sätt. Om jag skall göra en subjektiv bedömning av hur tex mina fd ICE Power steg spelade bas i jämförelse så visst, de var rappare, men med rörstegen låter basåtergivningen naturligare i mina öron.
Högtalarutvecklingen tycker jag går mot mer och mer lättdrivna högtalare. Moderna elementmaterial, mätteknik, mm, mm gör att även stativare numera ofta har en känslighet på närmare 90 db. Moderna golvare har i än större utsträckning hög känslighet ( runt 90 db) så det behövs inte hundratals watt för att spela i hemmiljö.
Mitt huvudargumentet för rör är dock att jag tycker att de har en så naturlig och behaglig klang. De ger musiken något extra, lite själ och det leder i oftast inte till lyssningströtthet utan lockar till att plocka fram ytterligare en skiva.
Slutligen så måste väl även nämnas att allt med rör inte är detsamma som hifi nirvana. Det finns givetvis dåliga rörförstärkare också och även rörförstärkare som har olika sorters klang.
Varför gillar då Svenskar inte rörhifi? Jag tror Mayro är på rätt väg, att det handlar om tradition. Det är nog så att Hifi & Musik och High Fidelity i mångt och mycket format hur hifisverige skall se ut. Detta har gjorts både genom saker de recenserat och genom de som varit flitiga annonsörer genom åren. Arcam hade ju i evigheter baksidan på en hifi tidning, Musical Fidelity har väl i 10 år haft en helsida i en annan. Smart marknadsföring av de två sistnämnda som säkert varit med och format hifi Sverige.
|
www.akkelisaudio.com |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 14:25:29
|
quote: varför gillar inte Svenskar rörhifi
Min bild förr var som Wolfgang skrev, dvs 3 Att det låter "svampigt" ... med otrolig dist Och det var inget vidare i mina öron då. Men nu har jag vid något enstaka tillfälle hört rör igen och då har det varit annat ljud i källan. Så jag är nyfiken men då främst på rör CD-spelare, som det tyvärr verkar vara ont om...
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 15:12:07
|
quote: Min bild förr var som Wolfgang skrev, dvs 3 Att det låter "svampigt" ... med otrolig dist Och det var inget vidare i mina öron då. Men nu har jag vid något enstaka tillfälle hört rör igen och då har det varit annat ljud i källan. Så jag är nyfiken men då främst på rör CD-spelare, som det tyvärr verkar vara ont om...
hahahaha FBK.... Svampigt... Fniss... Den lilla 12 wattaren jag lånat skulle totalt krossa allt du troligen hört ifråga om BAAAAAAAS tills watten begränsar.. Och då talar jag om kvalitetsbas med separation. Inte nåt bummel inte...Och minns då jag sällan använder ord som "krossar" då dom är lite fjösiga att använda anser jag.. Väldigt trist ord egentligen detta "krossar".. Men denna gång kan det inte undvikas att användas. För det är TROLIGEN just det den gjorde o gör. I alla fall enligt alla mina erfarenheter tills idag..
Och mina rörMonoblock står absolut inte bakom någon transistorstärkare jag hört ifråga om något som jag ännu kan berätta om ännu......Kanske kommer framöver... Det vet jag inte ännu..
Tysta som skammen dessutom.... och det var en sak jag var livrädd för. Att dom skulle ha hyss för sig...
Hmm ARC rör kostar en förmögenhet. Ev har sådant skrämt bort många från just rör också genom åren bakåt och det nu tar tid tills folk ser att det inte kostar 6-10 tusen att byta rör... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 15:19:13
|
quote: och det nu tar tid tills folk ser att det inte kostar 6-10 tusen att byta rör..
apropå det så sålde jag faktiskt ett antal EL34:or på Ebay för ett tag sedan. En korean betalade över 100$, PER STYCK, och enligt honom så kom han billigt undan. |
.....where the music comes to die. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 16:00:57
|
Gillar rörisar, när jag fick in rör i signalkedjan vart hifi riktigt kul. Det vart mer känsla i grejerna och mer känslor i mitt lyssnande. Tror att det kan bero på att vi svenskar ofta är så fega, rationella o seriösa! Vi litar mer på data och mätningar än våra känslor. För mig är mina hifi pryttlar känsloförmedlare inget annat. Lts har oxå gjort sitt, det skall vara transistor grejer av viss sort rörisar mäter inte rätt och är fel. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 16:37:30
|
Svejk;
quote: Tror att det kan bero på att vi svenskar ofta är så fega, rationella o seriösa! Vi litar mer på data och mätningar än våra känslor. För mig är mina hifi pryttlar känsloförmedlare inget annat. Lts har oxå gjort sitt, det skall vara transistor grejer av viss sort rörisar mäter inte rätt och är fel.
Tror du träffa huvet på (rör) spiken!
Wolfgang
|
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 17:22:19
|
Jag håller med. Rädsla, LTS, hifiblaskor och myter stämmer nog bra. Effektkrävande högtalare så som de jag har kanske inte blommar ut med rör, vad vet jag, jag har aldrig testat? Men det sägs ju att de kräver mycket effekt. Problemet är att det verkar vara svårt att veta hur det där med watt fungerar. Jag hade tidigare 170W Accuphase och har nu 80W Jungson. Den förstnämnda i klass AB och den sistnämnda i klass A. Jungson känns subjektivt kraftfullare och levererar mer välljud och pondus än Accuphase. Tonal skillnad, ja kanske men 80W ska inte räcka för att sparka liv i mina burkar.
Rör är härligt! Jag har rör i min cd-spelare och den låter fint. Snart har jag rör i försteget också. Jag längtar!!!
Jag tror på och satsar en del på rör. I mitt fall blir det en mix eftersom jag funnit ett slutsteg som spelar väldigt bra och matchat med rörförsteg och rör i cd hoppas jag på en resa till himlen
Kul att du är tillbaks på forumet Mayro!!! Saknat dig |
Retro låter fint. |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 17:46:02
|
Nu har vi "rörfrälsta" gjort lite rör reklam. Kanske läge för er som inte kör rör att berätta varför ni valt bort det. |
www.akkelisaudio.com |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 18:02:18
|
Jag personligen vill ha rör men:
Tycker det verkar lite komplicerat att välja rör och hitta dem.
Vill ha min utrustning igång hela tiden men då tar ju rören slut eller så är man livrädd att rören skall brinna eller explodera när man ej är hemma.
Jag vill kunna använda alla högtalare oavsett känslighet har ju läst att rörstärkare vill ha 90 db + för att kunna spela dem, passar ej mig då jag har trögdrivna.
Vill kunna spela min musik UTAN att vänta 30-45 minuter tills rören värmt upp för att kunna spela en låt eller en skiva. Vill jag lyssna nu skall jag kunna göra det.
Sen har man ju hört att rör kan explodera vilket ej uppmuntrar mia att skaffa rör.
FÖRDELAR MED RÖR DÅ: Ljudet estetik (älskar rörglöd) När man hittar rätt rör blir det en magi som man ej får med transistorer Estetik igen, gillar "oldschool" looken som Leben har, eller edison.
|
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 18:24:07
|
Ett problem med rör är väl inte bara byten...utan att (om jag fattat rätt) så förändras ljudkaraktären allteftersom rören "slits"...transistorsteg har väl mer den karaktären att dom går och dom går...tills dom pajar....utan(?) att ljudkaraktären förändras.. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 18:27:42
|
Transistorsteg låter med andra ord lika trist hela dess livslängd
edit: Hoppas ni förstår att det var ett skämt. |
www.akkelisaudio.com |
Edited by - Akkelis Audio on 2006/07/14 18:38:18 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 18:38:56
|
För 1500:- skulle jag bygga ett rörsteg om jag var tvungen att använda det i min hemstereo. Rörens kompromisser är trevligare att lyssna till än transitorernas.
Med ökande summa närmar sig de två varandra. Ett VTL Votan låter mer som ett Bladelius Beowulf än en Andersson triod (absolut inget ont om Andersson) och ett par Beowulf låter mer som VTL Votan än en Thor.
Så jag håller med. Upp till en viss nivå... Rörens spelglädje är svårlagen.
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 19:09:24
|
Har ni tänkt på att det bristande rörintresset kan bero just på vad tidningarna skriver? Alltså - tidningen stakar ut riktningen snarare än att den bara speglar vad som händer?
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 21:34:01
|
Tur att det här forumet finns då Här är det rör i var och vartannat inlägg och inte mig emot. Har inga än men det blir nog så småningom. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 21:53:39
|
vilken härlig skoj öppen go tråd detta blev |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 22:03:43
|
Jag har under en tid varit intresserad av rör och har därför lånat hem en rörförstärkare över helgen. Ni som skyller på barnen för att ni inte kan ha rör kan ha en sådan som jag lånat hem. Den ser nämligen ut som en "vanlig" transistorförstärkare. Rören syns bara genom ventilationsgallret. Så tyvärr syns inte rörglöden från lyssningspositionen.
Om alla rörförstärkare låter lika bra som den här har jag redan bestämt mig för att jag skall investera i rör inom en kort framtid. Tyvärr har den jag lånat hem ett i mina tycken högt pris.
Jag visade min 75-åriga far i dag att jag lånat hem en rörförstärkare och han sa: "usch då, såna där rör som bara går sönder". Tror att hans erfarenhet från tidiga radio- och tvapparater med rör lever kvar hos många. Lång uppvärmningstid och rör som ofta gick sönder.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 22:05:19
|
Jag förstår inte. Är svenskens avoghet mot rören annorlunda än universums d:o olika? Det är väl bara att skafa sig ett rörsteg. Om man tycker att det är så bra alltså. Vilket jag har. |
|
|
Topic |
|