Author |
Topic |
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2006/07/04 : 23:26:04
|
Det stämmer att CD-skivor pressas och inte bränns i massproduktion. |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2006/07/04 : 23:26:49
|
Alla cd man köper i handeln är pressade. Man bygger en master, som man sedan tillverkar glasmastrar av. Dessa pressar plastmassan, som sedan aluminiseras och sätts lackskydd på. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2006/07/04 : 23:52:48
|
Eller så har du en dassig brännare. Sker överföringen korrekt så skall det ju inte vara ngn skillnad, ettor och nollor ser ju inte ut på så många olika sätt. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2006/07/04 : 23:58:51
|
Vad menar du med "originalskivor"? Vilken mastring av en platta som låter bäst är ju en intressant fråga... Någon fler som upptäckt att 80-talsutgåvor ofta låter *bättre* än sena 24-bitars remastrade utgåvor..?! Lägre utnivå, lite mindre detaljer men mer dynamik och musik. Mer BAS och mindre "diskant". Etc...
Ett kontnkret exempel är den kanadesiska utgåvan av Steely Dans Aja från 1986. Den låter *resor* bättre än alla remasters inklusive SACD-utgåvor... |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2006/07/05 : 09:14:04
|
CD skivor pressas inte utan plasten sprutas på matrisen under vacum. Sedan ångas al-skiktet på och till sist beläggs skivorna med ett skyddsskikt. Det är bara vinylskivor som pressas med flera tons tryck i ett stort "fåffeljärn" som värms med högtrycksånga. |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2006/07/05 : 09:46:59
|
freann, Jorå de kan låta mycket bättre med gamla mastringar;-) Dynamiken tas ibland bort med komprimering av ljudet när man lägger utnivån alltför högt på CDn. Då försvinner ju "taket" som måste pressas ner.
Jämförde precis min USA-pressade gamla(80-tal) utgåva av AJA med Mobile Fidelitys guldskiva och det är ganska dött lopp: USA-press: Ljudet är "lagom" detaljerat och väldigt homogent. Cymbalerna är lite återhållna och rösterna lite mer kropp i brist på bättre ord. Basen är kraftig och lite mjuk. MF: Mindre homogent, lite "spretigare" ljud med mer separation av instrument och sång. Visst låter det bra men som sagt lite ohomogent i negativ bemärkelse. Dynamiken verkar vara densamma i alla fall.
I vissa utgåvor har man mixat sönder musiken så att man knappt känner igen den. Känslan är helt borta och man känner inte igen sig. Vissa Blue Note jazz-släpp från Rudy van Gelders remastering har låtit väldigt konstigt - frekvenskapat, ihoptryckande av stereofältet till nästan mono etc. Man kan skriva en hel uppsats om bara detta.....Remastering är en känslig process. Att göra som Steve Hoffman att använda originalmasterbanden och helt enkelt föra över på bästa sätt utan att ändra verkar vara det bästa sättet på äldre inspelningar i alla fall.
/Shaft |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2006/07/05 : 11:31:39
|
Att göra som Steve Hoffman att använda originalmasterbanden Ja det är väl det som man helst vill, men ibland så finns det en massa olika kopior och ingen vet riktigt vad som är vad eller i värsta fall så är originalmixen bort - Lost tape. Men faktum är att alla dessa utgåvor typ XRCD, Living Stereo, Legend m.fl. som regel är musiken bearbetade med ett datorprogram typ Cedar eller NoNoise. Som regel blir ju det väldigt bra om man nu får tid på sig att göra ett sådant jobb. |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/07/05 : 12:43:51
|
När vi framställer en master på CD-R, låter den bättre än den pressade skivan. Det ställde till ett förskräckligt rabalder hos presseriet när jag kom med påståendet. Presseriet ordnade en "blindtest" där ett antal lyssnare fick höra och bedöma, det gav 80% signifikans för att master CD-R var bättre i subjektiv lyssningsutvärdering. Master och CD-R gick till Phlips Eindhoven för "genomräkning" vilket inte gav någon teknisk förklaring till skillnaden.
Efteråt har jag förstått att skillnaden består i jitter. En pressad skiva har en mindre preciserad start på varje bit än en bränd. Fördjupningen och "släppvinkeln" gör att det finns ett tidsfel på var biten egentligen börjar och slutar, en CD-R har bara ytlig förändring som inte ger tidsfel, däremot har vi haft lagringsproblem med CD-R, men det är behandlat i en tidigare tråd, där vissa menar att det inte finns någon som helst degeneration medan andra har samma problem som jag har. Tiden kommer väl ge oss svar.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2006/07/05 : 13:08:01
|
Bo - mycket intressant!! Jag har gjort liknade observationer "hemma på kammaren". gcs: har för mig att nyutgåvorna av Living Stereo inte är processade digitalt. Hifi+ hade en stor genomgång av remasterprocessen, inkl. hembesök i studio etc. Från renoverad bandare via en analog eq rakt in i en EMM Labs-omvandlare. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2006/07/05 : 15:19:40
|
har för mig att nyutgåvorna av Living Stereo inte är processade digitalt. Jag har rätt så många av nyutgivningarna "Living Stereo" och jag tror att på samtliga inläggsblad står det något om att man brusreducerat med något program som jag just nu inte kommer ihåg namnet på. Däremot så kan man tänka sig att man eq:at med ett analogt filter. Jag har själv märkt att det av någon anledning låter bättre när man använder anlogt filter till analogt inspelat material. |
Edited by - gcs on 2006/07/05 15:20:27 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2006/07/05 : 15:36:40
|
Betyder det att man skulle igentligen köra digitala masternedladdningar från internet o köra med en bra DA för att bli av med problematiken angående pressningar, släppvinkel mm ? Detta för att få ut så mycket som möjligt av det digitala mediet ? |
|
|
boombox
Member
759 Posts |
Posted - 2006/07/05 : 16:47:56
|
Har läst någonstans på audioasylum.com att det finns flera artister som stoppat utgivning av cd-pressningar för att de har varit för dåliga jämfört med mastern (kan inte hitta länken nu). Så själva pressningsförfarandet och inte bara mastringen verkar ha betydelse. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2006/07/05 : 16:55:18
|
Ja det var ju också vanligt på sin tid att kunden inte ville godkänna provvinylen. Det är ju självklart att sånt kan hända i alla branscher. |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/07/05 : 17:17:52
|
boombox. Skillnaderna i pessningarna är nog av mindre betydelse, centreringe betyder en hel del. När jag i CD epokens början besökte Polygram i Hannover visade de att 90% av produktionen var kass på grund av ocentricitet. Men det var ett prodblem man räknade med att lösa på någon månad. Det är många artister som är och har varit starkt krtiska till återgivnigen på CD som fonogram. Roger Waters, Nigel Kennedy för att nämna ett par. Mediets begränsningar har inte heller varit okänt för branschen.
Idag har musiksmaken förändrats till att större delen av utgivningen är "syntetiskt ljuddesignad" och anpassad inte för CD mediet utan mer för MP3 (men del lär ju låta lika bra som CD enligt utgivarna). Men det är klart att romanisk orgelmusik, körmusik och orkesterverk låter inte bra på CD (ännu sämre på MP3), men vem lyssnar på sånt idag?
Vid mastering hr vi bättre kvalitet på hårddisk än på CD-R, som i sin tur är bätte än den pressade CDn. Det gör att jag tror på en framtid med nedladdning. Idag är problemet att copyright sammanslutningarna inte ser vinsten i att sänka debiteringarna per nedladdning, för att därigenom minska behovet av fildelning. Det finns idag flera loss-less format som är användbara.
En annan fråga i sammahanget som tidigare diskuterats, på någon annan tråd, är kundens behov av fysiskt fonogram - behovet att äga. Men det är en traditon som kanske kan flyttas till andra föremål, som böcker, konst o.s.v. Men man kanske inte skall förringa den den heller.
Stormen. Jo jag är övertygad om att det är framtiden. Dessutom vet jag vad det går att få ut av 44,1/16, så man kommer långt på att bara göra det bästa inom den ramen.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
short_cuts
Member
560 Posts |
Posted - 2006/07/07 : 16:48:33
|
quote: Det finns idag flera loss-less format som är användbara
Nyfiken... Vad kan det vara?
//Henrik |
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2006/07/07 : 22:48:46
|
Jag har nu testat en CD-R skiva som jag lånat av en bekant som inehåller gitarr musik. Den är inspelad av en som gick på en musikhögskola och gjorde några låtar som de sedan skapade på en just en CD-R. Jag har inte hört någon bättre inspelning med en sådan närvaro och inlevelse. Ljubilden är makalöst öppen, stor och med fin utklingning och fasta anslag. Det hörs klar och tydligt att de inte har lagt på nått kontjort eko, utan här är det äkta vara som det utnytjat i någon halv stor konsert hall. Jag skall kontakta han som gjort skivan och fråga lite närmare hur inspelningen gick till. Kanske han ger tillåtelse för lite kopior som vi kan gotta oss till Den enda skivan som jag har som möjligen kan mäta sig med denna gitarr skiva är en inspelning som Reference Recordings har gjort som heter Dick Hyman in Recital.(USA) Då kanske vissa av er fattar vilken klass vi snackar om här. Någon som vet hur man gör sina skivor på Reference Recordings |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
Edited by - levande on 2006/07/07 22:52:38 |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 08:14:48
|
short cuts, De "loss-less" format jag i första hand kommer att tänka på är dels Flac och dels de nya som Apple introducerar inom kort, men det finns åtskilliga mindre kända.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 09:17:58
|
Lite OT.. Om man drar slutsatser då.. det bästa vore alltså att läsa in sina skivor på hårdisk ? en dator med microsoft ? "dethartyvärrinträffatettallvarligtfel"-windows ? Finns det inget system med lagring typ bärbara ? |
Lämnat forumet |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 09:50:06
|
time. Prova Mac eller Linux!
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 16:10:20
|
Ja, det är något jag funderat på, som bonus slipper man mycket virus och elände..
Läste i en blaska ang.Cambridge nya med HD att den lät bäst när ljudet kom från HD, något att fundera på |
Lämnat forumet |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 18:04:51
|
time, Harley Davidson? nej det var ett försök till skämt, det gäller att passa på. Ju mer jag läser på tråden och de kommentarer som kommer "vid sidan av" funderar jag över hur i all världen CD kan fungera överhuvudtaget. Följande är jitteralstrare: Ocentricitet i CDn, odefinierad startpunkt på varje bit, approximation av den linjära hastigheten, hål i skivan, elektriska störningar, mekaniska störningar.
Jag är visserligen starkt kritisk till "Det nya klara, rena, distorsionsfria fantastiska CD-ljudet" som det uttrycktes vid lanseringen för drygt 20 år sen. Men idag är jag imponerad att det överhuvudtaget går att få fram någonting som kan härledas till att vara musik.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/07/10 : 18:23:27
|
quote: Jag är visserligen starkt kritisk till "Det nya klara, rena, distorsionsfria fantastiska CD-ljudet" som det uttrycktes vid lanseringen för drygt 20 år sen. Men idag är jag imponerad att det överhuvudtaget går att få fram någonting som kan härledas till att vara musik.
|
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Topic |
|