HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag har sett ljuset ..........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/07/12 :  22:43:11  Show Profile Send Vox a Private Message
Tänkte här dela med mig av min erfarenhet av matchning av olika högtalarkablar.

Innan jag började "hänga" här på Forumet använde jag mig av högtalarkablar från Biltema och levde i tron att kablarna inte påverkade ljudet.

Efter att ha läst en del inlägg om olika kablar gjorde jag slag i saken och provade EKKJ 4 x 2.5. Oj, vilken skillnad det blev . Allting blev mycket klarare och plötsligt hörde jag detaljer jag aldrig hört innan. Jag fick helt enkelt en helt ny skivsamling. Bättre än så här kan det inte bli .

Efter några månader uppgraderade jag förstärkaren och mina EKKJ hängde med. Det lät bara så bra. Jag fortsatte dock att läsa inlägg om kablar och började bli sugen på att testa något annat. Efter ett tag köpte jag ett par begagnade kablar (Signal Cable) här på forumet och fick ytterligare ljudlyft. Mina EKKJ förpassades till en låda i källaren.

Tiden gick och förstärkaren blev återigen uppgraderad med ljudlyft som följd. Nu kunde det helt enkelt inte bli bättre för de pengarna.

I går kväll fick jag för mig att jag skulle testa mina gamla EKKJ och i dag gjorde jag slag i saken. Snacka om haksläpp!!. Vad är det som händer? EKKJ spelar skjortan av Signal Cable. Bättre upplösning, perspektiv samt att det svänger på ett härligt sätt.

Vad har jag lärt mig av detta? Jo, att komponentmatchning är mycket viktigt. En kabel som spelar bra med en förstärkare kan låta mindre bra med en "bättre" förstärkare.

Men hur skall vi veta vilka kombinationer som passar bäst? Självklart är allas erfarenheter här på forumet ovärderliga, men vilken/vilka kablar passar bäst till den förstärkare jag lånar hem nästa gång inför en uppgradering?

Kanske är det detta som är tjusningen med vår hobby att det inte finns några givna svar.

"Målet är ingenting, vandringen allt" som Robban Broberg sjunger stämmer bara så bra tycker jag.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/13 :  06:59:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
Testa anti-cables (www.anticables.com) och förbered dig för eventuellt ytterliggare haksläpp

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/07/13 :  08:07:20  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Bra att du tar upp detta Eric. Har själv samma erfarenheter.

quote:
komponentmatchning är mycket viktigt. En kabel som spelar bra med en förstärkare kan låta mindre bra med en "bättre" förstärkare.
Min erfarenhet är dock inte om det är en bättre/finare förstärkare eller sämre, utan vilken typ. Men man ska nog utgå från högtalartypen. Då blir frågan vilken kabeltyp som (troligtvis) passar bäst med aktuell högtalare och slutsteg si och så?

Skulle vara kul om någon kunde klarlägga detta. Det har talats om dämpfaktor osv, men jag tycker att kablarnas konstruktion spelar större roll än så. Kanske inte för vissa högtalare, men definitivt för andra.

Så, vore mycket intressant om det finns vissa samband mellan högtalar- och förstärkarkonstruktioner som kan vägleda vid kabelval. Det blir så dyrt och jobbigt att chansa sig fram

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/07/13 :  09:15:06  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ååååååh neeeej!!

Inte en till som är "lurad"!!! Det finns ju INGEN skillnad!!



P.s Det var ett skämt.. Är själv kabelfanatiker!!

Min biljett till himlavalvet är Purist Audio!!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/07/13 :  10:30:54  Show Profile Send lindvall a Private Message
Ja, funderingen är ju vilken komponent som påverkas mest av kabelvalet, är det förstärkaren eller högtalaren? När jag tänker lite snabbt så tänker jag att det borde vara stärkaren som är den som "ser" kabeln, medan högtalaren bara "tar emot" vad den får från förstärkare och kabel. Som i Naims fall där man ser kabeln som en del i förstärkaren.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/07/13 :  13:53:24  Show Profile Send Stickan a Private Message
Har haft många och långa diskussioner med en kompis om detta med kablar.
Han i sin tur pratade om detta med en lärare på sin elektrikerutb.
Jag kan inget om detta men det handlade om impedanser har jag för mig, förstärkarens utgångsimpedans mot kabelns angivna eller uppmätta värde. Detta var signalkabel det handlade om men samma förhållande gäller kanske högtalarkabel också?

Har själv provat EKK 2x1,5 med mycket bra resultat och skall prova EKK 2x3.0 (tror det finns) också.
Jag tror personligen att svindyra kablar kostar p.g.a. massiv marknadsföring bl.a. PR är mycket dyrt och div kabeltillverkare gör ju reklam för sina grejor i Hifitidskrifter över hela världen.
Jag menar:koppar är ju koppar.
Edit:fixade ett stavfel.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2006/07/13 15:54:40
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/13 :  14:24:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
Läs vad som står om anti-cables på www.anticables.com Det är mycket intressant! Tex detta:

quote:
The Difference
The Anti-Cable wire is made of one solid piece of highly annealed, super long drawn, Continuously Cast Oxygen Free Copper. They might look skinny, but that is because the insulation (dielectric material) is a very thin red coating instead of the typical thick plastic insulation. They are actually a heavy 12 gauge wire, even thought they look much smaller.

We believe the Anti-Cables are sonically transparent and neutral because they virtually eliminate the most common source that give speaker cable their sonic signature, the plastic dielectric material. Beyond the extremely thin red coating, there is nothing left but air, and air is a near ideal insulation dielectric because it causes virtually no dielectric effect! Air is also why break-in time is not so nasty sounding with the Anti-Cables. This is because "break-in" is actually the bad sounding plastic dielectric material, which simply sounds less bad with time. Since the Anti-Cables have much less dielectric material, the break-in period is easier to get through. If you have ever experienced a typical speaker cable breaking-in, you understand how much the dielectric material affects the sound. Again, it gets better with time, but the dielectric effect will never fully go away (unless you mostly remove it, like the Anti-Cables).

Here is some text from AudioQuest's Cable Theory web pages:

"The problem is that any insulating material next to a conductor acts like a capacitor which stores and later releases energy. This is true of circuit board materials, cables, resistors and of course capacitors. The ideal wire is one with no insulation except for air."

Although "air" is not so good, since the copper will quickly oxidize. The thin red coating on the Anti-Cable wire is the best solution: Very very little insulating material, and air tight!!!

Doesn't it seem like typical speaker cables have it all wrong?
Lots of insulating material, not air tight, and over priced.



- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/07/13 14:26:09
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/07/13 :  20:43:18  Show Profile Send Vox a Private Message
calle jr: Håller med dig att det vore bra med en sådan information. Är det förstärkar- eller högtalartillverkaren som skall/bör veta vad som passar bäst?

Stickan: 3-kvadrats EKK finns inte. Du får nöja dej med 2.5 mm2 så vida du inte parallellkopplar två 1.5 mm2.

matte76: Har du hunnit lyssna på dina Anti-Cables än? Hur mycket fick du ge inkl. frakt och eventuell tull?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/13 :  21:03:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Har du hunnit lyssna på dina Anti-Cables än? Hur mycket fick du ge inkl. frakt och eventuell tull?


Japp det har jag och ljudet är mycket mycket bra! Neutralt och homogent, samt härlig dynamik. Tull betalade jag inte, priserna ser du här: http://www.anticables.com/order.html Jag valde 8 foot, ca 2,4 meter.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/07/13 :  21:10:18  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Jag tror personligen att svindyra kablar kostar p.g.a. massiv marknadsföring bl.a. PR är mycket dyrt och div kabeltillverkare gör ju reklam för sina grejor i Hifitidskrifter över hela världen.
Jag menar:koppar är ju koppar.


Hög pris-sättningen är dessutom ett starkt försäljningargument många gånger. En dyr kabel vore väl bättre? Och vi vill väl uppgradera vårt välljud?
Jag är övertygad att många av dagens kabelmärken skulle vara helt okända för oss, om de hade varit rimligt prissatta (diverse snabba hyper ej inräknat då).

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/07/13 :  21:13:51  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Vad spännande! Vilka högtalarkablar är det du har från Signalcable? Använder du EKKJ eller EKK? Om jag förstått det hela rätt så är EKKJ en skärmad variant. Någon som testat skillnaden mellan dessa?

Hur har du kopplat din kabel, är det en fyrledare som du korskopplat (har läst att man ska göra så) eller har du kopplat den på något annat sätt?

Jag har själv testat korskopplad fyrledare av EKK och det är ingen dålig kabel. Lite grovkornigt blir det dock i en direkt jämförelse med Silverresolution från Signalcables och en något mer instängd klang. Hur det hänger ihop och vad som sker vet jag inget om men att det är kul med kablar och särskilt billiga kablar, det är sant.

Just det ja, kanske ska tillägga att jag använder högtalarkablarna mellan ett Jungson slutsteg och ett par Infinity Reference Standard 2.5

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/07/13 :  21:56:59  Show Profile Send Vox a Private Message
jeppe72

Jag har EKKJ 4 x 2.5 mm2. Har korskopplat dem på förstärkarsidan och biwirat vid högtalarna. Dock har jag inte jämfört dem med vanlig EKK.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/07/14 :  18:43:25  Show Profile Send Stickan a Private Message
Eric V-ås:Det är rätt, 2x1,5 var det jag tänkte på. Underbart att det finns medlemmar som vågar säga att billiga kablar inte behöver vara sämre än dyra dito!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/07/14 :  19:36:42  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Testa med broms ledningar vet ja, gör en gemförele med EKKJ.
Dra sparata pluss och minusledare med distanser cirka 2cm, Ex träbitar.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000