HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare på heltäckningmatta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/11 :  19:35:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
För lite drygt en vecka sedan så flyttade jag till en ny lägenhet. Från att ha haft klinkers i den gamla lägenheten så har jag nu heltäckningsmatta som dessutom verkar vara rätt tjock (lyckligtvis är den i alla fall inte "lurvig").

Det finns möjligen en del ljudmässiga fördelar med matta överallt, men problemet är att högtalararna -ett par B&W 803- inte står stadigt. Jag har sedan jag köpte dem använt superspikes vilket fungerat bra både på parkett och klinkers, men på mattan står de så ostadigt att jag är rädd att de ska välta om man råkar stötta till dem.

Några tips på hur jag får dem att stå stadigt?
Spikes rakt igenom mattan (vilket ju är vad spikes är menade att göra) är inte att tänka på då jag hyr lägenheten och inte vill göra några hål.
Jag funderar på att lägga ett par stenplattor under. Någon som provat det på heltäckningsmatta?

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/07/11 :  20:26:17  Show Profile Send Saro a Private Message
Jag har inte provat men vad jag skulle kunna tänka mig och skulle bli ganska snyggt var ifall du fick någon smidesfirma med cnc-plasma att skära ut en lagom rostfri plåt till dig säg 10mm tjock som du sedan lägger ner massor med arbete på och polerar upp den så att den blir kromad.

Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2006/07/11 :  20:37:37  Show Profile Send Rishna a Private Message
En rejäl sten under var högtalare. Granit, gnejs eller helst diabas. Går att få sågat och polerat hos auktoriserad stenhuggare. Har fungerat bra för mig. Kostnad kring tusenlappen och ursnyggt!

/Fredrik
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/07/11 :  21:16:21  Show Profile Send knoxville a Private Message
Den billiga versionen är ju att köra med vanliga spikes. De kommer nagla fast sig fint i mattan.

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/07/11 :  21:21:51  Show Profile Send Saro a Private Message
Problemet är att spikes inte kommer att stå stadigt på mattan. Och absolut inte ifall den är så tjock som jag förstår det
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/07/11 :  21:34:31  Show Profile Send CC a Private Message
"Jag funderar på att lägga ett par stenplattor under."

- Det är ju ingen förmögenhet, så jag tycker allt du ska testa! Själv har jag haft mycket varierande resultat med stenplattor, men har dock inte testat på tjocka mattor och inte heller med B&W 803 någon gång... Olika högtalare trivs med olika underlag! Skillnaderna kan ibland vara mycket stora!


"Den billiga versionen är ju att köra med vanliga spikes. De kommer nagla fast sig fint i mattan. "

- Det var ju just det som inte var önskat, eller hur? Att "håla" mattan...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/11 :  22:46:30  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
De kommer aldrig att kunna stå stadigt på en heltäckningsmatta utan ordentliga spikes. Får vara en redig jäkla stenfot som vilket fall sabbar mattan för all framtid genom att det blir mosad just där. Hellre några få "hål" som ev. kan döljas snyggt efter flytt, än två st 50x50cm platta "ytor" som aldrig kommer bli som de en gång var.

Bara att inse. Heltäckningsmatta är inge bra.


M(Ursäkta den deppiga tonen.)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/11 :  23:36:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, spikes vore naturligtvis det bästa. Problemet är jag antagligen bara kommer bo i den ny lägenheten i som mest ca 18 månader och jag vill inte behöva betala bör en ny matta när jag flyttar ("normal förslitning" existerar inte i England, alla skador tas ut från depositionsavgiften).
Å andra sidan är en rätt tung sten antaligen inte värre än vanliga möbler vad gäller att ge spår i mattan, så det kanske är en mer "acceptabel" skada än hål.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/07/12 :  11:54:51  Show Profile Send CC a Private Message
Kanske en tung sten på "möbelfötter"? Inte värre än vilken engelsk soffa som helst, eller?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/12 :  12:18:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Bra idé!
Jag ska se om jag inte kan testa det.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/07/12 :  12:30:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det gamla knepet med hockeypuckar kanske kan vara något? Annars kan man ju ta korkunderlägg eller en träskiva mot mattan och mjuka kuddar mellan skiva och högtalarna.
Det finns massor med kul att pröva.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/07/12 :  13:31:35  Show Profile Send Stormen a Private Message
Problemet med att spikes inte fungerar måste väl vara del att bredden mellan kontaktytorna i förhållande till höjden på objektet är för liten. Antingen så sänker du höjden på objektet (vilket kan vara klurigt. Eller så breddar du basen på foten och får spikarna bredare. Givetvis kan det fortfarande bli ostadigt beroende på hur tjock gummit är i mattan samt vilken blandning den har. Men med tilräckligt smala spikes så bode du tillslut komma igenom mattan ner till något stabilt.
PS Kunde man göra hål i taket ? kedjor kanske vore något :-)
Om mattan är som jag föreställer mig så kommer det nog inte blir rikgtigt stabilt vad du än sätter för något. men en granitskiva och hockeypuckar kanske vore ngot för att få stabilitet. Annars får du börja titta på "giant buildings" på Discovery för att få ideer om hur man bygger höghus i Tokyo. Finns en lösning där man ha en motvikt på flera hundra ton i källaren som svänger i motfas mot toppen på skyskrapan.

Rishna tycker jag har ett bra förslag för att skapa stabilitet.

Eller som Bo H sa till mig angående högtalarkonstruktioner. Citat -"1 Khz i 100dB motsvarar ett momentant tryck på baffeln på 5 ton så du kan väl ta o backa över dina högtalare med en lastbil o kolla om dom håller". Jag rekomenderar dig dock inte lika drastiska bravader.

Edited by - Stormen on 2006/07/12 13:38:21
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/07/12 :  13:36:25  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Dum fråga: Varför kör du inte utan spikes nu ett tag och ställer högtalaren direkt på mattan?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/07/12 :  14:14:52  Show Profile Send CC a Private Message
Mjukisvarianten modell SD-fot fungerar bra under vissa omständigheter! Kanske din matta kan fungera som en mycket stor sådan?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/12 :  14:37:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
Patric B: Två orsaker. För det första så är högtalaren nog konstruerad för att stå på något, jag är inte ens säke på att den är helt plan under (vanliga spikes medföljer högtalaren, så det är nog vad de tänkt sig).
För det andra så tror jag inte det skulle bli stabilt ens då på heltäckningsmatta, problemet är att basen på högtalaren är rätt liten samtidigt som den är ganska hög (och tyngdpunkten ligger rätt högt upp). Fördelen med superspikes är att man lätt kan justera höjden på de tidigare golven gick det därför att "kompensera" för ev. ojämnheter i golvet och då blev det stabilt.

En variant vore kanske att hitta riktigt spetsiga spikes som gör små hål (som med lite tur inte syns). De spikes jag har liggande är lite trubbiga så hålen skulle bli ganska stora.

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/07/12 :  19:58:55  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Sådana spikes som sitter på Atacamas Nexusstativ är väldigt spetsiga och vassa. Syns knappt att de stått där när jag lät dem stå på min tjocka matta under vårstädningen.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2006/07/12 :  20:30:55  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Mycket tveksamt om någon kan hitta dessa få mm stora hål i din matta. Jag tror inte ens du some vet var dom är kan hitta dom igen om du flyttar dina högtalare, speciellt om mattan är tjock som du säger.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/07/12 :  21:20:59  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Hilti har en väldig massa olika spikes, där kanske du kan hitta
nått som passar. Det är väldigt hårt stål i dom så dom går att
slipa till ännu vassare form utan att dom viker sig.
Används normalt till att skjutas fast i stålkonstruktioner.
Om det är plastmatta under heltäckningsmattan så kommer inte
hålen att synas i den heller, om det inte blir för många i alla fall.



http://www.hilti.com/holcom/modules/prcat/prca_navigation.jsp?OID=-10159

http://www.hilti.se/holse/modules/stores/stlo_main.jsp

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/07/13 :  09:24:47  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
f95toli!
Där har vi lösningen!
Beställ en gratis provbit heltäckningsmatta på egecarpet.com om du vill vara säker.
Levereras med bud till dörren utan kostnad. Slå i en spik, dra ut den och kolla om det syns var den suttit!
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/07/13 :  13:05:50  Show Profile Send Stormen a Private Message
Se om du kan lägga något tungt i botten på högtalaren. Är populärt med allt ifrån blykulor, bitumenmattor till sand o sten. Men man får inte ändra speciellt mycket på lådvolymen så det är lite trixigt. Men det kan vara idé att flytta tyngdpunkten som du är inne på.
Fina grejer från Hilti, skulle vara en bra lösning. Och smart med att testa på en annan matta.
Go to Top of Page

ThomasM
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/07/14 :  19:12:01  Show Profile Send ThomasM a Private Message
Har också heltäckningsmatta och jag kör med spikes. Kappa 7:orna levererades med vassa spikes som utan problem letar sig ner genom heltäckningsmattan, står hur stadigt som helst.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/07/15 :  10:34:33  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Som nämts är det inte dumt med en platta under. Gjut en gyffsat tunn platta i betong och ställ den på tre hockehpuckar eller något. Betongplatta skall nog bli tillräckligt tung för att centrera sig på golvet och du får mindre märken än om du la hela stenen på golvet. SD fötter borde funka perfekt mellan sten och högtalare.

DEn simpla vägen är ju att köra vassa spikes igenom mattan. Det kommer de aldrig se sen...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000