Author |
Topic  |
|
JohnA
Member

556 Posts |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2006/07/25 : 07:42:13
|
Det där är en koppling som förekom förr i tiden i vissa radioapparater. Bla i Philips. Ingenting är nytt under solen. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
 |
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts |
Posted - 2006/07/25 : 23:54:27
|
Skoj. Å andra sidan.. vet inte vilket rör och vilken bashögtalare det handlar om, men nog förtjänar väl basen sitt eget slutrör också?
/Ronnie |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8211 Posts |
Posted - 2006/07/26 : 00:20:31
|
quote: men nog förtjänar väl basen sitt eget slutrör också?
Det tycker nog jag också. Jag tror mer på en lösning med väl anpassade rör och utgångstrafos för respektive frekvensområde om man ska köra biampat. SE-utgångstrafos är som bekant ett nystan av kompromisser men befriar man dem från några oktaver i ena ändan av spektrat så blir de genast mycket enklare att konstruera. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
|
zix
Hifi-Barista

954 Posts |
Posted - 2006/07/26 : 21:51:27
|
Kanske det vore passande att göra en Matrix-krets om man ändå kör med aktiv delning innan slutstegen? Matrix-förstärkarna ska ju enligt Steve Bench ha svårt för branta delningsfilter (t.ex. 24 dB) men det problemet lär väl försvinna med aktiv delning? Stora fördelen med matrixförstärkarna är ju att man får ut två kanaler av komponenter som annars bara räcker för en och en halv kanal. För mig låter det idealiskt som förstärkartyp för hemmabio eller bi-amping/aktiv delning. Steve Benchs sida om Matrix amp: http://members.aol.com/sbench/1060amp.htm PDF från Steve Benchs föredrag på European Triode Festival om Matrix amp: http://www.triodefestival.net/members/bench/SteveBench_ETF03.pdf |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
 |
|
JohnA
Member

556 Posts |
Posted - 2006/07/26 : 22:59:23
|
Har Zix provat matrix-konceptet? Jag är mycket nyfiken på att testa och då med triodkopplade beam-pentoder eller ännu hellre äkta trioder. Kanske skulle prova en matris med mina två 6AS7G som jag tänkte ha till ett PSET-bygge på ca 2x4w. Faktum är att jag hittat gamla applikationsexempel på audio push-pull med rörtypen.
Hmmm, man kanske skulle kombinera matrix med utgångstransingar optimerade för olika frekvensområden. Mig veterligen ligger basen mestadels som en monosignal och mellan/diskant är det som skapar stereobilden och kräver högre återgivningskvalitet. Optimerar man då matrisens PP-trafo för låga frekvenser (stor tung nättrafo kanske?) och lägger energin på att linda en fin SE-trafo för höga frekvenser kanske man får något verkligt fint. Risken finns förstås att det kan låta "tomt" mitt emellan högtalarna om PP-trafon inte hänger med i höga frekvenserna. Särskillt trist blir det om man kör gamla monoinspelningar då hela ljudet lär hamna i PP-trafon. Men det kanske är lättare att få en PP-trafo bredbandig än en SE-traf?
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
 |
|
zix
Hifi-Barista

954 Posts |
Posted - 2006/07/27 : 00:26:17
|
icke provat! tycker bara att idén är så kool - särskilt då för just hemmabio eller aktiv delning där ju kostnaden för slutsteg snabbt skjuter i höjden för rörälskare. Edit: för monoinspelningar blir det kanske lite krångligt med den här tekniken, iallafall om man har en billigare trafo som T2. Man får väl hitta på nåt... ehm, kan man fasa om ena kanalen vid ingången då man spelar monoskivor kanske? Eller är jag ute och sparkcyklar? |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2006/07/27 00:49:59 |
 |
|
|
Topic  |
|