Author |
Topic |
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7933 Posts |
Posted - 2006/07/24 : 21:40:09
|
Det låter över förväntan med tanke på komponentkvalitén i slutstegen. (Och det faktum att de är baserade på TDA2005...) Själva grejen med att avlasta bredbandarna och ge dem lite kompetent hjälp i basen var ett riktigt lyckat drag, med ordentliga slutsteg kan det bara bli bättre! Ska prova lite olika filterkonfigurationer framöver, härnäst blir det första ordningens och framledes ska jag testa fjärde ordningens också. Tredje hoppar jag över, de kräver så underliga komponentvärden.
Edit: Katterna är jag lite nervös över, funderar på att montera ett galler över hela härligheten. Vore synd att slösa dyra säkringar...
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2006/07/24 21:41:56 |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/07/24 : 22:58:52
|
Du ser ut att kunna "spåna fram" en hel del......spännande..ser fram emot att se vilken filterkonfiguration du väljer.. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Fuling
7933 Posts |
Posted - 2006/07/24 : 23:06:00
|
Ja, DIY-nerven har vaknat igen efter en tid på sparlåga.
Så här långt känns det som att 12dB funkar utmärkt, men det ska bli lite spännande att prova framför allt 6dB. Det har jag grejor till hemma, men 24dB får vänta ett tag då varken 1%-iga plastfilmskondingar eller komponentadaptrarna som jag monterar dem på är direkt gratis. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8602 Posts |
Posted - 2006/07/24 : 23:07:52
|
Räcker den storleken på kylflännsar till klass A stegen?Blir det varmt?Tror det är ungefär samma storlek jag beställt till mina SEWA steg. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
7933 Posts |
Posted - 2006/07/25 : 00:43:13
|
Som du ser så är det två olika stora kylare, den lilla mäter 40x100x160 och är inköpt på Elfa. Den stora är på 40x100x300 och köptes begagnad. Jag är själv aningen tveksam till om de verkligen räcker till, det är inga jätteeffekter som ska kylas bort men jag vet av erfarenhet att man alltid ska ta större kylaren än man tror sig behöva.
Satt precis och gick igenom i huvudet vad jag har för alternativ, jag har en del stora kylare liggande men få som är lagom stora. Vill helst att förstärkaren ska få plats på bänken också... I morgon ska jag rota igenom förråden och vrida och vända lite på allt skrot och se om jag har nåt som passar. Helst ska det ju vara kylare som det är lätt att bygga upp ett chassi kring också, jag har dåliga metallbearbetningsverktyg så det ska helst bara vara kylare och fyrkantiga plåtar. |
|
|
Fuling
7933 Posts |
Posted - 2006/07/26 : 19:22:50
|
Jag hittade ett par kylare som jag glömt bort att jag ägde, och gjorde snabbt bedömningen att de var tillräckligt stora samt enkla att montera i ett chassi. Resultat:
Jag lekte en stund med tanken på att bygga så att hela förstäraren står upp istället för ligger ner, kylningen skulle bli effektivare men av estetiska skäl blir det så att den får ligga ner som på bilden istället. Ska skära upp ventilationshål i lock och front, men innan jag bestämmer formen på dessa så ska jag ta mig en titt på ett par 120x120mm likströmsfläktar som jag har liggande. Går det att köra dem så sakta att de inte hörs så kan det nog vara ett vettigt sätt att suga ut varmluften ur lådan, kylprofilerna har nämligen flänsar på insidan också. Eftersom den här lådan är såpass rymlig invändigt så tänkte jag dumpa idén med separat låda för nätdelarna, följaktligen kommer det att vara en massa elektrolytkondingar i lådan som inte gillar värme så värst mycket. Några graders temperatursänkning betyder mycket för livslängden på komponenterna, i synnerhet lyterna men även för de andra pryttlarna.
Tanken är som sagt att fläktarna ska gå på mycket lågt varv och inte höras alls, jag har för mig att de fläktar jag har snurrar ganska lagom på ca. 3-4V matning istället för de 12V de ska ha enligt specarna. Problemet är att de inte startar på så låg spänning utan behöver en spänningspuls med tillräcklig längd och amplitud för att snurra igång. Någonstans i bakhuvudet har jag en idé om hur en sådan koppling ska se ut, den innefattar en b.la. darlingtontrissa och en ganska stor elektrolytkonding vars uppladdningsström ser till att transistorn leder för fullt en stund. |
|
|
Topic |
|