HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD pressningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/07/04 :  23:23:21  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Är det fler än jag som missat att Orginal utgåvor på CD är pressningar och inte bränningar.
Har jag hört fel eller är det så??

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/07/04 :  23:26:04  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Det stämmer att CD-skivor pressas och inte bränns i massproduktion.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/07/04 :  23:26:49  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Alla cd man köper i handeln är pressade. Man bygger en master, som man sedan tillverkar glasmastrar av. Dessa pressar plastmassan, som sedan aluminiseras och sätts lackskydd på.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/07/04 :  23:43:04  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jaha, då är det därför jag fassnat för orginalskivor då.(låter bättre)
Hur kan jag ha undgått att reflektera detta

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/07/04 :  23:52:48  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Eller så har du en dassig brännare. Sker överföringen korrekt så skall det ju inte vara ngn skillnad, ettor och nollor ser ju inte ut på så många olika sätt.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/07/04 :  23:58:51  Show Profile Send freann a Private Message
Vad menar du med "originalskivor"?
Vilken mastring av en platta som låter bäst är ju en intressant fråga... Någon fler som upptäckt att 80-talsutgåvor ofta låter *bättre* än sena 24-bitars remastrade utgåvor..?! Lägre utnivå, lite mindre detaljer men mer dynamik och musik. Mer BAS och mindre "diskant". Etc...

Ett kontnkret exempel är den kanadesiska utgåvan av Steely Dans Aja från 1986. Den låter *resor* bättre än alla remasters inklusive SACD-utgåvor...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/07/05 :  09:14:04  Show Profile Send gcs a Private Message
CD skivor pressas inte utan plasten sprutas på matrisen under vacum. Sedan ångas al-skiktet på och till sist beläggs skivorna med ett skyddsskikt. Det är bara vinylskivor som pressas med flera tons tryck i ett stort "fåffeljärn" som värms med högtrycksånga.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/07/05 :  09:46:59  Show Profile Send shaft a Private Message
freann,
Jorå de kan låta mycket bättre med gamla mastringar;-)
Dynamiken tas ibland bort med komprimering av ljudet när man lägger utnivån alltför högt på CDn. Då försvinner ju "taket" som måste pressas ner.

Jämförde precis min USA-pressade gamla(80-tal) utgåva av AJA med Mobile Fidelitys guldskiva och det är ganska dött lopp:
USA-press: Ljudet är "lagom" detaljerat och väldigt homogent. Cymbalerna är lite återhållna och rösterna lite mer kropp i brist på bättre ord. Basen är kraftig och lite mjuk.
MF: Mindre homogent, lite "spretigare" ljud med mer separation av instrument och sång. Visst låter det bra men som sagt lite ohomogent i negativ bemärkelse. Dynamiken verkar vara densamma i alla fall.

I vissa utgåvor har man mixat sönder musiken så att man knappt känner igen den. Känslan är helt borta och man känner inte igen sig. Vissa Blue Note jazz-släpp från Rudy van Gelders remastering har låtit väldigt konstigt - frekvenskapat, ihoptryckande av stereofältet till nästan mono etc. Man kan skriva en hel uppsats om bara detta.....Remastering är en känslig process.
Att göra som Steve Hoffman att använda originalmasterbanden och helt enkelt föra över på bästa sätt utan att ändra verkar vara det bästa sättet på äldre inspelningar i alla fall.

/Shaft
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/07/05 :  11:31:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Att göra som Steve Hoffman att använda originalmasterbanden
Ja det är väl det som man helst vill, men ibland så finns det en massa olika kopior och ingen vet riktigt vad som är vad eller i värsta fall så är originalmixen bort - Lost tape. Men faktum är att alla dessa utgåvor typ XRCD, Living Stereo, Legend m.fl. som regel är musiken bearbetade med ett datorprogram typ Cedar eller NoNoise. Som regel blir ju det väldigt bra om man nu får tid på sig att göra ett sådant jobb.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/05 :  12:43:51  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
När vi framställer en master på CD-R, låter den bättre än den pressade skivan. Det ställde till ett förskräckligt rabalder hos presseriet när jag kom med påståendet. Presseriet ordnade en "blindtest" där ett antal lyssnare fick höra och bedöma, det gav 80% signifikans för att master CD-R var bättre i subjektiv lyssningsutvärdering.
Master och CD-R gick till Phlips Eindhoven för "genomräkning" vilket inte gav någon teknisk förklaring till skillnaden.

Efteråt har jag förstått att skillnaden består i jitter. En pressad skiva har en mindre preciserad start på varje bit än en bränd. Fördjupningen och "släppvinkeln" gör att det finns ett tidsfel på var biten egentligen börjar och slutar, en CD-R har bara ytlig förändring som inte ger tidsfel, däremot har vi haft lagringsproblem med CD-R, men det är behandlat i en tidigare tråd, där vissa menar att det inte finns någon som helst degeneration medan andra har samma problem som jag har. Tiden kommer väl ge oss svar.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/07/05 :  13:06:50  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Bo Hansson det var ett svar som jag blev klok på.
Tack Bo

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/07/05 :  13:08:01  Show Profile Send freann a Private Message
Bo - mycket intressant!! Jag har gjort liknade observationer "hemma på kammaren".
gcs: har för mig att nyutgåvorna av Living Stereo inte är processade digitalt. Hifi+ hade en stor genomgång av remasterprocessen, inkl. hembesök i studio etc. Från renoverad bandare via en analog eq rakt in i en EMM Labs-omvandlare.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/07/05 :  15:19:40  Show Profile Send gcs a Private Message
har för mig att nyutgåvorna av Living Stereo inte är processade digitalt.
Jag har rätt så många av nyutgivningarna "Living Stereo" och jag tror att på samtliga inläggsblad står det något om att man brusreducerat med något program som jag just nu inte kommer ihåg namnet på. Däremot så kan man tänka sig att man eq:at med ett analogt filter. Jag har själv märkt att det av någon anledning låter bättre när man använder anlogt filter till analogt inspelat material.

Edited by - gcs on 2006/07/05 15:20:27
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/07/05 :  15:36:40  Show Profile Send Stormen a Private Message
Betyder det att man skulle igentligen köra digitala masternedladdningar från internet o köra med en bra DA för att bli av med problematiken angående pressningar, släppvinkel mm ? Detta för att få ut så mycket som möjligt av det digitala mediet ?
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/07/05 :  16:47:56  Show Profile Send boombox a Private Message
Har läst någonstans på audioasylum.com att det finns flera artister som stoppat utgivning av cd-pressningar för att de har varit för dåliga jämfört med mastern (kan inte hitta länken nu). Så själva pressningsförfarandet och inte bara mastringen verkar ha betydelse.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/07/05 :  16:55:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det var ju också vanligt på sin tid att kunden inte ville godkänna provvinylen. Det är ju självklart att sånt kan hända i alla branscher.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/05 :  17:17:52  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
boombox. Skillnaderna i pessningarna är nog av mindre betydelse, centreringe betyder en hel del. När jag i CD epokens början besökte Polygram i Hannover visade de att 90% av produktionen var kass på grund av ocentricitet. Men det var ett prodblem man räknade med att lösa på någon månad. Det är många artister som är och har varit starkt krtiska till återgivnigen på CD som fonogram. Roger Waters, Nigel Kennedy för att nämna ett par. Mediets begränsningar har inte heller varit okänt för branschen.

Idag har musiksmaken förändrats till att större delen av utgivningen är "syntetiskt ljuddesignad" och anpassad inte för CD mediet utan mer för MP3 (men del lär ju låta lika bra som CD enligt utgivarna). Men det är klart att romanisk orgelmusik, körmusik och orkesterverk låter inte bra på CD (ännu sämre på MP3), men vem lyssnar på sånt idag?

Vid mastering hr vi bättre kvalitet på hårddisk än på CD-R, som i sin tur är bätte än den pressade CDn. Det gör att jag tror på en framtid med nedladdning. Idag är problemet att copyright sammanslutningarna inte ser vinsten i att sänka debiteringarna per nedladdning, för att därigenom minska behovet av fildelning. Det finns idag flera loss-less format som är användbara.

En annan fråga i sammahanget som tidigare diskuterats, på någon annan tråd, är kundens behov av fysiskt fonogram - behovet att äga. Men det är en traditon som kanske kan flyttas till andra föremål, som böcker, konst o.s.v. Men man kanske inte skall förringa den den heller.

Stormen. Jo jag är övertygad om att det är framtiden. Dessutom vet jag vad det går att få ut av 44,1/16, så man kommer långt på att bara göra det bästa inom den ramen.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/07/07 :  16:48:33  Show Profile Send short_cuts a Private Message
quote:
Det finns idag flera loss-less format som är användbara


Nyfiken... Vad kan det vara?

//Henrik

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/07/07 :  22:48:46  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag har nu testat en CD-R skiva som jag lånat av en bekant som inehåller gitarr musik.
Den är inspelad av en som gick på en musikhögskola och gjorde några låtar som de sedan skapade på en just en CD-R.
Jag har inte hört någon bättre inspelning med en sådan närvaro och inlevelse.
Ljubilden är makalöst öppen, stor och med fin utklingning och fasta anslag.
Det hörs klar och tydligt att de inte har lagt på nått kontjort eko, utan här är det äkta vara som det utnytjat i någon halv stor konsert hall.
Jag skall kontakta han som gjort skivan och fråga lite närmare hur inspelningen gick till.
Kanske han ger tillåtelse för lite kopior som vi kan gotta oss till
Den enda skivan som jag har som möjligen kan mäta sig med denna gitarr skiva är en inspelning som Reference Recordings har gjort som heter Dick Hyman in Recital.(USA)
Då kanske vissa av er fattar vilken klass vi snackar om här.
Någon som vet hur man gör sina skivor på Reference Recordings

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/07/07 22:52:38
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/07/08 :  00:55:21  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Kanske han ger tillåtelse för lite kopior som vi kan gotta oss till


Lägger med detta beställning på eventuell utgivning!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2006/07/08 00:56:44
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/10 :  08:14:48  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
short cuts, De "loss-less" format jag i första hand kommer att tänka på är dels Flac och dels de nya som Apple introducerar inom kort, men det finns åtskilliga mindre kända.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/07/10 :  09:17:58  Show Profile Send time a Private Message
Lite OT.. Om man drar slutsatser då.. det bästa vore alltså att läsa in sina skivor på hårdisk ? en dator med microsoft ? "dethartyvärrinträffatettallvarligtfel"-windows ?
Finns det inget system med lagring typ bärbara ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/10 :  09:50:06  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
time. Prova Mac eller Linux!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/07/10 :  16:10:20  Show Profile Send time a Private Message
Ja, det är något jag funderat på, som bonus slipper man mycket virus och elände..

Läste i en blaska ang.Cambridge nya med HD att den lät bäst när ljudet kom från HD, något att fundera på

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/10 :  18:04:51  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
time, Harley Davidson? nej det var ett försök till skämt, det gäller att passa på. Ju mer jag läser på tråden och de kommentarer som kommer "vid sidan av" funderar jag över hur i all världen CD kan fungera överhuvudtaget. Följande är jitteralstrare: Ocentricitet i CDn, odefinierad startpunkt på varje bit, approximation av den linjära hastigheten, hål i skivan, elektriska störningar, mekaniska störningar.

Jag är visserligen starkt kritisk till "Det nya klara, rena, distorsionsfria fantastiska CD-ljudet" som det uttrycktes vid lanseringen för drygt 20 år sen. Men idag är jag imponerad att det överhuvudtaget går att få fram någonting som kan härledas till att vara musik.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/10 :  18:23:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag är visserligen starkt kritisk till "Det nya klara, rena, distorsionsfria fantastiska CD-ljudet" som det uttrycktes vid lanseringen för drygt 20 år sen. Men idag är jag imponerad att det överhuvudtaget går att få fram någonting som kan härledas till att vara musik.



- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000