Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7932 Posts |
Posted - 2006/07/18 : 00:13:48
|
För att återgå en snabbis till trådens tema: IC-förstärkarna från Electrokit anlände idag, så jag har roat mig med att löda ihop dem under kvällen. Utgångskondingarna på 2200uF bytte jag mot 4700uF av bättre kvalitet, resten får vara som det är. Hade gärna bytt 2,2uF-lytarna på ingången mot någonting bättre men det var snålt med plats. Förhoppningsvis dyker filterkomponenterna upp i morgon, då blir det mer excercis med lödkolven
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2006/07/18 : 00:34:51
|
Tittade på schemat och undrar varför behövs kondenstaor på utgången? Ska det inte gå att trimma så det inte ska behövas en? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/18 : 01:20:25
|
På vilken förstärkare? (Det har blivit många olika inblandade nu) Utan negativ matning komemr man aldrig undan konding på utgången, bortsett från balanserade kopplingar då men några såna har inte diskuterats här AFAIK.
Ett tänkbart undantag vore en drosselkopplad förstärkare där drosselns DC-resistans är så låg att man kan bortse från spänningsfallet över den och hänga högtalaren direkt på. Skulle i så fall bli ett ganska vansinnigt bygge med ett par helt enorma drosslar och ovanligt låg tomgångsström. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/18 : 01:27:19
|
En intressant tanke: Förstärkaren jag håller på prototypar nu, den med drosseln på utgången, skulle man nog kunna göra en balanserad variant av. I så fall skulle behovet av en drossel som klarar flera ampere DC utgå eftersom likströmmarna på PP-manér skulle ta ut varandra. Jag kan tänka mig att man skulle kunna använda en vanlig nättrafo med dubbla sekundärer (eller en med centertapp). Kanske en ringkärna, men då blir det väldigt kritiskt att strömmarna är exakt matchade. Kanske Circlomanen kan upplysa om hur man applicerar SuSy-återkoppling på en sådan historia och får bort behovet av balanserad ingångssignal?
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2006/07/18 : 02:25:48
|
quote: På vilken förstärkare? (Det har blivit många olika inblandade nu)
Jo jag menade IC förstärkaren,det har du rätt i med att det blir konding med enbart possitiv matning.Hade varit glad om man kunde få bort den på SEWA oxå,men då heter den väl inte SEWA mera.
quote: Ett tänkbart undantag vore en drosselkopplad förstärkare där drosselns DC-resistans är så låg att man kan bortse från spänningsfallet över den och hänga högtalaren direkt på. Skulle i så fall bli ett ganska vansinnigt bygge med ett par helt enorma drosslar och ovanligt låg tomgångsström.
Läste lite på http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=6338&perpage=10&pagenumber=4 Han har ju ja Jättedrosslar!Ingen kondesator,men har väl ganska kraftig ström,eller?Skulle kanske gå att byta ut ingångsstegen mot en rör My följare...Spånar lite bara.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2006/07/18 05:27:00 |
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/18 : 07:08:47
|
En SEWA borde väl gå att koppla med +-matning så att man slipper utgångskondingen, men jag är inte säker på att man kan hålla DC-offseten på utgången inom rimliga värden.
Ja, den där karln på diyaudio hade tur när han hittade komponenter till sitt bygge. 50W, det är inte småpotatis
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/07/18 : 10:26:20
|
quote: Kanske Circlomanen kan upplysa om hur man applicerar SuSy-återkoppling på en sådan historia och får bort behovet av balanserad ingångssignal?
Gärna. Behöver ett kopplingschema på vad du vill att jag skall utgå ifrån.
Du har ju alltid Zenitronen. Den är ju en balanserad drossel baserad historia.
|
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/18 : 11:48:01
|
Schema finns på sidan två i tråden BALANCED AUDIO TECHNOLOGY. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2006/07/18 : 21:11:18
|
Ursäkta att jag tjötar i din tråd,jag tänkte på triodkopplingen av E81L ska det va 100 ohms motstånd från gallret till anoden?Har sett många som kopplar direkt,vad är skillnaden? |
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/07/18 : 21:35:42
|
Nått sånt här. Det behövs antagligen ett par kodingar i återkopplingen samt ett par typ 100kohm motstånd från bas på J-fetarna till jord för att få en stabil arbetspunkt. Kom på det när jag väl sparat bilden och upploadat den till imageshack. Orkar inte göra om det i kväll. Tror att du Fuling klarar det galant själv. Om du vill bygga den så kan jag nog fylla i ungefärliga värden på allt och rita till ovan nämda grejsimojser. Men det blir imorron.
Mvh Johannes. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/07/18 : 21:37:31
|
Vill du prova ovanstående med rör istället för J-fetar så bör du nog bootstrappa R5 och R6. |
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/18 : 21:55:49
|
Ryssen: Minst 100 ohm mellan skärmgaller och anod för att förhindra självsvängning.
Circlo: Det schemat tackar vi för! Komponentvärden kan jag nog klura ut själv om det väl kommer så långt att det är dags att bygga. Funderar annars på en variant med både Jfeten och Mosfeten i kaskodkoppling. Lite högre matning, men bandbredden skulle kuna bli grym tror jag. Fast jag vet lite för lite om kaskoder för att våga mig på det när jag tänker efter. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2006/07/20 : 20:27:04
|
Mitt bidrag:
-DCin/DCut möjligt.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2006/07/20 : 20:52:07
|
Intressant är dålig på att tyda scheman,än så länge.Vilket värde har motsånden för effektransingarna?Vilken uteffekt räknar du med,har du schema för servot?Puh..frågor |
|
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/21 : 00:26:28
|
Ludo: Tack för en väldigt intressant koppling! Lite tveksam till att en triod i förstärkande koppling klarar att driva en mosfet som också sitter i en förstärkande koppling, men det beror förstås i slutändan på vilken triod och vilken mosfet man väljer. Stora kylare och järnkoll på de olika matningsspänningarnas uppstartsförlopp är nog en god idé om någon vill bygga en prototyp, själv anser jag nog att det blir lite mycket värme att göra sig av med för att det ska passa i min tänkta anläggning. Man skulle förstås kunna sänka spänningen till sluttrissorna och på så vis skala ner effektförlusten drastiskt. Jag antar att råförstärkningen blir ganska hög, så någon form av återkoppling lär vara nödvändig också (kanske redan finns på schemat men i så fall har jag missat den. Klart intressant hur som helst! |
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/21 : 00:45:20
|
Liten update: Delningsfiltret är klart och befinner sig under test, har inte hunnit testa så långt än men det verkar fungera bra bortsett från en viss missmatchning mellan kanalerna. En mycket trolig orsak är att jag (eller Elfa) fumlade till min beställning och skickade 18 ohms motstånd istället för 18k till filtren. I brist på rätt motstånd använde jag några på ca. 17,8k med okänd tolerans som jag hittade hemma, så det är fömodligen där felet ligger. Det krävs snäva toleranser i de här sammanhangen, enprocentiga komponenter är givet och helst skulle man nog ha matchat dem också.
För närvarande är filtret kopplat för 12dB/oktav, men det finns hållare på kortet inkopplade och klara för extra buffrar och filtersektioner om jag känner för att testa brantare filter.
Det enda som hindrar mig från att montera ihop hela testriggen nu är att slutstegen är så dumt uppbyggda att skruvhålen är gjorda igenom jordplanet, jag kan alltså inte använda vanliga distanser utan måste hitta någonting av ett isolerande material annars blir det väldigt knepiga jordvägar genom hela bygget. Ska kolla järnaffären i morgon, har de något användbart inne så kan det mycket väl bli provlyssning framåt kvällen.
När det här är klart är tanken att jag ska använda den här riggen tills dess att jag har konstruerat och byggt en riktig variant med bra slutsteg och den filtervariant jag bestämt mig för, sedan kommer förmodligen hela det här bygget att förpassas högst upp i någon garderob i väntan på att städas bort. Det vore ju faktiskt lite synd, det finns säkert fler som vill prova aktiv biamping och då skulle det väl inte vara alldeles omöjligt att få låna min testrigg och löda ihop moduler med de delningsfrekvenser man vill ha. Blir det aktuellt så löder jag i så fall bort kablarna från nätbrunnen och skickar som "ospecificerat icke nätdrivet elektronikskrot" så att mottagaren själv får ansvara för den biten som har med nätdrift att göra. Skulle kännas tryggast så tror jag:) |
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/21 : 01:25:40
|
Jag tror jag tar och klistrar in schemat på min förstärkarkonstruktion här också, det finns redan i en annan tråd men det känns som en bra idé att lägga in schemat här också så att man vet vad man pratar om:
Edit: En ljus ide; Om jag byter BF245B mot BF245C så kan jag köra med högre ström genom drivsteget samt öka värdena på motstånden i återkopplingsslingan. Det är även värt att tänka på om man har drosslar med högre DC-resistans. |
Edited by - Fuling on 2006/07/21 01:36:03 |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2006/07/21 : 20:16:45
|
He, he, trodde att jag var duktig som uppfyllde alla dina önskemål - stora kylelement, SE, glödande rör på ingången...men tydligen inte...vissa är då jä.ligt svåra att tillfredställa! quote: ...det blir lite mycket värme...
SE utan värme är ingen riktig SE! Men OK, vi gör ett nytt försök...vad tror du om den här kopplingen:
Sänkt matningsspänningen något... Halverat antalet effekttrissor... Röret är ersatt med dynamiskt cascoded jfet... Tack vare ett högt Vgs hos P-MOSen kan vi peta in en jfet för strömkällan I1. Mosfetarna M1-M3 kan vara ordinära mediumeffekttrissor med rel låga paracitkapacitanser...enkla att driva t.o.m av trioder (har testat)... Slutttrissorna går open loop... DC-kopplat hela vägen...
Jaha, har jag lyckats tillfdeställa herren den här gången, eller...?
Ryssen> Antal watt kan man enkelt laborera med genom att öka/sänka tomgångsströmmen/matningsspänningen hos utg.steget. Vad beträffar servot så kan man tänka sig lite olika kopplingar beroende på var i kretsen man återkopplar...
/ludo...älskar ge kryptiska svar
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2006/07/21 : 21:39:02
|
quote: Antal watt kan man enkelt laborera med genom att öka/sänka tomgångsströmmen/matningsspänningen hos utg.steget. Vad beträffar servot så kan man tänka sig lite olika kopplingar beroende på var i kretsen man återkopplar...
Förstod det, tänkte bara vad du hade tänkt dig. Du får gärna utveckal detta med förklaringar,få se om man får in något i skallen.Jag menar servot. |
|
Edited by - Ryssen on 2006/07/21 21:40:18 |
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/22 : 01:44:24
|
Ludo: Mycket intressant krets! (Igen) Vore det måntro idé att köra drivsteget på en något högre matningsspänning än utgångssteget? När man kör äkta klass A så vill man nog inte tappa ~5V sving i onödan om man kan undvika det. Vänta här nu, visst är det här en PP-koppling? Som jag förstår det så får de nedre trissorna i utgångssteget drivning via strömspegeln och går alltså inte som konstantströmkällor?
Lite mer update: Min testrigg för biamping är nu klar och inkopplad i anläggningen. Efter några barnsjukdomar i form av förväxlingar mellan höger och vänster kanal, ojordad volympot (fullt bröl i ena kanalen...) och brum pga dålig jordning så spelar den riktigt trevligt nu när problemen är åtgärdade.
Blev klar först för någon timme sen så det har inte blivit så mycket lyssning än, men det lilla jag hunnit med visar att mina bredbandare klart och tydligt mår bra av att befrias från djupbas och att basreflexlådorna med SS8545 är betydligt mer kompetenta på det området än bredbandarna. Kombinationen kan nog bli en riktig höjdare! De små pyttelöjliga TDA2005-slutstegen spelade faktiskt över förväntan, där kom mina fördomar om de små plastpluttarna lite på skam måste jag erkänna. De konkurrerar nog inte ut en SE triodförstärkare i första taget, men tar man med prisskillnaden i ekvationen så blir det lätt så att man börjar fundera...
Nu blir det inget mer lyssnande på några dagar pga jobb, men till veckan ska jag dyka lite djupare i det här med filtren. Just nu kör jag på ca. 80Hz 12dk/oktav, nästa att provas bli 100Hz 6dB/oktav. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/07/22 : 12:12:25
|
Fuling: quote: Vore det måntro idé att köra drivsteget på en något högre matningsspänning än utgångssteget? När man kör äkta klass A så vill man nog inte tappa ~5V sving i onödan om man kan undvika det.
Har funderat på detta också... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2006/07/22 : 17:12:49
|
Tappa sving kan man som sagt lösa genom att höja matn.spänningen till försteget.
Å andra sidan kan man resonera som så att bränner man 100W för kråkorna för att få ut några ynka SE class A watt så kan man oxå stå ut med lite "tappad swing".
Om man backar ett steg o ritar schemat på det viset:
så borde det vara enklare att se att det handlar om en SE-förstärkare (M3,M5,M7 är strömkällor). R4,R5,C1 är bara en enkel strömkälla för temp.beroende spänningsreferensen D1 (M2+R6). Det var lite lurigt ritat sorry, men jag ville oxå ha lite kul... Annars går det oxå bra att koppla biasströmkällan till pos matningen. Fördelen med strömkällan I1 (jmf m resistor) är att man kan uppnå högre impedans vilket borde resultera i lättare last för ing.steget och lägre dist (vilket bara är av godo i en så enkel koppling). |
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/22 : 18:26:57
|
Kan tänka mig att man vinner ytterligare en fördel på att ha en separat matning till drivsteget: Lättare att filtrera och få det tyst.
Jag tänkte fel kring strömspegeln, nu har det klarnat lite ja. Vore onekligen spännande om någon kunde bygga en prototyp!
|
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/22 : 21:41:12
|
Har förresten shoppat lite idag: Tog en vända till Clas Ohlson och handlade aluplåt till ett ordentligt förstärkarchassi, sedan blev det en beställning hos Bhiab på lite trissor (BF245C och IRF9530) och annat smått och gott.
Ska hardwira upp fyra kanaler på lödstöd och sedan få fast dem på ett par kylare jag har, en stor och en lite mindre. Tanken är att basslutstegen ska köras på lite högre matning och mer ström, så jag ska tillägna den stora kylaren till att ta hand om dem. Jag har klurat ut en ganska elegant lådkonstruktion som rymmer fyra kanaler och som passar med de kylare jag har, dock tänkte jag drämma till med rejäla nätdelar så dessa får hamna i en separat låda som står lite gömd någonstans bakom allt annat. Delningsfiltret stoppar jag in i slutstegslådan om plats finnes, annars får det bli en extra låda i samma stil som slutsteget men det undviker jag gärna om det går. Det ska som sagt helst vara lite integrerat och kompakt.
Den här kopplingen skickar ut en ganska ordentlig duns på utgången om man lägger på matningsspänningen för plötsligt, så det får bli kapacitansmultiplikatorer för att få till en mjukstart. Dock har jag en liten förkärlek för CLC-filtrering, så det kan rentav hända att det blir en kombination av båda teknikerna. Det kommer hur som helst att bli en ganska skrymmande strömförsörjning, så det skulle bara bli ett elände att försöka få in den i förstärkarchassiet tillsammans med de fyra stora drosslar som utgör grunden i förstärkaren. Induktiv koppling mellan nättrafos och signalförande induktorer är förresten ett fenomen som man undviker om man kan. Jag råkar ha ett åttapoligt kontaktdon militärspecat till 600V/22A som får stå för anslutningen mellan nätdel och förstärkardel.
|
Edited by - Fuling on 2006/07/22 21:46:58 |
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/24 : 21:24:19
|
Lite bilder kanske?
Först en närbild på testriggen. Kabeldragning osv lämnar en del att önska, men det fungerar och fyller sitt syfte:
En bild som visar lite av den nuvarande helheten:
Och så en glimt av det kommande fyrkanals klass A-projektet. I bakgrunden en hardvirad prototypkanal, det är inte många komponenter inblandade. Husets herrar övervakar så att allt går rätt till.
|
|
|
Topic |
|