HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Varning för åskan...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/06/01 :  17:26:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Japp, då var det säsong igen då... Lurigt väder och moln som inte kan bestämma sig.

Är det bara jag, eller har det blivit 'åskigare' de senaste åren? Förra året passerade säkert tjugo oväder över slätten.

I måndags var det dags. Ett moln, kort hällregn och tre blixtar och jag vart ett nätverkskort, ett modem och en nätverkskabel fattigare.

Jag hann att 'rädda' anläggningen som tur var, men datorn fick sig en törn innan jag hann fram.


Vill bara säga att det är ÅSK-SÄSONG igen. Så håll ett öga på himlen och var snabb på nätdosan när det misstänks braka loss.

Mvh,
M

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/06/01 :  17:52:16  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Åska är ju bara för härligt !

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/06/01 :  20:23:23  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Reeltoreel:
Åska är ju bara för härligt !
Håller med fullständigt. Det är få saker jag blir så exhalterad av som att bevittna blixtnedslag 100m ifrån där man står.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/06/01 :  20:26:12  Show Profile Send JonasY a Private Message
Åska är häftigt sålänge man inte drabbas av död elektronik

Här har ett nätverkskort (integrerat i moderkortet!?!?) och ett ADSL-modem hittils fallit offer för Tors krafter!

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/06/01 :  20:44:29  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Då måste jag ännu en gång rekomendera www.blixtar.se :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/06/01 :  20:59:53  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
He he. Jag var ju i veckan och köpte nytt nätverkskort och modem osv. Dagen efter den lite turbulenta väderleken. Killen i butiken hade haft tre killar inne för och handla samma "kit" av modem och nätverkskort.

- Ojdå, sa jag lite förvånat.
- Ja, det är säsong nu, svara han bara kallt och lade ner mina grejor i påsen.

M
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/06/01 :  21:27:44  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
På siten som jag rekomenderade kan man även leta sig fram till att få råd om hur man skyddar sig mot åskan :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2006/06/01 :  22:33:30  Show Profile Send Melker a Private Message
Ja det där med modem säsong känner jag igen. Likadant var det med de i övrigt förträffliga "tjock-skärms" iMacarna. De hade ett kombinerat kort för strömförsörjningen och analogbiten av monitorn och under åsksäsongen hade jag oftast mellan 3 och 5 iMacar som väntade på leverans av utbytesdel. De var ganska känsliga mot just åsk-strömspikar.

I dag har jag faktiskt haft säsongens första åskdrabbade kund som köpte ...trumvirvel....ADSL-modem :-)

M

Halmstad
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/06/02 :  07:20:08  Show Profile Send Jonas a Private Message
Jo nåt modem har allt rykt för mig också nån gång, men det jag undrar över är din nätverkskabel?? Vadå, brann den upp eller vad? Verkar ju rätt underligt.

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/06/02 :  08:38:21  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmm UPS med skydd för tele är inte fel.... sitter i hemma... nackdelen är att en UPS alltid drar en sastans massa ström... så bara till det som alltid står på... som web server, mailserver, brandvägg och så modemet

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/06/02 :  13:14:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Jo nåt modem har allt rykt för mig också nån gång, men det jag undrar över är din nätverkskabel?? Vadå, brann den upp eller vad? Verkar ju rätt underligt.
Nej, ingen rökutveckling, Jonas. Den funkar helt enkelt inte längre. Ser inget fel på den, men vägrar ge signal. Den nyinköpta funkar däremot som en dans.

M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/07 :  10:26:00  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Små-oväder som för väsen över Värsta Götaland idag. Passa era pryttlar.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/07/07 :  10:48:42  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ingen fara. Vi har åskledare i trakten


// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2006/07/07 10:49:22
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/07/07 :  11:39:02  Show Profile Send B-200 a Private Message
tack köpte en supra åskskydd mojäng innan, nu skall den jobba för pengarna...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/07/07 :  13:20:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Så håll ett öga på himlen och var snabb på nätdosan när det misstänks braka loss.


Äh......

ett par x-tra volt o ampere är bara bra

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/07 :  14:28:07  Show Profile Send ohmega a Private Message

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/07/07 :  14:53:33  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Du e sjuk,Johan_B!!

=)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/07/07 :  15:16:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tack

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/08 :  01:48:19  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jo men vetni.."en stöt om dan - så blir ljudet bra som f*n"

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/07/12 :  10:49:07  Show Profile Send Stormen a Private Message
Man har behandlad deppresiva patienter med el-chocker och det fungerar så att synapserna och nervkontakterna i hjärnan inte snappar upp signalerna som dom ska. Man blir nedstämd + lite annat.
Genom el-terapi så kan man få fart på hjärncellerna igen och min kollega som tidigare jobbade på psyk sa att man kunde se en del tanter som kom inn och ett par dagar senare kom ut som helt nya människor, glada o positiva.
Så det kanske inte är så dumt att slicka på ett nedkylt 9v Batterier trotts allt ? bättre än glass ?

Edited by - Stormen on 2006/07/12 10:49:47
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/07/12 :  10:53:45  Show Profile Send Stormen a Private Message
Så man kanske ska gör som ohmega för att få fjutt på hörseln. Det är ju trotts allt nervbanor och signaler som tar upp vågrörelserna i cortiska organet i örat.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/07/13 :  13:36:07  Show Profile Send Stormen a Private Message
Har letat runt lite för att hitta bra produkter för åskskydd. Men hittar inget vidare. Jag har förmodligen missat en del. Vad rekomenderar ni för något ?
Gäller vanliga uttag alternativt att sätta ett direkt i skåpet. Även telefoni. Men det krävs att det ligger jord i anslutningn till första teluttaget.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/07/16 :  00:36:24  Show Profile Send KingX a Private Message
Alltså bor i Borås och har minsann inte varit med om ngt åskoväder ännu.. och om det har varit här så har jag totlat missat d, trots att jag inte varit utanför staden en enda gång ännu denna sommar =)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/16 :  01:16:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag kan inte motstå frestelsen att påpeka att rörelektronik är nästan helt immun mot åska.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000