Author |
Topic |
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2006/07/23 : 14:14:11
|
....klart man kan , jag gör det ju !?. Jag använder två QUAD 303, en till var sin högtalare som får signal, höger kanal till diskant och vänster kanal till basen via ett aktivt delningsfilter. Jag använder alltså QUADarna i princip som två monoblock. Fördelen är naturligtvis att jag har kunnat korta ner högtalarkablaget maximalt. Jag skrev att så klart man kan göra så här men jag är egentligen inte riktigt säker på att det är 100% säkert, så därför undrar jag - Kan man göra så här? (hoppas att jag skrev begripligt) Tacksam för åsikter ! mvh Urban Häll |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/07/23 : 14:51:54
|
quote: klart man kan , jag gör det ju
Säger nog det mesta... Jag använde mina bägge stereo-slutsteg som monoblock innan.
Friskt kopplat=hälften brunnet! |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2006/07/23 : 16:34:03
|
Ena kanalen får ju mer belastning än andra. Men det spelar nog mindre roll |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2006/07/23 : 19:19:54
|
jo jag tänkte på det med potensiell snedbelastning också, men om det vara en kritisk faktor så skulle ett och annat slutsteg haverera när det kommer en baston i bara en kanal och det vet jag inte att jag hört talas om. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/07/23 : 19:44:55
|
Varför skulle det haverera??? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2006/07/23 : 19:48:14
|
Med en QUAD 303 a behöver du inte bekymra dig om nånting sådant. Kör du på bara(Min grabb 11år har också en 303á till ODII) |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2006/07/24 : 19:19:48
|
quote "Varför skulle det haverera???"
Jo, jag undrade för att jag aldrig sett denna koppling. Vid användande av två slutsteg för biamping har jag bara sett användningen av ett slutsteg per register med vanlig längd på kablaget. Jag tänkte att det kanske fanns något problem med att göra så här som jag bara inte hört talas om. Men det fungerar riktigt bra! Och EAR ! första gången jag provade en 303a var kopplade till mina OD11or (kraftigt moddade men undanstoppade)och jag kunde nästan inte tro mina öron!! Fantastiska förstärkare! Inte världens åttonde underverk men med tanke på vad man betalar för dom och hur gamla dom är så är dom svårslagna vad gäller musikalitet per krona !! |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2006/07/24 : 19:50:09
|
303´an är om jag inte minns fel en ren klass B stärkare som i princip skall tåla hur mycket stryk som helst Urban:Du skulle bara veta hur mycket QUAD här finns i min närhet |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2006/07/26 : 21:18:10
|
Det är kanske ett annat topic men QUAD verkar av det jag hört vara ett ovanligt prisvärt fabrikat. Jag har tidigare provat Adcom,Linn,Denon monoblock och lite annat osorterat och med lillQUADarna blev det ett klart lyft |
|
|
|
Topic |
|