Author |
Topic |
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 10:36:17
|
Tomas: "förändring": ja och nej. innehållet (bitarna) kan vara identiska ("bit perfect"), men de optiska och mekaniska egenskaperna hos informationsbäraren (polykarbonatskivan) är olika. Eftersom avläsningen av information från skivan är en mekanisk/optisk mekanism, kan den påverkas. Förändringen beskrivs som jitter i den digitala strömmen.
Tydligen går det även att påverka hårddiskbaserade inspelningssystem med olika exakta masterklockor. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 11:24:58
|
quote: det var mer tänkt som ett lättare test för att kunna få chansen att höra ljudkvalitens degradering. Hos mig och ett flertal andra hifisnubbar som jag känner hörs försämringen redan på första kopian! Så hos oss behövs det inte kopieras mer en gång... Poängen med testet är att om ingen förändring finnes på första kopian så finns den inte på senare kopior heller, eller hur?
Ok. Själv hör jag ingen försämring vid första eller andra kopian, därefter vet jag inte eftersom jag aldrig har provat. Kanske det är beroende av vilken cd-spelare som används också? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 12:05:17
|
Hmm jag har en gammal Sony dvd brännare som var rätt dyr då ja köpte den men går det att få skivorna bättre då om ja typ bränner med en Verbatim skiva eller måste ja ha en vanlig cd brännare? skulle va skoj att prova det här som sagt. |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 12:16:00
|
En av huvudprinciperna är att bränna på så låg hastighet som skivan medger - x2 men heltst x1. Det diskvalificerar i princip alla DVD-brännare. De är ju heller inte "optimerade" för att bränna cd-skivor. Hitta en billig begagnad Plextor :-) |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 12:47:40
|
CC. Det finns nog ingen anledning att ha jitterreduktion i datasammanhang, tror därför inte att dett ingår i databrännare. Jag är förskräcklgt dålig på detta med digitalt ljud, eftersom jag är fokuserad på det analoga och bara sysslat med digitalt vid egen masterframställning och jämförelser mellan digitala och analoga system. Jag skall inte gå in på var mina prefrenser ligger, det är utanför tråden.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 23:35:59
|
Jag har provat och bränna kopia på kopian i 4 steg och på denna brännare som jag har tillgång till. Kopiorna låter lika och det spelar ingen roll om jag jämför kopia 1 eller 4 med org. Det blir samma skilnad. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2006/07/11 : 20:33:32
|
Jo som jag skrev tidigare i tråden. Främst märks det att konturerna i musiken blir skarpare men skillnaden är hårfin... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/07/11 : 21:25:48
|
Imperial. Det styrker påståendet om att när du en gång jitterkorrigerat, så får du ingen förbättring av kopian med ytterligare jitterkorrigering. Om du sedan gör några kopiegenerationer i vanliga databrännare är det dags för en jitterkorrigerande igen.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2006/07/13 : 00:04:11
|
Jag vet inte om den maskinen jag har jitterkorrigerar. Jag tror inte det. Jag har en Pioneer PD-75 som drivverk och kör digitalt direkt in på Studiobrännaren som är baserad på samma drivverk som PD-75'an. Jag har för mig att en av Peter Gabriel's senare alster är kopierings skyddat. Det gick inte att bränna i en dator men den här maskinen fixade det
Vad gäller gitter så är det inget problem att koppla en sådan gitter ätare mellan drivverk och brännare. Jag har ingen sådan men om någon här på forumet har och vill prova går det bra att pm'a mig.
|
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 18:58:40
|
quote: Åhå... Så man kan bränna 16/44.1 som DVD-Audio..?
Ja, här finns ett gratisprogram som klarar det:
http://dvd-audio.sourceforge.net/
|
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
Topic |
|