Author |
Topic |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/07/11 : 19:35:41
|
För lite drygt en vecka sedan så flyttade jag till en ny lägenhet. Från att ha haft klinkers i den gamla lägenheten så har jag nu heltäckningsmatta som dessutom verkar vara rätt tjock (lyckligtvis är den i alla fall inte "lurvig").
Det finns möjligen en del ljudmässiga fördelar med matta överallt, men problemet är att högtalararna -ett par B&W 803- inte står stadigt. Jag har sedan jag köpte dem använt superspikes vilket fungerat bra både på parkett och klinkers, men på mattan står de så ostadigt att jag är rädd att de ska välta om man råkar stötta till dem.
Några tips på hur jag får dem att stå stadigt? Spikes rakt igenom mattan (vilket ju är vad spikes är menade att göra) är inte att tänka på då jag hyr lägenheten och inte vill göra några hål. Jag funderar på att lägga ett par stenplattor under. Någon som provat det på heltäckningsmatta? |
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2006/07/11 : 20:26:17
|
Jag har inte provat men vad jag skulle kunna tänka mig och skulle bli ganska snyggt var ifall du fick någon smidesfirma med cnc-plasma att skära ut en lagom rostfri plåt till dig säg 10mm tjock som du sedan lägger ner massor med arbete på och polerar upp den så att den blir kromad.
|
|
|
Rishna
Member
185 Posts |
Posted - 2006/07/11 : 20:37:37
|
En rejäl sten under var högtalare. Granit, gnejs eller helst diabas. Går att få sågat och polerat hos auktoriserad stenhuggare. Har fungerat bra för mig. Kostnad kring tusenlappen och ursnyggt!
/Fredrik |
|
|
knoxville
Member
484 Posts |
Posted - 2006/07/11 : 21:16:21
|
Den billiga versionen är ju att köra med vanliga spikes. De kommer nagla fast sig fint i mattan.
/Erik
|
TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
|
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2006/07/11 : 21:21:51
|
Problemet är att spikes inte kommer att stå stadigt på mattan. Och absolut inte ifall den är så tjock som jag förstår det |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/07/11 : 22:46:30
|
De kommer aldrig att kunna stå stadigt på en heltäckningsmatta utan ordentliga spikes. Får vara en redig jäkla stenfot som vilket fall sabbar mattan för all framtid genom att det blir mosad just där. Hellre några få "hål" som ev. kan döljas snyggt efter flytt, än två st 50x50cm platta "ytor" som aldrig kommer bli som de en gång var.
Bara att inse. Heltäckningsmatta är inge bra.
M(Ursäkta den deppiga tonen.) |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/07/11 : 23:36:32
|
Nej, spikes vore naturligtvis det bästa. Problemet är jag antagligen bara kommer bo i den ny lägenheten i som mest ca 18 månader och jag vill inte behöva betala bör en ny matta när jag flyttar ("normal förslitning" existerar inte i England, alla skador tas ut från depositionsavgiften). Å andra sidan är en rätt tung sten antaligen inte värre än vanliga möbler vad gäller att ge spår i mattan, så det kanske är en mer "acceptabel" skada än hål.
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/07/12 : 12:18:32
|
Bra idé! Jag ska se om jag inte kan testa det.
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2006/07/12 : 12:30:17
|
Det gamla knepet med hockeypuckar kanske kan vara något? Annars kan man ju ta korkunderlägg eller en träskiva mot mattan och mjuka kuddar mellan skiva och högtalarna. Det finns massor med kul att pröva.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2006/07/12 : 13:31:35
|
Problemet med att spikes inte fungerar måste väl vara del att bredden mellan kontaktytorna i förhållande till höjden på objektet är för liten. Antingen så sänker du höjden på objektet (vilket kan vara klurigt. Eller så breddar du basen på foten och får spikarna bredare. Givetvis kan det fortfarande bli ostadigt beroende på hur tjock gummit är i mattan samt vilken blandning den har. Men med tilräckligt smala spikes så bode du tillslut komma igenom mattan ner till något stabilt. PS Kunde man göra hål i taket ? kedjor kanske vore något :-) Om mattan är som jag föreställer mig så kommer det nog inte blir rikgtigt stabilt vad du än sätter för något. men en granitskiva och hockeypuckar kanske vore ngot för att få stabilitet. Annars får du börja titta på "giant buildings" på Discovery för att få ideer om hur man bygger höghus i Tokyo. Finns en lösning där man ha en motvikt på flera hundra ton i källaren som svänger i motfas mot toppen på skyskrapan.
Rishna tycker jag har ett bra förslag för att skapa stabilitet.
Eller som Bo H sa till mig angående högtalarkonstruktioner. Citat -"1 Khz i 100dB motsvarar ett momentant tryck på baffeln på 5 ton så du kan väl ta o backa över dina högtalare med en lastbil o kolla om dom håller". Jag rekomenderar dig dock inte lika drastiska bravader. |
Edited by - Stormen on 2006/07/12 13:38:21 |
|
|
Patrik B
Member
440 Posts |
Posted - 2006/07/12 : 13:36:25
|
Dum fråga: Varför kör du inte utan spikes nu ett tag och ställer högtalaren direkt på mattan? |
Mvh Patrik B |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/07/12 : 14:37:08
|
Patric B: Två orsaker. För det första så är högtalaren nog konstruerad för att stå på något, jag är inte ens säke på att den är helt plan under (vanliga spikes medföljer högtalaren, så det är nog vad de tänkt sig). För det andra så tror jag inte det skulle bli stabilt ens då på heltäckningsmatta, problemet är att basen på högtalaren är rätt liten samtidigt som den är ganska hög (och tyngdpunkten ligger rätt högt upp). Fördelen med superspikes är att man lätt kan justera höjden på de tidigare golven gick det därför att "kompensera" för ev. ojämnheter i golvet och då blev det stabilt.
En variant vore kanske att hitta riktigt spetsiga spikes som gör små hål (som med lite tur inte syns). De spikes jag har liggande är lite trubbiga så hålen skulle bli ganska stora.
|
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/07/12 : 19:58:55
|
Sådana spikes som sitter på Atacamas Nexusstativ är väldigt spetsiga och vassa. Syns knappt att de stått där när jag lät dem stå på min tjocka matta under vårstädningen. |
|
|
pederb
Member
463 Posts |
Posted - 2006/07/12 : 20:30:55
|
Mycket tveksamt om någon kan hitta dessa få mm stora hål i din matta. Jag tror inte ens du some vet var dom är kan hitta dom igen om du flyttar dina högtalare, speciellt om mattan är tjock som du säger. |
Peder Bäckman AVM Audio Video Manufaktur
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2006/07/13 : 09:24:47
|
f95toli! Där har vi lösningen! Beställ en gratis provbit heltäckningsmatta på egecarpet.com om du vill vara säker. Levereras med bud till dörren utan kostnad. Slå i en spik, dra ut den och kolla om det syns var den suttit!
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2006/07/13 : 13:05:50
|
Se om du kan lägga något tungt i botten på högtalaren. Är populärt med allt ifrån blykulor, bitumenmattor till sand o sten. Men man får inte ändra speciellt mycket på lådvolymen så det är lite trixigt. Men det kan vara idé att flytta tyngdpunkten som du är inne på. Fina grejer från Hilti, skulle vara en bra lösning. Och smart med att testa på en annan matta. |
|
|
ThomasM
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2006/07/14 : 19:12:01
|
Har också heltäckningsmatta och jag kör med spikes. Kappa 7:orna levererades med vassa spikes som utan problem letar sig ner genom heltäckningsmattan, står hur stadigt som helst. |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/07/15 : 10:34:33
|
Som nämts är det inte dumt med en platta under. Gjut en gyffsat tunn platta i betong och ställ den på tre hockehpuckar eller något. Betongplatta skall nog bli tillräckligt tung för att centrera sig på golvet och du får mindre märken än om du la hela stenen på golvet. SD fötter borde funka perfekt mellan sten och högtalare.
DEn simpla vägen är ju att köra vassa spikes igenom mattan. Det kommer de aldrig se sen... |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
|
Topic |
|