Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7932 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 00:19:59
|
CF, eller i min idévärld: En J-fetföljare. Sitter och kollar just nu om det finns någon Jfet som pallar för lite spänning och ström, det brukar vara svaga på de punkterna... Ett alternativ vore kanske en lågeffekts Mosfet, men då skiftar man DC-nivån ca. 4 volt i onödan också. Jag återkommer om jag hittar något kul.
Edit: Jamen titta, 2SK117 klarar faktiskt 50V och 14mA, det borde räcka gott och väl för ändamålet! Utan att lägga upp något schema så kan jag försöka mig på att beskriva min tänkta krets så här:
Ingångssteg bestående av en halv ECC86, 13-18V anodspänning och ca. 2mA anodström. Som anodlast en kaskod-CCS med BJT:er, matningsspänning ca. 35-45V. Detta steg direktkopplar man till en följare baserad på 2SK117 med en CCS som sourcelast, ca 5-7mA bör räcka här. Utgången från följaren kopplar man i sin tur direkt till ett passande Mosfet-utgångssteg med 18-25V matningsspänning och 1-2A tomgångsström. Matningen till ingångssteget bör man nog fördröja med ett relä tills röret blivit varmt, annars är det nog lätt hänt att man blåser katoderna.
Edit igen: Tittar man lite närmare på 2SK117 så verkar den inte alls klara några 14mA, snarare 3. Lite klent med andra ord. Attans!
Edit för tredje gången: 2SK170 ser ut att klara biffen bättre, sålänge man håller spänningen under 40V. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2006/07/16 00:34:39 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 01:19:43
|
Du kanske vet det redan men 2SK170 finns i tre varianter, (GR, BL och V tror jag de heter) varav 2SK170V är den mest strömvilliga. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 01:41:56
|
Ja just det, det stämmer! Det här blev plötsligt såpass intressant att det nästan måste provas...!
Jag kom på att man eventuellt kan minska antalet komponenter avservärt genom att låta J-feten vara både anodlast och utgångsbuffer åt röret = myföljare. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 03:21:10
|
Natten är ännu ung och prototypbygge pågår! Nu har jag visst halkat ifrån trådens tema lite, men ändå inte på sätt och vis. Det jag pysslar med just nu är alltså drivsteg till hybridförstärkare, något som mycket väl kan vara av intresse senare då jag ska styra upp ett fyrkanals förstärkeri till anläggningen. |
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 05:48:42
|
Resultat av provkörningen, prototyp 1.0: Inte så värst bra. Jag kommer till ca. 12V p-p, sen börjar det dista och självsvänga. Eftersom jag byggde med de J-fetar jag kunde hitta hemma (BF245B) så kan jag inte köra med mer än 30V matning, vilket nog inte är tillräckligt. Självsvängningarna misstänker jag beror på att jag struntade i att löda in gatestoppermotstånd på trissorna, antingen det eller så har det med min usla tongenerator och den extremt undermåliga kabeldragningen från tongeneratorn till kretsen att göra. Nu ska jag få några timmars sömn, sen ska jag ta itu med det där och se vad som går att åstadkomma. Lite bättre än 12Vp-p tycker jag att man borde får från ett rör som bottnar vid 4V anodspänning och har en aktiv last.
Förhoppningsvis kommer det schema och bilder under dagen också. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 09:19:44
|
quote: Natten är ännu ung och prototypbygge pågår!
Ja det vänder fort när ideerna kommer,tycker mig känna igen det där. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 12:16:58
|
Visst är det så! Nu har jag fått mig lite sömn, så nu ska jag ta itu med de där lömska självsvängningarna. Ska börja med att ersätta min helt värdelösa tongenerator med en CD-spelare och en testskiva, skulle nästan tro att det räcker. |
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 14:02:56
|
Lite uppdateringar:
Eftersomjag inte ritat något schema än så kan vi göra en jämförelse med Twilight-kopplingen: http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_twi.html
V1 är alltså en halv ECC86, Q1 är en BF245B fast utan kopplingskonding och annat, det är en depletion-mode Jfet och kan alltså kopplas in likadant som ett rör. Jämför med en SRPP-koppling, det behövs bara ett motstånd mellan gate och source för biasen. R5 i schemat är ersatt med ytterligare en BF245B kopplad som konstantströmkälla. Större delen av strömmen genom Q1 går till jord via konstantströmkällan, bara ca. 1,7mA går genom röret.
I första skedet körde jag med diodbias (1N4148) på röret, och då fick jag ut max 12Vp-p innan det klippte på den negativa sidan. En ökning till 40V matning (jag är inte rädd om trissorna...) hjälpte inte. Bort med dioden och in med en trimpot på 500R istället, preliminärt inställd på 180R enligt någon hafsig beräkning. Nu blev det genast bättre, och ju mer jag ökade resistanses desto bättre blev det! Med poten inställd på max resistans får jag ut bortåt 28Vp-p med 40V matning! Nu har rörets anodspänning ökat från 14V till nästan 20V, så det blir lite knivigare att direktkoppla till en mosfet. Inget problem egentligen, det blir bara aningen sämre anpassat så att man får bränna några enstaka volt i onödan i slutsteget.
Det här verkar ganska lovande, nu ska jag ägna en stund åt att bulta fast ett par mosfetar på en kylare och koppla samman med det här och se vad det kan tänkas bli...
|
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 16:05:19
|
Det gick på ett kick att bygga en mosfetföljare och allt funkar jättebra bortsett från precis det jag trodde skulle bli problem: Frekvensgången dyker redan vid 10kHz...
Senaste timmen har jag ägnat åt diverse mer eller minde grova modifieringar av kretsen, och lite bättre har det blivit men inte mycket. För närvarande kör jag en vanlig CCS som anodlast till röret och sen vidare till en Jfet-buffer. Någonting stjäl min diskant...! |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 16:31:01
|
Hur är det före bufferten då,hur högt går diskanten där. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 16:52:57
|
Det börjar falla redan vid röret. Provade med drossel som anodlast nyss, det funkade inte heller. Jag börjar misstänka att jag tait för högt värde på gridstoppern till röret, alla olika kopplingar beter sig såpass lika att jag funderar på om felet sitter någon annanstans.
Ska prova att byta/ta bort gridstoppern, blir det inte bättre av det så lägger jag ner för den här gången. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 17:16:31
|
quote: blir det inte bättre av det så lägger jag ner för den här gången.
Det brukar mogna fram,när man får grubbla lite.. |
|
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 17:31:28
|
Gjorde några slutgiltiga tester nu, och det är fortfarande ingen given succe´. Bytte gridstoppern till 22ohm, nästan ingenting alltså, Det märktes, för röret låg på gränsen att självsvänga hela tiden. Inte ens med bara rör och CCS inkopplat, alltså helt utan last, gick steget rakt upp till 22kHz som är max jag kan få fram just nu. Med buffer och slutsteg inkopplat blir situationen bara värre, även om det blivit bättre än det var från början. Ska prova med ett annar rörexemplar ifall det skulle råka vara det som spökar.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 18:42:24
|
Provat med motstånd istället för CCS? |
|
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 21:16:36
|
Jag vräkte röruslingarna ur min åsyn och tog itu med en gammal idé istället, en simpel kombination av en J-FET, en P-kanals mosfet, en 112mH drossel och några småkomponenter. Den gav inte heller någon diskant förrän jag upptäckte att jag dragit ett motstånd fel och pajat återkopplingsslingan. Nu funkar den till synes utmärkt och står och spelar för glatta livet!
Jag vet att jag har postat ett schema på konstruktionen någonstans här på forumet för bra länge sen, ska se om jag kan hitta det. Nackdelen är att man behöver grova drosslar på minst 100mH som klarar ett par ampere likström och dessutom har rätt DC-resistans, men såna råkar jag ha 4 st liggande.
Edit: På den här sidan har jag ett schema på senaste bygget: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32437&whichpage=2 Drosslar är faktiskt inte så svåra att linda annars heller.
|
Edited by - Fuling on 2006/07/16 21:20:32 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 21:30:27
|
quote: Jag vräkte röruslingarna ur min åsyn och tog itu med en gammal idé istället
Då jag köpte 2 st kretskort till SEWA o den är halvfärdig,fattas trafo o flännsar,som jag beställt,ska jag prova med bara SEWA först,och sedan ev.CF och spänningsförstärkare,hoppas du kommer på vad som var felet med rörkretsen,nog ska väl ECC86 klara till 20khz om man börjar med bara resistorer och bygger därifrån? Föresten,vad blev det för ingångskänslighet med kretsen du byggde nu?I v RMS. |
|
Edited by - Ryssen on 2006/07/16 21:32:16 |
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 21:46:12
|
Du gjorde nog inte bort dig när du köpte SEWA:n, men du får kanske räkna med att bygga försteg med någonting lite häftigare än ECC86. Nu gjorde jag förmodligen nåt fel när jag byggde mina prototyper eftersom alla funkade nästan lika dåligt, men tittar man på data över ECC86 så är det faktiskt inte det första man tänker på om man vill ha gott om linjärt spänningssving och bra drivförmåga. Ett ECC88 på normal spänning och ordentligt med ström gör nog ett mycket bättre jobb i slutändan, även om man inte längre kan direktkoppla.
Har inte mätt så mycket på senaste bygget, men spänningsförstärkningen ser ut att ligga på runt 8ggr. Mitt bänkaggregat pallar inte att köra full ström så jag har inte kollat max uteffekt än heller, men jag skulle tro att det går att plocka ut bortåt 10-12W och det med ganska små värmeförluster dessutom (relativt...) tack vare att drosseln ersätter en konstantströmkälla. Drosslar är bra, de fördubblar faktiskt verkningsgraden på SE-steg jämfört med CCS-kopplingar och det är en ganska stor vinst så fort man kommer över några watts uteffekt.
Nackdelen är att man är fast vid att ha en utgångskonding, men med tanke på att det är ett utmärkt DC-skydd för hötalaren så ser jag det inte enbart som en nackdel. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 22:25:41
|
quote: men du får kanske räkna med att bygga försteg med någonting lite häftigare än ECC86.
Ok,kanske svårt att veta,men då kanske det räcker med spånningförstärkaren o skippa CF? |
|
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/16 : 22:32:16
|
Med tillräckligt mycket ström går det nog att skippa CF:en, frågan är om ECC88 är kapabel att leverera sådana strömmar. Jag hade gärna provat med transformatorkopplade drivsteg, men då blir det pengar inblandade också förstås. En myföljare med ECC88 som går på relativt låg B+ (140V kanske) och hög ström (15mA) ska väl kunna driva en mosfet utan att knorra tycker man. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 00:08:54
|
Då kanske det är en bra ide att paralekkoppla trioderna i ecc88,för 30mA?Det kanske går att byta ut Q2 i Sewa mot en drossel oxå?Någon gång framöver,räknade på en drossel i ecxel bladet,järnets tvärsnitt 11,7 cm/2 vad motsvarar det för VA hos svebry?Skall man isolera mellan varven i en drossel oxå?Samt hur länge ska den vara i ugnen(schellac)?vid vilken värme? |
|
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 01:14:48
|
Nackdelen med att börja parallellkoppla rör är bl.a. att ingångskapacitansen skenar iväg = tappad diskant igen...
Det är en del saker som ska ändras om du ska köra med drossel, så det vore nog idé att ta det som ett nytt projekt i så fall. Jag kollade nyss lite på ett par kärnor från Svebry och deras 85VA mäter 3,2x3,5, alltså 11,2 kvadrat. Lika bra att ta en storlek större, nästa är väl 150VA tror jag. Deras kärnor är såpass billiga att det inte finns några skäl att snåla på storleken. De enda drosslar jag lindat med så grov tråd (>1mm) använde jag vanlig maskeringstejp till, men det borde gå med kraftpapper och schellac också. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 16:35:11
|
Tankarna har snurrat i skallen i dag.om jag använder 6C19 som katodföljare då måste ju strömmen räcka till i alla fall,och en CF har ju alltid förstärkning under 1,har sett tester där man kör röret på ca 50-60v.http://klausmobile.narod.ru/testerfiles/6s19p.htm och eCC86 har förstärkning så det ska räcka.Föresten,är det Mu som anger förstärkningen inte gm,rätt?Om jag kör 6C19 på ca 40 mA. |
|
Edited by - Ryssen on 2006/07/17 16:36:05 |
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 17:49:00
|
Visst är det kul ed lite designproblem att brottas med? 6C19 har garanterat ström så det räcker, däremot vet jag inte om my och Gm är tillräckliga för att det ska bli en bra katodföljare. Tydligen ska my vara relativt högt och gm så högt som möjligt om det ska bli bra katodföljare med låga förluster. Därmed inte sagt att 6C19 inte mycket väl kan funka utmärkt, jag har inte provat så jag vet inte. Samma rör i en anodkoppling kan nog också funka, även då behövs ett spänningsförstärkande steg innan.
Ett tips när det gäller rör för katodföljare: pentoder av lite modernare typ brukar ha bra med my och Gm om man triodkopplar dem. Ibland blir de linjära också, även om det inte är det viktigaste i en katodföljare. Väljer man rör ur P-serien (TV-rör) så kostar de dessutom oftast någon krona styck bara, och det enda som skiljer dem från deras dyrare E-motsvarigheter är glödtråden. En PL83 eller liknande blir säkert en utmärkt katodföljare, då har man både ström och branthet så att det räcker!
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 17:54:33
|
quote: pentoder av lite modernare typ brukar ha bra med my och Gm om man triodkopplar dem. Ibland blir de linjära också, även om det inte är det viktigaste i en katodföljare.
Nyare typer,vilka är det?Jag har ett par E81L Är de nyare typer?Kan dom funka? |
|
|
|
Fuling
7932 Posts |
Posted - 2006/07/17 : 18:38:36
|
Vad som är nytt och inte i rörsammanhang är förstås ganska relativt, men rör för tv-bruk anser jag vara "nya". E81L är ett utmärkt rör som jag använts som ingångssteg i flera olika byggen, sitter bl.a. i min nuvarande 6B4G SET. E81L är nog utmärkt att driva mosfetar med! |
|
|
Topic |
|