HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Subslutsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/07/18 :  15:18:57  Show Profile Send dwain a Private Message
Nu när det är sommartider å vädret är underbart å jag är ledig hela dagarna (jobbar kvällar hehe) så har jag byggt om min lilla baslåda på 108 liter å förstärkt den lite. Sedan skaffade jag mig en cerwin vega bas med dubbla talspolar på 250w rms per talspole. Nu är det så att jag enbart har en marantz förstärkare från typ 70 eller 80talet på 2*30w som driver den detta tänkte jag ändra på. Är det någon som har några ideér om vad man ska ha för slutsteg? alternativt någon som har ett inte allt för dyrt slutsteg å sälja? behöver inte vara inbyggbart det kan vara externt också. Det ska helst driva som fasen vid väldigt höga volymer då man är en infected mushroom fantast. Det kan även vara någon byggsats så länge det inte är allt för svårt. Vore kul om kan kunde få lite ideér från er här på forumet. Ni verkar veta vad ni snackar om. Även om det finns något sätt å få baslådan å spela någon hertz djupare hade också varit sköj den spelar bara ner till ca 27hz.

Mvh Christoffer

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/07/18 :  18:57:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Du får nog precisera dig lite.
Vad är billigt för ett slutsteg och vad är det för låda du byggt, hur stor (mått) och vilken sorts konstruktion. Vad är det för element och vad detta elementet har för parametrar.
Kanske kan du även lägga upp bilderna på dina simuleringar och om du gjort mätningar.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/07/19 :  01:20:50  Show Profile Send dwain a Private Message
oj det var tjosan med grejor man skulle kunna hehe lådan är som sagt en 108 liters låda med en 12" i dubbla talspolar på 4ohm st. altså kan jag köra den på 2ohm eller 8 ohm eller 2*4ohm. lådan är ca en meter hög och ca 35cm bred å kanske 40 djup något sådan parametrar har jag inga på elementet då det är beggagnat å jag inte lyckats hitta det på nätet. det är en basreflex konstruktion med 3 basreflexer som är 8cm i diameter längd har jag ingen aning om. jag brukar i mitt rum använda 2 av basreflexerna för att få ut så mkt djupbas som möjligt men när den används i större rum så används alla för att få mer bas. där är gott om plats i lådan till ett slutsteg om nu det är lämpligast att bygga in ett. pris ide är väl mellan 500-3000kr nånstans kan eventuelt kanske lägga något mer.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/07/19 :  01:24:01  Show Profile Send dwain a Private Message
tyvärr har jag inte mer parametrar som jag kommer på detta är orginal en låda till en monacor bas men den basen sålde jag till min kompis. han fick tag på ett beggat incel slutsteg som han byggde om till mono å det spelar underbart till min låda. så därför tänkte jag att det måsste vara drivningen som det är fel på.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/07/20 :  13:36:23  Show Profile Send dwain a Private Message
igen som har några ideer? funderar lite på ett beggat pa-steg alternativt rila sw5000 inbyggnads vet inte hur bra det är. någon som har erfarenhet av det steget?
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/07/23 :  11:53:14  Show Profile Send AndersP a Private Message
http://www.kelkoo.se/ctl/do/sort?catId=121601&searchId=101020180_1153648243615_1183083577&tsSearchId=1153648243614&pid=14306973&field=merchantName&sortcolumnid=merchant

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/07/24 :  01:25:50  Show Profile Send dwain a Private Message
okej det slutsteget verkar riktigt effektfullt någon som har prövat det? som kanske har några kunskaper om hur det låter? riktigt bra pris måste jag säga. och massor med effekt hehe. Är behringer ett bra märke?
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/07/24 :  01:56:02  Show Profile Send AndersP a Private Message
Här står allt du behöver veta om du orkar läsa allt:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7731

Var försiktig bara. Du kommer att kunna skjuta det där EPA-elementet till Mars med det här steget.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2006/07/24 02:02:17
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/07/25 :  00:15:13  Show Profile Send dwain a Private Message
Hehe det har du rätt i anders men jag får helt enkelt limma fast pottarna på typ 25% hehe. annars verkar steget fint lite problem med fläkteljud å brus men fläkten är bara att byta alternativt bygger man in steget i en ny låda i alu och sätter en stor fläkt som går på lågvarv. å senare i framtiden får man la bygga sig en stor subba med kanske ett antal 10" element
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/07/26 :  01:40:13  Show Profile Send dwain a Private Message
var inne idag på musikalen i halmstad å snacka med dem. de var lite aviga till detta steget pågrund av att de tydligen haft en del strul å servicen sker i tyskland. de tippsade mig om ett steg från alto som kostade en tusenlapp mindre än behringern som dom för övrigt tog 4200kr för. så jag bad dem plocka hem detta steg så får man se vad det är för något om det är bra å så vidare. annars sa jag att då ville jag byta upp mig till behringern om alton skulle vara skit hehe effectspecen var nästan det samma 360w rms 8 ohm 720w rms 4ohm 1200w rms 2 ohm stereo mankunde även brygga den å få ut ungefär samma effect som behringern kanske något mer
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/07/26 :  15:51:16  Show Profile Send AndersP a Private Message
Ska vi gissa att boysen på Musikalen i Halmstad har lite andra marginaler på Alto än på Behringer?

Ta EP2500 på posten från Musikbörsen för 3200 kr + frakt istället.
Taskigt mot grabbarna på Musikalen kanske, men allt färre är beredda att betala en tusing mer bara för att få gå i en affär.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/07/26 :  19:50:05  Show Profile Send dwain a Private Message
oj kostar den bara 3200 på musikbörsen? det var ett helt annat pris. hmm jag får kolla upp det kanske det blir både och om ekonomin tillåter det är ju inte helt fel å ha mer effekt till min golvare heller hehe
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000