HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Köpa (hitta) udda posters online
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/07/11 :  20:38:12  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag har bestämt mig för att jag vill få upp lite sköna bilder på väggarna i mitt hem, för i dagsläget är de pinsamt kala. Dock tycker jag det känns hur tråkigt som helst att kliva in på Gallerix el dyl och bara plocka några bilder på måfå. Nä, jag har hittat några bilder som jag verkligen vill ha, men inte har lyckats hitta som posters eller prints någonstans. Helst vill jag ha stora inramade fotokopior, men det är ju knappast enklare att få tag på och det lär nog springa iväg ganska rejält i pris.

Det är främst dessa två jag söker.

Buddy Rich / Slingerland:
http://www.drummerworld.com/pics/drum40/buddy_promo4.jpg
© David Anfuso

Don Lamond "Mixed Bag":
http://www.drummerworld.com/pics/drum43/DonLamond_LeeTanner.jpg
© Lee Tanner

Ja, jag är barnsligt förtjust i svartvita bilder på legendariska jazztrummisar. Om någon känner till var det finns liknande bilder på exempelvis Louie Bellson och Gene Krupa, så är jag väldigt intresserad.

Så till frågan: Var kan jag få tag på dessa bilder i väggvänligt format? Har redan googlat och testat allposters.com utan resultat.

Någon som vet?

edit: tog bort img-taggarna från bildlänkarna till Drummerworld.

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2006/07/16 16:45:31

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/16 :  10:23:47  Show Profile Send Kmj a Private Message
ebay!
Jag hittade en med asterix som jag ville ha

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/07/16 :  13:06:47  Show Profile Send ILLY a Private Message
Har inte hittat nåt av intresse på ebay hittills, men jag får väl fortsätta leta.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/16 :  13:35:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är inte alls självklart att det finns (om du nu inte sett dem vill säga). Många fotografer fördrar att sälja "riktiga" tryck framför att sälja rättigheterna till något företag som trycker posters. Räkna dock med att det i så fall kostar en hel del pengar (priset på "riktiga" fotografier har gått upp kraftigt de senaste åren).

Jag sökte på Lee Tanners namn och hittade hans bilder på
http://www.jazzimage.com/

Vid en snabb titt så såg jag inte just den bild du sökte. En hel del andra bilder finns dock. Ett 16X20 tums foto kostar $900 vilket faktiskt inte är så farligt (jämfört med vad det KAN kosta). Observera att detta är ett "orignal", dvs ett fotografi av dett slaget har ett "riktigt" värde på samma sätt som en tavla (ex. en etsning) eftersom det finns i kraftigt begränsad upplaga och väl troligtvis kommer med äkthetsintyg.

Det finns dock några reproduktioer för $30.

Varför inte kontakta dem och fråga om just den bild du söker?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/16 :  13:38:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Förresten, att klippa in bilder som du gjort nu är INTE tillåtet. Jag rekommenderar att du plockar bort dem, risken är att hififorum annars får ett argt brev från dem som har upphovsrätt med ersättningskrav (inte troligt, men inte omöjligt heller).
Bättre att du länkar till sidan där du hittat bilderna.

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2006/07/16 :  13:53:07  Show Profile Send luften a Private Message
f95toli: eftersom det enbart är frågan om länkar, så torde det inte vara något problem.

//air
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/16 :  14:06:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
Länkar? Jag menade de två bilderna i första inlägget.
Hade det varit länkar till en annan sida där man kunde se bilderna så hade det varit ok.
Svenska fotografer är rätt duktiga att hitta folk som använder deras bilder (det är ju oftast bara att använda google) och det händer att även utländska fotografer/agenturer gör liknande sökningar (titta på fotosidan.se).
I princip så har upphvsrättinnehavaren rätt att bara skicka en faktura till hififorum med kostanden multiplicerat med två för olovlig publicering, de behöver inte polisanmäla eller liknande utan brott mot upphovsrätten är "automatiserade".
Vägrar man betala så går det till kronofogden.

Fast normalt nöjer sig de flesta med att kräva att man tar bort bilden.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2006/07/16 :  14:24:02  Show Profile Send luften a Private Message
f95toli: Bilderna i det första inlägget är ingalunda uppsatta på hififorum, utan de är direktinlänkade ifrån sin originalsida. Dvs, de laddas därifrån, och enda materialet som finns på hf's sida är egentligen urlen dit. Nu har jag ingen koll på hur lagen säger om saken, men detta är ungefär likadant som när man hittar bilder med hjälp av en google sökning.

Ifall detta är olämpligt, torde en stor del bilder på detta forum bryta mot upphosvrätten, t.ex. bilder på skivfodral, produkter, artister etc. (de fall där man inte själva fotograferat)

//air

Edited by - luften on 2006/07/16 14:25:08
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/07/16 :  16:29:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Bilderna är direktlänkade från Drummerworld.com och ligger inte på HiFiForum.nu's server.
Illy har uppgivit Copyrightinnehavaren, det som han kanske har missat är att bilderna kommer i från drummerworld.com (Dock gör vi det nu)

Om drummerwolrd kräver att vi ska ta bort dessa, så gör vi självfallet det.

"© Hififorum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters" - betyder i detta fall att Illy står som ansvarig för publiceringen av bilderna och INTE HiFiForum.nu. Det betyder att drummerworld.com eller Copyrightinnehavarna kan begära att vi ska lämna ut uppgifter om Illy. Det gör vi enbart vid polisanmälan och så långt kommer det nog inte att gå i detta fall.

Mitt råd, om du vill ha bilderna, ÄR att kontakta copyrightinnehavarna och fråga var du kan köpa kopior på alsterna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/07/16 :  16:44:10  Show Profile Send ILLY a Private Message
Hoppsan, att det var så känsligt hade jag ingen aning om, tack för tipsen, jag ska genast redigera mitt första inlägg!

Trodde det var lugnt iochmed att båda de bilderna är ganska vanligt förekommande på diverse trumsajter.

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2006/07/16 16:46:30
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/16 :  19:35:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag menade inte att "skrämmas". Efter att ha läst ganska många trådar om detta på fotosidan.se så har jag dock förstått att det faktiskt händer att det blir problem. Normalt är det dock inte forum utan ex. mindre företag som förekommer i dessa trådar.
Dock vet jag i alla fall om ett fall där en svensk fotograf fick ett forum att plocka ned bilder, om jag inte minns fel så förekom bilderna i någon form av "gästbok" (jag tror det var något i stil med Lunarstorm). Som jag fattat det så spelar det ingen roll var bilderna ligger fysiskt, det är VAR de används som spelar in (jag kan dock ha fel, det verkar vara lite av en gråzon).
Sak samma, det är i alla fall lite onödigt att ta risker i onödan.


Åter till ämnet: jazzimage.com som jag länkade till borde väl kunna hjälpa till med i alla fall den ena bilden? Om du är beredd att betala $900 vill säga? Ett riktigt fotografi vore definitivt snyggt.


edit: Hittade detta http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=889856
som kan vara relevant

Edited by - f95toli on 2006/07/16 19:37:59
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/07/16 :  21:27:01  Show Profile Send ILLY a Private Message
kollade bilderna på jazzimage, tack för tipset! Skulle gärna tapetsera hela lägenheten med varenda en av dom, men $900 är en aning mer än min plånbok tillåter att lägga på väggbonader i dagsläget. Tyvärr.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/07/16 :  21:30:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kan säga att jag hittade en bild, tagen av mig, i en tidning i förrgår..
Dessutom i en annons. Blir att skicka ett mail till redationen av tidning,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/16 :  21:38:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Zalve: Grattis! Som de brukar säga på fotosidan.
Det blir en del pengar
Är bilden publicerad så har de ju inget val utan måste betala (extra mycket pga olovlig publicering).

Tyvärr är jag inte tillräckligt duktig för att någon ska vilja stjäla mina bilder

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/07/16 :  23:34:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
VI får se hur det blir...
De Skulle ha frilansare till tidningen, så det kanske går att göra en deal

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/17 :  00:35:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
...det är VAR de används som spelar in (jag kan dock ha fel, det verkar vara lite av en gråzon).
Sak samma, det är i alla fall lite onödigt att ta risker i onödan.



F95, du har helt rätt. Det är användandet av materialet som Copyright handlar om.

Normalt brukar det räcka med källhänvisning och under de åren jag varit med och drivit HiFiForum har vi aldrig råkat ut för att stulet material uppmärksammats/publicerats hos oss.

I våras råkade dock en av våra medlemmar ut för en bildstöld. Det fixade han genom att bilden döptes om och med ett mail till Admin på det andra forumet.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000